Zoldervondst 2 modelvliegtuigen Robbe Saturn en WIK Charly

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Jeroen Platje, 2 mei 2020.

  1. Hallo beste leden van dit forum,

    Ik weet niet zeker of dit de juiste plaats is om dit te plaatsen maar ik heb een vraag:

    Ik heb laatst de zolder opgeruimd en daar heb ik 2 modelvliegtuigen gevonden die van mijn vader zijn geweest.
    Ik ben benieuwd wat deze modellen waard zijn en of er mensen in zijn geïnteresseerd om ze te kopen.

    Het ene model is een Robbe Saturn (met intrekbaar landingsgestel) en de andere is een WIK Charly. Beide zijn van rond de jaren '70/80 schat ik en zijn beide ook wel gebruikt (dus wat gebruikerssporen). Er is nog 1 motor bij en deze heb ik even gemonteerd op de Robbe voor de foto.

    Ik ben benieuwd naar wat mensen hier over kunnen vertellen en of er interesse is.

    Met vriendelijke groet,

    Jeroen Platje
    20200418_160445.jpg

    20200418_160430.jpg 20200418_160415.jpg
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die Saturn ken ik niet, maar die Charly herinner ik mij als een heel erg fijn vliegende kist, die op een gegeven moment "razend populair" was bij de club waar ik toen vloog. Het ene moment geen een, en opeens waren er een stuk of vijf.
    Voor mij de eerste kist waarmee ik vloog die onbeperkt verticaal klom, met een 10 cc Webra Speed voorop. Niet van mij, ik had het geluk de eerste van die vijf in te mogen vliegen.

    Qua waarde denk ik dat het allebei tientjeswerk is, waarbij ik mij afvraag of die Saturn nog wel de moeite waard is: retracts hebben vaak kunststof onderdelen, en na 40 jaar zal dat niet meer al te best zijn, ben ik bang.
    Voor de liefhebber is die Enya wellicht nog wat waard, dat weet ik niet.
     
  3. Ok, leuk om te horen. Dank je voor je informatie.
     
  4. vmp

    vmp

    Lid geworden:
    8 okt 2006
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi Jeroen, die Saturn vind ik echt cool. Lijkt ook veel op de Wega en de (Graupner) kwik-fly. Weet nog goed hoe ik als klein jongetje boven de catalogus zat te kwijlen haha. Ik vind zulke laagdekkers altijd wel wat hebben. Ik heb op dit moment al teveel projecten lopen, maar mocht je op je zolder toevallig de bouwtekening vinden, dan houd ik me zeer aanbevolen voor een kopietje.
     
    Jeroen Platje vindt dit leuk.
  5. Helaas heb ik geen bouwtekeningen kunnen vinden, wel veel servos en 2 ontvangers en 2 zenders (waarvan de batterijen zeer waarschijnlijk kapot zijn)
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Plaats eens een foto van de twee zenders!
     
  7. vmp

    vmp

    Lid geworden:
    8 okt 2006
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nunspeet
    JA ben ook benieuwd. Ik gok op o.a. een Robbe Luna of Eco (gezien de leeftijd van de kisten) :p:D
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2020
  8. Ik heb wat foto's gemaakt voor jullie. Ook van de servo's.
    Ik hoor graag wat jullie er van vinden en of er interesse is.
    Er zit inderdaad een Robbe Luna bij :D
    20200606_104011.jpg 20200606_104141.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. vmp

    vmp

    Lid geworden:
    8 okt 2006
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nunspeet
    Ah, goed gegokt haha:D. Die Rs20 servo's heb ik zelf ook nog in mijn allereerste kist zitten. Ze hebben het altijd betrouwbaar gedaan.
    Tja wat Brutus al aangaf... je mooie spullen zijn natuurlijk wel erg op leeftijd allemaal... denk eerlijk gezegd ook dat je er net een liefhebber voor moet treffen maar dan nog zal het niet heel veel meer opbrengen ben ik bang.:(
    Nu ben ik wel een liefhebber van vintage toestellen, maar wat ik al eerder zei, ik heb te veel halve projecten momenteel...
    Maar is het niet een idee om het gewoon lekker te houden, de hobby van je vader op te pakken, het spul op te knappen en gaan vliegen? ;)
     
  10. Finnlucca

    Finnlucca

    Lid geworden:
    16 apr 2022
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Zeeland
    Hoi, ik zoek nog van die Robbe rs 20 servo, zijn deze te koop? Mvg John.
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    In de reguliere handel zal je die niet meer vinden. Is een inmiddels 10tallen jaren oud type...
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    RS 20 is eind jaren 70 dacht ik.
    Op zolder nog een 6-tal RS10 liggen... en een klein zakje hevels... vierkante spindels...
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ha... zenders die ik beide gehad heb, nostalgie.
    Destijds nooit storing mee gehad maar tja, toen waren ze nieuw.
    En helaas is Corrien overleden dus even opsturen om te laten controleren is ook geen optie.
    Ik zou zeggen, maak het schoon, zet het in een vitrine of verkoop het aan een liefhebber en als je zelf zou willen vliegen, koop een moderne zender.

    GJ
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Denk niet in problemen, maar in oplossingen. Schakelaars zijn te vervangen en de Futaba potmeters uit de 70 er jaren zijn van vooroorlogse kwaliteit.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn oplossing zou zijn de potmeters vervangen....
    Je kent het wel, een oude radio (zelfde kwaliteit potmeters als de Robbe zenders destijds) en je draait aan de volumeknop en je hoort gekraak.
    Dat is bij een radio niet zo erg maar je wilt geen krakend signaal in je zender hebben.
    Dan heb je nog de maximale levensduur van elco's.. daar staat max 10 jaar voor.

    GJ
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Achgut... Corrien overleden. Wat droevig dat te lezen.
    Ongelofelijke kei in wat hij deed... know-how tot en met...
    een gemis... ik schrik er van...

    Schoonmaken van oud materiaal dat doet al heel wat.
    Je kunt het wassen met een mengsel van kookpuntbenzine/isopropylalcohol
    Dat gebruik ik om de MAF en MAP sensoren van de auto te cleanen... en ook
    andere deetjes...

    De ontvanger van mijn Microporp Sport zender, ooit een zelfbouwkit, moest ik even nalopen op de solderingen van de print. En was direct al weer Empfangbereit...

    Servo's met een likje vers PFTE vet (Superlube)... en de motortjes ervan zijn Mitsumi's
    Ooit de beste servomotor, daarna werd het Mabuchi, en kloon & co...bij de meeste servo's.

    De Robbe zijn niet slecht gebouwd. De lineare Robbes zou ik maar in de kast laten.
    Zwak gebouwd, slecht gelagerd. Moet destijds dure meuk zijn geweest...

    Servosnelheid is laag van die krengen... de Microprop servo's eveneens slow-motions...
    Maar wel leuk dat het alles nog werkt... 50 jaar oud...

    Aan de zender zat 1 potmeter vastgeroest op de as. Dus die heb ik even verstandig mishandeld, lenig gemaakt.
    Gaf geen storing. Vliegen gaat niet gebeuren. 27MC... Bootje? Zou best kunnen.
    Over de printplaat niets kunnen vinden. Want de zender is wel beschreven op RC-Network.
    Maar gaan over een heel ander moederbord... dan hier in de zender zit. Ding heeft 1,5 Watt zendvermogen... kon je heel wat bakkies mee wegdrukken... iedereen pissig...
    Thans hebben we Fascebuch...

    Maar een ombouw naar 2.4 Ghz... Jeti of zo... best leuk...


    Accu's natuurlijk stuk. Bijkans NiCads. Maar met een nieuw pakket weer werkend.
    Robbe had ook accuhoudertjes, 4 celletjes tussen klemveertjes.
    Niet aan te raden voor vliegers...
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2022
    Rob vindt dit leuk.
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    In mijn omgeving zijn al meerdere 70 er jaren zenders succesvol omgebouwd maar 2,4 GHz. Alle elektronica er uit en vervangen door een Arduino en een 2,4 GHz zendmodule. Nooit een probleem met de potmeters vastgesteld.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nooit begrepen waarom die pot vast zat. Nieuw binnen gekomen, nimmer gebruikt en droog gestald geweest.

    Ik vraag me af wat er voor een puls uit komt. Moet ik me weer in verdiepen…
    Om nu het hele moederbord er uit te halen is toch ook wat.
    Zie je bij de meeste ombouw… slechts de kast en de knuppels.
    Best een concessie. Het heelal maakt het niet uit… radiogolf is radiogolf…
    Wel stukken betrouwbaarder zonder tussenkomst.
    3D printen… Varioprop nagieten… Microprop kastjes… het zag er goed uit…
     

Deel Deze Pagina