Zoek info over oudere Multiplex zwever

Discussie in 'Tekeningen' gestart door Nico_J, 21 nov 2021.

  1. Nico_J

    Nico_J

    Lid geworden:
    6 mei 2010
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sittard
    Hallo mensen, ik ben op zoek naar info over een al wat oudere Multiplex zwever. Ik kon een romp overnemen die aan de binnenzijde is voorzien van een Multiplex label. Echter staat er niet bij welk model.
    Zelf heb ik een vermoeden dat het om een Alpina gaat maar zeker weet ik het niet.
    Mogelijk weet iemand van jullie welk toestel en heeft een oude tekening / handboek met wat info. Ook ben ik op zoek naar een cockpit kap. Zie bijgevoegde foto's ter verduidelijking.
    Groet Nico

    upload_2021-11-21_20-46-33.jpeg upload_2021-11-21_20-46-33.jpeg upload_2021-11-21_20-46-33.jpeg
     
  2. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    053809131_1-56db70a969b8ecf0a0e9df937a670b3e.png Ziet er als de Flamingo uit op het eerste zicht
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Het kielvlak van Nico's romp heeft niet zo veel pijlstelling als de Flamingo, de Alpina 4m en de Alpina 4001. Ook loopt de romp niet door onder het richtingsroer zoals bij de 4Mm en 4001.
    Ik denk dat het de Alpina Magic is.
    Alpina Magic.png

    Ik zou wel een ander profiel nemen wanneer je een nieuwe vleugel gaat bouwen.
     
  4. Nico_J

    Nico_J

    Lid geworden:
    6 mei 2010
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sittard
    Dank voor jullie reactie!
    De flamingo heeft idd een schuiner kielvlak en de romp bij de cockpit vertoont meer "buik" dan mijn romp. dus waarschijnlijk is het de Flamingo niet.
    De Alpina magic lijkt er meer op, echter is de lengte van de romp met richtingsroer ca 139 cm i.p.v. 167 cm, wat meer wijst naar een kleinere spanwijdte van rond de 300 cm.
    Het zou dan mogelijk een Alpina 3000 (oud model) zijn alleen vind ik nergens info over dit model om dat te checken. De nieuwere van Tangent hebben dunnere vleugels met minder camber.
    Het profiel lijkt veel op een Wortmann FX 60-126 (na zoeken en op airfoiltools).
    Groet Nico
     
    Ronnyboy vindt dit leuk.
  5. Nico_J

    Nico_J

    Lid geworden:
    6 mei 2010
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sittard
    Na wat zoeken op het web vond ik een oude Multiplex catalogus uit 1992-93 met daarin een zwever met de naam Fiesta SF. Die lijkt er veel op, lengte en kielvlak vorm kloppen iig wel.
    Wellicht heeft iemand dit model nog met bijbehorende info?
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
  8. Nico_J

    Nico_J

    Lid geworden:
    6 mei 2010
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sittard
    Dank Rick NL en prop-er, Dit is hoogst waarschijnlijk het model. De info die ik op RCN vond bevestigd dat het FX 60-126 profiel.
    Beetje vreemd is dat het stabilo een profiel met lift (niet symmetrisch) heeft, zou niet nodig moeten zijn. Uit de afbeeldingen lijken de vleugels een rechte neus en eindlijst te hebben en zonder knikken.
    De V stelling komt geheel uit de vleugel bevestiging in de romp. Dat is makkelijk met bouwen.
    Echter is uit de foto's niet af te leiden of er tipverdraaiing dan wel profiel verloop naar de tips gebruikt is, .
    Iemand die hier iets over kan zeggen?
    Alvast bedankt.
     
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
  10. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Niet helemaal vreemd.
    Het FX 60-126 profiel is gekozen om te floaten bij relatief lage snelheid en een daarbij horende hoge liftcoëfficiënt.
    Bij die vluchtsituatie zal het stabilo een positieve liftkracht leveren en dan is een stabilo met een dragend profiel van voordeel.

    Wanneer je vlotter wilt vliegen zal zowel de vleugel als het stabilo een minder gewelfd profiel dienen te krijgen. Een symmetrisch stabilo profiel komt dan in aanmerking.
     
  12. Nico_J

    Nico_J

    Lid geworden:
    6 mei 2010
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sittard
  13. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    De tekening van romp en de complete balsavleugel staat al in de tweede link van Arthur.
     
  14. Nico_J

    Nico_J

    Lid geworden:
    6 mei 2010
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sittard
    Hieruit maak ik op dat het toestel geoptimaliseerd is voor de Thermiek.
    Dan kan ik het misschien beter zo bouwen en voor de enkele keer op de helling wat meer down trim geven als het nodig is.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  15. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    De oorspronkelijke tekening staat inderdaad in mijn link, hier wat details.

    Fiesta vleugel.jpg

    Profielen.jpg
     
  16. Nico_J

    Nico_J

    Lid geworden:
    6 mei 2010
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sittard
    Dank je Arthur, ik heb nu toegang to https://www.hippocketaeronautics.com/ en heb de complete bouwtekening daar als pdf kunnen downloaden
    (pdf kun je beter uitvergroten). Als iemand die nodig heeft zowel de uitvoering met balsa en polystyreen vleugels, laat het maar even weten.
    Bedankt iedereen, ik kan nu met de bouw van de vleugel (waarschijnlijk polystyreen met abachi) en stabilo beginnen. :thumbsup:
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Gezien de plat stalen vleugelverbinder zit er waarschijnlijk helemaal geen V-stelling in, zoals ook vrij gebruikelijk in dit genre zwevers.
     
  18. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Volgens mij staan de tweede messing kokers in de romp onder een hoek.
     
  19. Nico_J

    Nico_J

    Lid geworden:
    6 mei 2010
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sittard
    Klopt helemaal, er zitten twee messing kokers die naast elkaar staan. Dus de linker en rechter vleugel hebben een iets andere positie voor het bandstaal.
    Mij is nog niet helemaal duidelijk of de vleugels hier ook mee tegen uitschuiven vastgezet worden.
    Zie foto
    upload_2021-11-23_15-49-26.jpeg
     
  20. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Zover ik weet wordt het vlakstaal in de vleugelheft vast gelijmd en na insteken in de romp wordt de middelste bout in het klemstuk, datgeen wat in het midden van de romp over de messing hulzen zit, vast gedraaid waarna de vleugels vast zitten.
     
    Rick NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina