Zoektocht naar de "Reiger"

In 1943-44 had de AVRO een jeugdprogramma dat het bouwen van een modelvliegtuig behandelde. Met 80 ct aan postzegels in een enveloppe richting AVRO kreeg je een bouwpakketje en kon je naar de uizending luisterende een vliegtuig bouwen. Het materiaal bestond uit karton en vuren latjes.( het woord BALSA bestond toen nog niet ! ) Het model heette REIGER en was ontworpen door ene Magrijn. Met een paar schoolvrienden bouwde ik in Apeldoorn dat model en we "vlogen" er ook nog mee!
Ik zoek de tekening van dat model om het nog eens te bouwen als herinnering aan de start van m'n modelvlieg tijd. FOTOR met zijn vezameling tekeningen kon me niet helpen, maar misschien is er iemand onder jullie die me een tip zou kunnen geven. Als het me lukt zet ik de resltaten hier op het forum als "nostalgische reiger". Ik ben al eerder bezig geweest met: De Impuls Evert Kreulen nostalgie en Super Stootkop nostalgie. Ik praat wel in het verleden, maar leef in het heden,hoor!!
Peter

Mogelijk is het misschien nog terug te vinden in de archieven van de AVRO?
Alhouwel 43-44 was een bewogen tijd, maar je kan altijd eens proberen met een vraag bij de AVRO radio.
Je moest er zo maar eens een brave ziel aantreffen die de moeite neemt voor wat speurwerk te verichten.
De Impuls ken ik, heb ik zelf ook gebouwd in 1962.
Hopelijk vind je nog wat.

Groetjes.
Johan.

Dag Johan,
Bedankt voor de tip. Ik heb op de site van de AVRO mijn vraag gezet.
Hopelijk komt er een reactie. Mijn Impuls vliegt weer, na een crash!!
Peter

Een simpele google zoekactie op "reiger modelvliegtuig" levert deze site op, waar melding gemaakt word van de Reiger uit 1939. Het plaatje is helaas niet (meer) te zien. Misschien kun je contact opnemen met de site-beheerder?

Max.

Ik denk dat ik die tekening wel heb hier.

6836155171_28c7e4305e_b.jpg

"Nationale Jeugdstorm" staat er op de tekening. dat klonk vast goed in de oren van bepaalde burgers gedurende die tijd :shock:

6835664583_31dd7d7794_b.jpg

Laatst bewerkt:
Sorry, ik was zo enthousiast dat ik het tweede gedeelte van je "jeugdstorm"opmerking niet had gezien!! Nou, even ter geruststelling, wij als schooljongens waren ons niet bewust van die verkeerde kant. Dat kwam later wel!!! Ik heb daar nog wel verhalen over, maar dat hoort in een ander draadje op een ander forum thuis !!
Peter

Ja hoor, bingo!! Kunnen we "zaken" doen?? Bij voorbaat dank voor de nemen moeite.
Peter

Ja dat kan wel. Als jij kunt regelen dat je de tekening kunt laten kopieeren zonder dat deze beschadigt, stuur ik hem naar je op. De tekening is een origineel op A1 formaat van krantenpapier en erg kwetsbaar. Doordat hij op de midden vouwlijn is doorgesleten zijn het nu twee A2 helften. Het lijkt me bijvoorbeeld geen goed idee dat deze door een rolscanner gaat, tenzij eerst in een plastic beschermhoes.

Kortom ik leen hem met alle plezier aan je uit, maar wil hem wel graag in dezelfde staat terug ontvangen.

vr gr
Hans

Dag Max z,
Sorry voor de late reactie. Die site is inderdaad erg leuk, want de verwijzing naar de foto's uit 1938-39 met de Windekind en en de Wakefield's is voor mij nostalgie van de bovenste plank! Alleen.....ik kan nog steeds aardig houtjes aan elkaar plakken en de soldeerbout hanteren, maar van computertoestanden heb ik geen kaas gegeten. Hoe die plaatjes tevoorschijn te toveren is mij een raadsel! Is er iemand die me daarmee kan helpen s.v.p.?
peter

Reiger

Dag nostalgie vrienden
Ondanks zoekwerk bij de AVRO, KNVvL, verzetsmuseum A'dam, de Movers en nog wat mensen uit de vriendenkring is het me niet gelukt om info te krijgen.
Maar gelukkig was daar Hans Meijdam die me kon helpen. Aan de hand van zijn bijdrage in #5 kon ik een "werktekening"maken en ben gaan bouwen. Nou ja, dat is eigenlijk wel wat veel gezegd, want het is een heel simpel ding.
Hierbij een paar "naaktfoto's"

Vital statistics:

Spanwijdte: 100 cm
Opp.: 15 dm2
Lengte: 84 cm
Gewicht: 188 gram
Belasting: 12,6 gr/dm2

Materiaal:
3 mm triplex, vuren latten 2x7 mm en 3x3 mm, kartonnen ribben met kartonnen capstrips

Een heel gecompliceerde constructie van stabilo en kielvlak!!!

Nu nog bekleden met papier en spanlak. Plaatjes van de "aangeklede" versie en ( hopelijk) vliegfoto's volgen t.z.t.

Peter

Hoi Peter, prachtig toestel deze Reiger!
Zeer eenvoudig opgebouwd maar wel een mooi design.
Ik ben benieuwd hoe deze zwever vliegt.

Straks nog een RC versie bouwen.:)

Johannes

Reiger

Dag Johannes,
Nou, prachtig is wel erg complimenteus en radio!! Wilde je er soms een motor zwever van maken?? Zal al happy zijn als ik het papier en de spanlak er redelijk op krijg en daarna een paar handstartjes, maar je weet maar nooit!
Peter

Reiger

Laatste mode foto's ( anno 1943) van de reiger

Verzorgd door modehuis Quartel:

Flair bespanpapier wit
Model Engeneering spanlak
Oratech Fokkerrood trim

....en nu maar een beetje goed weer bestellen en kijken of hij (zij ) vliegt!!
Wordt vervolgd.

Peter

Reiger

Laatste mode foto's ( anno 1943) van de reiger

Verzorgd door modehuis Quartel:

Flair bespanpapier wit
Model Engeneering spanlak
Oratech Fokkerrood trim

....en nu nog goed weer afwachten en kijken of hij (zij) wil vliegen!!
Wordt vervolgd.

Peter

Dat je dat twee keer laat zien, snap ik best, Peter. Ziet er gewoon goed uit. Mooi dat je het zo snel voor elkaar hebt gekregen én mooi dat je ook authentieke materialen hebt gebruikt.
Succes bij het invliegen.
Otto

Reiger

Ja hoor, het is gelukt.
Frank heeft hem gisterenavond gekeurd !!!! en ingevlogen!!!

...en daarna heb ik nog een poging gewaagd

Ziedaar... hij vliegt!!!!!!!!!!!!!!!!

en nu geen suggesties over 2,4 en 3grams servo's en borstelloos!!!
Hij komt gewoon op de zolder te hangen, misschien nog een keer aan een startkabeltje en daarna voor m'n achterkleinzoon ( die is nog maar 1 jaar, dus dat duurt nog even )
Peter

Back