Zoek bouwtekening IOM

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Leon Jansen, 21 mrt 2010.

  1. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Vervolg KOTA 3

    Vandaag heb ik de eerste belangrijke "planken" aangebracht.
    Ik heb één mooie vuren plank bij de Gamma gekocht van 220x12x1,2 cm.
    Daaruit heb ik voldoende latten van 110x10x2½ mm. gezaagd om de hele boot mee te beplanken. Van die 2½ mm dikte gaat nog wel wat af met schuren, dus dan zit ik aardig in de richting, denk ik.

    [​IMG]
    De eerste drie en belangrijkste planken zijn aangebracht.
    Materiaal: 10x2½ mm vurenhout. Lijm: Nova Col D3 (waterbestendige houtlijm van Frencken)

    [​IMG]
    Gezien vanaf de boeg

    [​IMG]
    Gezien vanaf de spiegel

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Nogmaals van voren

    [​IMG]
    Kan er niet genoeg van krijgen :D

    Zo, voorlopig zit het er op. Het is weekend en dan doe ik andere dingen. De verlijmingen kunnen tot dinsdag uitharden, lang genoeg dunkt me. De volgende week kan ik eindelijk serieus met beplanken beginnen:banana:
    Leon.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Leon,

    ziet er goed uit!

    Handige methode met die elastieken.
    Het blijft altijd proberen hoe je de latten lekker op de spanten krijgt. Dit lijkt me een handige methode.
    Heb je d'r ervaring mee, of is dit ook jou eerste keer op deze manier?

    Als je er ervaring mee hebt: hoe houdt dit zich bij de volgende planken? Je kunt dan niet meer weken op de manier als deze.

    Wim
     
  3. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Hallo Wim,

    Ik heb daar nog helemaal geen ervaring mee, maar dat vond ik ook een handige manier met die elastieken.
    Ik ben erg veel aan het neuzen geweest op Engels- en Duitstalige forums.
    Ik vond iemand in Kuala Lumpur in Maleisië, die de Noux gebouwd heeft, met een uitvoerige beschrijving en ontzettend veel foto's.

    Ik heb dat artikel van internet gehaald en er een PDF-file van gemaakt.
    Prettig om vaker te bekijken. Dat doe ik met alle artikelen, die me bevallen.
    Zo raak je ze nooit meer kwijt. Op internet verdwijnt zoiets soms of de foto's zijn niet meer beschikbaar of zo.

    Ik vond die elastiekjes geniaal en heb het gelijk toegepast op mijn boot.
    En tot nog toe zijn het inderdaad pas de eerst latten, maar het gaat als ik de foto's van zijn artikel bekijk verderop ook zonder problemen.

    De truc is, dat de lengte van de elastiekjes is aan te passen, door er steeds meer aan elkaar vast te knopen.
    En dan gebruik je ze dus gewoon dubbel,dus sterker!
    Ik moet het inderdaad eerst zelf nog uitproberen, maar het lijkt me prima te gaan.

    Ook zijn methode om knopspelden te gebruiken, heb ik overgenomen.
    Hoewel hij balsa gebruikt en ik vurenhout, gaat het prima.
    Gewone ouderwetse spelden met kleine kop, die ik er moeiteloos in druk met een tangetje met gekapte bekken (voor mijn part gebruik je een combinatietang). Gaat perfect!

    Ik zal je de link even geven, dan kun je het zelf eens bekijken, dat zegt meer dan een uitvoerig verhaal van mij:Zo, dat zal je wel even bezighouden, denk ik.
    Het is een heel boekwerk, alles bij elkaar, maar vreselijk interessant en mooi om te zien.
    De PDF die ik er van gemaakt heb, beslaat, inclusief heel veel grote foto's, 154 pagina's!

    Graag hoor ik je reactie, als je het gelezen hebt!

    Groetjes, Leon.
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2010
  4. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Bouwverslag KOTA 3 (Nimbus MK III)

    Vervolg KOTA 3

    Vandaag ben ik begonnen met het beplanken van de romp. Vorige week heb ik de planken geplaatst, die bovenaan direct onder het dek liggen. Deze vallen in het spant, ter versterking van de eerste plank tegen het dek.

    Vandaag heb ik aan beide kanten 3 planken geplaatst. De eerste tegen de eerder geplaatste hoekplank (wie kent de juiste benaming hiervoor?)
    Deze heeft nu dus een dubbele dikte en gaat het dek dragen.

