zoektocht naar een snelle zeilboot

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door bas199610, 27 jun 2011.

  1. bas199610

    bas199610

    Lid geworden:
    12 apr 2011
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Kampen
    hallo allemaal

    ik ben bas ben 15 jaar en heb 2 rc zeilboten 1. bmw oracle racing en 1 micro magic .

    Maar wil nu eigenlijk wel iets groters en snellers , dus ik zoek een spantentekening waarmee ik een snelle boot kan maken voor tussen de 1 en de 1,5 meter.

    gr bas
     
  2. bas199610

    bas199610

    Lid geworden:
    12 apr 2011
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Kampen
    ik zat zelf te denken aan de bmx oracle racing of de volvo ocean race , deze 2 bootjes zijn mijn opties maar ik kan nergens spantenplannen vinden voor deze bootjes .

    wie kan mij helpen of heeft spantenplannen van een schip dat hier wel op lijkt .

    gr bas
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
  4. bas199610

    bas199610

    Lid geworden:
    12 apr 2011
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Kampen
    heyyy isola2

    dankjewel hier heb ik zeker wat aan .
    ga wel eerst even een paar bouwplannen bestuderen.
    meer modelen zijn altijd welkom.

    met vriendelijke groet bas
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bas,

    Had je deze al gezien?
    www.ac100.it
    Er is ook een AC120 versie.

    Groeten, Jan.
     
  6. bas199610

    bas199610

    Lid geworden:
    12 apr 2011
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Kampen
    hey pompebled

    vind het leuke bootjes om te zien , maar is denk ik toch niet helemaal mijn smaak heb aan een paar forum leden die zelf ook een vo70 hebben gemaakt of zij mij de spantenplan toe kunnen sturen . maar moet ook even uitzoeken wat het gaat kosten.
    ik heb hier 1 servo plus een ontvanger en een zender liggen dus heb denk ik nog 1 servo nodig dus denk dat de kosten wel meevallen , ( iemand hier nog wat feetback over )

    met vriendelijke groet bas
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bas,

    Als de kosten nu al zwaar tellen, dan zou ik eerst nog even verder sparen.
    Ook al bouw je de boot helemaal zelf, op spanten, met een laagje epoxy en glasweefsel, dan nog loopt een vaarklare boot redelijk in de papieren.

    Afhankelijk van hoe groot je bouwt zul je in plaats van een servo een winch nodig hebben, want met een grote sterke servo kun je tot een meter gaan, daarboven redt een servo het niet.
    Dan heb ik het over een 1/4 scale servo die 13-15 kg trekt op 6V
    Dit is wel de ondergrens:
    HS-755HB 1/4 Scale
    Zoiets is beter:
    HS-805BB Mega Torque 1/4 Scale Servo
    Op dezelfde pagina zie je ook een geschikte winch, de HS-785.

    Forumlid Johan K heeft de ABNAMRO V-70 gebouwd, op ruimwindse koersen, net als het origineel heel snel, hoog aan de wind zeilt een IOM of AC100 beter.

    Groeten, Jan.
     
  8. MartinL

    MartinL

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Zwolle (NLD)
    Hallo Bas,

    Op deze site een overzicht met tekeningen. Nog meer om te kiezen.
    PLANS and MODELS
    Misschien is de AC33 (destijds een mogelijke opvolger voor de AC32) iets voor je. Een combinatie van de snelhied van de VO70 en de wendbaarheid (close racing) van de AC32. In onderstaande link zie je hoe Claudio Diolaiti dit schip gebouwd heeft (wel even naar beneden doorscrollen). IACC120Cup

    Ik sluit me aan op wat pompebled heeft geschreven: spaar liever nog door om mogelijke teleurstellingen te voorkomen. Je zult zien dat de kosten uiteindelijk meer zijn dan je aanvankelijk dacht.

    Succes met de keuze,

    Martin
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2011
  9. bas199610

    bas199610

    Lid geworden:
    12 apr 2011
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Kampen
    oke ik denk dat een zeilboot van 1,5 m het niet word . is sowieso te groot in kosten . ik ben nu in discussie met me broer of die mee wil doen , maar hij wil dan een catamaran bouwen en ik een vo70 . hij vind dat een catamaran mooier is en mooier zeilt . vind ik niet maar daar gaan we nog wel even over discuseren.

    gr bas
     
  10. WalterK

    WalterK

    Lid geworden:
    7 dec 2007
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Rotterdam
    Wil je zeilen, of wil je bouwen en zeilen?
     
  11. bas199610

    bas199610

    Lid geworden:
    12 apr 2011
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Kampen
    walter

    ik wil bouwen en zeilen , vind het bouwen gewoon mooi om te doen en zeilen doe ik bijna me hele leven al. ( ook 1.1 boten )
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    ene die volgens mij in een paar avondjes in elkaar te schroeven is en nog wel lekker snel vaart ook:

    Ja en je haalt bij de supermarkt een doos en bij de Z...man een T shirt en dan knippen en plakken , Ha Ha , het is niet zoals een rigger maken , je mag een zeilbboot niet vergelijken kwa bouw als een motor aangedreven boot , : Bas je bent 14 j en wil dit maken chapo maar bedenk dat dit ff meer gaat kosten dan een rtr boot , het is niet zomaar ff doen , zou zo wie zo geen catamaran bouwen tenzij je graag zwemt , ga liever voor een trimaran , of beter probeer een Buterfly op de kop te tikken of te testen of dit wat voor jullie wordt ,mischien is er een club in de buurt waar er een vaart, kan je uit ervaring zeggen d,dit is een heel andere wereld kwa zeilen , en! bouwen . hoop dat jullie dit een beetje tot denken zet ,zou jammer wezen dat je er een hoop geld insteekt en alles zoals zovelen de handoek in de hoek gooien .

    gr Rexonamen
     
  14. bas199610

    bas199610

    Lid geworden:
    12 apr 2011
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Kampen
    hallo mensen

    ik ga binnen kort eerst even onze BMW Oracle ophalen die staat bij me opa en oma , daar moet het 1 en het ander aan gebeuren (schoonmaken+waterdichtmaken )
    enzovoort als ik die vaarklaar heb ga ik wel weer eens kijken naar een zelfbouw zeilboot , ik doe het lekker rustig aan heb vakantie dus het kan.

    gr bas
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    @Rexonamen:

    Drie drijvertjes zijn zo gebouwd (styrodur, carbon/ glasweefsel en epoxy). Voor de mast volstaat carbon en als zeil dient een lap verpakkingsfolie. Volgens mij hoeft het niet veel geld en tijd te kosten.
     
  16. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Eric probeer het maar ,ik zou zeggen sucses ermee , als het je lukt in zeg eens een week zoals jij schrijft en dan uitlaten zien en zeilen als een zeilboot , en nog strak ook , doe het eens voor zou ik zeggen , kunnen we mischien allemaal nog iets leren, ook van je epoxy werk ??
    Wil hier over helemaal geen discusie met je hier over starten ,van welles /nietes , maar laat een 14j nu eerst even zijn idee van zeilen en z`n renovatie van z`n boot uitproberen , dit brengt vaak tot andere ideeen , bouw zelf allang genoeg dat ik zulke projecten heb zien eindigen in de prullebak , nogmaals de modelwereld van catamaran en trimaran bouwen zeilen is een andere wereld , zijn andere volumes andere wetten der natuur .dit is wat ik schrijf ook als laatste hierover . mocht meneer Bas wat willen weten dan gewoon P/B .

    gr Rexonamen
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2011
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik heb zelf ook al enkele (varende) zeilboten gebouwd en heb op de modelbouwvereniging waar ik destijds lid was eenvoudige doch effectieve catamarans het water op zien gaan. Dat voer allemaal prima en vast voor verbetering vatbaar, maar voor de weinige tijd die eraan gespendeerd was bevredigend. Met andere woorden, projecten hoeven niet maanden te duren en volgens de wetten van de schone modelbouwkunst uitgevoerd om toch een bevredigend resultaat op te leveren. :)
     

Deel Deze Pagina