Zomaar een bootje.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Fokko 66, 15 mei 2021.

  1. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Gaan we doen.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  2. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Kom ik ook rond de 85 uit

    En aangezien ik toch in de keuken was, ter nieuwsgierigheid even de steekthermometer in het huis gestoken.
    Temp 54. 5 Celsius
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2021
    MarcT vindt dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Goed, wel beduidend lager, dan eerdere metingen.
    Misschien komt er nog een aanbeveling, waaraan ik niet gedacht had.
    Succes met de voortgang. Groet. Henk.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gelukkig is het geen varkensvlees Fokko, want dan was hij gaar! Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan, Herby63 en MarcT vinden dit leuk.
  5. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Oké wat hebben we gedaan?
    Motoren gedemonteerd.
    Testbankje gemaakt.
    Diverse meet verrichtingen erop losgelaten.
    Geolied.

    Wat zijn we wijzer geworden?
    En hoe nu verder?

    De motoren zijn wat ze zijn.

    Dus de aandacht verlegd naar de kokers en assen.
    Dus de koperen bussen uit de kokers gehaald.
    Deze nogmaals losjes over de assen geschoven waarbij eentje iets stroever ging.
    Deze heb ik opnieuw met een handboortje doorgeprikt, schijnbaar met het eruithalen was er een braampje ontstaan.
    Alle vier nogmaal even van binnenuit opgekuist en teruggeplaatst.
    Ze draaien nu iets soepeler, maar ze ondervinden nu dan ook geen weerstand meer van het vet.

    Nu door dit alles is één van mijn asjes ook nog iets krom geworden.
    Dus dat wordt even ergenen aan de keukentafel.....

    Maar dan heb ik nog steeds die motoren die warm worden.

    Pompebled had hier het één en ander al beschreven.
    En het lijkt erop dat we toch die kant opmoeten.
    Symptoom bestrijding.....
    Eerst de gemakkelijkste manier.
    Luchtkoeling, daarvoor heb ik al iets in mijn hoofd zitten.
    Een koperen mantel met koelribben.
    Had nog een dapper stuk koperen pijp met dezelfde diameter als de motor.
    Dus een eind afgezaagd, ingekeept en eromheen geboetseerd.

    Doch helaas..... het klokje tikte weer aardig naar middernacht.
    Volgende keer weer verder.


    Zomaar een ideetje.....

    IMG_20210916_225519.jpeg IMG_20210916_225522.jpeg IMG_20210916_225530.jpeg
     
    k-k, EUSIV en MarcT vinden dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Fokko, Goed idee, maar denk aan het gewicht. Bij mij blijft het malen waarom de ene motor wel warm wordt en de andere niet (althans veel minder heet). Kan zo snel niets anders bedenken dan iets in de aandrijflijn wat extra weerstand geeft. Vandaar mijn voorstel om al metend het toerental op te voeren en kijkend en luisterend erachter zien te komen of het daaraan ligt. Ook is er nog de mogelijkheid dat bij een vorige sessie de motor zo heet is geweest dat de magneten beschadigd zijn. En om eerlijk te zijn weet ik niet welke invloed dat heeft op het stroomverbruik. Heb je inmiddels alweer gevaren en de temperatuur daarbij gecheckt? Als beide motoren zich onbelast (wel met schroefassen eraan en 5 mm afstand tussen motoras en schroefas) netjes gedragen dan zou ik eerst nog een korte test doen in het water. Worden ze dan nog te warm dan zou ik er een fannetje overheen laten blazen. Koelt dat ook niet genoeg dan zou je een koperen pijpje om de motoren kunnen wikkelen en een waterschepje in de bodem plaatsen.. Verbinding tussen schepjes en koelspiraal kun je met slangetjes maken. Maar al deze stappen nemend moet het "lek" te vinden zijn. Kijk maar of je er zo uit komt. Gr. Klaas.
     
    MarcT en Fokko 66 vinden dit leuk.
  7. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    De komende paar dagen zal het er weinig inzitten.
    Heb maandag pas weer weekend.
    In mijn waterbak zou kunnen maar dan kan ik hem niet echt tot de max belasten.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Lekker doorgaan, ook met werken in het normale weekend. Liep 12 jaar continu, maar dat hield in 1984 op. Dus al bijna vergeten. En sinds 1 mei 2005 is het voor mij elke dag zondag. Niet om je jaloers te maken hoor. In de winter van 1962/63 gewerkt van Kerst tot begin maart zonder een weekend vrij. Woonde en werkte aan boord, dus geen reisuren. Pakten een beetje slaap als het kon. Gelukkig hebben we de herinneringen nog. En overal kun je iets van (proberen te) maken toch? En kun je niet knutselen, dan op z'n minst een beetje denken welke richting het op moet. Gr. Klaas.
     
    Fokko 66, Herby63 en MarcT vinden dit leuk.
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Fokko,

    Motoren die (te) warm worden, moeten in principe te hard werken, daar kun je twee dingen aan doen: a) kleiner schroeven nemen en b) grotere motoren gebruiken.

    Waarbij groter niet per definitie een Speed 500/600 moet zijn, maar een Speed 400 met een langere can, die heeft méér koppel, dus minder moeite met het formaat prop dat je er onder hebt hangen.

    Ik zal eens sneupen of die nog wel verkrijgbaar zijn, sinds de introductie van brushless is die spoeling ook dunner geworden...

    Groeten, Jan.
     
    MarcT en Fokko 66 vinden dit leuk.
  10. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Andere props zou ook nog kunnen.
    Maar dan zal ze wel helemoal niet meer in plane willen komen (denk ik).
    Al kunnen kleinere props wel vlotter rondgedraaid worden...
     
    MarcT vindt dit leuk.
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Daar heb je helemaal gelijk in.

    De long can 400 zijn nog wel verkrijgbaar bijvoorbeeld hier:
    https://www.hlne.de/2018/Modellbau/B-Motore.html

    En dan gaat het om de HLN 480 / 7,2V, maximaal 17000 toeren (onbelast) op 7,2V en de HLN 480 HS BB / 7,2V, maximaal 22000 toeren onbelast.
    Als je de pdf's leest, dan zie je dat het om motoren voor de (zweef)vliegerij gaat, die door hun ontwerp niet onbeperkt continue vol gas kunnen draaien.
    Ze hebben ook vrij zachte koolborstels, die harder slijten dan die van gewone Speed 400.

    Ik heb de 600 BB versie gebruikt in onze Mono1 wedstrijdboten en dat ging uitstekend, gemiddeld twee seizoenen (á 18 wedstrijden) per motor, dan waren de koolborstels op, gezien de prijs, valt dat wel mee. Nadeel was wel dat de hele binnenkant van de boot ter hoogte van de koolborstels zwart was van het stof er van...

    Lees ook even 'Bitte beachten' over het laten inlopen van de koolborstels, doe je dat niet, dan zijn de motoren na één run dusdanig heet geworden dat de collector schade oploopt en is je motor weg...

    Een andere optie is twee 390 motoren:
    https://nl.aliexpress.com/item/32986572187.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.635d4780joAwsW&algo_pvid=a332b8c1-5e16-4b5d-91dc-0b5164da944c&algo_exp_id=a332b8c1-5e16-4b5d-91dc-0b5164da944c-3&pdp_ext_f={"sku_id":"66790343729"}
    Dit zijn 400 motoren met een lange can (50 mm i.p.v.38), dus meer koppel.

    Alle borstelmotoren moeten worden ingelopen, bij voorkeur onder water, op een zo laag mogelijk Voltage (1-3V). Je ziet dat het water na verloop van tijd donker kleurt, dan haal je de motor eruit en controleert of de koolborstels de ronding van de collector hebben aangenomen.

    Als je tevreden bent, laat je de motor drogen (perslucht werkt ook goed) en doe je een klein(!) drupje olie op de lagers en is de motor klaar voor gebruik.

    Deze motoren zijn er ook met aan beide zijden een uitgaande as.
    https://nl.aliexpress.com/item/1005003046613956.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.635d4780joAwsW&algo_pvid=a332b8c1-5e16-4b5d-91dc-0b5164da944c&algo_exp_id=a332b8c1-5e16-4b5d-91dc-0b5164da944c-2&pdp_ext_f={"sku_id":"12000023429882550"}
    Omdat je tegengesteld draaiende schroeven hebt is dit gemakkelijk om beide schroeven even snel te laten lopen.
    De meeste borstelmotoren hebben namelijk een voorkeurdraairichting, waarin ze sneller draaien dan de andere kant uit.
    Met motoren met twee astappen kun je één motor omdraaien, zodat ze beide even snel zullen lopen.

    Groeten, Jan.
     
