Zomaar een bootje.

Als ik ooit een CNC ga bouwen is dit handig
Hallo Stephan,

Als je waterkoeling bedoelt: ik weet niet of het praktisch is om een CNC machine met watergekoelde motoren te maken, de meeste zijn voorzien van een koel ventilator.
Even afgezien daarvan; waterkoeling in een scheepsmodel is alleen nodig als je de motor harder laat werken dan waar 'ie voor bedoeld is, zoals in de racebotelarij.
In een schaalmodel is het handiger om een motor te nemen die het model fluitend vooruit krijgt, zonder dat oververhitting op de loer ligt, scheelt een boel werk...

Groeten, Jan.
 
Hallo Stephan,

Als je waterkoeling bedoelt: ik weet niet of het praktisch is om een CNC machine met watergekoelde motoren te maken, de meeste zijn voorzien van een koel ventilator.
Even afgezien daarvan; waterkoeling in een scheepsmodel is alleen nodig als je de motor harder laat werken dan waar 'ie voor bedoeld is, zoals in de racebotelarij.
In een schaalmodel is het handiger om een motor te nemen die het model fluitend vooruit krijgt, zonder dat oververhitting op de loer ligt, scheelt een boel werk...

Groeten, Jan.
Ik heb heel heel vroeger van mijn Carrera racebaan de motortjes opgevoerd, maar die verbranden dan na een tijdje. Dat weet ik nog. Ik deed iets met de wikkelingen maar wat precies weet ik niet meer, deed dat met een vriend in die tijd. Maar dat is 40 jaar geleden.
Met de koeling op de CNC denk ik aan een waterkoeling van een processor van de pc die ik nog heb liggen. Ja misschien ooit eens het proberen waard en over na te denken, maar net wat je zegt met een ventilator bereik je ook veel.
 
Vandaag nog eventjes op de zolder......
Nadat gisteren de boel gelijmd was met secondelijm van de action zal het denk ik vandaag wel droog genoeg zijn voor verdere bewerkingen.
Nu was het alleen maar een kwestie van in model schuren en klaar....

Of toch niet?

IMG_20211006_133017.jpeg



Turen in een bak met spulletjes....
Modelbouwers hebben geen rommel.
Slechts spulletjes of klein materiaal.


IMG_20211006_140148.jpeg


Eventjes hengelen voor iets wat bruikbaar is.

IMG_20211006_134204.jpeg
IMG_20211006_134153.jpeg
IMG_20211006_140208.jpeg
IMG_20211006_134549.jpeg
IMG_20211006_134939.jpeg
IMG_20211006_135524.jpeg
IMG_20211006_140141.jpeg
IMG_20211006_140231.jpeg
IMG_20211006_140331.jpeg


Eenmaal gesoldeerd, even platknijpen.

IMG_20211006_141104.jpeg


Waarna je met een vijl of een dremel te keer kan gaan om het eea mooi glad en vlak te krijgen.
Daarna nog eventjes met een punaise of met een klein boortje een gaatje er doorheen maken.
Ik prefereer de boor, gaat aanzienlijk beter dan met een punaise.

IMG_20211006_141937.jpeg


Om dit allemaal op de juiste plaats te monteren, moest ik eerst nog eventjes wat loswrikken.

IMG_20211006_134149.jpeg



IMG_20211006_142420.jpeg
IMG_20211006_142520.jpeg
IMG_20211006_142537.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Je moet wel hè met die slechte brugbediening op het Van Starkenborghkanaal. Kan me trouwens niet voorstellen dat jij je verveelt Fokko. Of is het een omtrekkende beweging langs het boodschappenkarretje? In ieder geval lekker bezig! Heeft Harma nog vaartechnisch weer in de knip? Of ben je nog niet zover? Gr. Klaas.
 
Nouuuuu, ze hadden aan het einde van de week beter weer beloofd.
Ik zit wel te azen op een proefvaart met A.
Maar gezien dat dat voorlopig op de 7.2 V moet, denk ik niet dat dit een zelfde vaarbeeld qua snelheid op gaat leveren als met B.
Zit nog steeds te peinzen over al of niet over te stappen naar lipo's.
Eigenlijk bedenk ik voor mezelf smoesjes om ze aan te schaffen en vervolgens verzin ik weer iets waarvan ik zeg van zijn ze echt nodig.....
Eigenlijk moet ik knopen door hakken....maar waarvoor?
De winter staat immers voor de deur.....
Snap je, weer een uitvlucht...
 
Ben zelf bewust niet aan Lipo's begonnen. Deels uit gemakzucht om de accu's niet uit mijn scheepjes te moeten halen om ze op te laden. Heb ook geen geschikte lader voor die dingen. En ik vrees dat ik er zelf nog het minst geschikt voor ben om ermee te werken. Lang niet consequent genoeg om ze te behandelen zoals het hoort.
Wil je sneller koop dan eerst eens een ander schroefje. Het motortje moet sterk genoeg zijn. En anders een motortje met een hogere KV waarde. Maar het accupakketje moet ook genoeg power hebben natuurlijk. En Nimh kan wat dat betreft niet tegen Lipo op. Aan de andere kant, als het scheepje een mooi vaarbeeld geeft, dan heb je toch je doel bereikt? Wil je bewust sneller, pas daar dan het ontwerp van je boot op aan. Maar in mijn beleving kom je dan op het gebied van wedstrijdvaren. Ook wel leuk, maar dan levert het misschien meer frustratie dan voldoening op. Er zijn altijd snellere exemplaren. Gewoon lekker doorgaan om van (bijna) niets iets te maken en dan blijft het allemaal betaalbaar. En nu heb je een min of meer unieke vloot. Op z'n minst allemaal scheepjes met een verhaal en dat is ook wat waard. Eerst maar eens kijken of je bootje A naar je pijpen kunt laten dansen. Wordt wel wat denk ik zo! Gr. Klaas.
 
Ik vind de snelheid zoals B mooi genoeg voor dit soort boten.
Anders wordt mijn vaarwater cq vijver te klein.

Voor wat lipo's betreft ben ik ook vrij nonchalant denk ik.
Maar discipline is aan te leren.
Misschien eens een keer eentje gebruiken van iemand anders om het verschil aan den lijve te ondervinden.

Ik wil nog wel eens zo'n badkuip inimini bootje bouwen. Maar hoe krijg je je rc installatie werkend met lage voltages.
Misschien ooit.
 
Neefje Luc had een RC speelgoedbootje met 2 onderwatermotoren. Daar waren wat mankementen aan en hij dacht dat Klaas dat wel kon repareren. In zijn ogen ben ik nogal handig. Ophanging van de motoren door een val gebroken, motoren vol met water en overleden. Spul hier gehouden en beloofd om mijn best te doen. Het enige dat nog bruikbaar was waren zender (9V) en ontvanger/regelaar (4,5 V). Van een kennis kreeg ik een paar speelgoed sleepbootje met daarin een pompje dat door een straalbuisje pompte. Straalbuisje kon worden gedraaid om een bochtje te varen. Pompje met een deel van de bodem eruit gesloopt en 2 motortjes uit een CD-speler erin. Schroefasjes met daarop de schroefjes van het oude bootje. Accuutje uit een telefoon met laadaansluiting aan dek. Heel geklooi, maar uiteindelijk werkte het. Grootste uitdaging is het gewicht te beperken. Anders wordt het gauw een duikboot. Neefje uitgenodigd en samen de naam "Lucky Luc" erop geplakt. Daarna gaan varen. Kind weer gelukkig en ik ook. Gr. Klaas.
20180403_160743.jpg


20180404_162332.jpg



 
Laatst bewerkt:
Niets zonder video....


Hier nog een beetje terughoudend qua varen,
want ja heb haar nog niet gebalanceerd.
Dus was dit echt een sprong in het diepe.
Snelheid valt wat voor te zeggen.
Maar dat kan eventueel met een andere prop en natuurlijk van de 7.2 afstappen en het bootje voorzien van een 3S accu.
Qua vaarbeeld en het reageren op het gas en roer, nope dat viel me niet tegen.

Na het varen een korte inspectie gehouden.
De boot was kurkdroog van binnen.
De regelaar en de motor voelden handwarm aan en de thermometer kwam niet hoger dan 27 a 28 graden.

En dan het geluid, ze is gewoon stukken stiller dan de B boot.

Denk dat ik zeer zeker niet mag klagen.

Dadelijk maar weer verder met de upsmuck.
 
Back
Top