    [​IMG]
    Hier is goed de dubbele plank te zien, die straks onder het dek loopt



    [​IMG]
    De twee eerste planken zijn gelijmd

    Voor de bevestiging van de planken gebruik ik gewone elastiekjes, enkel of, waar nodig, aan elkaar geknoopt.
    Ik leg een rups lijm op de bovenkant laatste plank en fixeer daarna de nieuwe plank met knopspelden, die ik in het spant druk, waarbij ik er goed voor zorg, dat de plank stevig op de onderliggende plank wordt gedrukt, tot de lijm naar buiten geperst wordt. Hierdoor kan de plank niet meer naar boven schuiven.

    [​IMG]

    Daarna span ik de planken met elastieken tegen de spanten aan, waardoor ze goed aanliggen en de omtrek van het spant volgen. Ik span aan weerszijden van het spant elastieken, zoals op bovenstaande foto te zien is.
    Om de planken in het midden tussen twee spanten op elkaar te klemmen, gebruik ik goede afplaktape, die ik stevig over de planken heen trek en vastplak op het hout. Gaat prima!

    [​IMG]
    Hier is goed de bevestiging van de elastieken te zien

    [​IMG]
    Zijaanzicht vanaf de spiegel gezien

    [​IMG]
    Aan beide zijden zijn nu 3 planken gelijmd

    Toen de derde plank gelijmd werd, trok ik de spelden uit de eerste (onderste) plank en gebruikte die voor de derde.
    De onderste plank zit al stevig vast; de tweede trouwens ook. Zo zitten er nooit meer dan twee rijen spelden onder elkaar en die verhuizen langzaam aan mee naar boven.
    Telkens bij het plaatsen van een nieuwe plank haal ik de onderste rij spelden, de tape en de elastieken los en bevestig alles weer opnieuw. Op een gegeven moment worden de elastieken te kort, doordat de zijkant steeds breder wordt. Dan knoop ik gewoon een nieuwe elastiek aan de vorige.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    Op deze foto is te zien, dat er nogal wat kracht op de planken gezet moet worden om ze de ronding van het spant te laten volgen.

    Door het aantal elastieken te vermeerderen, wordt de spanning op de plank voldoende groot om ze tegen het spant aan te drukken.
    Dit lukt niet met alleen een speld (of twee, drie....)
    De spelden gebruik ik alleen om de plaats te bepalen van de plank.
    De elastieken leveren de kracht om de plank vast tegen het spant te persen.

    Nu laat ik alles een nachtje rusten en kan ik morgen verder gaan (als ik tijd heb :))

    Leon.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Bouwverslag KOTA 3 (Nimbus MK III)

    Vervolg KOTA 3

    Ik heb nog even, voor ik onder de wol kruip, de twee volgende planken voorgebogen. Er zit namelijk achteraan bij de spiegel een vrij scherpe bocht in het spant. Dat krijg ik zo nooit mooi aanliggend.
    Dus heb ik beide planken aan het einde nat gemaakt onder de kraan en even boven de gasvlam met behulp van een tang getorst en in een bocht gelegd tijdens het verhitten/drogen.
    Daarna heb ik beide planken, nog vochtig, op hun plaats gelegd en met een enkele speld en wat elastieken op de spanten geklemd.
    Zo kan het de hele nacht drogen en staat de plank morgen mooi in model, zodat ik er geen kracht op hoef te zetten bij het lijmen.

    [​IMG]
    De natgemaakte en boven een gasvlam getorste planken krijgen een nacht de tijd om te drogen

    Leon.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Leon,

    ziet er strak uit!

    Ik blijf dit volgen!

    Dat nat maken van je hout is een goed idee.
    Je zou de planken ook een paar uur in het water kunnen leggen.
    Ik heb destijds voor mijn Marieje een "badkuip" gemaakt van 3 planken en 2 kleine stukjes hout. Met spijkers in elkaar gezet. (Planken waren van zo'n oude "oprol" lattenbodem.)
    Stuk van een vuilniszak erin om het waterdicht te krijgen.
    Na gebruik het geheel weer uit elkaar gehaald. De planken kunnen hergebruikt worden.

    Wim
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mooi werk Leon, die extra plank onder het dek heet DEKWEGER . Nat maken om planken te buigen en te torsen = SCHELLUW TREKKEN, word in de 1/1 bouw ook gedaan ,traditioneel met een stro vuurtje gebrand :cool:
     
  8. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    @ Wim

    Goed idee van jou, zo'n op maat gemaakt bad voor je latten.
    Met zo'n paar plankjes... simpeler kan het eigenlijk niet! Hoewel.....
    Ruim 30 jaar geleden heb ik al eens een zeilboot gemaakt, maar toen ws het allemaal wat grover, dan tegenwoordig.
    Toen wilde ik ook mijn latten een tijd laten weken.
    Ik had destijds een schuurtje in de tuin staan, met daaraan een kunststof dakgoot. Daar heb ik de bladeren en ander vuil uit geschept en verder een beetje schoon gemaakt en toen heb ik in de afvoer van de regenpijp een rubber bal geperst. Water erin en daarna de latten. Werkte uit de kunst!
    Misschien óók een idee...?
    Maar bedankt voor je tip, want nou heb ik geen schuurtje meer! :eek:

    @ René

    Nu je het zegt: dekweger. Ik heb het geweten, maar kon niet meer op de naam komen. Bedankt voor het opfrissen van mijn geheugen.

    Over dat buigen van hout, scheluw trekken, zoals jij het noemt, heb ik ooit gelezen. Ik las dat je met de vlam de binnenkant van de bocht moest verhitten. De vaklui van vroeger waren zo dom nog niet! Jammer dat veel oude technieken door de tijd verloren dreigen te gaan.


    Vervolg KOTA 3

    Vandaag heb ik één volgende plank gelijmd en kwam vervolgens tot mijn schrik tot de ontdekking, dat ik vergeten was de schuinstaande spiegel te plaatsen, die tussen spant 0 en 1 moest komen.
    Gelukkig kon ik er die nog nét met veel passen en meten tussen frommelen (zucht!)
    Deze komt precies met een scherpe rand op de waterlijn te liggen, zodat het zog miniem is en het water soepel loslaat zonder turbulentie.


    • Hoogstwaarschijnlijk schrijf ik een heleboel, dat voor de meesten van jullie gesneden koek is, maar misschien is er ook wel een lezer bij, die wat uitgebreidere informatie wel prettig vindt, dus ik ga maar door, zoals ik nu doe.Opbouwende kritiek zie ik uiteraard graag tegemoet ;).
    Natuurlijk heb ik ook hiervan even een paar kiekjes gemaakt.

    [​IMG]
    Spiegel van bovenaf (in feite: onderaf) gezien...

    [​IMG]
    En van opzij


    Dat was het voor vandaag. Dit moet eerst even goed drogen.

    Leon.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Leon,

    aan je foto's te zien werkt het prima met de elastiekjes. Ga ik ook eens aan denken bij een volgende (grote) boot. (Ik bouw nu in "Footy" maat, dus dat is met plakband nog wel in elkaar te houden ;) )

    Zoals je zegt: met een stuk regengoot en einddoppen kun je ook iets maken. Ik had dat echter niet liggen, wel een paar planken.
    Nadeel van regengoot: die moet je lijmen om dicht te krijgen. Voordeel is dat je geen plastic zak meer hoeft te gebruiken. Er zijn volgens mij ook rechthoekige regengoten; die blijven recht liggen, ronde goten willen omvallen.
    Eventueel zou je d'r eentje kunnen maken en die steeds weer gebruiken (Ik weet niet of je van plan bent vaker schepen te bouwen?)

    Wim
     
  10. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Nou Wim, laat ik eerst maar eens proberen, of ik deze boot tot een goed einde krijg en dan zie ik wel verder.
    In wezen vind ik het zeilen leuker dan het bouwen, maar je zult toch éérst een boot moeten hebben!

    Kant en klaar kopen vind ik geen optie. Véél te duur voor mijn portemonee en wat geeft je nou een beter gevoel dan te kunnen zeggen, als iemand vol interesse staat te kijken: die heb ik zelf gebouwd!?

    Ik moet ook nog zien, waar ik aan stof voor de zeilen kan komen en waar in Nederland ik het Dacronlijn van het merk Climax kan vinden voor alle lijnen en schoten aan boord.

    Groetjes,
    Leon.



     
  11. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Je bent nog niet aan de zeilen toe, maar omdat je er over begint:

    Ikzelf heb m'n zeilen voor m'n Footy gemaakt van douchegordijn van de Leen Bakker. Kost ongeveer 8 Euro voor een heel groot stuk ;)
    Is (natuurlijk) waterbestendig, MAAR: wanneer je er iets op wilt tekenen (een logo bijvoorbeeld) loopt dit uit! Je krijgt dan lelijke vlekken. Ik wil dit oplossen door het zeil eerst in te spuiten met lak, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Wachten op mijn expiriment dus, wanneer je van plan bent dit na te volgen.

    Een ander idee is vliegerstof te gebruiken.
    Ikzelf heb vliegerstokken besteld bij deze shop. Snelle levering en lage bijkomende kosten. Er zijn echter nog meer vliegershops, wellicht eentje bij jou in de buurt. Gewoon vriend Google even vragen.

    Waarom wil je juist lijn van dat merk hebben?
    Bij de vliegershops hebben ze ook lijn. Een ander idee is hiervoor vislijn te gebruiken. Er zijn (ook forumleden) die dat gebruiken.

    Wim
     
  12. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Deze lijn heb ik vroeger ook altijd gebruikt en is erg prettig in het gebruik.
    Hoe het vroeger heette, weet ik niet meer, maar nu is het Dacron van het merk Climax en het lijkt op echt schoottouw. Een wit gekleurde lijn met een gekleurde draad er door heen geweven.
    Dit werkt erg prettig. Ik had toen lijn van ± 1 mm dikte. Dit werkte ook lekker met de spannertjes, kortom: prettige lijn en hij krulde niet op of zo.
    Dus: ik wil persé déze lijn en géén andere.:bad-words:

    Maar.....
    Wie kan dit leveren......:?: Waar ga ik dit vinden...:?::?::?::?::?:

    [​IMG]

    Voor de zeilen is het nog een beetje te vroeg, maar ik zie tegen die tijd nog wel.

    Ik denk dat ik eerst eens zeilen uit één stuk ga proberen, maar als blijkt dat de boot goed vaart, wil ik zelf zeilen gaan maken uit meerdere banen.
    Over die werkwijze heb ik al een heleboel verzameld.

    Een douchegordijn lijkt me voor mijn boot niet zo'n goed idee, omdat ik denk dat dit bij wat hogere belasting gaat rekken en/of uitlubberen.

    Voor een kleine boot als de Footy zal het wel meevallen, die heeft kleinere zeiltjes.
    Ik ben wel benieuwd hoe jou dat gaat lukken met lak spuiten.
    Ik kan me zo voorstellen, dat dit voor zo'n kleiner zeil wel eens goed uit kan pakken. Het wordt dan wat stugger.
    Maar ik hoor het wel van je.

    Vliegerdoek zou misschien ook wel kunnen. Ik heb daar geen ervaring mee.
    Ik ga tegen die tijd wel eens rondneuzen.

    Leon.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Leon vlieger schops al eens bezocht, on line bestellen is geen probleem, al eens gegoogled met exacte produkt naam ?;)
     
  14. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Bouwverslag KOTA 3 (Nimbus MK III)

    Bedankt René, heb ik gedaan (gegoogled met de exacte naam) en gelijk een aantal gevonden, wél allemaal in Duitsland.
    Over een tijd zal ik die eens aanschrijven. Ik moet wel zeker weten, dat dit koord ± 1 mm dik is; dat valt nergens te lezen. maar dat kan ik vragen.

    Vervolg KOTA 3

    Ik heb gisteren nog een aantal planken kunnen plaatsen en zit nu aan beide zijden op 6 planken hoogte.
    Aan de spiegel is het al goed dicht en bij de boeg rest nog een klein stukje.

    Daarna worden de planken steeds korter, maar het zal veel meer passen en meten worden.

    [​IMG]
    6 Planken hoog aan boegzijde...

    [​IMG]
    ... en aan de spiegel...

    [​IMG]
    ... waarvan nog even een detailbeeld. De lelijke uiteinden links worden er later afgezaagd.

    Het scheluwtrekken van de planken viel achteraf wel mee. Zoals je ziet, liggen niet alle planken precies even gelijk van hoogte, maar daar is straks de schuurlat voor. En er zal ook nog genoeg geplamuurd moeten worden, maar zover zijn we nog niet. Eerst de boel maar eens netjes dicht zien te krijgen!

    Mijn grootste zorg is nu het vastzetten van de afgeschuinde einden van de planken aan de kielplank. Ik steek een speld bijna horizontaal door de plank in de kielplank en dat blijft wel zitten (zie foto's), maar weet iemand misschien een betere methode? Vertel, vertel!!! :idea:
    Soms is een oplossing zó belachelijk simpel...

    Zo, weer weekend, het zaakje krijgt even rust (en ik ook) :proost:
    Hoewel... niets is zo rustgevend als dit werk, maar dat hoef ik zeker niemand te vertellen!

    (Wordt vervolgd)

    Leon.


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Vraagje over plamuren romp

    Hallo medebouwers,

    Ik heb eens zitten denken over het plamuren van de romp van de KOTA 3 straks.

    Na het zagen van mijn planken heb ik het zaagsel verzameld en gezeefd in een fijne keukenzeef. (Ons bint zuunig! ;))
    Wat ik overhield liep van fijn houtstof tot fijn zaagsel.

    Wat ik mij nu afvraag: zou hiermee te plamuren zijn, als ik dit verwerk met houtlijm tot een smeerbare pasta, waarmee ik alle reten en oneffenheden kan opvullen?
    Er moet natuurlijk voldoende hout in zitten; de lijm zorgt dan alleen voor de binding.

    Het heeft ook vrijwel dezelfde kleur als de planken en het soortelijk gewicht zal waarschijnlijk niet veel meer zijn.

    Desnoods kan ik de te behandelen plek voorstrijken met houtlijm, voor het geval de pasta te droog zou zijn om direkt goed te hechten op het hout.

    Volgens mij moet dit na voldoende droging goed te schuren zijn.

    Is dit uitvoerbaar, wat denken jullie?
    Natuurlijk ga ik dit zelf nog uitproberen, maar het komt nu in me op, dus gooi ik het maar eens in de groep...... :)

    Graag jullie commentaar,

    Groetjes,

    Leon.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2010
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Met epoxy lijm werkt dat wel met schuurstof, met witte houtlijm heb ik het nooit gedaan.
    Volgens mij werkt het alleen goed met een vullende lijm
     
  17. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    René,

    bedoel je met epoxylijm de gewone 2-componentenlijm?

    Groetjes,
    Leon
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Leon,

    2 componentenlijm kan verschillende samenstellingen hebben, epoxy is een 2 componenten lijm , ook weer van verschillende merken en verschillende manieren van mengen en uithardings tijd .
    De epoxy die ik gebruik komt van polyesterland is een transparante hars zonder toevoegingen van detergenten, 2/3 hars 1/3 harder verpakking 1 kg. Kun je allerhande vulmiddelen door mengen waaronder houtstof om op op kleur te brengen. Je kunt er ook allerhande matten mee lamineren glas, kevlar, koolstof. Mijn plamuur maak met deze hars micro glaspareltjes en een vulmiddel dat er voor zorgd dat je plamuur niet uitzakt op vertikale oppervlakten, geeft een plamuur met een laag S.G. die volledig waterdicht is . In mijn 1/1 project 80 kg van verwerkt , dat is 15 j geleden, en ligd nu weer sinds mijn laatste onderhoudbeurt 6 j geleden continue in het water en ik heb nog niet moeten pompen :D
     
  19. Leon Jansen

    Leon Jansen

    Lid geworden:
    22 mei 2008
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Weert (L)
    Dank je, René, voor je informatie.

    Voor mij was twee-componentenlijm altijd die dubbele tube, die je van b.v. Bison kocht en die je in gelijke hoeveelheden mengt door de plunjer in te drukken.
    Maar waar jij het over hebt is heel wat anders, met z'n verschillende mengverhoudingen, uithardingstijden, etc.
    Misschien ga ik daar wel eens mee werken. Altijd goed om te weten, wat de mogelijkheden zijn.

    Voorlopig wil ik eerst eens de proef op de som nemen met mijn eigen idee. Gewoon zien, wat er gebeurt.
    Het resultaat krijg je vanzelf wel te lezen

    Het gaat er mij in eerste instantie om, dat ik een egaal, strak uiterlijk krijg, dat verder normaal af te werken is.

    Ik heb namelijk zo'n idee, dat gewone plamuur te veel ongewenst gewicht gaat opleveren. Ik denk, dat hout lichter zal zijn.
    Maar wie ben ik???

    Groetjes,

    Leon.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Leon,

    Zaagsel mengen met witte houtlijm levert een goed verwerkbaar vulmiddel op, ik doe het regelmatig.
    Je moet alleen wél een houtlijm gebruiken die hard opdroogt; als het flexibel blijft, krijg je een oppervlak dat zich amper laat schuren omdat je schuurpapier volloopt met die weke prut...

    Zaagsel in epoxy gaat ook, alleen wordt dat keihard, véél harder dan het omliggende hout, ook daar krijg je dus problemen met het schuren, tenzij je zodra de epoxy is uitgehard gelijk gaat schuren. Een dag wachten is in mijn ervaring al te lang, dan is het al te hard.

    Maar, als je de romp bekleedt met een laagje glasweefsel en epoxy, hoef je vóór het opbrengen daarvan alleen de romp maar glad te schuren; het vullen van oneffenheden doe je achteraf en de eventuele naden tussen de latten vul je, nadat de buitenhuid uitgehard is, van binnen uit (met ingedikte epoxy).

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina