Zoek de verschillen

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Frans Bal, 20 okt 2006.

  1. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ter voorbereiding op een "eigenontwerp" DLG wat info aan het verzamelen.
    Het is nu eenmaal beter goed gejat dan slecht verzonnen. :roll:
    Nu is op het moment de Aspirin HOT.
    En als iets Hot is willen veel mensen dat dan ook hebben.
    De Aspirin schijnt op het moment een levertijd van vele weken te hebben.

    Dus als leidraad het Aspirin ontwerp?

    Waarom niet die oude vertrouwde en meer gekopieerd dan de Pamela Anderson sextapes, de SUPER GEE II.
    Dus wat gevogel met PDF naar DXF converters en hopla een instant Autocad tekening van de Super Gee en de Aspirin.
    Natuurlijk die tekening van de Aspirin moet je waarschijnlijk niet al te serieus nemen, maar dat moest je die Pamela video ook niet, toch.

    Ter lering en vermaak de beide modellen over elkaar gelegt in Autocad, en hartsiekidee zoek de verschillen.

    http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10282/aspirin-M.plt.pdf
    [​IMG]
    Frans
     
  2. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Had ik niet gedacht, dat deze modellen zo op elkaar zouden lijken,
    leuk gedaan dat over elkaar leggen van de twee tekeningen.
    Ik loop al een tijdje na te denken om een aantal modellen
    na te rekenen en een soort vergelijking te maken op kentallen,
    maar je kent het probleem waarschijnlijk wel tijd, tijd, tijd,
    en er is nog zoveel te bouwen....
    Verder is het ook een probleem om goede maatschetsen te krijgen
    want er zijn er maar een paar bemaat.
    Cheers

    Bart
     
  3. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Mooi gedaan Frans.

    Het enige rekenwerk wat mij de laatste tijd bezighoud is 350euro voor Asperin of Kisal of....... :lol:

    Levertijd voor een Kisal in 6 weken max heb ik net via mail van Claus Schnarrenberg vernomen.
     
  4. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Pfff ik ben klaar met de eerste berekeningen, zal nog wat meer mini's invoeren (OLA & nog een apogee), daarna de 1.5 m kisten. Wie weet hoe ik een excel sheet kan uploaden, hier op het forum ?
    Cheers

    Bart
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Leuk plaatje, maar het bewijst wel weer dat de meeste DLG's nu niet meer zoveel van elkaar verschillen... Behalve dan qua constructie en afwerking vaak...

    Op RCgroups las ik trouwens dat er een aantal lui al MAANDEN op hun aspirin wachten....

    Denk dat je het beste gewoon vleugelprofielen van onze grote vriend Drela kan nemen. Span van 1,5 meter, vleugelkoordes ongeveer zoals de aspirin/supergee. Gewoon de globale afmetingen zoals de supergee houden. Verder kan je dan het toestel een eigen look geven met mooie constructies en vormen van vleugeltips en staartdelen....

    Als je ook ziet dat sommige lui zonder richtingsroer het erg goed doen op wedstrijden... Bewijst des te meer dat het voor een erg groot deel om de piloot draait....

    qua micro wil ik misschien een keer een serietje apogee-achtige vleugels gaan maken.
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    t'is off-topic, maar ik krijg ook steeds meer trek in een Micro DLG.

    Wat zijn eigenlijk jullie concrete ervaringen met de Apogee?
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    uuh, ervaring? GEEN :), maar de filmpjes zien er zeer goed uit, mijn zelfbouw micro die veel te zwaar is vlieg al geweldig, en dus lijkt me het erg mooi om een micro met glasvleugels te maken :)

    Als je dan ziet hoe hoog Arno (toch?) gooide met zijn micro op de dag in vlaardingen, dan gaat het helemaal wel kriebelen. Toch is het een gedeelte wel jezelf voor de gek houden hoor! 90% kijkt bij mensen die hoger gooien dan diegene zelf, als eerst naar het vliegtuig:
    Ooooh, die gaat hoog! Wat is dat er voor 1? Oh, een Aspirin?, dan koop ik die ook!!!
    Ja, dat werkt natuurlijk niet... Meeste is gewoon werptechniek, en daar moet je toch echt een geel petje voor hebben :(....

    Maar goed, zodra ik goede supergee vleugels uit mijn vacuumzak heb, zal ik kijken voor apogee-achtige vleugels.

