Zomaar een bootje.

Hard is niet altijd de wens, maar zuinig soms wel handig.

Brushless is hoe groter de motor, deste lager het kv mogelijk.
Heb hier een prachtige 400 kv motor. Past alleen niet in een slanke snelle romp.
Weegt ook wat. Zou zo in een grote sleper passen.
En z’n aanloopstroom is hoog. Dan trekt ie dat altijd.
Kleine heeft slechts 0,7A nodig.
Voluit, 12 kmh trekt het 3,25 A
En dat is wel een fijne waarde.
En betekent met dat ene model een mooie schaalwaterverplaatsing.

Soms moet je kienen en jongleren.
Tref je vaak meest doordachte functies in een model. Alles moet bewegen, hoofdbrekens aan toe.
Maar de voorstuwing staat in het verdomhoekje. Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Haha.
Schaalvaart en snelheid het mooist. Is maar wat men wenst.
 
Bas, die 50 cm schroeven zaten die achter de echte Wiesel? Om 3.500+ PK af te geven lijken ze me wat klein. Gr. Klaas
 
Bas, die 50 cm schroeven zaten die achter de echte Wiesel? Om 3.500+ PK af te geven lijken ze me wat klein. Gr. Klaas
Als het vier schroeven zijn voor een totaalvermogen van 3500 pk is het "maar" 875 pk per schroef, en dat gaat wel met een 50 cm schroef met flink wat spoed...
 
Oewahg! Heren! Ik maak een tik-vergissing. Die props waren veel groter.
Ik bedoelde 50 mm onder de kanopraam op zolder.
Van de Wieselprop heb ik wel plaatjes op de PC. Zal ik vanavond effe posten.
En corrigeer de tekst.
Nee waren zeker 1 meter. Schnellboot S-Klasse had al 1050 mm
 
Dat van die meter had ik aanvankelijk geschreven want 3.500 paarden heb je niet zomaar tewater. We hebben het er wel eens over gehad in combinatie met werf Gusto/Smulders. Technische hoogstandjes, wel vanuit een foute achtergrond, maar toch knap dat het onder moeilijke omstandidigheden werd opgehoest. Dertien jaar geleden in Peenemünde rond gekeken en als je dan bedenkt onder welke druk daar werd gewerkt lopen de rillingen over je rug. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Hier nog even herposten...

Zobelklasse...

006-1-Bew.jpg kranich1-021.jpg 005-1-Bew.jpg 004-Bew.jpg 003-Bew.jpg

Ofwel een 'waterwokkel'...
Voor als je haast hebt. Uit fotoarchieven site Kranich
en reeds gesloopt schip, omdat het niet te onderhouden was...
En zat deze nog niet zo hoog in het vermogen als de latere schepen.


propeller.jpg

PDFje voor motorbootjesfanaten... :D
Zie de vermogens die werden ingezet.
Een vooroorlogse ontwikkeling, verder doorontwikkeld.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nog weinig aandacht kunnen geven.
Maar hier een paar cijfers voor degene die nieuwsgierig waren naar het gewicht van dit bootje.

Gewicht met 2 resp 3 S accu is 1780 resp 1825 gram.
Lengte is 63 cm breedte is 19 cm.
 
Verder al vaarneigingen Fokko, of is het wachten op onderdelen? Vakantie zou ook nog kunnen natuurlijk. Gr. Klass.
 
Veel werk ivm collega's die met vakantie zijn en daarna mag ik ook nog een weekje vakantie vieren.
Dus nog weinig vooruitgang, al ben ik wel bezig met een andere vistrolley aan het bouwen.
Maar dat gaat ook tussen de bedrijven door.
 
Back
Top