zoek motor: hoeveel kv, welke prop

Hallo,
Ik zoek een motor voor een zwever.
Het is bedoeld als hellingzwever maar om ook in het vlakke te kunnen vliegen wil ik er een aandrijving in zetten.
Hoeft geen power te zijn, genoeg om een 3-4 keer omhoog te brengen is goed.
Toestel weegt als zwever 700gr. (zonder motor en accu) en is 1,50 m breed.
De punt is slechts 30 mm breed, dat sluit volgens mij de buitenlopers uit.
Een plettenberg moskito 4G is wel aardig maar veeeel te duur voor dit doel.
Hacker B20 L met 4:1 is ook zoiets. Bij axi vind ik niets en bij hobbyking staat zoveel.
Bij plettenberg geven ze op de site fijn aan welke motor met welke prop geschikt is voor welk model en dat incl. de A die verbruikt worden en incl. de trekkracht. Waren alle sites maar zo.
Als ik een geschikte motor zoek, waar moet ik op letten?
hoeveel KV, wil 2-3 lipo's gebruiken niet meer, hoe weet ik welke prop erbij past?

Maarten, voor jou heb ik maar een axi uitgezocht!!!!!!

AXI 2217/9d Gold line Gearbox PG3 met een 14x10 of 15x9 klapprop op 3s lipo trekt dan ongeveer 25 Ampere en een Simprop micro excel gaat daarmee vertikaal.
En ja die past in dat neusje van jou.

@topicstarter
Kv zegt niets over vermogen, koppel, kwaliteit, stroom, spanning, magnetisme. Kv wordt alleen bepaald door gewenst toerental en bedrijfs-spanning.

Bedankt voor de reaktie.
Bij axi geven ze op dat die motor zonder gearbox voldoet voor gliders tot een kilo. Zou voldoende moeten zijn maar dat past niet. Welliswaar is de diameter van de motor klein genoeg maar die 3 verrekte kabels komen aan de voorkant uit de motor en moeten ernaast dus weer naar achteren, en dat past niet. Met gearbox zal het wel gaan omdat de motor dan verderaf zit.
Zelf had ik ook al gevonden : Mega 16/15/3 met gearbox 3,8:1 met een 13x6,5 of 12,5x6 prop. Dat past en zou ook voldoende moeten zijn.
Dus Axi of Mega maar zoiets kleins met gearbox zal het wel worden.
Ik wil alleen zo min mogelijk gewicht dus even de lichste kombi zoeken en wil op 2 lipo die net voldoende capaciteit hebben voor 3 x. (loodrecht omhoog hoeft niet.)

"Kv zegt niets over vermogen, koppel, kwaliteit, stroom, spanning, magnetisme. Kv wordt alleen bepaald door gewenst toerental en bedrijfs-spanning"
Dat weet ik, laat ik het anders zeggen.
Als ik een 12,5x6 klapprop heb, welk toerental moet dat draaien om voldoende trekkracht te hebben om mijn model omhoog te brengen?
Als ik dat weet is het zoeken naar een motor die dat met 2 lipo kan leveren.

Dat laatste is makkelijk.
Zoek een prop calculator, geef die afmetingen in en speel een beetje met het toerental.
Dan zie je al snel wat je nodig hebt. Maar als je er een 12,5" opzet en maar een modelletje van 1.5 aan hangt wat niet hard omhoog hoeft dan schat ik zo dat 6000 al ruim voldoende is.

SRCMC - model power calculations

Even snel een prop gepakt die in de buurt zit en ook thrust aangaf.
12,5x7 met 42mm hub.

6000rpm 1260gram
5000rpm 875 gram
4500rpm 710 gram

Krijg je deze er niet in kwijt.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 480L V-Spec Inrunner w/ Impeller 1370kv

Of al te zwaar.
Buitenlopertjes zijn over het algemeen iets lichter maar dan zit je idd al snel met de diameter of de draden.
28mm motortje met montage aan de achterzijde moet toch ook wel lukken lijkt mij.

zoiets zeg maar. (even afgezien van het typ)
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4908

Laatst bewerkt:
Ja, kijk dat zocht ik. Bedankt.
Was er zelf ook nog mee bezig en heb een duitse versie gevonden. Voor die mega met vertraging op 2 cellen en 13x6,5 prop geeft die aan:
Drehzahl [Upm] 5520
Strom [A] 18,1
Standschub [g] 936
Vopt [km/h] 42,7
Wirkungsgrad (Eta) 75,9%
Zou dus moeten kunnen toch?
Ga nu eens aan de slag met jullie links. Nog eens : BEDANKT!

Back