Zoek betaalbare 30A 24V voeding..

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Ik heb een Hyperion 610 DUO II, een 360Watt lader die tot 28v ingangsspanning aankan. Hier wil ik tzt. een 2e van bijkopen.

Dan heb ik dus 720 Watt aan laadvermogen. Als voeding wil ik gebruik maken van een 24v voeding.

Die moet dan dus 720/24 = 30A kunnen leveren. Liever nog iets meer.

Maar... ben wel n'ollander dus moet wel betaalbaar bljiven.

Iemand goede tips?

Zoiets zoek ik wel idd.. maar dan 30A.

Die voeding van Nando is een mooi ding, maar ik denk dan, hij hoeft van mij niet instelbaar te zijn, ik heb geen knoppen en display nodig, of zo'n mooie behuizing.. dat moet dan toch goedkoper te vinden zijn..

Voorbeeld:
http://www.trcelectronics.com/Meanwell/sp-750-24.shtml

31A 24v voor grofweg 165 euro.. da's zo'n 60 euro goedkoper. Alleen, dat is in de USA dus met verzending erbij kom je op hetzelfde uit.. zoiets moet in NL/Europa toch ook te krijgen zijn..

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk even op marktpaats;)

Meanwell 24V 320Watt voor €50,00

En een 24V / 25A voor €59,00 (lijkt ook een Meanwell)

Gebruiken jullie zo'n voeding dan op het veld? ( wat een luxe , wij hebben geen 220v op het veld, gaan we ook nooit krijgen ) Want voor thuis is dit vind ik dit dus overkill, want als ik thuis ben mag hij best 1-2 uur laden, kan thuis toch niet vliegen.

Ik gebruik thuis voor mijn 10s 5000mAh gewoon de mega power 960RS ( 150 W) op het veld 2 icharger 208b( die nu bij de douane liggen :-( ) op twee Varta AGM accu's in serie ( 24 V dus) .

Bart,

Gebruiken jullie zo'n voeding dan op het veld? ( wat een luxe , wij hebben geen 220v op het veld, gaan we ook nooit krijgen ) Want voor thuis is dit vind ik dit dus overkill, want als ik thuis ben mag hij best 1-2 uur laden, kan thuis toch niet vliegen.
Op het veld geen 230, 24v of 12v. En bij ons zal dat ook nooit komen. Hoewel ik graag mijn eigen generator wil.

Ik gebruik hem thuis, op demo's, indoor, op evenementen, tijdens wedstrijden.

Als ik thuis 11 accu's wil laden ben ik blij dat dat op volle snelheid kan.
Ik zou er graag nog een duo bij willen, dan kan ik hem nog blijven gebruiken.

@iedereen: ik heb niets aan 20A voedingen etc.. het moet echt minimaal 30A zijn. En iets op marktplaats kopen: when hell freezes over.. geen zin in gestolen spullen of opgelicht worden :P

De voeding is zowel voor gebruik op het veld als thuis. OP het veld hebben we 240v EN een accu-voorziening van 400Ah welke continu geladen wordt. Op dit moment gebruik ik nog die accu-voorziening, maar als iedereen met grote packs dat gaat doen, dan wordt dat ontoereikend, het is voornamelijk bedoeld voor de mensen met kleinere pakketten.

Met m'n huidige voeding kan ik met max. 1.7A laden, wat inhoudt dat ik er als ik thuiskom 5 uur nodig heb om m'n aandrijfpacks te laden en dan moet de zender- en ontvangeraccu nog. Ik laad dus meestal de aandrijfaccu's maar alvast vol voor ik weer van het veld naar huis ga.

Door de week valt het nog wel mee, maar bv. in een weekend vlieg ik door tot het bijna donker is, dat is nu rond 22:00. Als je dan als je thuiskomt nog zo'n 6 uur moet laden wordt het 4 am voordat je kunt slapen.. en zonder laden naar bed.. brr.. dat betekend dat ik de volgende dag eerst moet laden voor ik ga vliegen.

Onbeheerd laden doe ik niet, dus tja.. dan toch liever maar een voeding die het aankan.

daarvoor gebruik ik twee van deze jongens in serie, http://www.robwink.nl/pdf/wing-agm/FT/ESL55-12FT.pdf

Bevalt dat goed? Heb je voldoende capaciteit beschikbaar om dan meerdere keren op te laden?

2x55Ah serieel is 55Ah bij 24V, daar kun je denk ik maximaal 70% van gebruiken mogelijk iets minder. Dat is dus 70% * 55=39Ah. Een 12S 5Ah LiPo laden kost ongeveer 12Ah uit een 24V accu.

Volgens mijn berekening kun je dus maximaal 39/12 is dus 3 keer en een beetje laden.

Komt dit overeen met jou ervaringen?

Bevalt dat goed? Heb je voldoende capaciteit beschikbaar om dan meerdere keren op te laden?

2x55Ah serieel is 55Ah bij 24V, daar kun je denk ik maximaal 70% van gebruiken mogelijk iets minder. Dat is dus 70% * 55=39Ah. Een 12S 5Ah LiPo laden kost ongeveer 12Ah uit een 24V accu.

Volgens mijn berekening kun je dus maximaal 39/12 is dus 3 keer en een beetje laden.

Komt dit overeen met jou ervaringen?

Niet echt;)

Heb tot nu toe max 4x een lading op het veld gedaan met twee volle lipo's bij me is dat 6 vluchten, voor mij is dat genoeg, maar dan zijn de 12V accu's nog niet leeg!! vergeet niet dat het deep-discharge accu's zijn je kan ze dus behoorlijk leeg trekken zonder problemen, je hebt wel een lader nodig die tot 4.7V per cel laadt anders krijg je ze niet vol.

Ik vlieg mijn lipo's +/- 70% leeg, meestal zo'n 3000mAh per lading

Niet echt;)
je hebt wel een lader nodig die tot 4.7V per cel laadt anders krijg je ze niet vol.

4.7?? Bedoel je voor de lood cel of voor de LiPo cel? In beide gevallen lijkt het me wat hoog. Een Lipo verwacht ik niet hoger dan 4.2V en een Lood cel niet hoger dan 2.45V. (Of bedoel je 14.7V per lood accu? )

Ik vlieg mijn lipo's +/- 70% leeg, meestal zo'n 3000mAh per lading
En dat was ik vergeten in de berekening, als je ze niet leeg vliegt (wat je natuurlijk niet moet doen) dan hoeft er ook niet de hele capaciteit weer bij.

Hoe diep kun je zo'n deep discharge accu ontladen? Kan dat verder dan 70%?

Ik had al bijna besloten om een generator aan te schaffen maar jou ervaringen met die accu's zetten me weer aan het twijfelen. Hoe lang doe je al met die deep-discharge accu's?

Oeps, iets te snel getypt, moet inderdaad 14,7V zijn.
Ik gebruik daar de Multi XS 7000 van Ctek voor, nachtje de twee accu's parallel aan de lader en ze zijn weer vol.

Spec's van de accu's kan je vinden in de link die ik eerder al geplaatst heb, en hoe lang ze mee gaan boeit mij niet zo, heb een broer die in die handel zit dus kom er vrij makkelijk aan, maar na een half jaar gebruik zijn ze nog steeds perfect;)

@Hezik,

Ik heb onlangs deze voeding gekocht op Ebay. Uiteraard in het verre oosten.
Ondertussen heb ik ook een 5V variant besteld. Deze stond niet in zijn online winkel, en heb hem dus een mailtje gestuurd.
Er kwam vlug een reactie, en de 5V/33A was besteld. De prijzen zijn niet te schatten... laag.

Uiteraard kan je die niet gaan gebruiken als labo voeding, maar om batterijen te laden, zal je geen last hebben van de storingen.

Kijk maar eens rond. Je zal wel iets vinden dat je aanstaat...

Luc

Uiteraard kan je die niet gaan gebruiken als labo voeding, maar om batterijen te laden, zal je geen last hebben van de storingen.

Dat is juist iets wat ik me afvraag. Een LiPo en ook NiMh lader moet in staat zijn om hele kleine spannings variaties te detecteren. Het gaat bij beide soorten accu's over millivolts.

Op de website van Schulze stond (een paar jaar geleden) dat je eigenlijk een lood accu moest nemen omdat die de meest stabiele spanning afgeven maar als je dan toch een 230V voeding wilde gebruiken dan werd de SPS-9600 van Maas / Manson aangeraden juist vanwege de lage restrimpel.

Als er mensen zijn die hier technisch iets beter in onderlegd zijn dan ben ik benieuwd naar meningen hierover. Is restrimpel nog steeds belangrijk voor de huidige generatie laders?

Hoe meer ik zoek, hoe meer ik begin te denken over het aanschaffen van 2 voedingen, 1 per lader. 1 grote voeding is duurder dan 2 kleinere.

Back