    Heb zondag voor Kees (die was er ook in vlaardingen) vleugels voor de supergee gemaakt met een koelkastpomp. Heb het resultaat nog niet gezien, maar volgens kees kan hij ze als spiegeltje gebruiken :D
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Helaas moest ik kiezen tussen Vlaardingen en een sleepvliegtreffen. Omdat je met de laatste optie toch met zijn tweeen ben heb ik daarvoor gekozen. Anders zou mijn sleepmaat alleen staan....

    toch vindt ik het jammer dat ik (nog steeds) geen DLG ervaringen heb kunnen delen. Met name op gebied van het werpen zou ik graag eens met meerdere zijn. maar er komt vast nog wel eens een treffen.

    Ik heb geen haast met de MDLG. Ik kijk jouw ervaringen wel af :!: :wink:
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Duidelijk :D en zeker ook waar! (meestal..... :wink: )

    Ik vond het idd erg leerzaam om eens te kijken hoe anderen smijten. Super fun :D.
     
  10. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
  11. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hi Sietse,

    Dat was Peter (Aanen) die zo hoog gooide en niet ikke....:(

    Tja, die petjes is natturlijk een ander verhaal. Ik heb trouwens nog altijd zo'n origineel "BdeB" petje in de aanbieding. Vreemd genoeg, want dit is al de tweede keer dat ik het aanbied, schijnt daar toch minder belangstelling voor te zijn.........
     
  12. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Kan iemand mij vertellen hoe je een Excel file upload hier op het forum ?
    Of is er werkelijk niemand geinteresseerd in de berekeningen ? :cry:
     
  13. Peter Aanen

    Peter Aanen

    Lid geworden:
    20 apr 2006
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Wolvega
    Frans,

    Mooie vergelijking. Heb je misschien ook info over de V-stelling van de Turbo?

    Over het tip-profiel tussen SG2 en Aspirin; Drela gaat met de tip profielen naar dunnere profielen, terwijl de Aspirin na opmeten eerder een dikker tipprofiel laat zien (ong. t=8% bij de tip).

    Heb je ook naar de werpstift posities gekeken? Heb het idee hoe verder naar achter, hoe beter mits constructie het toelaat... Bij de Aspirin zit de achterzijde van de werpstift op 28 mm van de achterlijst.

    Peter
     
  14. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Peter,
    ik zal kijken of ik de verschillende en posities en V-stelling van de Turbo kan achterhalen.

    @de materiaalverzamelaar,

    Ikke ikke ikke.

    Het posten van een Excel bestand, oei daar vraag je me wat.
    testje.
    http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10282/Map1.xls

    Heee, da's eenvoudiger dan het lijkt, euh deze zin klopt geloof ik niet.
    Maar het is redelijk eenvoudig.

    Je moet het excel bestand uploaden naar foto.modelbouwforum.nl, net zoals je dat doet met foto's (er staat op het forum een tutorial) let op de grootte van het bestand.
    Om het in je bericht te krijgen moet je vanuit de element eigenschappen het adres copieren tussen de URL tekens. (zie rechts boven als je een bericht bewerkt)

    (url]http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10282/Map1.xls[/url]

    Het eerste ( moet eigenlijk een [ zijn, maar anders kreeg ik geheel niet zichtbaar.

    Frans
     
  15. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Frans,

    Heb dank. Ik heb ook jouw mini DLG ingevoerd, maar ik heb nog de volgende vragen:
    - waar ligt het zwaartepunt
    - hoe heet je model
    - waneer heb je het ontworpen

    Heb je ook maatschetsen van de Asperin en de Turbo?
    Ik heb onbemaate schetsen gevonden en daar kan ik ook wel wat mee,
    maat schetsen met maatvoering zou beter zijn.

    Cheers

    Bart
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Op RCgroups is net de discussie begonnen over de opvolger van de XP4. namelijk.... juist, de XP5... :roll:

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=587666

    Introducing the next generation in the XP series from Polecat Aero, the XP-5

    [​IMG]

    Weer veel hetzelfde (vooral de outlines natuurlijk). maar toch wel wat verschillen.
    Dat doen ze dus nu ook bij de XP5. Verder vooral weer lichter, slanker en ook een slankere vleugel.
     
  17. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ Bart

    Zwaartepunt: ca. 65 mm
    Gewicht: 136 gram

    Naam: ????? maar meestal heb ik het over de "Mini"

    Wanneer ontworpen, euh, mei 2005

    Ik heb de PDF van de aspirin en de super gee II naar een autocad tekening geconverteerd. Als je autocad hebt kan je alle maten "meten"
    Tekeningen kan ik je mailen.

    Met wat schatten en een fototje van RC-groups zo goed als mogelijk de vleugelvorm van de XP-5 getekend, zie PDF.
    http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10282/aspirin Model (1).pdf

    [​IMG]

    Mooi gewicht XP-5, ca. 250 gram.

    Frans
     
  18. Peter Aanen

    Peter Aanen

    Lid geworden:
    20 apr 2006
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Wolvega
    Frans,

    Mooi overzicht! Graag zo'n autocad mail!

    Bedankt,

    Peter
     
  19. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Frans, Peter,

    Het is me gelukt, ik heb zowaar een homepage gemaakt (weliswaar in het Engels). Je kunt daar de Excel file vinden met een vergelijking van diverse DLG's. Blijkt dat er toch wel verschillen zijn. Ik ben naar aanleiding van deze 'analyse' nog steeds zeer gecharmeerd van de Turbo.
    Mooie slankheid en achtelijk zwaartepunt. Zal alles nog eens goed bekijken. Ik heb nog wat vragen / opmerkingen misschien dat jullie of andere leden van dit forum commentaar / ideen hebben:

    1. Bij vrije vlucht willen altijd graag een 'zoekende kist' hebben, i.e. geen pijlstelling, maar bijna net zoiets als de Kahu pijlstelling naar voren. Dit lijkt mij niet nodig voor een DLG. wat zijn jullie ideen ? Ik denk zelf dat je pijstelling wilt hebben....

    2. Het ziet er naar uit dat een statische stabiliteits marge van 14% genoeg is.

    3. V-stelling, enkelvoudig of met oren ? waar hebben jullie ervaring mee ?

    4. Ik denk verder om gewoon Drela profielen toe te passen en wel die van de Supergee II

    5. Ik kan nog niet beredeneren waarom een werpstift achter op de vleugel beter is. Wie heeft een verklaring.

    Ik zie jullie commentaar graag tegemoet. Morgen ga ik verder met m'n Pearl (eenvoudig twee kanaals 1.5 m DLG uit de Oekraine)

    Cheers

    Bart


    Oeps bijna vergeten homepage : www.bamatex.nl
    (wordt in de toekomst nog wel uitgebreid)
     
  20. Peter Aanen

    Peter Aanen

    Lid geworden:
    20 apr 2006
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Wolvega
    Hallo Bart,

    Mooie vergelijking van waarden op je homepage. Poging antwoorden op je vragen:

    1. Bij DLG wil je max. herstellend vermogen bij draaiing om de topas (de slingerbeweging tijdens/na de worp dempen). Pijlstelling naar achter is hiervoor positief, en heeft hetzelfde effect als het vergroten van het kielvlak. Meeste A2's hebben idd ong. 0 pijlstelling op 25% van de koorde.

    3. Beide gaat goed; bij flapperons is het makkelijker om enkelvoudige V-stelling te nemen. Heb het idee dat enige overmaat aan V-stelling positief is voor lanceerhoogte en om lekker te kunnen draaien in de thermiek.

    5. Als je de cirkelbeweging uitzet die het kielvlak maakt tijdens de draaibeweging om de schouder, blijkt dat de vleugel niet parralel aan de werparm kan blijven (rechte lijn tussen werpstift en zwpt), omdat het kielvlak dan ong. met 17 graden aangestroomd zou worden (overtrekt dan, mits stijve romppook). Hoe verder de werpstift naar achter, hoe minder de aanstroming van het kielvlak tijdens de draai, en daarmee minder belasting en weerstand op het kielvlak.
    Interesant is dan ook om te kijken hoe het stromingsprofiel rond het voorste deel van de romp loopt tijdens de draai; ben na de mini DLG met korte neus en klein zijwaarts oppervlak, nu bezig met een 1,4m balsa versie met zo'n korte platte neus.

    Mischien (ook) andere redenen/ervaringen?

    Gr,
    Peter
     

Deel Deze Pagina