ZOHD Dart 250, mogelijk met HD beeld en 4k rec. onder 250g?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Tadango, 27 nov 2022.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Heeft iemand ervaring met de ZOHD Dart 250g? Onder de 250g is er een stuk meer mogelijk (qua regelgeving) dus ik ben aan het puzzelen of er iets leuks te bouwen zonder compromis. Ik kan niet meer zonder de HD Live verbinding, dus dat is een vereiste. Vliegtijd moet 10+ minuten zijn. Langer hoeft niet onder de 250g, dat komt wel met long range packs op de club. Aangezien het FPV is wil ik wel alle veiligheid systemen zoals RTH dus GPS en kompas is nodig. Daarnaast wil ik graag strak stabiel 4k beeld opnemen zodat je er ook mee kan filmen en het niet puur voor de FPV fun is.

    Ja een hele hoop eisen, maar het zou moeten kunnen. Als het makkelijk zou zijn zou ik het niet doen, daar is geen lol aan. Ik ben op zoek naar tips om nog wat gewicht te besparen. Een light gewicht ESC bv. Wat ik nu op de lijst heb:
    - ZOHD Dart 250 kit
    - Stock motor (1406, 2600kv) met 5x5 prop voor 2s
    - Power HD DSM44 servo's (<6g maar wel 1.6kg)
    - Matek F405-WMN controller (kan lichter, maar deze heeft wel een stroom sensor)
    - Matek M8Q-5883 GPS / Kompas
    - DJI O3 Air unit (Naked, scheelt een hoop gewicht)

    Regelaar weet ik nog niet, moet een 2s 20A regelaar zijn (mag zonder bec). Liefst een gram of 3. Accu zal 2s 1200mAh 25C oid worden. Deze combinatie moet onder de 250g zijn met live full HD beeld en 4k 60fps gestabiliseerd beeld in D-Cinelike. Range is ook onbeperkt door de RC link van de DJI remote maar live beeld zal beperkt worden qua vermogen om oververhitting van de VTX te voorkomen. Met 10 minuten op 40km/h vlieg je toch niet ver weg....

    Iemand nog tips of opmerkingen?
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Moet wel te doen zijn…. met wat geduld voor het bestellen en alle spullen binnenkrijgen, bouwen en vooral testen. Een twee-motorig toestel zou ook leuk zijn en kan zeker licht uitpakken.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    onder de 250g? Dat is echt weinig en met 1 motor al een probleem.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, mits het geen raket hoeft te worden en de draden waar mogelijk ingekort. Voordeel van twee-motorig vind ik de balans van het geheel… vliegt erg relaxed. Ik heb zelf onlangs een wing omgebouwd van één naar twee-motorig en heb geen spijt.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Het begin is er:
    [​IMG]

    Toestel weegt uit de doos 121g met prop. Opgave is 138g maar zelfs met de sticker achter, het camera kapje voor en klitteband samen is het totaal maar 127g dus dat is 11g winst. Helaas had ik er ook 2s 1300mAh accu's bij besteld welke 72g zouden zijn volgens opgave maar helaas zijn die 78g. De kabels moeten ingekort en de XT60 wordt een XT30 dus dat scheelt iets hopelijk maar 6g meer op 72g is een hoop. Toestel + accu samen mogen maximaal 200g zijn dus ik moet 5g zien te winnen. Dan rest nog:
    - DJI O3 unit: 38g wat < 30g gaat worden na aanpassingen. Hopelijk rond de 25g met andere antenne's edg
    - FC: 10g Matek F405 WMN. Wellicht wat zwaar maar wel compleet met stroom meting edg.
    - GPS: 7g Matek M8Q-5883 met kompas

    Ligt allemaal op schema maar het gaat toch spannend worden of hij echt onder de 250g blijft.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2022
    Ard Schell en eric_laermans vinden dit leuk.
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Eens de accu's bekeken, die kunnen mooi op dieet :)

    [​IMG]
    [​IMG]

    Dus ruim 18g aan kabels, stekkers en verpakking. Er komen dunnere draden aan met XT30 stekkers. Er zaten ook metalen zij platen op tegen doorboren maar dat is allemaal niet nodig. Zit immers toch in schuim verpakt straks :) Ik denk dat hij straks onder de 70g blijft, hopelijk rond de 68g. Dat is dan 10g winst wat hard nodig is. Qua balans en layout heb ik een mooie oplossing alleen is de camera kabel richting de O3 air unit dan net te kort. Daar heb ik nog geen vervangers voor gezien. Dat kan lang wachten worden, lastige keus. Als alles binnen is maar weer eens verder puzzelen.

    Edit: Losse kabels al wel gevonden bij runcam :) Eens kijken of deze in de EU ergens zijn. Vanuit america zal lang duren....
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2022
    eric_laermans vindt dit leuk.
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Dat is een goed resultaat: 65g. Dus 13g minder en dat scheelt een hoop.
    [​IMG]
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En is kabeltje zelf verlengen middels solderen een optie?
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Eeh... technisch gezien misschien, maar het zijn iets van 34 miniscule draadjes in een coax kabel :) Dus daar ga ik niet eens aan beginnen.

    Maar runcam verzend vanuit HK en prijzen zijn prima dus ik wacht even tot de camera er is en bestel dan de kabel die ik wil.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    De airunit en de FC zijn er, dus we kunnen wat definitieve beslissingen maken. De airunit is compleet met camera en antenne 41g... en dat is teveel. Zonder de metalen behuizing (en laag koelpaste) scheelt het weer 10g. Die behuizing maakt de unit mooier en veiliger maar het is wel een hoop gewicht wat ik niet mee wil nemen. Qua koeling komt de unit net boven de kap uit (daar maak ik een opening in zodat de kap om de airunit valt) dus warmte zal wel weg kunnen lijkt me. Hiervoor moet de camera kabel naar voren ook flink langer dus ik heb een 20cm kabel besteld. Om de 2 delen van de airunit samen te houden komt er een krimpkous om welke ook de camera kabel vast houdt. Dat is de enigste stekker welke normaal door de behuizing ook op zijn plek wordt gebouden. Voor de data kabel en de antenne's kan ik een opening maken en ook komt er een opening boven en onder zodat er weinig van de krimpkous over blijft en koeling goed moet blijven (lucht kan overal tussendoor en langs). De USB en micro SD kaart zijn prima bereikbaar op deze manier. Het gele blok wordt denk ik gewoon vastgelijmd omdat de onderdelen eronder nog wel bereikbaar zijn. De FC zit ook met dubbelzijdig tape vast dus trek je zo weer los.

    [​IMG]

    Wat alleen jammer is is dat het USB / Buzzer bord voor de FC ook weer 7g is. Die komt er niet standaard in. Wel jammer want aansluiten op de PC wordt lastig zo en er is ook geen andere manier om instellingen aan te passen. Je krijgt het stekkertje van het bord er zo wel in, maar makkelijk is het niet. Een alternatief zou zijn om een tracer / crossfire ontvanger met mavlink in te bouwen maar dat is weer extra gewicht (en gedoe met antennes) en ik wil juist de DJI FPV controller 2 gaan gebruiken omdat dat toch aanboord is en super bereik heeft. Wel minder mogelijkheden qua schakelaren edg dus dat is nog even aanzien of dat lekker werkt. Wel mooie compacte oplossing.....

    Er zijn 2 platte dualband PCB antenne's onderweg en hopelijk werken die niet veel minder dan de DJI antenne's. Deze zouden dan aan de zijkant in de romp geplaatst kunnen worden zodat er een hele schone inbouw overblijft. Dit heeft ook weinig luchtweerstand. Zal nog een paar weken duren totdat die binnen zijn, net als de camera kabel en GPS (moest ook uit china komen ivm voorraad gebrek).
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Eens alles aangesloten en getest..... en wat tegenslagen. Airunit wordt inderdaad erg heet dus dat kan nog wel een probleem worden. De low power mode voorkomt snelle oververhitting redelijk goed (duurt minuten voordat de melding in beeld komt) maar zodra je armed en het filmen begint wordt hij erg snel erg heet. Ik hoop dat tijdens het vliegen dit genoeg gekoeld wordt. De oude airunit blijft super koud tijdens het vliegen en deze zit gelijk gemonteerd, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

    Maar wat wel een probleem is is dat DJI de OSD functionaliteit heeft gesloopt. Deze werkt blijkbaar alleen met Betaflight (en ook niet lang) maar iNav en Ardupilot werken niet meer via het MSD protocol. Dat zou wel eens lang kunnen duren, als het al opgelost wordt. Een enorme tegenslag want de accu capaciteit is nu niet meer te zien in de bril. Alleen de spanning is te zien en het armen schakelt naar de full power mode en start de opname dus het is niet 100% nutteloos, maar leuk is anders. Geen GPS status, geen info over het verbruik, geen waarschuwingen over het kompas, geen afstand / hoogte / snelheid.... Weer een reden om tracer in te bouwen maar dat is 4g meer (ontvanger, 2 antenne's en een kabeltje). Eens een nachtje over slapen. De antenne's zijn lastig te plaatsen op dit formaat :(
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Btw, alles op de weegschaal met 10g ipv de GPS unit komt uit op 244g. Dit is met de DJI antenne. De langere camera kabel wordt 0.6g extra en de camera moet nog een steun krijgen, dus dat wordt ook nog snel 1.5g extra. Het wordt krap en er is geen ruimte voor de tracer ontvanger...
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ah, OSD werkt wel gelukkig :) Op de 1 of andere manier was ik een instelling vergeten. Ik heb nu het volledige OSD beschikbaar! Dat scheelt een hoop. Nu eens kijken wat we met controller inputs kunnen. Beschikbaar zijn:
    - de 4 sticks
    - 2x een 3 positie schakelaar (1 wordt de modus schakelaar, hopelijk kan ik met die 2e andere modussen kiezen ook)
    - 3x een toggle knop (1 keer drukken schakelt een kanaal van de ene stand naar de andere stand)

    Mijn idee:
    - Toggle start stop voor Armen
    - De 3 positie modus knop voor ACRO, FBWA, CRUISE
    - Toggle C1 voor OSD aan / uit
    - Toggle pauze voor RTL
     
    Thedo vindt dit leuk.
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb eens getest met een mini ventilator (24mm) op de Air unit en deze blijft dan mooi koel. Dat bevestigd mijn vermoeden dat een beetje airflow al enorm helpt. Daarom de definitieve plek gekozen en van balsa een blok gemaakt waarom de air unit straks op komt te liggen. Toen ook maar de kap aangepast zodat deze om de air unit valt. Staat helemaal niet slecht en veel lucht weerstand zal dit ook niet hebben. Ook heb ik een status led toegevoegd aan de FC welke door de romp te zien is zodat ik weet wanneer deze GPS lock heeft en gearmd is. Mooi aan de linker kant aangezien ik met rechts het model weg gooi.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Leuk Leuk Leuk, Ik ga dit draadtje volgen.
    Heb zelf een Multiplex Easyglider 4 voorzien van een Caddx Air unit, Mateksys F405-WMN Flight Controller, Mateksys SAM-M8Q GNSS Ublox GPS ontvanger en een TBS Crossfire Nano RX SE ontvanger.
    De FC heb ik voorzien van INAV 5.1 en de DJI Bril en Caddx Air unit heb ik voorzien van WTFOS software en ik heb nu alle INAV OSD gegevens in HD kwaliteit in beeld. (custom HD font files)
    Zit er nog over te denken om mijn reserve Durafly Tomahawk wing ook te voorzien van deze setup.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2022
  16. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ja, dat WTFOS zou ik ook heel graag hebben, maar dat is helaas geblokeerd door DJI :( Mijn bril had al een te nieuwe versie toen ik deze kreeg helaas.

    Mis je geen kompas? Jouw SAM-M8Q is alleen een GPS moduul. Kompas is toch wel regelijk handig voor RTH en edg.
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  18. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Compas heb je alleen nodig bij een drone.
    RTH werkt prima bij een wing of vliegtuig met INAV zonder compas. Jammer van WTFOS is echt fantastisch om alle OSD gegevens in beeld te hebben. Ja. DJI is niet vriendelijk met dit soort dingen.
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Klopt, maar met de O3 unit hebben ze wel canvas mode toegevoegd. Via een update ook op de oudere units maar die werken dan niet meer met de V1/2 bril.... Canvas doet het ook niet gek.
     
    Ard Schell vindt dit leuk.
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb nog eens naar de bestelde antenne's gekeken, en die zijn wel erg groot eigenlijk, dus ook zwaar (PCB materiaal weegt nogal wat) dus de DJI antenne komt er toch op. Veel keuze qua ruimte is er niet, dus maar zo:
    [​IMG]

    Ik hoop dat deze niet te dicht bij het GPS moduul zit maar daar komen we straks pas achter. Voor de camera heb ik 2 steuntjes geprint zodat deze iets verstelbaar is. De steuntjes zijn 3mm dik maar hol PETG en erg sterk. De camera zit op deze manier ideaal. De steuntjes zijn met een boortje erin verlijmd om zo mooi uitgelijnd te worden. Qua kleur past het zo ook wel bij de rest :)
    [​IMG]
    [​IMG]

    De zender is ook geconfigureerd en ik heb genoeg functies voor nu:
    - Mode schakelaar kiest CRUISE, FBWA of ACRO
    - Pause schakelaar kiest TAKEOFF en in de vlucht LOITER
    - 2e 3 positie schakelaar kiest OSD OFF, OSD ON, OSD ON en RTL
    - Start / stop schakelaar is ARM / DISARM. Die heb ik normaal niet nodig (TAKEOFF armed ook). Wellicht word deze nog een Arm/Emergency Motor Stop
    - C1 knop staat nu op Manual maar ik weet niet of dat zo blijft. Ik heb ook geen idee wat ik er anders mee moet. Deze is handig in het begin voor EnableFixedWingAutotune edg

    Nu is er echt niets meer te doen totdat de camera verlengkabel en het GPS moduul er zijn.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2022
    Ard Schell vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina