zoemende servo's

• Topicstarter Topicstarter matt4
  • Startdatum Startdatum
M

matt4

Guest
hallo,

ik had willen weten wat de oorzaak is van zoemende servo's?? ze zoemen nu ook niet heel hard, gewoon lichtjes zoemen. eerst dacht ik dat het was omdat ik er teveel van vroeg( té diepe uitslagen) maar nu zijn mijn uitslagen ingesteld op 30% en toch zoemen mijn servos een beetje? nochtans hebben ze heel weinig vrijving...

dit is natuurlijk niet zo erg maar had toch even willen weten hoe dat komt en wat ik er misschien kan aan doen??

mvg,

Matthieu

Volgens mij hoort dit zo, weet het niet zeker. Die van mij zoemen ook een beetje.

hallo

Als het digitale zijn horen ze te piepen /zoemen zeker als er altijd een beetje kracht op staat.
Er zijn er bij ons op de baan met vols servo's die maken zelfs een heel mooi digitaal piepend geluid

groetjes

Als servo's zoemen dan is dit een teken dat de aansturing naar de roeren niet klopt, deze loopt dan ergens aan of de roeren zijn niet recht (er stat spanning op de roeren). Of de potmeter stuk.

De servo -> zoemt doordat deze probeert de instelling te bereiken die bij de knuppel terwijl dat niet lukt. Redenen zie post Theo...
Het lijkt me niet echt slecht maar er is wel een oorzaak en het verbruikt onnodig capaciteit...

Als ik ervan uit kan gaan dat jouw probleem zich niet alleen voordoet bij maximale uitslag dan heb ik dat ook.
Zelfs bij de gas-aansturing met een nieuwe 3001 servo. Deze aansturing is direct via een stang, d.w.z. geen mechanische weerstand. Ik denk dat het met een onnauwkeurigheid van de potmeter te maken heeft en niet direct met een defecte potmeter. Ik heb ook gemerkt dat een tikje trim het zoemen kan stoppen. Echt ideaal vind ik het zoemen niet (hoger stroomverbruik?) maar ik maak mer er verder niet druk om.

Groeten,
Marc

Een 'nulstand-brommetje' van een servo betekent, dat het motortje wordt aangestuurd en dat er (vaak nodeloos) enkele tientallen milli-Amperes aan stroom worden verbruikt.

Er blijft in een dergelijk geval een mechanische belasting aan de servo hangen, waarbij het raadzaam is om te controleren waar deze belasting vandaan komt. Als dit veroorzaakt wordt door te zwaar lopende stuurstangen of als er spanning op roeren staat, zoals Theo Coenen al opmerkte, zal er ook tijdens het bewegen te veel stroom worden getrokken en wordt de servo nodeloos te zwaar belast.

Bij bepaalde toepassingen, zoals in heli's is het bijna onvermijdelijk, dat er ook in de rustpositie belastingen op servo's aanwezig blijven, waardoor deze brommen. Hieraan is dan uiteraard niets te doen. Echt zorgen hoeft men zich hierover niet te maken, het is alleen wel zonde van het stroomverbruik.

Ik heb zelf een aantal digitale servo's, en deze produceren ook een licht zoemend geluid, er staat echter geen spanning op.
Verder verbruiken ze niet abnormaal veel stroom en zijn betrouwbaar, dus ik maak mij geen zorgen verder.

grt.

Back