Zomaar een idee: F5J Sportsman klasse

Discussie in 'F5J' gestart door PH_AJH, 9 sep 2013.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ha,
    Met het in rap tempo groeien van de F5J klasse worden de verschillen steeds groter, zowel in materiaal als in prestaties.
    Hoewel dat natuurlijk geen enkel probleem is zou dit mensen ervan kunnen weerhouden gewoon voor de lol, met een relatief eenvoudig vliegtuig en beperkt budget mee te gaan doen.

    Ik denk hier al een poosje over na en wat vinden jullie hier van:

    Introductie van een Sportsman klasse.
    Eisen:
    Als van de FAI F5J klasse met de volgende beperkingen:
    * Maximale spanwijdte 3,0m.
    * Vleugelconstructie vrij maar de vleugelhuid mag niet van glasvezel of carbon zijn. Toegestaan zijn ribbenbouw en schuim, al dan niet met een houten beplanking.
    * Motor enkel direct drive.

    Hiermee krijg je de Climaxxen, Cumulussen, Easygliders, Siouxen, Cularissen en dergelijke in één betaalbare klasse.

    Op een wedstrijddag:
    -Iedereen vliegt gewoon mee in de rondes, daarin niks veranderen.
    - Overall eindklassement wordt opgemaakt met alle deelnemers
    - Voor deelnemers in de Sportsman klasse daarnaast een aparte klassering op basis van behaalde punten, waarbij de hoogst geklasseerde 1000 punten krijgt en de volgenden naar rato.

    Eigenlijk verandert er dus helemaal niks behalve dat je als Sportsman vlieger je prestaties kunt vergelijken met die van in prestaties en kosten vergelijkbaar niveau.
     
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Klinkt goed! Maar vanwaar de max span? Vallen mijn vintage kistjes af :) ;) Had zo'n beetje 't idee opgevat om misschien een Flamingo Contest in te zetten als F5j 'meedoen voor spek en bonen' kistje!
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Zou het echt veel verschil maken in de scores? Bij heel mager weer zal het schelen, dan kom je met een minder goede kist inderdaad minder goed mee. Maar als het thermisch is zie je regelmatig mensen met 'mindere' vliegtuigen toch hele goede scores vliegen, en zodra dat gebeurt zal er nauwelijks verschil optreden in de scores door de sportsman vliegers apart te beoordelen.
    De mensen die nu meedoen met 'sportsman' modellen hebben nu ook al veel lol in het vliegen van de wedstrijden. Ze doen toch niet mee voor de winst, en als ze dan toch een ronde vol vliegen (wat regelmatig gebeurt) is de lol enorm.

    Voordeel is wel dat je de sportsman vliegers ook een keer met een prijsje naar huis kan sturen, wellicht werkt dat voor sommigen motiverend. Voor mij persoonlijk heeft het niet zoveel toegevoegde waarde.
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Anders krijg je ook de AVA's en Pulsars etc er weer bij. Maar wat mij betreft valt er over te praten hoor.



    Soms niet, soms wel. Zeker op thermische dagen zullen de verschillen kleiner zijn maar dat is ook niet direct de reden van dit voorstel. De bedoeling is meer om een psychische barriëre weg te nemen. Alle kleine beetjes helpen denk ik.
    Op een wedstrijddag maakt het verder ook helemaal geen verschil, je vliegt nog steeds tegen iedereen. Dat lijkt me ook wel belangrijk - ik zou er niet voor zijn aparte wedstrijden te vliegen. Het enige verschil is dat je een apart lijstje krijgt met de Sportsman score. Voor wie dat leuk vindt :), zodat.....

    dan ineens niet enkel spek en bonen is.
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Schiet me nog te binnen, voor Vintage Gliders zou je de spanwijdte vrij kunnen laten (tot 4m, zoals de gewone F5J).
     
  6. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Het idee vind ik mooi en is qua scores volgens mij relatief eenvoudig uit te voeren.

