Zoek hulp bij opladen met Graupner Polaron 1400

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door HPIbrunssum, 31 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HPIbrunssum

    HPIbrunssum

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Brunssum (loogies tòch?!)
    Hallo modelforumlezer,

    Ik heb al een hele tijd een Graupner Polaron 1400 en ben er toptevreden over.
    Maar na de laatste keer laden schrok ik toch wel eventjes. Ik heb verschillende LiPo accu’s en laad ze altijd netjes op. Maar de laatste oplaadcyclus was toch bar slecht.

    De accu’s waren volledig opgeladen, tenminste dat dacht ik dan want toen ik de accu’s nogmaals aan de lader hing om te kijken of ze daadwerkelijk vol waren zag ik dat er nog eens een dikke 2000mAh inging, dus de laadcyclus was helemaal niet beeindigd zoals de lader aangaf.

    Heb ook al contact gehad met Graupner maar deze man wist mij te vertellen dat ik de lader kon opsturen om ˋm na te laten kijken. Ik vroeg aan hem: en als er niets gevonden word heb ik verzend- reparatiekosten aan mijn broek hangen. Ik heb hem nodig, het enige wat ik zoek zijn de juiste instellingen. Hij kon mij schijnbaar niet helpen met de instellingen.

    Dus bij deze...

    wie-o-wie kan mij helpen aan de juiste LiPo instellingen van de Graupner Polarion 1400?

    Wel graag een reactie als je mij daadwerkelijk kunt helpen, géén misschien kan dit of misschien kan dat!!!
    Het is duidelijk een instelprobleempje.

    Hartelijk dank voor je/jullie hulp.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.127
    Locatie:
    Woerden
    Om je precies te kunnen vertellen wat je moet instellen heb ik meer informatie nodig. Wat voor accu's wil je laden? Wat is de capaciteit, het aantal cellen, de maximale laadstroom?

    Over het algemeen is het vrij simpel.
    Je stelt de lader in op LiPo als je LiPo accu's wilt laden. Pas op dat je geen LiPo's gaat laden met het NiMH programma, daar kan de accu door ontploffen!

    Je hoeft (kan?) de cel spanning niet instellen want die is voor LiPo's 4,2V. Als je dus het LiPo programma kiest zal die waarde standaard ingesteld worden.

    Dan geef je op wat de capaciteit van die accu is. Neem bijvoorbeeld een 2200mAh accu, dan stel je dus 2200mAh of 2,2Ah in.
    Het programma in de lader zal standaard de laadstroom op 1C instellen, dit is 1 maal de capaciteit, in het voorbeeld dus 2200mA of 2,2A. Wil je een hogere laadstroom gebruiken dan kan je dat ook instellen, maar 1C is een heel normale laadstroom waarmee je feitelijk alle LiPo's probleemloos kunt laden.
    Een echt lege accu laad je dan in om en nabij 70 tot 75 minuten op. De laadstroom begint namelijk met de ingestelde waarde maar als de accu bijna vol is wordt de laadstroom minder. Wanneer de laadstroom tot ongeveer 0,1C is gedaald zal de lader stoppen en aangeven dat de accu vol is.

    Daarna verbindt je de accu met de lader, vergeet de balans plug niet, en start het laadprogramma.
    Meer zal je feitelijk niet hoeven te doen.
     
  3. HPIbrunssum

    HPIbrunssum

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Brunssum (loogies tòch?!)
    Alvast bedankt voor de reactie...

    Dit is eigenlijk niet datgene wat ik wilde weten. Deze zijn de algemene instellingen die je moet instellen om de accu al te gaan laden welke ik al weet.

    Wat ik graag wilde weten zijn de gespecificeerde instellingen zoals: peaksense, trickle, cut. temp, capacity (in %), Vc (Voltage Center), Vr (Voltage Range), Vp, Va.
    Ik snap de betekenissen er niet van.

    Zal kijken of ik morgen foto’s van de accu’s kan maken.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.127
    Locatie:
    Woerden
    De antwoorden die je krijgt zijn totaal afhankelijk van de vragen die je stelt. Een algemene vraag levert een algemeen antwoord.
    Je hebt nu wat meer duidelijk gemaakt wat je wilt weten dus kan ik wat meer antwoorden geven.
    Al zaken die je noemt zijn overigens niet van belang bij het laden van een LiPo accu.
    Peaksence en trickle zijn instellingen voor NiCad en NiMH accu's. Ze hebben niets te maken met LiPo's.
    Cut temp. zal je ook niet gebruiken omdat dit alleen kan werken als je een temperatuursensor in/op/aan je accu hebt. Als de accu tijdens het laden te warm wordt zal de lader stoppen als de ingestelde temperatuur wordt bereikt.
    Capacity, zou je waarschijnlijk kunnen instellen maar dat is niet nodig. Als de lader tijdens het laden meet dat er meer dan de ingestelde waarde in de accu wordt geladen zal hij stoppen en een foutmelding geven. Dat zou kunnen gebeuren als je een 3200mAh accu gaat laden als een 2200mAh. Op zich kan dat geen kwaad het laden duurt alleen duidelijk langer.
    Vc en Vr zijn ook instellingen voor NiCad en NiMH accu's, niet van belang voor LiPo's.
    Vp is waarschijnlijk de piekspanning die de accu mag bereiken. Voor LiPo's niet van belang alleen voor NiCad en NiMH accu heeft dit een (kleine) functie.
    Va weet ik niet precies wat dat betekenen maar voor LiPo's zie ik niet wat de functie zou kunnen zijn.
    Een LiPo laden met deze lader is echt zo simpel als ik al heb omschreven meer kan en hoef je niet in te stellen dus maak je daar geen zorgen over.
    Alles staat overigens behoorlijk duidelijk omschreven in de handleiding. Bestudeer die eens grondig en als je dan nog vragen hebt stel die dan gerust.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.675
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals Ernst zegt, het is zo simpel als:
    Lipo laadprogramma kiezen, lipo incl balancer aansluiting aansluiten, laadstroom kiezen (1C, dus de capaciteit van de accu voer je in als laadstroom) en dan op start drukken.
    Vaak zie je dan dat de lader met een melding komt dat ie de accu ziet en hoeveel cellen hij ziet.
    Als dat klopt bevestigen en hij gaat laden.
    Dat is het enige dat je moet doen om een lipo te laden.
    Die peaksense, trickle, cut. temp, capacity (in %), Vc (Voltage Center), Vr (Voltage Range), Vp, Va is voor Nicad en Nimh accu's.
    Het lipo laadprogramma doet daar niets mee.

    GJ
     
  6. HPIbrunssum

    HPIbrunssum

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Brunssum (loogies tòch?!)
    @ Ernst...

    Bedankt voor de verdere info!
    De meeste instellingen -die ik wilde weten- zijn dus niet van belang in het LiPo laadprogramma.

    De Polaron heeft wél een temperatuur sensor en werkt goed. Voor de rest ben ik best wel tevreden met dit top apparaat.


    Niemand heeft dus de Graupner Polaron XE1400????

    En op dubbel posten reageer ik niet! Heb daar géén bal aan. (zoals ook aangegeven!!!)
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.675
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Welke dubbelposten?

    De temperatuursensor is ook niet van belang bij lipo laden, dat is weer voor NiCd.
    Wel altijd de balancerplug aansluiten want hij gaat wel laden zonder balanceraansluiting maar je kan dan overladen met brand als gevolg.

    GJ
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.672
    Locatie:
    Nootdorp
    En op dubbel posten reageer ik niet! Heb daar géén bal aan. (zoals ook aangegeven!!!)

    Wel graag een reactie als je mij daadwerkelijk kunt helpen, géén misschien kan dit of misschien kan dat!!!


    Met zo een opstelling verwacht ik weinig respons. Net of je een vraag stelt in een kleuterklas. Zoek het lekker uit :bye:
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.675
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  10. HPIbrunssum

    HPIbrunssum

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Brunssum (loogies tòch?!)
    WOW inderdaad een oude post! Was hem vergeten dat ik die nog had. En de link? Wat is daar mis mee?
    Zoals ik al aangaf: Wel graag een reactie als je mij daadwerkelijk kunt helpen, géén misschien kan dit of misschien kan dat!!!

    Zoals ook vaker het geval is en ben jij ook eerlijk... die slome vragen van: heb je al eens.... kabel ingestoken, plus/min goed om, ingeschakeld, goede programma staan.
    Klopt, zo’n dingen kom je vaker tegen, maar dan wel bij minder......... (noem geen namen en maak de zin niet af, dit is voor de puzzelaars)

    En als je opeens toch een antwoord krijgt welke al eens gegeven is... (zoals jij dat doet)
    Vind jij dat dan leuk als er 2x het dubbele staat, gewoon een tekst bwv overtypen wat zojuist al eens getypt werd? (zie onderaan bericht)

    En dan maar wat zeggen over ..........

    Ik vroeg gewoon om instellingen, niet om simpele ‘dingen’ die een kleuter al weet.

    Dan noemt men dit geen haantjesgedrag maar papegaai gedrag! (oftewel napraten wat zojuist gezegd werd! Of wil je gewoon -de meeste- hoger in nummering gaan van berichten? Vandaar je 11.452 stuks!)
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.675
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou.. aan je vraagstelling te zien had je geen idee hoe je een lipo laden moet.
    Ernst schrijft het theoretisch op en ik schrijf op welke handelingen je moet doen omdat ik het idee had dat je niet wist wat een lipo was omdat je over peak en dergelijke vroeg.
    Dus geen dubbelpost maar gewoon een simpele uitleg.
    En als je al 4-5 jaar (want toen had je die vraag al gesteld) aan het klooien bent en dan eigenlijk ook een beetje raar reageert als iemand (Ernst, Roelof) je willen helpen dan vind ik dat niet erg dankbaar.
    Ernst en Roelof weten waar ze het over hebben, Roelof is op het forum denk ik de man met de meeste ervaring met auto's, die komt nog uit het NiCad tijdperk.

    Je vroeg om instellingen, niet om simpele dingen die een kleuter al weet.
    Nou weet een jochie van 14 al hoe je een lipo moet laden en dat is je in 2014 uitgelegd en nu weer door Ernst en door mij.
    In 2014 is het niet gelukt en nu waarschijnlijk weer niet.
    Mensen proberen hier te helpen en daar mag je wel wat vriendelijker op reageren, of zit dat niet in de aard van de mensen in Brunssum want ik heb daar ooit een auto bekeken en dat waren ook van die eikels.

    I rest my case...

    GJ
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  12. HPIbrunssum

    HPIbrunssum

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Brunssum (loogies tòch?!)
    Makkelijk gezegd hè? Begrijpend lezen is ook een ‘kunst’.

    Ik heb wel al vaker een LiPo geladen, maar wist niet waarvoor die andere -sommige- termen dienden.

    Ik vind dat wel een dubbelpost, gewoon omdat het hetzelfde is als wat Ernst had gemeld. En wat een normale uitleg is wat ik al wist.

    Zoals gezegd: Ben ik dat topic helemaal vergeten, ik kreeg een melding over een conversatie. Toen dacht ik van: Ik ga een topic starten over die instellingen.
    En ja, zoals je nog niet gelezen had... Ik heb mij hartelijk bedankt bij Ernst! (Wel zo fatsoenlijk.)


    Als mensen mij helpen waardeer ik dat ten zeerste... (alleen dan niet als er een ‘dubbel gelijkend’ antwoord wordt gegeven niet. Het papegaaigedoe)

    Eikels uit Brunssum?
    Mag je gerust zeggen hoor, doet mij niks!!! Alleen... je kent mij niet en wilt het ook niet. Ik ben anders en reageer alleen zó op mensen die erom vragen. (Als je begrijpt wat ik bedoel?!) En als je mij ook een eikel vindt... prima!

    En voor de rest...

    Back on topic!
    (en laten we het rusten, we hebben ons zegje gedaan)

    NOU weet ik wèl hoe ik een LiPo moet laden!
     
  13. Corrien

    Corrien Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.388
    Locatie:
    Maasland
    GertJan, als iemand een vraag stelt en bij voorbaat al aangeeft geen genoegen te nemen met antwoorden, die hem niet bevallen, kun je beter geen enkel antwoord geven. Hulpvaardigheid is een goede karaktertrek, die op een forum als dit zeer welkom is, maar bij sommigen heeft dit geen enkele zin en levert je dit alleen maar ergernis. Ernst en Roelof hebben zo te zien al afgehaakt en dat kun je zelf ook beter maar doen.

    In dit geval was bij voorbaat duidelijk, dat de handleiding niet was gelezen. Bij Polaron laders wordt namelijk bovenaan in het display duidelijk aangegeven op welke geheugenplaats je bent aangeland en welk accutype je daar aantreft. Als de geheugenplaats nog leeg is moet je eerst een profiel aanmaken waarin het accutype wordt vermeld en wat je met de accu van plan bent. Je krijgt bij Li-accu's dan vervolgens uitsluitend de mogelijkheden om te laden, snel te laden of op storage niveau te laden. Parameter, die voor Ni-accu's gelden worden dan niet aangegeven. Trouwens, bij de specificaties wordt al aangegeven wat er voor elk accutype geldt.

    Voor geïnteresseerde meelezers is de Duitstalige handleiding van de (1400 Watt) Polaron te downloaden van de site van Lindinger, de Engelstalige is elders op het www te vinden:

    https://www.lindinger.at/media/pdf/9715080-9715081-9715082-9715083__Polaron_EX-1400.1.de.pdf
     
  14. Helikapoter

    Helikapoter

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    401
    Locatie:
    West-Friesland
    Een cursus communicatie , en manieren :koud:;)
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.675
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ach Jan, ik probeer mensen altijd te helpen, en Ernst ook.
    Ernst legt vaak theoretisch uit en ik heb het even "hands on" geschreven.
    Dat valt dan niet in goede aarde, jammer dan.
    Er zullen ooit vast wel meer mensen meelezen die problemen hebben met de lader en dan kunnen ze dit nalezen.
    Dus helemaal nutteloos is het niet.
    Ergernis levert het niet op hoor, ik kom uit Amsterdam, ben wel wat gewend.
    Ik hoop dat de topicstarter die geweldige lader, want hij is er toptevreden over, nu eindelijk kan gaan gebruiken en niet zijn huis afbrand omdat hij een lipo op PB accustand aan het laden is.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. HPIbrunssum

    HPIbrunssum

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Brunssum (loogies tòch?!)
    Corrien, je hebt best wel gelijk!

    Er moet echt iets kapot zijn bij jou?!!

    Communicatie? Lezen kun je in ieder geval al niet, dat staat al vast!
    Manieren? JIJ bent een pro?! Nee, niet de pro van professional de pro van ......... (kijken of je een slimme puzzelaar bent! Want antwoorden doe je graag)




    Dan moet je het eens nalezen? Je verteld nu iets wat niet waar is. Amsterdam? Dat geloof ik jou graag, dat -wat bij jou wel waar is- werd ook beweerd van Brunssum.

    Wat een leuk topic is dit geworden, ik ben blij dat ik niet van...............

    Hoop natuurlijk dat andere topicstarters nadenken of ze überhaupt een topic moeten openen met vragen over deze lader. Ze krijgen dan alleen maar oninteressante antwoorden van mensen die: 1. Niet het toestel hebben, en 2. Alleen maar napraten als een papegaai, en 3. Niet kunnen lezen omdat ze een beetje kort van..... (oh, mag ik niet zeggen!)

    Ernst, nogmaals mijn dank voor je hulp!!! ( je bent een wijs -wijzer- man en weet wel wat ik hiermee bedoel)
     
  17. Helikapoter

    Helikapoter

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    401
    Locatie:
    West-Friesland
    Wat een Idioot zeg :( , Als ik moderator was schopte ik deze gast van het forum , zo onbeschoft kom je ze gelukkig niet vaak tegen hier :offtopic:
     
    Cnn, GJVO en wim eon vinden dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina