Zoek advies modelbouw: Ferris design ships WO1 houten casco

Beste Scheepsmodelbouwers

Ik ben een beginner, veel vrije tijd (pensioen)
Ik heb het voornemen bovengenoemd schip in detail te bouwen.

Waarom direct zo'n moeilijk te bouwen schip? :
Het leerproces lijkt me boeiend; Ik hoop een gedetailleerd schip te bouwen
en al doende ervaring op te doen met bouwen vanaf tekening.

Het schip werd gebouwd in WO1,
uitgerust met een triple expansie machine maar verder geheel gebouwd van hout.
Ik heb de tekeningen van:

http://freeshipplans.com/free-model-ship-plans/wooden-cargo-steamer-ferris-design-ships/

gedownload en ben in Autocad gestart om de frames te tekenen, misschien dat ik dit in 3D ga doen.

Afmetingen Lpp =82 mtr, moulded = 14,5 mtr
Ik wil jullie een paar vragen voorleggen.

1. wat voor soort hout wordt meestal gebruikt voor houten modellen.
2. Ik zit denken aan de bouwschaal 1: 100 ; Lpp 82 cm, moulded 14,5 cm.
- Is dit te doen of is dit te klein; frames op dekhoogte zijn 2x 12" breed met een tussenruimte van 12"

Dit zijn mijn startvragen.

Ik hoop op wat advies en starthulp,

groet,

Pieter,
Bedum
Ferris_D1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is dit te doen of is dit te klein
Mooi oud model.

Het is maar net wat je er mee wil gaan doen.
Op de kast zetten,
elektrisch varen,
op stoom varen.

Lijkt me ook wenselijk om zoveel als mogelijk spanten te gebruiken als je echt met latten wil gaan werken en niets wil kliederen met plamuur (zoals helaas wel gebruikelijk is met lattenbouw), anders gaan je latten knikken op de spanten.
 
Mooi oud model.

Het is maar net wat je er mee wil gaan doen.
Op de kast zetten,
elektrisch varen,
op stoom varen.

Lijkt me ook wenselijk om zoveel als mogelijk spanten te gebruiken als je echt met latten wil gaan werken en niets wil kliederen met plamuur (zoals helaas wel gebruikelijk is met lattenbouw), anders gaan je latten knikken op de spanten.

Plamuur op de romp is niet de bedoeling de beplanking moet zichtbaar zijn
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al gezocht naar lattenbouw, maar kan het schip niet vinden waar ik aan dacht.
Wellicht komen er nog meer antwoorden.
Ik heb hier een shetland staan van 60 cm, overnaads gangen, maar dat zijn maar 7 gangen hoog.
Dat is goed te doen.
Als je een idee wil hebben over hoe groot: meet de 1 op 1 planken op en herschaal ze.
Dan is meteen te zien of dat hanteerbaar is.
Stel die huidplanken zijn 15 cm, 1 op 100 dan zijn de latten 1,5 mm hoog........................
Dat wordt wel een geduldwerkje :D
 
Kijk eens rond bij de klassieke zeilschepenbouw.
Ik meen dat ze daar de huid in twee lagen maken.

edit "historische" zeilschepen
 
Kiel en frames zijn in het algemeen van een goede kwaliteit multiplex - 6 mm dik
Latten op de romp kunnen van lindenhout gemaakt worden. Dit laat zich netjes en goed buigen en bewerken, maar zal later wel geverft of gebeitst moeten worden
Mooier hout - maar iets bewerkelijker in het buigen - is notenhout.

Een fatsoenlijke dikte om eventuele oneffenheden nog uit de romp weg te kunnen schuren is 1,5 tot 2 mm, en wat je vaak ziet is dat er een dubbelplanks romp gemaakt wordt. Dwz een eerste laag in b.v. linden 1,5 mm en een afwerklaag in noten van 1 mm dikte. Echter dit komt dan niet overeen met het origineel zoals op de tekeningen hierboven. Let wel: enkelplanks is een grotere uitdaging.
5 x 8 duims planken (als ik het goed lees) zijn dus 127 x 203 mm. Bij schaal 1 op 100 dus een ongeveer maat van 1,5 x 2 mm.
Dat kan goed, maar je bent een tijd aan het buigen en plakken.

Wanneer je een goede dwg hebt van de kiel en de frames bestaat de mogelijkheid dat deze in 6 mm triplex gelaserd worden (en zonder meteen commerciëel te worden - ik kan altijd prijsopgave voor je doen voor het laserwerk en voor de latjes).
 
Baggeraar, Hans, bedankt voor jullie commentaar/advies. Ik ga de romp eerst verder uitwerken in Autocad 1:1. Daarna zal ik voor wat de te bouwen schaal nog aardig wat te overwegen hebben. Om de bouw te kunnen voltooien moet dit een weloverwogen keuze worden.
 
Back
Top