    Tegelijkertijd stimuleert naar mijn mening je idee de veronderstelling dat de kist het resultaat bepaalt, volgens mij is het uiteindelijk alleen maar de piloot. Daarnaast ben ik bang dat het juist de tendens om met beter/duurder materiaal te vliegen juist versterkt en dus eerder voor een afscheiding zorgt. Als laatste lijkt het me enorm lastig om de definitie van de Sportsman klasse heel scherp te krijgen.

    Nu de klasse F5J nog zo jong is zou ik eerder kiezen voor stimulering van de klasse als geheel dan nu al te diversificeren. Stimulering bereik je volgens mij juist door vol te houden wat de kern van de klasse is: iedereen maakt (bij thermiek) kans op winst (in een rondje) in een bijzonder gezellige én sportieve sfeer. Ik ben bang dat een sub-klasse juist voor scheiding van geesten gaat zorgen.

    Alles bij elkaar optellend zou ik nog even wachten...

    Jacob
     
  7. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Arjan ik heb vanaf minuut 1 dat ik gezegd heb dat ik de organisatie van de F5J doe mee ook al met dat idee gelopen het werd toen tegen gehouden door de mede subcommissie leden en als ik er nu naar kijk geef ik ze gelijk om geen extra klasse in een klasse te doen..

    Als ik naar jouw idee kijk en naar je laatste opmerking;

    Wat is het praktische nut dan?
    Als je naar de scorings lijstjes kijkt weet je ook hoe je staat ten opzichte van je medevlieger. Het enige voordeel is dat je een sneller overzicht hebt.

    In de praktijk zien we dat het wel degelijk mogelijk is om met een simpele kist van een glasbak te winnen. Waarom zat ik zelf met het idee nou eigenlijk simpel omdat ik in oost europa zag dat ze met twee klasses vlogen maar eerlijk gezegd me nooit afgevraagd had waar daarvoor de reden was ik ging er denk ik vanuit onbewust dat je met een simpele kist niet van een glasbak kon winnen.

    Kijk ik nu naar vorig jaar en dit jaar dan zie ik een groot verschil en dat is de omstandigheden waarin we vliegen. Vorig jaar vlogen we onder veel mindere thermiek omstandigheden en met gemiddeld meer wind. Als ik dan naar de score's kijk van toen en nu is dat we nu vaker de 10 vol vliegen.
    Ik denk ook dat het vlieggewicht interessanter is dan het soort model en als ik dan naar de glasbakken kijk is de rek met 1600 gr er wel uit.
    Wat ik ook al veelvuldig hoor is dat vliegers glasbakken te duur vinden en wil men met een glasbak onder de 1600 gr gaan en de kwaliteit behouden moet men gaan prepaggen ofwel modellen gaan bakken en dat is niet weg gelegd voor de sport.

    Ik denk dat de F5J nog helemaal in het begin staat en dat de modellen dadelijk heel anders gaan uitvallen dan dat we denken en dat we dadelijk met kruisingen tussen F3J en F3K modellen vliegen.
     
  8. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Met de huidige uitslagen van dit jaar kun je ook al bepalen of een dergelijke opsplitsing zinvol is....
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Die zou er dan zo uit zien:

    Overal
    1 supra Govers, Lyckele 100
    2 supra Dievelaar, Herman 99,83
    3 explorer Seibel, Christian 93,84
    4 supra Struyk, Henk 92,29
    5 pike Zweers, Peter 92,21
    6 pulsar Reinten, Ton 89,52
    7 climaxx Bos, Jacob 85,81
    8 Ideal V Doff, Frans 85,35
    9 Eraser Wubbe, Leon 81,47
    10 thermy Swart, Willy 80,02
    11 Eon Lelie, Sander 79,58
    12 pike van Brouwershaven, Adrie 75,97
    13 flash Keim, Peter 74,31
    14 elight van Langen, Ronan 73,13
    15 Tweeasser Ruijsink, Rick 69,39
    16 Easyglider Woudenberg, Leon 62,41
    17 Talon van der Stelt, Terence 58,09

    Sportsman
    1 climaxx Bos, Jacob 100
    2 thermy Swart, Willy 93,3
    3 Eon Lelie, Sander 92,7
    4.TweeasserRuijsink, Rick 80,9
    5. Easyglider Woudenberg, Leon 72,7
    6. Talon van der Stelt, Terence 67,7

    Zinnig? Weet ik niet. Het enige verschil is immers een tweede lijstje op het eind. Ik spreek mensen die toch het idee hebben dat het groot en duur moet zijn en dat je er anders niet "bij hoort", en die daarom niet mee durven te doen. Het lijkt mij een hele simpele manier om die druk weg te nemen. Het heeft verder geen enkele invloed op een wedstrijddag. Dit in tegenstelling tot Oost-europa waar de F5J-400 apart vliegt van de rest.

    Dat begrijp ik niet, kun je dat uitleggen?
     
  10. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Ik ben het wel met Jacob eens dat je het idee oproept dat je met een niet glasbak niet mee komt terwijl er dit jaar maar ook vorig jaar vaak genoeg is bewezen dat het niet zo is.
    Als je een tweede instap klasse wilt om mensen over de streep te willen trekken omdat die van mening zijn dat je zonder top spul niet mee komt denk ik dat het een foute reden is.
    Ik denk dat dit soort mensen nooit zullen mee doen en dit als een excuus gebruiken om niet mee te hoeven doen want er is de afgelopen twee jaar al vaak genoeg het tegendeel van hun mening bewezen.

    Als je het lijstje bekijkt dan zie je dat nummers 1 t/m 5 mega wedstrijd ervaring hebben dus een training voorsprong.
    Als ik dan verder kijk zie je dat bijvoorbeeld Jacob een sprong maakt ten opzichte van vorig jaar met het zelfde model en dat komt ook puur door de ervaring. Als je dan naar Willy Swart kijkt een complete newbee die zijn eerste wedstrijd toch met een Thermy mee draait in de midden moot.
    het mooie vond ik zijn analyse [post18]
    Vergeet niet dat wedstrijd druk ook wat doet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar denk je dan dat er mensen NIET mee gaan doen als er zo'n 2e klasse is, of dat ze stoppen met F5J vliegen als die tweede klasse er zou zijn....? Ik denk eerder dat een aantal mensen die nu niet durven wél mee gaat doen.

    In het ergste geval maakt het geen klap uit, in het beste geval krijg je een paar mensen met budget-materiaal zo ver dat ze wel mee gaan doen.
    En daar is het me om te doen, nieuwe mensen over de streep trekken.
     
  12. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zou een F5j RE(S) klasse niet interessanter zijn? Het idee van geen glas of carbon vleugelhuid staat me wel aan.
     
  13. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Ik denk niet dat er geen mensen zijn die niet mee gaan doen of mensen stoppen als er een tweede klasse bij komt wat ik zeg en denk is dat je geen tweede klasse moet gaan opzetten omdat je denkt dat je dan meer vliegers krijgt omdat die ineens van mening zijn een kans te maken.
    We hebben de afgelopen twee jaar bewezen dat je met "minder"geavanceerde modellen mee kunt komen. Ik ben daardoor van mening dat mensen die nu nog zeggen dat ze niet mee doen omdat je alleen met geavanceerde modellen mee kunt komen dit als smoes gebruiken om niet mee te hoeven doen. Sterker nog kijk eens naar de stand om het NK op plaats vier staat een EON een twee assertje zonder rem mogelijkheden.

    Kijk wat wil je bereiken met de extra klasse, ik ga ervan uit een drempel wegnemen maar dan is mijn vraag welke drempel.
     
  14. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik sta zelf op het punt om mee te gaan doen volgend seizoen.
    Het zoeken naar een geschikte en betaalbare kist ben ik druk mee bezig zoals sommigen ondertussen wel gezien hebben :)

    Om toch even in te haken op deze discussie:
    Een tweede klasse op dit moment met het huidig aantal deelnemers lijkt me (nog) niet zinvol. Zelf zou ik wel een voorstander zijn om naast de NK wedstrijden een (klein) aantal "wedstrijden" in te lassen die niet meetellen voor het NK!

    Het zou mijn kennismaking met wedstrijdvliegen wat gemakkelijker maken als ik zou weten dat ik de lopende competitie niet zou verstoren met mijn onbekendheid binnen de klasse.

    Bob
     
  15. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Paar vragen:

    Over wie hebben we het eigenlijk, er wordt steeds gesproken over 'die mensen', zou mooi zijn als 'die mensen' hier aangeven waarom ze 'net niet' meedoen.

    Volgens mij moet je een spelletjes-liefhebber zijn, daar zijn 2 types te vinden: zij die willen winnen, zij die willen leren. Ben je een winnen-type dan maak je volgens mij de keus om voor topmateriaal te gaan om te voorkomen dat je niet kunt winnen door je materiaal en dat het alleen maar aan je zelf kan liggen.

    Ben je een 'leren'-type dan is winnen niet belangrijk, wel met de middelen die je hebt steeds beter worden en het maximale halen uit de spullen die je hebt, maar vooral uit je zelf. (en dat lijkt weer op het winnen-type)

    Voor Arjan: je ziet bij diverse klasses dat alleen de winnen-types overblijven, mijn angst is ook dat dat in deze klasse gaat gebeuren, daarom denk ik dat het juist goed is om geen onderscheid te maken. En juist omdat in deze klasse het zo mooi is dat er echt een kans is op een hoge klassering met 'minder' materiaal. Daar moeten we de wereld van overtuigen. Jou snap ik ook wel door een apart lijstje te maken (wel een leuk lijstje trouwens ;) )maar om het dan zo apart te benoemen en organiseren vind ik nu net te ver gaan. Volgende logische stap zou een aparte wedstrijd op een ander moment kunnen zijn, dus afscheiding van iets wat prima samen gaat.

    Om met mijn begin te eindigen: wie twijfelt aan meedoen met F5J en waarom? Is je materiaal een oorzaak? Of je zelf? Ben erg nieuwsgierig naar de eventuele reacties.

    Kijk ook nog even naar de reactie van Robert, het klopt dat ik inderdaad hoger sta als vorig jaar, dat is voor mij de lol, beter worden met de spullen die je hebt. Niet betere spullen halen om hoger te komen. Leren-type dus. En dat bereik je alleen maar door mee te doen....

    JB
     
  16. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Volgens mij verstoor je nooit een competitie, hoe meer zielen hoe meer vreugd, de toppers helpen je zelfs graag! Vooruitgang bereik je alleen maar door het te doen!

    JB
     
  17. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Benaderd vanuit vliegers die de klasse willen zien groeien :p

    Ik denk dat er altijd een zekere drempel is voor instappers, en dat het voor het eerst meedoen en de daarbij behorende onbekendheid tijdens een officiëele wedstrijd waar medevliegers gaan voor de punten deze drempel hoger maakt.

    Enkel voor mezelf sprekend: Als ik kon/mocht kiezen zou ik mijn eerste keer meedoen het liefst doen op een dag dat ik niemand kan hinderen zijn "punten te pakken" :rolleyes:

    Echter, die optie is er niet en dan maar gelijk in het diepe.

    Bob
     
  18. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    gedeeltelijk gebaseerd op het instappen in een wedstrijdklasse RC zeilen in het verleden met daarin een redelijke grote groep doorgewinterde en ernstig fanatieke wedstrijdzeilers ( 1:1 en rc )

    Dawasniefijn
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het grote verschil is dat je bij F5J vanaf je eigen stip start, bij je eigen stip landt en tussendoor in je eigen stukje lucht vliegt.
    Je kunt anderen echt niet in de weg zitten. Je kunt ook geen "punten" afsnoepen van een ander, tenzij je je potje wint. En dan nog verstoor je daar niks mee.

    Het is heel anders dan zeilen waarbij je elkaar veel meer in de weg zit.
    Dat maakt het ook zo relaxt, dat F5J vliegen.
     
  20. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    We gaan het meemaken :)

    De vraag was (o.a), wie twijfelt.. ik was er een van en kom met vrijblijvend vliegen niet echt verder. vandaar de stap.

    Neemt niet weg dat ik het nog steeds een optie zou vinden om eens een soort van kennismakings wedstrijd te organiseren. Wellicht helpt dat andere twijfelaars over de streep ?
     

Deel Deze Pagina