zoeklicht maken

Hallo mede modelbouw liefhebbers :p

Ik ben van plan om te gaan proberen om een simpel zoeklicht te maken dat ik wél echt kan gebruiken op mijn werkbus.
Simpelweg omdat ik er een had van weltronic en die beviel me heel goed, alleen die is gejat en wil kijken of ik er zelf een kan maken, omdat ik het gewoon leuk vindt om te knutselen en te rotzooien!

Nu is dit mijn bedoeling:

ik wil een klein/middelgroot platformpje maken met daarin een ruitenwisser motor, die voor de links/rechts roterende beweging moet gaan zorgen.

Daarop moet een kastje/armpjes komen met een tilt functie, hoe ik dit moet gaan doen ben ik nog niet helemaal over uit!

De verlichting moet komen van ledjes, te weten:
high power led's ( cree/ seoul Z-ledjes ) met bijbehorende heatsinks en reflectortjes.
De bedoeling is dat ik er 4 ga gebruiken:
2 met een breede uitstraling (flood) voor dichtbij de auto, tot ca. 20 á 30 meter.
2 met een smalle verre straal ( spot) voor verdere afstanden, zo ver mogelijk eigenlijk.

Ik zat te denken aan ledjes van minimaal 600lm zodat ik écht veel licht opbrengst heb.

de bedoeling is dat ik maximaal rond de € 100 euro uit kom,
Is dit een beetje te doen of wordt dit lastig?

greetz Roy

2400 lumen onder de 100 euro is simpel, maar dan wel met een HID auto lampen setje voor 45 euro. Die kun je samen in 1 reflector zetten. Als je de refelctor voorziet van alu massa en koelt met een pc fannetje gaat dat prima. 3000lumen kom je dan al snel aan, maar het voordeel is dan wel dat je ook met een slechtere reflector wel makkelijker iets verder komt.
Jakko

Xenon is idd een optie, alleen dan moet ik dus een reflector zien te krijgen die bestand is tegen xenon, en moet dan alsnog een pan/tilt systeem maken voor de bewegingen, daar komt bij dat de xenon een ballast moet hebben, wat dus extra gewicht en ruimte betekend, en als je xenon lang wiltgebruiken moet je het steeds minimaal 6 minuten laten branden, anders gaat hele boeltje snel naar de knoppen, komt ook bij dat ik het regelmatig aan en uit moet kunnen doen, dus helaas is xenon geen ( goede ) optie. ( led is hier beter tegen bestemd )

Op marktplaats is de prijs van die lamp ex btw, en de afstandsbediening is niet uitbreidbaar, die van weltronic was dat wel, daar had ik een standaard afstandsbediening van in de bus ingebouwd en een losse aan de sleutelbos, dat was wel ideaal moet ik zeggen!

maar ik weet nog niet precies hoe ik de tilt moet gaan doen, denk dat roterend gewoon met een ruitenwisser motortje gaat worden, dat is sterk genoeg.
tilt moet ook wel sterk zijn, want de lamp moet wel in de richting blijven staan die ik wil, niet dat ie langzaam of zelfs gewoon meteen weg zakt.

greetz roy.

Zijn er nog aanraders qua led?

mijn idee was 2x seoul p7 met een smalle lens voor een spotlight met ver bereik, liefst wel een brede straal, 10 graden lens??

en 2x cree met een bredere lens voor dichtbij ( 20m ) heel veel licht, 60 graden lens?
en qua aansluiting, zet ik de leds in serie of parallel, en eventueel een driver erachter, hoe aan te sluiten?

greetz roy.

Back