Zoek een paar onderdelen voor een Serpent Sprint 6000

Hallo Modelbouwers, :D

Ik ben recentelijk in het bezit gekomen van een Serpent Sprint 6000.
Daar deze auto waarschijnlijk een keertje is gecrashed ben ik op zoek naar een paar onderdelen om deze auto weer te herstellen.
Ik ben op zoek naar de volgende onderdelen: de lange snaar welke naar de aandrijving van de voorwielen gaat en onderdelen voor de tweebak zoals de trommel waar het tandwiel op zit voor de tweede versnelling want deze trommel plus tandwiel (43T) is bij mij helemaal aan gort.
Misschien heeft iemand nog wat onderdelen liggen voor deze auto en kan mij wellicht weer een beetje op de goede weg helpen.
Eventuele tips of wetenwaardigheden zijn natuurlijk ook welkom.
Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties. :roll:

Groet Johan

De snaar zal wel lukken, je moet even kijken welk nummer op de snaar staat. Oud type Sprint (lange versie) heb je nummer 6362 nodig, de latere (korte) versies gebruiken snaar 6364. Nummer 6364 wordt ook nog op de huidige 1/8 auto's gebruikt. Nummer 6362 is nog leverbaar.

2-bak tandwielen kan je oplossen door op zoek te gaan naar oude tandwielen, jij hebt nummer 6631 nodig.
Indien je die niet vindt moet je ook de trommel ombouwen naar een nieuwer type. Je hebt dan nodig: 9635 Trommel, 9636 moer en 9643 tandwiel.

Succes.

Bert Trumpie zei:
De snaar zal wel lukken, je moet even kijken welk nummer op de snaar staat. Oud type Sprint (lange versie) heb je nummer 6362 nodig, de latere (korte) versies gebruiken snaar 6364. Nummer 6364 wordt ook nog op de huidige 1/8 auto's gebruikt. Nummer 6362 is nog leverbaar.

2-bak tandwielen kan je oplossen door op zoek te gaan naar oude tandwielen, jij hebt nummer 6631 nodig.
Indien je die niet vindt moet je ook de trommel ombouwen naar een nieuwer type. Je hebt dan nodig: 9635 Trommel, 9636 moer en 9643 tandwiel.

Succes.

Kijk, service van Serpent zelf!

Snaar 6362 heb ik er nog 3 van, waarvan 2 imitatie snaren, toenmalig gebruikt in de BMT '95 auto's.....
Maar aangezien ze nog leverbaar zijn, is het simpelweg bestellen in de LHS het makkelijkst....

De versnellingsbak van de sprint kan ik niet meer voor me halen.
@Bert, hij was toch niet hetzelfde als die in de Quattro zat?, maar wel dezelfde als in de Excel?....

Maar ook in de Quattro heb ik toen een andere versnellingsbak gebouwd, en volgens mij kan dat in de sprint nog makkelijker......

Nogmaals voor de ex Sprint rijders (Roelof)
de rem zat bij de sprint toch op dezelfde plek t.o.v. het lagerblok als dat ze nog steeds zitten in de moderne auto's (tussen de lagerblokken)
Ik bedoel, bij de originele Quattro, zat de rem buiten het lagerblok en dan de versnellingsbak.

Bij de Sprint zat die al tussen de lagerblokken in en zat op een veirkante adapter. Volgens mij gaat de Excel-bak zo passen mits gebruik makend van dezelfde adapter of anders de complete excel bak-as.

Ik weet wel dat er bij de Excel of bij de Vector een verandering in diameter van de trommel vd 2e versnelling is geweest, had iets met toeren en lichtere schoentjes te maken....

Bert Trumpie zei:

Succes.

Hallo Bert,

Bedankt voor je info maar op de snaar staat geen nummer meer en verder rest mij nog te vertellen dat het chassis ook een behoorlijke opdonder heeft gehad en wel dusdanig dat deze aan de voorkant helemaal verbogen was. Ik dacht hem wel weer terug te kunnen buigen wat mij helaas mislukte met als resultaat een breuk in het chassis.
Nu heb ik voor een appel en een ei een andere chassisplaat op de kop getikt maar het verschil is dat deze een tikje langer is dan de originele en hij is zwart geëloxeerd en kaarsrecht. Wellicht dat dit weer wat uitmaakt voor de radioplaat. Ook heb ik nog een snaar op de kop getikt en hier staat wel een nr. op nl. 64. Omdat de assen een tikkie verder uit elkaar liggen gaat het misschien passen. Deze snaar is van KME en was toen volgens mij het handelsmerk van de Fa. Korma bij ons in het dorp.
Ik hoor wel weer van je.

Groet Johan :D

Klopt, T-6 aluminium kan je niet terugbuigen.

Indien je nu een langer chassis hebt heb je dus snaar nummer 6362 nodig. Of dat de snaar is die je bij Bram Korma hebt gekocht weet ik niet.
Je kan hem naast je oude snaar houden, indien ze even lang zijn is het dus niet de juiste. Volgens mij gaat je radioplaat niet passen, maar dat is een kwestie van proberen.

Versnellingsbak van een Quattro en een Sprint zijn gelijk, alleen heeft de Sprint een grotere adapter en een groter 1-richtingslager.

Tandwielen van de Excel zijn gelijk qua diameter, alleen is de opname anders (Sprint heeft binnenkant 3 rondjes, Excel heeft halve maantjes).
Vandaar dat de trommel ook omgebouwd dient te worden.

@johank, mijn zwager heeft dus nog 2 sprints staan als ik het goed heb, ergens onder het stof..... de lange maar ook de korte versie.

Misschien eens afspreken.....

Vul je woonplaats eens in bij je persoonlijke gegevens.....

M7H zei:
@johank, mijn zwager heeft dus nog 2 sprints staan als ik het goed heb, ergens onder het stof..... de lange maar ook de korte versie.

Misschien eens afspreken.....

Vul je woonplaats eens in bij je persoonlijke gegevens.....

Hallo M7H,

Ik heb nu mijn persoonlijk profiel even aangepast en zoals je ziet kom ik uit het Noorden des lands nl. Eelde vlakbij Groningen.
Misschien eens wat afspreken is inderdaad een optie.
Wellicht dat je zwager nog wel wat reserve onderdelen heeft liggen voor een dergelijke auto.

Ik hoor wel weer van je.

Groetn Johan :D

Bert Trumpie zei:
Klopt, T-6 aluminium kan je niet terugbuigen.

Indien je nu een langer chassis hebt heb je dus snaar nummer 6362 nodig. Of dat de snaar is die je bij Bram Korma hebt gekocht weet ik niet.
Je kan hem naast je oude snaar houden, indien ze even lang zijn is het dus niet de juiste. Volgens mij gaat je radioplaat niet passen, maar dat is een kwestie van proberen.

Versnellingsbak van een Quattro en een Sprint zijn gelijk, alleen heeft de Sprint een grotere adapter en een groter 1-richtingslager.

Tandwielen van de Excel zijn gelijk qua diameter, alleen is de opname anders (Sprint heeft binnenkant 3 rondjes, Excel heeft halve maantjes).
Vandaar dat de trommel ook omgebouwd dient te worden.

Hallo Bert,

De snaar is inderdaad een stukje langer als de oude maar ik heb nog even geen tijd gehad om hem kunnen passen. Mocht de radioplaat niet passen dan kan ik eventueel nog aan een andere komen uit dezelfde bron als waar ik de chassisplaat en de snaar vandaan heb gehaald.
Ik kom trouwens tot de ontdekking dat ik ook nog wel een tandwiel heb met drie gaten erin voor de 2e versnelling en is nu alleen nog de trommel het probleem. Moet alleen wel even rommelen met de schoentjes van die tweebak want er moeten dan twee veertjes, twee open tapeindjes en twee kogeltjes in maar dat gaat wel lukken denk ik.
Ik hoor wel weer van je.

Complete set schoentjes van de 2-bak zijn nog leverbaar, bestelnummer is 6643.

Bert Trumpie zei:
Complete set schoentjes van de 2-bak zijn nog leverbaar, bestelnummer is 6643.

Hallo Bert,

Ik heb nog even een vraagje over die snaar want ik ben gisteren even bezig geweest om te kijken of die lange snaar past maar nu valt mij op dat het snaarwiel aan de voorkant groter is dan die in het midden.
Mijn vraag is moeten deze twee snaarwielen niet gelijk zijn dus verhouding 1:1 want als dat zo is dan past die snaar volgens mij wel.
Logisch gezien moet de verhouding van de achterwielen en voorwielen 1:1 zijn lijkt me want ze moeten toch beide op gelijke snelheid draaien.
Ik hoor wel weer van je.

Poelies horen een verschillende diameter te hebben.

Stuur aub je (verdere) vragen naar benelux@serpent.com, dat is voor mij een stuk makkelijker.

Bovendien betwijfel ik het of het voor andere forumlezers interessant is om informatie te lezen over een auto van begin jaren 90.

Interessant wel, altijd leuk om de oude tijden een beetje te laten herleven maar inderdaad is de communicatie per mail sneller....

Maar over die verhouding, dat zit inderdaad goed met alle poelies, de totale overbrenging naar de achter-as met de grote achterband is ongeveer gelijk als de totale overbrenging naar voren (korte en lange snaar) met de kleinere voorband.

Ik weet niet hoeveel het korte en het lange chassis met elkaar verschilt maar mogelijk kan je door het boren van een aantal gaatjes in je aangeschafte lang chassis de voorblokken iets naar achteren monteren zodat alles weer gaat passen als een kort chassis.

Roelof zei:
Interessant wel, altijd leuk om de oude tijden een beetje te laten herleven maar inderdaad is de communicatie per mail sneller....

Maar over die verhouding, dat zit inderdaad goed met alle poelies, de totale overbrenging naar de achter-as met de grote achterband is ongeveer gelijk als de totale overbrenging naar voren (korte en lange snaar) met de kleinere voorband.

Ik weet niet hoeveel het korte en het lange chassis met elkaar verschilt maar mogelijk kan je door het boren van een aantal gaatjes in je aangeschafte lang chassis de voorblokken iets naar achteren monteren zodat alles weer gaat passen als een kort chassis.

Hallo Roelof je zou de gaatjes ook dusdanig kunnen boren dat de lagerblokkken in het midden iets naar voren schuiven maar dan heb je kans dat je in de problemen komt met de middelste snaar. Maar de radioplaat past dan wel weer. Overigens vind ik dat idee van jou ook niet zo raar. Want dan past de radioplaat ook weer. In ieder geval bedankt voor de tip. :D

Inderdaad is het verzetten van de middelste lagerblokken niet zo slim. Niet alleen omdat de snaar dan niet past maar ook omdat je een mogelijk breekpunt op de oude gaten creëert, het chassis is daar immers niet verder ondersteund door een bovendeck oid.

Back