    Gerrit-Jan, MarcT en Fokko 66 vinden dit leuk.
  12. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Met die ali motoren zouden ze een langer leven zijn beschoren dus.
    Zoveel vaar ik ook weer niet, maar als ik vaar dan gaat mijn voorkeur er toch naar uit om met een droog pak thuis te komen.

    En ze kunnen een hogere spanning aan....
    Degene die ik nu heb zijn voor 6 volt, al weet ik dat er wel een kleine marge in zit.

    Zal dadelijk als ik thuis kom eventje een staredown doen met de directie.
     
    Gerrit-Jan en MarcT vinden dit leuk.
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Voor een bedrag van € 12,85, donders, onder welke plak zit jij...?

    Geintje, overleg is altijd goed.

    In een schaalmodel gaan de HLn motoren véél langer mee dan in een wedstrijdboot, waar ze continue met vol gas zeven minuten lang rond de boeien gejaagd worden.
    Maar ook die motoren worden (volgens specificaties) in China gemaakt, specifiek voor het gebruik in zwevers, die willen meer vermogen in korte tijd.
    Wij botelaars kunnen dat vermogen ook over een langere vaartijd uitsmeren...

    Groeten, Jan.
     
    Gerrit-Jan, Fokko 66 en MarcT vinden dit leuk.
  14. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Ik heb de staredown gewonnen.....
    Niet één, en ook niet twee.
    Maar wel vier stuks komen deze kant op.
    Denk dat ik de komende tijd weer voor het karretje gespannen wordt........
    Dan hoop ik dat het niet voor niets is.

    Het zijn die van tante Ali.

    Voor wat de vaartijd betreft, veel langer dan een half uur wordt het meestal niet.

    Maar ondertussen had de post ook iets door de deur geduwd en ook had ik nog wat leesvoer via de mail gekregen.

    Heren, bij deze mijn dank.
    Sowieso ben ik al gecharmeerd van alle hulp.
    En van het werk wat ik er bij heb gekregen
     
    Gerrit-Jan en MarcT vinden dit leuk.
  15. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Als je maar opschiet :D
    Vanmiddag een leuk plekje ontdekt bij Musselkanaal.
    Voordeel je kan droog en uit de zon staan.
    Is onder de grote weg n975.
     
    MarcT en Fokko 66 vinden dit leuk.
  16. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Daar?
    Rol der net langs IMG_20210919_105753.jpeg IMG_20210919_105750.jpeg IMG_20210919_105740.jpeg
     
    MarcT en flugelplace vinden dit leuk.
  17. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Geloof het van wel , heb het beter bekeken van de onderzijde :)
    Vanuit M.kanaal rechtsaf om die kleine waterplas heen (ding is dicht gezet met hekken. )
    Dat weggetje volgen kom je bij het water uit dan links.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  18. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Yep, dat is dezelfde plek.
     
    flugelplace en MarcT vinden dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nog even over de meetverschillen tussen de Volt/Ampèremeter en de Multimeter die je hebt waargenomen.
    Het zinde me niet en daarom nog zo'n ding opgegraven en een teststraatje gebouwd met de volgende bevindingen
    Regelbare voeding (9-24V-3 A) autolamp 12 Volt (21 Watt) Multimeter en de Volt/Ampèremeter
    Voeding 9,3 Volt Multimeter 1,53 Amp. V/A meter 8,8 Volt 2,04 Amp.
    Voeding12 Volt Multimeter ,75 Amp. V/a meter 11,5 Volt 2,37 Amp.
    Het spanningsverschil ontstaat door weerstand in de draden. Bij het loshalen van de lamp waren op Multimeter en V/A meter de waarden gelijk.
    Ook nog een test gedaan op een 7,2 Volt accu
    Multimeter 1,38 Amp. V/A meter 7,4 Volt 1,86 Amp.
    Bij alle metingen geeft de V/A meter een ampèrage aan dat 1,4 x hoger ligt. Als je het weet niet zo'n groot probleem maar verklaart wel de verschillen tussen de meters.
    Kom ik er een paar uur later dank zij Henk achter dat ik de boel verkeerd heb aangesloten. Bovenstaande metingen zijn daarom NIET goed. Zie volgende postings. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2021
    Gerrit-Jan, MarcT en Fokko 66 vinden dit leuk.
  20. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Inderdaad, als je het eenmaal weet kan je het in je achterhoofd meenemen.
    Voor de rest kan je ze gewoon inzetten als indicatiemiddel in een model.
     
    MarcT vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina