Zoek een model, geschikt voor in de rugzak op de motor

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door franky, 7 apr 2015.

  1. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Misschien een raar onderwerp van dit draadje. Dus zal maar eerst beginnen met uit te leggen waarvoor ik dit draadje geopend heb.

    Ik ben een liefhebben van motorrijden, maar ook van modelvliegen.
    Dus waarom niet beide proberen te combineren. Door met de motor naar het vliegveld te rijden en dan lekker een rondje te vliegen. Een bijkomend iets is, dat de vrouw vaker in het weekend de auto nodig heeft, waardoor ik alleen nog een motor ter beschikking heb om me te verplaatsen.

    Ben daarom op zoek naar een model dat geschikt is om op de motor mee te nemen. Ik heb al eens rondgekeken en ook bij de Chinese buren. Maar vind nog geen geschikt model.

    Momenteel ben ik aan het denken, dat een vliegende vleugel het meest geschikt is.
    Waarom?: Als het een vliegende vleugel is, waarvan de vleugel te delen is. Dan wordt een 80cm spanwijdte ineens 40cm. Dus dat past in de rugzak. Voor beschermen achter lijst, kan er een koker buisisolatie overheen. Dan blijven er nog de kielvlakjes over, maar die zouden dan demontabel gemaakt kunnen worden. Hierdoor zijn er geen rare uitstekende delen meer, waardoor vervoer in een rugzak wel mogelijk is zonder grote schade op te lopen.
    Een model met een staart incl. kielvlak en stabilo, past lastig in de rugzak of moet uitsteken uit de rugzak. Hierdoor is de kans op schade groter.

    Niet te vergeten. Het moet wel een elektro model zijn. Maar daarom plaats ik hem ook in dit deel van het forum

    Als iemand ideeën heeft, ik hoor ze graag.
    En als er iemand is dit al in de praktijk uitgevoerd heeft, plaats a.u.b. een plaatje hier
     
  2. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Aarschot.
    Waarom in een rugzak?
    op een motor kan het ook anders.

    http://[​IMG]

    http://[​IMG]

    Johan.
     
  3. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Dat klopt als je zo'n mooie BMW hebt met koffers/bagage rekje.
    Maar ik heb een racer, waar geen koffer of bagage rekje op zit (ook niet van plan erop te maken). Dus het vast snoeren van een doos of dergelijke gaat niet, vandaar dat ik op een rugzak uitkwam
     
  4. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.423
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb een hotshot van robbe.
    Dat is een zagi achtig model.
    Volgens mij zijn er diverse schuim modellen die, die vorm hebben (de mijne is van hout).
    Zoals deze
    Zagi HP (Chose a PowerPak) [ZS402] - $88.88 : Zagi - The Original EPP Foam RC Flying Wing
    Als je de vleugel naast het middengedeelte (tussen de motor en de servo)aan beide kanten door zaagt en er een koolstof pijpje in lijmt.
    Dan kan je er een staafje insteken met tape bij elkaar houden en scheuren.
    Dat soort modellen vliegen echt leuk.
     
  5. Blitske

    Blitske The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Franky
    Een Multiplex Xeno is volgens mij het model dat jij zoekt , deze plooien in 2 delen en je kan de motor er op of af klikken
    Heel kompakt niet heel duur en vliegt vrij goed .
    Bekijk hier maar eens : [media=youtube]9cGioxsvsFo[/media]

    Grtjs Blitske
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.423
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Kijk het wiel is allang uitgevonden.
    @ edit sorry hetzelfde filmpje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Aarschot.
    T'ja, dat wist ik niet.
    Op een racer is het inderdaad moeilijker, stel je voor, racer met inkopenmandje op het stuur. ( grapje )

    Johan.
     
  8. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    De multiplex xeno is inderdaad precies wat ik zoek.
    Straks maar eens opmeten of dat in de rugzak past. Want het model heeft een spanwijdte van 124,5cm. Dan blijft er nog steeds ruime 60cm over als je hem dubbelvouwt. Geen idee of dat in de rugzak past.

    Maar kwalitatief zal het best goed zijn. En het bespaart veel uitzoek/denk werk.
    Net snel op google gekeken, daar zie ik een kit voor 69,99euro bij conrad. Normaal moet het dan ook goedkoper kunnen, want zij zijn vaak niet de goedkoopste aanbieders op de markt
     
  9. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.817
    Het geeft ook een speciale vervoerstas voor de Xeno, die kun je makkelijk tot rugzak ombouwen. Alleen past er geen zender in of je moet die kleine Smart SX van Multiplex nemen, die past er misschien nog bij.
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.804
    Locatie:
    Hilversum
  11. Von W

    Von W

    Lid geworden:
    23 mei 2004
    Berichten:
    694
    Locatie:
    testelt
    Die rugzakken van Staufenbiel zijn misschien ideaal om met een zwever de berg op te stappen maar op de motor zie ik je er nog niet mee zitten. Ik heb er één gehad, het was wel de xl versie maar die hangt achteraan zo diep door dat hij bijna tot op kniehoogte komt. De kleinere is niet zoveel korter dus je moet eigenlijk al recht op de motor gaan staan en ten tweede weet ik nog niet zo zeker dat de xeno er in past hij heeft namelijk een vrij grote koorde in het midden. Ik denk dat je beter gediend bent met een degelijke trekkersrugzak ook al steekt de vleugel dan ietsje uit bovenaan.

    Dirk
     
  12. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Die rugzakken zijn inderdaad ruim bemeten voor op de motor.
    Ook die van de chinees is toch al 1300mm lang. Lijkt misschien langer dan zich voordoet.

    De komende tijd ga ik eerst rondneuzen wat de maat van een Xeno is, als deze opgevouwen is. Dan van karton een mal snijden en even testen of het te vervoeren is, zoals ik wens
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    8.804
    Locatie:
    Hilversum
    Tja dat is waar, als je op een motor zit met een zak van 130 cm op je rug dan steekt zo'n 40 cm daarvan boven je hoofd uit. Daarbovenop komt dan nog de staartpartij van het model, die er waarschijnlijk niet goed tegen kan als je dan harder rijdt dan fietstempo...
     
  14. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.777
    Locatie:
    Gelderland
    Zelf rijd ik ook motor.
    Ga graag met de motor naar vlieglocaties toe omdat ik dan beide hobby's kan combineren en hoe mooi en fijn is dat wel niet!!!
    Helaas is het met vrijwel elke motor beperkt om spullen mee te nemen.
    Het is nou eenmaal geen auto waarin je alles kwijt kan met het grootste gemak.
    Zelf knup ik de spullen achterop en gebruik een grote rugzak voor de zender en Lipo's..
    Oja....ik neem geen vliegtuigtoestellen mee op de motor maar alleen Multicopters.
    Deze zijn net wat makkelijker mee te nemen.
    Vr gr E
     
  15. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.817
    De maten van de ariginele draagtas van de MPX Xeno.

    vreemd, de foto komt niet mee.

    De maten zijn bodem 45 cm korte zijde 80 cm en lange zijde 100 cm.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Achter op mijn motor wordt weinig geknoopt.
    Los van dat het standaard niet kan, wil ik het ook niet. Net zoals je zuinig bent op je vliegtuig, ben ik dat ook met mijn motor. Dus geen extra beugeltjes of dergelijke die schade kunnen opleveren bij vervoer van de vliegtuig spullen.

    Het achterwerk ziet er zoals onderstaande uit (verkeerde kleur, maar heb het plaatje geleend)
    [​IMG]

    De Xeno tas is toch ook nog best fors, met zijn 100cm lengte.
    Ben er nog niet aan toe gekomen, om precies op te gaan meten hoe het uitkomt met een xeno in mijn rugzak.
     
  17. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Nog even verder wezen zoeken. Want de xeno bleek toch erg groot voor op de rug.
    Dit mede vanwege de grote koorde bij de wortel. In eerste instantie even de gedachte naast me neergelegd. En toen kwam ik ineens (via google) de dizzy bird tegen. En daar werd ik wel blij van. Want er bleek ook een dizzy bird 2.0 te zijn. Eerst gekeken of ik daar een bouwdoos kon bestellen, maar krijg geen antwoord via de website. Dus eens verdiept. En het blijkt dat de 2.0 identiek is als de normale, alleen is deze van balsa en niet van depron.

    Dus de tekeningen van de dizzy bird ben ik nu in autocad over aan het zetten, deze waren vrij te downloaden. Zodat ik deze kan laten frezen (sorry ben lui, maar ik bouw wel nog en niet alleen maar ARF). Ik begin met de vleugels. Daarna komt er nog een bakje tussen, waar de aandrijving ingezet wordt.

    Een idee, hoe de dizzy bird 2.0 eruit ziet (excl de aandrijfunit)
    [​IMG]
     
  18. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Oordegem
    Los van het feit of dit vervoerbaar is of niet ziet dar er wel een leuke wing uit!

    Trouwens wat is er lui aan het laten frezen? Je bouwt hem zelf, altijd een meerwaarde :)
     
  19. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    Ik moet even kijken of het straks geen problemen levert (ivm copyright). Anders wil ik mijn digitale tekening straks wel delen, als hier vraag naar is. Denk niet dat het een probleem zou zijn, want de tekening is gebaseerd op het uiterlijk van de wing (vanaf foto's). Ik heb dus GEEN bouwkit die ik aan het opmeten ben. Ik weet nog niet eens of ik hetzelfde profiel gebruik (ik neem clark-Y).

    Maar eerst wil ik het prototype klaar hebben en gevlogen, alvorens ik tekeningen deel. Om te voorkomen dat het dadelijk niet vliegt en toch iemand het model gaat bouwen. Dat is dan zonde van diens persoon energie
     
  20. franky

    franky

    Lid geworden:
    31 aug 2003
    Berichten:
    245
    afgelopen dagen wat getekend en gisteren zijn de onderdelen gefreesd. Vanochtend even met een schuurpapiertje langs gelopen. Het puzzelen kan gaan beginnen (in elkaar steken).

    Heb alleen de onderdelen voor de vleugels laten frezen. Het bakje waar motor/accu in moet komen moet ik nog tekenen. Reden hiervoor is, dat ik eerst de vleugels gereed wil hebben, dan kan ik als test kijken waar de accu moet komen, zodat het zwaartepunt klopt. Als dit bekend is, dan weet ik ook hoe het bakje eruit moeten komen te zien (wil de accu ook passen)
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina