Zoek naar een RTF heli.

Momenteel bezit ik 2 heli van Revell,de L-Ray en de cardinal.

e30f4d80.jpg

De L-ray is goed voor in huis,vliegd redelijk makkelijk,de cardinal is te groot voor in huis,maar buiten is hij te zwak.Word direkt meegenomen door een lichte bries.

Nu zoek ik een RTF heli die geschikt is om echt te leren vliegen met de normale rotors,en die geschikt is voor buiten.
Hij moet niet echt groot zijn.

Kan er iemand mij op weg helpen?

:p

Dit is een lastige, de heli's die het buiten het best doen zijn het lastigst om te leren te vliegen. Normaal is de volgende stap na een dubbel-rotor zoals op je plaatjes te zien zijn, een enkel rotor fixed pitch (FP) heli, die zelfstabiliserend is. Alleen kan een FP maar weinig wind hebben. Ik vlieg zelf de Solo Pro, die een stuk sneller is dan een coax, maar buiten alleen met een licht zuchtje wind lekker te vliegen is. Het zal beter zijn dan een coax, die gaat bijna nog met de wind van je adem mee...

Ik ben van de coaxiaal(s) (erg veel van gehad) naar de HB2 gegaan en heb er absoluut geen spijt van,
nu moet ik eerlijk zeggen dat ik een vreemde weg van erg snel leren heb :)

omdat ik al een paar keer gehoord heb dat het zo vreemd is dat ik zo snel met de HB2 om kan gaan..
heb zelfs een Raptor(heli) van een vriend laten vliegen...

Heb ook net vandaag de Belt-CP V2 besteld om te zien hoe dat gaat..

nou weet ik niet of je hier wat aan heb ,
maar ik wil eigenlijk weten of de Honey Bee 2 een redelijk opstap model is ??,

Zo niet kan ik dat in het vervolg doorgeven..

Excuus als dit enigszins off topic is....

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben zelf van de coax naar de walkera ufly gegaan. Alleen is deze voor binnen te groot.
Ook heb ik een solo pro voor binnen dit is wel een mooie tussen stap deze is niet zo gevoelig als de ufly en de solo pro is zelf stabeliserent wat een erg groot voordeel is voor beginner.

De Esky Honey Bee FP V2 zou een goede helikopter zijn (om te leren met een single blade 90°) mits:
  1. Deze niet een staartmotor zou hebben maar een (riem- of asaangedreven staart :rolleyes:
  2. Deze een borstelloze hoofdmotor zou hebben :rolleyes:
  3. De onderdelenvoorziening beter zou zijn :rolleyes:
Voor de rest heeft deze een simpele maar stevige bouw, en zijn de onderdelen erg:yes:goedkoop.

Heb 2 stuks van deze Honey Bee gehad, en zou hem niet opnieuw kopen.
Er zijn wel heel veel upgrades voor de Honey Bee te koop, maar naar mijn bescheiden mening is de combinatie van de originele delen en de upgrades niet zo'n geweldige, bovendien blijf je "prutsen" met een staartmotor :(, én is de totale prijs van een Honey Bee + upgrades te hoog :eek:

Groet,
Robbie

De Esky Honey Bee FP V2 zou een goede helikopter zijn (om te leren met een single blade 90°) mits:
  1. Deze niet een staartmotor zou hebben maar een (riem- of asaangedreven staart :rolleyes:
  2. Deze een borstelloze hoofdmotor zou hebben :rolleyes:
  3. De onderdelenvoorziening beter zou zijn :rolleyes:
Voor de rest heeft deze een simpele maar stevige bouw, en zijn de onderdelen erg:yes:goedkoop.

Heb 2 stuks van deze Honey Bee gehad, en zou hem niet opnieuw kopen.
Er zijn wel heel veel upgrades voor de Honey Bee te koop, maar naar mijn bescheiden mening is de combinatie van de originele delen en de upgrades niet zo'n geweldige, bovendien blijf je "prutsen" met een staartmotor :(, én is de totale prijs van een Honey Bee + upgrades te hoog :eek:

Groet,
Robbie

Daarom heb ik voor een ufly gekozen. Borsteloze motor en een as aangedreven tail.
De onderelen zijn ook vrij goedkoop en makkelijk te verkrijgen.

Voor jezelf meot je eerst een keuze maken of je een kleine micro helicopter wil voor binnen die ook buiten met winstil te vliegen is, denk aan een Nine Eagle Solo Pro of een Blade msr.

Of wil je juist een net groter formaat waarbij je alleen buiten kan vliegen.
Met een FP heli, vliegen met nagenoeg windstil weer en bij gevorderd vliegen met max. windkracht 3.

CP heli, uitermate geschikt om buiten te vliegen.
Naar mijn inziens niet geschikt voor beginners maar dat is persoonlijk.

Wanneer je een keuze hebt gemaakt, hoe je wilt vliegen en waar je wilt vliegen kun je gaan oriënteren welke model heli het eventueel kan gaan worden en daarin is heel veel keuze en ieder heeft zijn eigen motivatie om te kiezen voor een bepaald merk.

Succes met je keuze en het is inderdaad moeilijk;)

Solo Pro, circa 21 cm met 45 graden flybar.
Een hele fijne beginners heli, tevens zeer geschikt om buiten mee te vliegen. Zelfs met een beetje wind heel goed te doen. Ik weet niet hoe de Blade msr vliegt, ik heb zelf een Solo Pro maar door overmoedig en teveel buiten mee weze racen was de overschakeling naar binnen te groot.
Onderdelen zijn weer onderweg.

De één is meer te spreken of de blade en de ander weer over de solo pro en naar mijn idee zijn hier meer piloten die met de pro vliegen of hebben gevlogen dan met de blade. Beide type heli's zijn volgens mij identiek en even crashbestendig waarbij de onderdelen heel goed zijn te krijgen.

Bedankt voor de info Pheter.
Ben je zekers dat je daarmee buiten kan vliegen,dat is toch een klein en zeer licht toestelletje?
De rotor iets van 19 cm?

Mij beviel het buitenvliegen heel erg goed.
Ik was niet bang om te crashen en al ik crash, rechtop zetten en door vliegen. Bij kapotte onderdelen weer nieuwe bestellen.
Het begin koste mij veel zweet, tranen en knikkende knieën maar op het moment dat ik de heli doorhad en met beide handen in mijn neus de Pro kon vliegen, ben ik gaan racen met behoorlijk wat wind.
Door een aantal trucjes te leren valt de heli weer heel goed terug te halen uit de wind maar je dient de heli wel goed te kennen.

Persoonlijk vind ik het een prachtig mooie heli voor binnen als voor buiten en zodra de onderdelen weer binnen zijn weet ik zeker dat ik mij hiermee weer ga vermaken. Wel voorzichtig aan en rustiger met vliegen.
Alle onderdelen die vervangen kunnen worden heb ik al eens vervangen maar vloog dan ook wel behoorlijk hoog en binnenskamer vloog ik de heli ook in de tafellamp.:D

Op dit moment ben ik mijzelf een FP flybarless heli aan het leren, formaat 43,5 cm. Te vergelijken met een 250 size.
Behoorlijk fel krengetje waar ik mee bezig ben en zal de Pro voor mij een heli zijn waar ik voluit mee kan vliegen:D

Je kan alleen buiten als het windstil is, dit geld voor die kleine 45graden flybar FP helikopters, alle coaxiaal helikopters. de 90 graden flybar FP helikopters kunnen een beetje wind hebben en de helikopters die wind kunnen hebben zijn de CP helikopters welke een stuk lastiger te vliegen zijn dan de eerder genoemde 3.

Optie 1: je neemt een helikopter zoals de Solo pro, je vermaakt je hier een hele tijd mee, en je leert aardig vliegen. Als je deze ontgroeit bent kan je kijken naar een FP of CP helikopter. (beiden zullen totaal anders vliegen dan de solo pro en daarom is hulp en een simulator geen verkeerd idee)

Optie 2: je wil buiten vliegen en je gaat gelijk voor een CP helikopter en neemt vliegles bij een vliegclub in je omgeving. Dan leer je gelijk vliegen met een CP en kan je daarna buiten vliegen. De learning curve is wel veel steiler dus je moet niet verwachten dat je na 1/2 uurtjes mooi rondvliegt en 8jes maakt.

Bedankt voor de vele reaktie's!
Het zal hoe langer hoe moeilijker worden om een heli te kiezen.

Ben inderdaad wel van plan om vlieglessen te nemen,dat zal de verstandigste keuze waarschijnlijk zijn.

@Marc,

Als je vlieglessen kunt nemen, zou ik voor een 450 size CP helikopter gaan, zoals de CopterX450, KDS450 etc.
Moet je het helemaal zelf leren (dus zonder 'fysieke' hulp), een 45° flybar single blade (érg:yes:aan te raden is een NE Solo Pro), en hier net zolang mee te oefenen dat je hem 'blind' kunt sturen. Pas daarna een 90° flybar (als je binnen, zoals in een loods o.i.d. kunt oefenen, evt eerst nog een FP), kan je dit niet dan doorgaan met een CP.
Houd in gedachten dat je zeker gaat crashen, alleen nog niet wanneer ;)

Groet,
Robbie

Als Newbie heb ik gekozen voor de Blade 120 SR een FP helicopter, en deze bevalt me tot nu toe zeer goed.

mvg Willy...

Back