Zoek machine

Discussie in 'Helpdesk' gestart door RonW, 7 jan 2015.

  1. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    Na een paar test op zoeken via de zoekmachinehier op het forum kom ik tot de conclusie dat de zoekmachine hier op het forum niet dat naar voren haalt wat je zoekt.
    Dit was mij al eerder opgevallen na het zoeken via Google waar wel die modelbouwforum dingen naar voren komen.
    En via de zoekmachine hier niet.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    De zoekmachine zoekt alleen naar woorden van 4 karakters en langer, zoeken op HPI zal niet werken....
     
  3. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    Dat kan wel zijn.
    Maar als ik een complete koptekst van een topic (onderwerp) invoer vind hij deze niet.
    Wanneer ik deze op Google invoer wel.
    Daarbij valt mij ook op dat als iemand eens iets vraagt hier op het forum dat er al snel gezegd wordt gebruik de zoekmachine maar.
    Ik kan je zeggen dat ik zo 9 van de 10 onderwerpen niet kan vinden.

    Zo ontstaan hier vele dubbele topics.
    Als voorbeeld:
    Na veel zoeken heb ik ooit eens iets geschreven in een topic Losi mini T.
    Nu zie je nieuwe bezoekers die dit niet kunnen vinden.
    Vervolgens wordt er een topic geopend met "zijn er hier ook mini T rijders?"
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Daarom is er een tweede zoekfunctie beschikbaar (witte vakje bovenin met de knop "zoeken" eronder): http://www.google.nl/cse?cx=partner-pub-8112254456995767%3A9tfibe-eir7&ie=ISO-8859-1&q=losi+mini+t&sa=Zoeken&siteurl=www.modelbouwforum.nl%2Fforums%2Fhelpdesk%2F222959-zoek-machine.html&ref=www.modelbouwforum.nl%2Fforums%2Fsearch.php%3Fsearchid%3D7873966&ss=2501j698187j11#gsc.tab=0&gsc.q=losi%20mini-t
    Het probleem is i.m.o. eerder dat gebruikers problemen hebben met het gebruiken van de juiste zoektermen. Ik heb in ieder geval geen klachten over (deze) zoekfunctie.
     
  5. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    Nou dan nog een voorbeeld:

    Losi 22T truggy

    Zoek hier maar eens op je zult niks vinden via de zoekmachine terwij dit topic wel bestaat.

    losi-22t-truggy

    Dan kun je wel zeggen dat er geen klachten zijn.
    Want als dit niet gemeld wordt heb je ook geen klachten, toch?

    Ik kan me best voorstellen dat mensen zich suf zoeken en dan maar een topic openen en vervolgens de wind van voren krijgen waarom ze de zoekmachine niet gebruiken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Heeft niets met de totaal text te maken, het heeft met woorden te maken. Woorden van 3 karacters of minder zullen niet in de zoekopdracht opgenomen worden.

    Zoals eerder hier vermeld is er ook de Google zoekopdracht, dit is geen algemene Google maar een aangepaste die alleen in deze site zoekt.

    Losi 22T truggy - Google zoeken
     
  7. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik zeg niet dat er geen klachten zijn, ik zeg dat ik geen klachten heb. Niet / slecht lezen is ook een oorzaak van het door jou geschetste probleem (zie opmerking over het witte vlak met de knop "zoek") Het feit dat er genoeg mensen zijn die niet klagen over de functie kan drie dingen betekenen: ze zoeken niet, of ze zoeken wel maar vinden niets, maar klagen er niet over, of ze zoeken wel en vinden ook daadwerkelijk de informatie die ze zoeken. Zeg het maar...
     
  8. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    We kunnen kort of lang hierover doorgaan,,,,,,
    Maar 1 punt is waar, het onderdeel werkt niet.
    Dat die Google zoekmachine er is en het wel doet doet er hier niet toe.
    Het gaat hier om de standaard zoekmachine.
    Ik zoek veel op verschillende forums maar alleen hier kan beter via Google zoeken.
    Dan kun je beter de standaard zoekmachine weghalen of er een melding bij maken.
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Als ik me niet vergis is de Google-zoekfunctie later aan het forum toegevoegd. Goede kans dat dit gedaan is omdat deze wat gebruiksvriendelijker is dan de zoekmachine van het forum zelf. Overigens zijn er eerder topics geweest waarin werd ingegaan op de werking van deze zoekfunctie. Dankzij gebruiker Ron is mij toen veel duidelijk geworden over de werking ervan. Het bleek dat er toch best veel mee te vinden was, als je maar weet hoe één en ander werkt. Helaas lijkt het er op dat Ron het forum een tijdje geleden verlaten heeft.

    Maar goed, er is dus (al een behoorlijke tijd) een alternatief dat wel goed werkt. Ik snap dus eerlijk gezegd de redenatie niet dat de aanwezigheid van die andere zoekfunctie er de oorzaak zou zijn van sommige mensen problemen hebben met het zoeken op het forum.
     
  10. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Das een Vbulletin probleem, heb je ook op andere forums die Vbulletin draaien.

    Gaan weinig mee gebeuren denk ik. Komt nieuwe forumsoftware en die heeft ook vast een eigen zoekfunctie.

    [post1]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  11. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    Je geeft zelf het antwoord al.
    Een zoekmachine waarvoor je een gebruikers handleiding nodig hebt.
    Een zoekmachine dient echt niet zo te werken.
    Ik run zelf ook al jaren een forum, maar bij ons werkt de zoekmachine wel.
    En op vele andere forum werkt deze ook naar behoren.

    Maar goed ik zal voortaan de Google zoekmachine gebruiken.
    Die dus is toegevoegd omdat de standaard zoekmachine niet werkt.

    Duidelijk!
     
  12. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Het nadeel van de Google zoekfunctie vind ik dat je minder specifiek kan zoeken.
    Dus per subforum oid.
     

Deel Deze Pagina