Zoektocht / inventarisatie F5J (400) zwever

Discussie in 'F5J' gestart door Robert O, 18 sep 2021.

  1. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    Sinds het voorjaar ben ik troste eigenaar van een DLG, wat enorm verslavend is. Ik raad het dan ook zeker niet aan. maar het probleem is dat ik merk dat nu ik dit echt vaker en langer doe ik af en toe wat spier en gewrichtspijn krijg.
    Als zweefvlieger Schaal 1:1 ben ik uiteraard helemaal verknocht aan alles dat met thermiek te maken heeft.
    Maar door de lichamelijke dingetjes toch aan het denken om wat minder te MOETEN gaan gooien. Daarom ben ik mij wat aan het oriënteren voor een F5J zwever.

    Zelf had ik de Hawk F5J 400 op het oog http://www.modellbau-pollack.de/index.php?page=nymbus
    en de Nymbus die oa Pollack verkoopt (heb mij ergens laten vertellen dat hij niet de bouwer ervan is),
    http://hawk-f5j.com/en/hawk-25-f5j-400/

    Over beide kisten is eigenlijk vrij weinig te vinden, iemand ervaringen / adviezen hierin?

    Dank, Gr, Robert
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  2. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Hengelo
    Uiteraard enigszins bevooroordeeld zou ik toch liever gaan voor "een metertje meer" F5J model of een F3J die goed om te bouwen is. Een gewicht van zo 1600 - 1800 gram is dan het meest universeel voor NL omstandigheden.

    Anders kom eens kijken volgende week bij de F5J wedstrijd in Dalfsen om wat indrukken op te doen: Wedstrijden 2021 – F5J
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  3. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    849
    Locatie:
    Emmen
    Zou zelf een “dozenschuiver” als Pollack links laten liggen, en proberen rechtstreeks te kopen bij de fabrikant.

    Als je je wil gaan meten met de 4 meter kisten zul je snel merken dat de grotere F5J kisten zwaar in het voordeel zijn. Puur door de spanwijdte van het model.

    De 400 klasse wordt veel in centraal Europa gevlogen. Op zich leuk omdat het vliegen lastiger is dan met een 4 meter versie.

    Zoek je een gebruikte kist, kijk dan rc-network.de. Of plaats op de genoemde site een oproep voor een bepaalde kist.

    Succes met je zoektocht!
     
  4. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    Dat de grotere kisten beter zijn is mij duidelijk, echter zitten deze buiten mijn budget of wat ik er aan uit wil geven.
    Daarnaast vind ik het juist leuker om wat lager op de kleinere bellen te vliegen, dat vind ik zelf mooier met een iets kleinere kist. De reden om dan niet voor F5K te gaan is omdat dat dan dezelfde kist is met een motor, dus teveel van hetzelfde.
    De belangrijkste wens is uiteraard om wel een vergelijkbare prestaties te hebben als mijn DLG vandaar iets van een F5J zwever. Ik toch geen wedstrijden ga vliegen hoef ik mij ook niet persé te meten met deze kisten.

    De wedstrijd is Dalfsen is een mooie tip, zal eens kijken of ik tijd kan vrij maken voor een bezoekje.
     
  5. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    849
    Locatie:
    Emmen
    Misschien kun je deze ook toevoegen aan je lijst met opties. Er vliegen inmiddels een paar in NL. De afwerking ziet er top uit.

     
    Robert O vindt dit leuk.
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ikzelf heb een daidalos ypsi 2.5m f5j 400 en een Explorer van 3.8m

    Vlieg met beide even graag en de ypsi met zijn 600gr all in vlieggewicht vertrekt op 3m boven de grond in een bel, althans dat is 1x gelukt :)

    Maar hij zweeft super goed.

    Het is een zalig zwevertje en zou hem even hard missen dan de Explorer.

    Helaas niet meer verkrijgbaar maar wel alternatieven denk ik.

    De ypsi heeft een XPS schuimkern vleugel en weegt blijkbaar maar iets meer dan een full carbon en is veel goedkoper.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2021
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?code=GERONIMO&name=geronimo-f5j-2-5m

    Deze zou ik nu voor gaan als recreatief vliegertje, iets zwaarder dan de ypsi maar nog altijd een behoorlijk pluimpje :) en een stuk goedkoper dan Carbon.

    17,5 g vleugelbelasting is in elk geval zeker niet veel.

    Vergeet ook de piloot trouwens niet, mijn Explorer weegt misschien 200 gr minder dan de identieke herstelde van een vliegcollega, maar in geen honderd jaar dat ik hem ga verslaan in een bel ;)

    Dus kijk jezelf niet blind op een paar gram want dat is zinloos als je niet bij de top van piloten hoort.

    Mvg
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2021
  8. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    Dankje, Die Geronimo ziet er ook best wel goed uit zal er eens naar zoeken. Kijken wat ik kan vinden.
    Kwam deze ook nog tegen bij het rondstruinen: http://www.reichard.cz/en/models/electric-gliders/cumulus/
    Lijkt opzich ook niet verkeerd, vraag me dan wel erg af wat zoiets doen aan prestaties in verhouding.

    De vlieger blijft inderdaad het belangrijkste.

    Mvg.
     

Deel Deze Pagina