Zoekfunctie forums

Discussie in 'Helpdesk' gestart door mikeon, 20 jul 2011.

  1. mikeon

    mikeon

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Zoetermeer
    Vraagje: Als ik de zoekfunctie gebruik (rechts, "doorzoek forums") en ik typ bijvoorbeeld "B44" in, zegt hij dat er geen resultaten zijn?! Terwijl ik heel erg zeker weet dat er wel topics zijn met B44 in de titel. Ook als ik een compleet topic laat doorzoeken ipv alleen de titel zegt ie dat er geen resultaten zijn. Klopt dus niks van.

    Ik heb het trouwens wel eens vaker gehad, dat ik iets dan maar met de hand ging zoeken en uiteindelijk vond, terwijl de zoekfunctie niks kon vinden.

    Ligt dat nou aan mij of de zoekfunctie?...
     
  2. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    heb ik ook al eens aangekaart.

    Er wordt dan gezegd dat je met de google functie van het forum moet zoeken.

    maar ja, dan kun je niet ALLEEN zoeken in een bepaalde groep ofzo.
    En krijg je ALLE resultaten over het hele forum.
    Ook kun je niet kiezen of hij alleen in titels moet zoeken etc etc etc

    ik vind het ook niet handig :(
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Weet je het echt zeker? Als ik met uitgebreid zoeken het hele forum afzoek op voor mij vertrouwde trefwoorden "Rotterdam" of "Mississippi" krijg ik wel degelijkeen hele rij met berichten. Als ik op een trefwoord zoek, waarvan ik zeker weet dat er in het modelvliegen gedeelte draadjes zijn (ik heb een "spitfire" geprobeerd) krijg ik ook een hele lijst. Dan lijkt het me toch vreemd als de zoekmachine een uitzondering gaat maken voor B44?

    Groet,

    Ad Bakker
     
  4. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Aaa dacht dat het aan mij lag,
    ik heb het wel met meerdere zoek acties dat ie gewoon weg geen resultaten vind..

    maar ik red me wel.. zou gewoon mooi zijn als het enigszins wat beter werkt :cool:
     
  5. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Voor de zoekfunctie van het forum moet je meer dan 3 karakters gebruiken ;-)

    Voor de zoekopdrachten met minder tekens, de google functie gebruiken.

    Groet,Theo

    Is overigens al eerder over geschreven. dat had je kunnen vinden met de zoekfunctie van het forum hahahaha

    zoekfunctie-doet-het-niet-s
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Maar "associated" doet het bij mij bijv. ook niet??
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wel onhandig dat de zoekfunctie niet meldt dat zoekopdracht te kort is en uit minstens vier karakters moet bestaan.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2011
  8. mikeon

    mikeon

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ja zeker onhandig dat hij dat niet meld. Maar dan nog klopt het niet, want net als ruudxd vind hij bij mij ook niets als ik "associated" in typ. En je kan mij niet wijs maken dat dat woord nergens voorkomt...
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Te algemene zoekterm dus. En dat van die drie/vier karakters: dat werd ooit wel gemeld. Geen idee sinds wanneer dat veranderd is.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De melding is duidelijk lijkt me.
     
  11. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    wat een onzin, te gewoon....

    eerste forum overigens waar ik kom, waar de zoekfunctie ZO slecht werkt......
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    En het regent ook nog........
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Hier niet hoor :p Maar sommige mensen kunnen inderdaad overal een probleem van maken. Het is mij tot nu altijd nog gelukt om de informatie te vinden die ik zocht. Het wordt je niet altijd in de schoot geworpen, maar dat is met meer dingen in het leven zo.
    Hoezo onzin? Hoe vaak krijg je hier niet te horen (lezen) dat men wel gezocht heeft, maar door de bomen het bos niet kon zien? Blijkbaar is het voor veel mensen nog vrij lastig om de juiste (combinatie van) zoektermen te verzinnen. Dan is gaan zoeken op alleen een merk net zoiets als in het telefoonboek van Amsterdam gaan zoeken op "De Vries" en dan verwachten dat de eerste vermelding meteen degene is die je zoekt.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2011
  14. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    ik zou niet verwachten gelijk het juiste topic te vinden, met zo'n algemene zoekterm, maar wel DAT er resultaten komen :p

    Overigens lukt het mij meestal ook wel om te vinden wat ik moet vinden.
    Des noods een zoekterm die met je originele term (die het niet doet) te maken heeft pakken ofzo.
     
  15. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    heeft met database load te maken.

    als een zoekterm 20.000 x voor komt dan is dat een zware load om al die resultaten boven te halen.

    komt de zoekterm 100x voor dan is dat veel betere load.
    tevens met 20.000 hits is de verwachtign dat er tussen zit wat je zoekt vrij klein.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    hier, daar, want, en, of, een, de, niet, wel, tevens, echter, mits, maar, want, voor, achter, over, tegen, onder, naast ...

    Alle vBulletin fora zullen dat hebben. Probeer RCGroups maar eens. Wat wel enorm zou helpen is dat de uitgebreide zoekfunctie als standaardfunctie ingesteld zou worden. Veel meer mogelijkheden. Zou de nodige vragen/draadjes besparen.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2011
  17. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    tjah... pak het mini7club forum maar eens, en zoek maar op mini (meer algemeen kan ik het niet bedenken op een MINI forum)....
    binnen 1 seconde bijna 17000 (ja, zeventienduizend) resultaten.

    Door meerdere mensen die opmerkingen maakte zoals TS hier, is daar de zoekfunctie behoorlijk vrijgegeven, ook v-bullitin btw.... Op wel meer fora waar ik zit overigens hebben ze dat gedaan ;)

    Minimale lengte zoekterm is daar ook eruitgehaald, Omdat het veel te vaak voorkwam, dat je ECHT iets moest hebben van 2 of 3 karakters. En ja, zoeken op de termen die jij noemt, is daar dus mogelijk, als iemand die zoekterm in wil vullen, dan is dat (bij die fora) zijn keuze.

    Maar nogmaals, ik kan het hier altijd prima vinden, gewoon je zoektermen aan passen, evt meerdere invullen met AND ofzo :) dan kom je er wel ;)
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2011
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zie dat phpBB fora wel op drie karakters kunnen zoeken. Ik zou graag wildcards (eventueel reguliere expressies ?) en grep functionaliteit in de zoekfunctie zien.

    Ik ben bezig met zoektips, moet nog gefatsoeneerd worden.


    Met/zonder verbindings-streepjes
    Zoeken op flaps alleen geeft veel te veel hits, je moet specifieker zijn. Wat vind je als je gaat zoeken op flaps AND hoogteroer AND mix? Ook zoeken met alternatieven als hoogte, elevator, mix, mengen, landingskleppen. Uiteraard eerst op de meest gebruikelijke termen zoeken.
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/brandstof-vliegtuigen/132604-flaps-en-hoogteroer.html#post2067285
    Aan elkaar, los schrijven
    EOS0720i of EOS 0720i of alleen 720i
    wonderolie OR wonder OR "wonder olie"
    quotes voor samenvoegen
    Gevoelig voor hoofd-/kleine- letters!???? Uitzoeken Ron.
    'Synoniemen/alternatieve': stroom Ampere ohm weerstand volt spanning vermogen watt amperemeter stroommeter power = kracht = koppel
    printen, uitprinten, drukken, afdrukken, afdruk, verkleinen, kleiner
    De oude forumrotten hebben het makkelijk, zij weten wat er ooit is geschreven, dat maakt zoeken makkelijker: "Eeehm, die ervaring met regelaar van Somsoft stond in discussie waar ook Klaasje in gepost had, en het was ook iets met Spitfire").
    De forumzoekmachine kan alleen zoeken op woorden van minstens 4 karakters. Zoeken op 3D, mgm en vele andere afko's is daardoor niet mogelijk. Daar is een oplossing voor, beschreven onder punt X.
    Zoek ook weer niet te specifiek, met te veel details: niet Kyosho AND Cub AND J3 maar Kyosho AND Cub of gewoon Piper AND Cub.
    1 - Standaard zoekfunctie.
    In blauwe balk te vinden.
    Doorzoekt hele forum.
    Operators AND, OR, NOT om zoektermen te combineren zodat je meer specifieke resultaten krijgt: voeding AND computer AND lader, als je iets wilt weten over gebruik van computervoedingen om me acculader aan te drijven.
    Goede zoektermen kiezen, zoeken op algemene en veelvoorkomende terman als auto, vliegtuig, lader, verf, servo heeft geen zin. De zoekopdracht moet specifiek zijn anders krijg je honderden nutteloze discussies als zoekresultaat.
    2 - Uitgebreide zoekfunctie (in het vervolg afgekort tot uzf)
    Biedt veel meer mogelijkheden dan de standaard-zoekfunctie. Je vindt de uzf onder zoeken -> uitgebreid, of door rechtermuisklik op zoeken, gevolgd door openen in nieuw venster. Kijk maar eens goed naar de diverse selectie-mogelijkheden die de uzf biedt.
    1- zoeken binnen titel
    2- zoeken binnen specifieke subfora
    Meerdere subfora selecteren door <ctrl> toets ingedrukt te houden
    Hoofdsubforum selecteren selecteert alle onderliggende subfora, voorbeeld modelvliegen
    3- zoeken binnen discussies gestart door een specifiek lid
    4- alleen het betreffende bericht laten zien
    Zoals je kunt zien, zijn er nog wat andere mogelijkheden om zoekresultaten te beperken, datum, aantal reacties, label, maar die gebruik ik nauwelijks. Ze spreken voor zich.
     
    meervouden (voeding OR voedingen), alternatieve bewoording, meerdere synoniemen https://secure.wikimedia.org/wikipedia/nl/wiki/Synoniem_%28taalkunde%29 (voeding OR power supply, aggregaat OR generator) typevaudten (hover OR hoover). Vaak rollen uit een eerste zoekopdracht alternatieve bewoordingen en synoniemen waarmee je een tweede poging kunt doen.
    Bovenstaande allemaal te combineren, voorbeeld
    3- Zoeken binnen subforum
    4- zoeken binnen discussie
    2 - Echter, er is een probleempje ...
    De forumzoekmachine kan alleen zoeken op woorden van 4 en meer karakters. Zoeken op 3D, mgm en vele andere afko's is daardoor niet mogelijk. Gelukkig kan het wel met
    Google -> Geavanceerd zoeken -> domeinnaam
    en
    IxQuick -> Geavanceerd Zoeken -> domeinnaam
    In beide gevallen geef je een combinatie van zoektermen op, en je vertelt de zoekmachine dat hij alleen maar hoeft te zoeken binnen het domein www.modelbouwforum.nl . Lees ook eens de zoektips Tips voor geavanceerd zoeken die daar gegeven worden, ze zijn bijna allemaal toepasbaar met de uzf van MBF.
    3 - Ingebouwde forum Google
    Deze bevindt zich boven aan elke pagina en biedt alle Google mogelijkheden, en zoekt alleen binnen het forum.
    Mijn grote wens, een forumzoekfunctie die ook overweg kan met wildcards (Robert?) en eventueel ook reguliere expressies (voor de echte die-hards).
    4- Goede, duidelijke, informatieve titels vergemakkelijken het zoeken voor anderen. Geen discussietitels als vraagje, help, vliegtuig kiezen.
    5- Handleidingen (manuals, instructions) zijn meestal op de site van de fabrikant of leverencier te vinden. Google.
     
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2011
  19. mikeon

    mikeon

    Lid geworden:
    24 mei 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Zoetermeer
    Goh... Krijg je bij google ook een handleiding van twee A4'tjes voor je kiezen? Feit blijft dat ik het niet gebruiks vriendelijk vind. Als ik uit verveling over de B44 wil lezen, maakt het mij niet uit dat de term te algemeen is, en te kort vind ik ook onzin.

    Wat ik niet snap, is dat ik dus in verschillende reacties lees dat het niet nodig is om niet naar gewone of korte zoektermen te laten zoeken, dus waarom word dit dan niet gewoon vrijgegeven?
     
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Teruggehaald, foute info
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2011

Deel Deze Pagina