Zomaar een idee: F5J Sportsman klasse

Discussie in 'F5J' gestart door PH_AJH, 9 sep 2013.

  1. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Misschien rookie of the year?
     
  2. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Die houden we erin wat mij betreft voeren we die in per direct even overleggen met de mede sub com leden.
     
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Wat er overigens ook voor zorgt dat deze klasse laagdrempelig is, is de wedstrijdleider.

    In Leusden zat ik nog te kl..en met mijn Eraser toen mijn ronde startte. Ik was klaar toen de ronde al begonnen was. Robert had mij al een ronde later ingedeeld :)

    In Soest zaten Peter, Rick en ik nog even te kletsen toen Peter en Rick er achter kwamen dat hun ronde net gestart was. Oeps :hammer: Ook dat loste Robert weer soepel en sportief op.

    Zo moet het dus :thumbsup:
     
  4. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    zo effe weg geweest en direct 2 pagina's erbij.. Je kunt niet zeggen dat F5J niet leeft.

    Wellicht een idee om net als bij het Golven deelnemers een handicap te geven.
    Een beginneling krijgt x punten bij aanvang
    Een twee jarige krijgt X/2 punten bij aanvang
    Een drie jarige krijgt X/3 punten bij aanvang
    Een vier jarige krijgt GEEN punten bij aanvang
    X is bijvoorbeeld 300

    Of je geeft handicap punten vanwege type zwever
    En handicap punten vanwege gebrek aan ervaring

    Heeft zo iets een toegevoegde waarde??
    In het begin kom je met een schuimpie en weinig ervaring
    Na 4 jaar heb je mogelijk iets beters aangeschaft en heb je meer ervaring.
    Zo blijf je ook één competitie houden.

    Mogelijk sla ik de plank helemaal mis en zijn er onoverkomelijke bezwaren.
     
  5. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Of je geeft handicap punten vanwege type zwever
    En handicap punten vanwege gebrek aan ervaring

    Bij veel thermiek kan een zeeeer ervaren deelnemer toch besluiten om met zijn Easy Glider mee te doen om zo extra punten te sprokkelen.....
     
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik snap het idee van Arjan wel, en aanvullingen van andere, maar.......

    Het is een open wedstrijdklasse tot 4 meter. Iedereen die mee wil doen, weet waar hij/zij aan begint. Om nu te gaan zagen aan de wedstrijd vorm en over het wel of niet geven van handicaps..... heeft geen zin, het is via de FAI al vastgesteld. Er zijn al plannen voor Eurotours, en een wedstrijd in Aachen volgend jaar, waar de Nederlanders ook verwacht worden (voor de gene die het leuk vinden)

    En als er toch behoefte is om een Sportsman klasse in te voeren moet je dat vooral doen, maar dan zal een vd piloten dit zelf bij moeten houden. Robert kan niet nog een apart lijstje bij gaan houden.

    2 tips;

    *Heel veel trainen met je toestel. Dit is de enige manier om verder te komen. Als je je
    kist van binnen en van buiten kent zal dit veel voordeel opleveren.
    *Leer de lucht lezen (meteorologie), weet wat thermiek is en hoe het zich gedraagt. Hier
    zijn al diverse video's overgemaakt (radio carbon art) Secrets of Thermal Soaring training DVD for R/C soaring pilots

    Op de wedstrijd in soest was er een mooi voorbeeld van, er werd op een gegeven moment gestart (weet niet meer welke ronde en wie) maar een halve minuut voor de start kwam er een buizerd boven het veld draaien op nog geen 30 meter hoogte, er was maar 1 piloot die van (de grootste tip die je maar kan krijgen) gebruik maakte.

    Ik wil verder niemand ontmoedigen of in een kwaad daglicht zetten.
    Ga vooral veel vliegen en trainen en LOL HEBBEN!! :D
     
  7. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Volledig eens met Lyckele, dit is juist dé klasse waar je je als piloot kunt onderscheiden én waar je als beginner een reëele kans hebt om een goede ronde of zelfs wedstrijd te vliegen.

    Ook de laatste keer: Adrie staat te dweilen (zijn eigen woorden) en je ziet een 2-asser ontzettend hoog scoren in een rondje. Het motiveert gewoon enorm om mee te doen, je leert snel beter vliegen, op vogels letten, op wolken letten, verdraaingen van wind, verandering van temperatuur, etc. Persoonlijk snap ik er vaak nog helemaal niks van, maar ik snap er wel meer van dan een jaar geleden, wat moet het volgend jaar dan wel niet worden... :p

    Mijn idee, KISS. Keep it simple s....

    En als het voor Robert of wie dan ook niet moeilijk is om extra lijstjes te maken, doen! Een soort van 'best of the rest' wordt het dan. Allemaal prachtig, als het maar motiveert!

    Jacob
     
  8. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    En nu terug naar onderwerp.

    Ik heb nog geen F5J wedstrijd meegevlogen, staat in de planning voor volgend jaar, maar wat mij opviel in Dalfsen dat lol en fun voorop stond, zo kwam het bij mij over.

    Wat sportsman klasse zou moeten mogelijk maken is het gevoel dat je mee telt in de wedstrijd met simpele zaken. 3 kanaals e-zwevertje en je kan mee doen met "redelijke" kans op winnen.

    Ik denk zelf dat classificatie van verschillende modellen erg lastig *kan* zijn. Iemand die bv heel licht en sterk met hout een kist maakt kan wellicht technisch betere kist gemaakt hebben dan een standaard glaskist.

    Ik zie voor de organisatie een probleem ontstaan hierdoor en als echt winnen voorop staat krijg je daar hele discussies over. Ik denk niet dat dat de bedoeling van dit zal zijn.

    Vroeger had je bij f3b-e nu f5b een 10 cell klasse. Die zou instappen makkelijker maken, maar daar werd het uiteindelijk ook dure materialen en dus misgelopen.

    Wellicht is het een idee om geen aparte sportman klasse te maken maar bv "4de" prijs voor beste zelfbouw/vurenligger vlieger (geen glas,carbon) uit te geven. Helaas vallen dan weer rtf schuim dingen af.

    Keuzes keuzes ... Goed om over na te denken hoe we deze klasse F5J zo instap vriendelijk houden.

    Blacquièrdinges
     
  9. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    [mod]Offtopic berichten verwijderd. Graag bij het onderwerp houden [/mod]
     
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    PR opkrikken

    Dit laatste regeltje is dat, denk ik, waarom Arjan deze discussie begonnen is.
    Mensen motiveren om F5J op te pakken en mensen motiveren om door te gaan met F5J.

    In welke vorm je dit gaan doen is om het even. De een gaat voor high tec spul en de ander voor schuim. So-what ....
    Zoals ik al eerder stelde zijn we met te weinig mensen om verschillende klassen/groepen in het leven te roepen. En dit, nog los van het feit, dat dit extra werk met zich meebrengt.
    Bovendien is altijd gesteld dat ook de "eenvoudige" modellen hoog kunnen scoren; verschillende klassen maken is tegenstrijdig met deze uitspraak !

    Blijft natuurlijk de vraag; wat blijft er dan om de (would be) deelnemers te motiveren ??
    Een suggestie is al gedaan in deze: een Rooky of the Year prijs :)
    Iets anders wat denk ik motiverend zou kunnen werken is meer aandacht besteden aan het huidige gebeuren in de vorm van wat uitgebreidere wedstrijdverslagen. (In F3K is meen ik de afspraak dat bij tourbeurt een van de deelnemers een verslag maakt). Een verslag waarbij zoals Jacob aanhaalde een schuimpie wegdraait in een bel en een glasbak al plat ligt vind ik prachtig.
    Wat meer uitgebreidere wedstrijdinfo (starthoogtes, landingspunten enz. ) laat aan iedereen zien bijvoorbeeld waar op te letten is.
    Voor mij zou dat zonder meer motiverend werken.
    En als we toch met lijstjes bezig zijn; zou het niet motiverend zijn bv de tussenstand om het NK hier ook te publiceren. Dit zodat je kunt zien wie van 1 naar 2 gegaan is maar ook wie van 18 naar 12 (en omgedraaid) !!!

    Dit zijn allemaal kleinigheidjes in het PR kader om de boel op te peppen :)
     
  11. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    wat betreft vliegers aantal hoeven we niet te klagen want we waren vorig jaar de derde grootste wedstrijd klasse en we zijn dit jaar verder gegroeid in deelnemers.
    Wat je wel in de gaten moet houden het is een FAI klasse dus die regels zijn groots deels bepalend we hebben wel wat local rules maar we moeten oppassen dat we dadelijk niet alleen maar local rules krijgen.

    Rookie off the year idee is een hele goede alleen dan moeten wel wat voorwaarden aan gekoppeld worden want een wedstrijdvlieger van een andere klasse die dit jaar voor het eerst mee doet vind ik niet dat onder Rookie mag vallen.
     
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Tussenstand NK

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2013
  13. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    En dat is precies wat er op een F5J site hoort te staan, die is me nu nog veel te tam, te weinig info en ook niet lekker vlot na een wedstrijd. Let op: dit is geen kritiek maar feedback, positief bedoeld. In de dit subforum/draadje maak je dan melding van nieuwe nieuws-items op de site. Dan gaat een balletje rollen.

    En over de sfeer, die heb ik getracht in [URL=" laatste wedstrijd-filmpje [/URL]getracht weer te geven. Tel maar eens hoe vaak je een vliegtuig ziet...

    Jacob
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Jacob aan de site wordt druk gewerkt ik had de kennis niet en moest het wiel opnieuw uitvinden nu heeft gelukkig Frans het overgenomen en hij het zich eigen aan het maken. Er is inmiddels een nieuwe site helaas voor jullie nog niet zichtbaar. Dus ook al merk je het niet er wordt druk aan gewerkt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Leuke discussie dit! Ik pik het net op en heb het hele draadje doorgelezen. Ik ben ook een van die mensen die er al enige tijd over denkt om wedstrijden te gaan vliegen - maar die dat tot op heden nog niet heeft gedaan.

    Het gaat om mensen te stimuleren wedstrijd te gaan vliegen, toch?

    Ik kan zeker de vraag beantwoorden wat me op dit moment weerhoud. Het is niet zo dat ik het een gemis vind dat ik geen glasbak heb. Wat me meer tegenhoud is het feit dat ik onervaren ben en weinig constant zal vliegen. Ik heb te weinig tijd om serieus te trainen en mezelf op een hoger niveau te krijgen. Dus ik denk dat ik eigenlijk nog niet thuis hoor op wedstrijden.

    Ook ben ik bang dat ik niet iedere wedstrijd mee kan vliegen (papa, echtgenoot, 2 kids, je kent dat wel)

    Als het merendeel van de mensen die nu nog langs de zijlijn staan dit om bovenstaande redenen doen is het volgende misschien een goede optie:

    Creeer een clubje beginners die in een aparte competitie hun wedstrijden vliegen. Een soort 'eerste' divisie....

    Laat deze op wedstrijddagen onder begeleiding van ervaren vliegers van de 'ere' divisie hun ronden vliegen en ervaring opdoen.

    Zo leren de nieuwe vliegers van de huidige wedstrijdvliegers en kunnen zij vervolgens de overstap maken.

    Afsluiten met bier en bitterballen.....

    Is dit wat....?

    Roger
     
  16. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Fantastisch, goed dat je dit noemt! Frans, succes, als ik iets kan betekenen dan hoor ik het wel.


    Van degenen die gereageerd hebben over hun twijfel om mee te doen ontstaat bij mij toch het gevoel dat ze een beeld hebben wat niet overeenkomt met hoe het er tot nu toe aan toe gaat. Het is namelijk een competitieve gezellige boel. Het is maar net hoe je het voor jezelf insteekt, ik heb het eerder genoemd, wil je winnen of wil je leren. Juist als je beginner bent zou ik wel mee gaan doen om je leerproces een stuk korter word.

    Ik kan me nog de eerste wedstrijd herinneren, stond te trillen op mijn benen, en kreeg na de eerste vlucht meteen al goede tips, ik liet mijn zwever niet zweven maar probeerde hem steeds te corrigeren. Precies verkeerd om! De laatste wedstrijd heb ik grappenderwijs bijna 1 minuut mijn knuppels niet aangeraakt en met de handen letterlijk op de rug gestaan. Dat leer je dus. Je toestel moet het werk doen, jij moet hem goed afstellen. En dat leer je niet alleen. Mee doen dus!

    Het idee van Rookie of the Year vind ik een hele goeie, denk dat je het heel simpel moet houden, gewoon degenen 'selecteren' die dat jaar gestart zijn.

    Jacob
     
  17. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Voor mensen die twijfelen, ga eens kijken bij de wedstrijden.
    Ik ben dit jaar 2 keer wezen kijken en heb kunnen zien en ervaren hoe ontspannen het er aan toe gaat.
    Je hoeft inderdaad geen duur vliegtuig te hebben om lekker mee te kunnen vliegen.

    Ik ga volgend jaar ook meedoen,ik zie het als een goede leerschool!
    Misschien wordt ik volgend jaar wel Rookie of the Year;)

    Groet Martijn
     
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    een oplossing ?

    Dit hele verhaal begon met Arjans voorstel om te komen tot een Sportsmann Klasse, met noem het voor mijn part eenvoudigere modellen.
    Een heleboel andere ideeen zijn voorbijgekomen in deze, allen met als doel het voor de beginner aantrekkelijker/leuker te maken en het voor de liefhebber van de eenvoudigere modellen, zo vorm te geven dat ook deze groep met veel plezier mee blijft vliegen in de wedstrijdklasse F5J........
    Ik hoop dat dit een goede samenvatting is, voor al dat, wat tot nu toe, in dit draadje voorbij gekomen is :)

    Los van de PR die je moet plegen om de aandacht op deze klasse/modellen vast te houden heb ik nog een suggestie (fris bedacht) om de wedstrijden voor de niet top-vliegers aantrekkelijk(er) te maken.

    Een instrument wat hier nog niet genoemd is, is namenijk de groepsindeling op de wedstrijden. De sterkte van een groep/ de kwaliteit van de mensen die samen met jouw in die groep vliegen bepalen namenlijk hoeveel punten jijzelf kunt scoren. Deze groepsindeling is nu "random", dus iedereen kan tegen iedereen vliegen.
    Is het geen idee om deze groepsindeling te "sturen" ??
    Mijn voorstel zou zijn om 50% van de te vliegen ronden de groepsindeling random te laten maar de andere ronden de bovenste helft van het klassement (voor het NK) tegen mekaar te laten uitkomen en idem voor de onderste helft van het klassement.

    Dus uitgaande van 20 deelnemers, wat wedstrijdmatig per ronde 2 groepen van 10 deelnemers oplevert, en een wedstrijddag waar je 6 ronden vliegt;
    vliegen in de eerste 3 ronden, in groep 1, de top 10 en in groep 2 de nummer 11 t/m 20 van het klassement om het NK.
    In de laatste 3 ronden pas je weer een "random" groepssamenstelling toe.

    Dit betekent, dat er natuurlijk ook duizenders gescoord gaan worden door de "zwakkeren", maar naar mijn inschatting zal dit aan het uiteindelijk resultaat weinig veranderen. Ik denk dat de betere vliegers uiteindelijk net zo goed boven aan de lijst zullen eindigen maar ik denk ook, dat de wat minderen (sorry, voor deze uitdrukking) apetrots zullen rondlopen met relatief hogere scores....

    Dit klinkt misschien ingewikkeld maar ik denk dat het organisatorisch vrij makkelijk te realiseren is.

    Food for thought ??
     
  19. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Ik denk niet dat het probleem licht aan de groeps indeling neem als voorbeeld afgelopen wedstrijd ronde 6 toen zijn de 100enders gepakt door Jacob en Ton met in hun rondes toch de top vliegers.

    Als ik veel nieuwkomers begrijp zit de drempel bij hun meer in het feit dat ze het idee hebben dat het er fanatiek aan toe gaat en dat men anderen in de weg lopen maar het tegen deel is anders

    Er wordt wel computief gevlogen maar daarbij wordt het wel gezellig en gemoedelijk gehouden. Ik merk in bepaalde klasses dat de toppers de sfeer verknallen door hun fanatieke instelling en daar worden dan nieuwkomers de dupe van.
    Wij denken anders ofwel meedoen is belangrijker dan winnen en belangenrijkste is als je aan het eind van de dag naar huis gaat je model heel is je een gezellige dag hebt gehad en als je dan een mooi resultaat hebt gevlogen is dat mooi mee genomen.

    Ik denk dat we één ding in het achterhoofd moet houden we zijn een hobby sport er zijn geen vliegers die inkomen afhankelijk zijn van de wedstrijd uitslag ook de toppers niet.
     
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ik bedoel ook niet te zeggen dat de groepsindeling een probleem is; ik kan me voorstellen dat door de groepsindeling te sturen, zoals voorgesteld, het aantrekkelijker wordt voor de deelnemers :)
     

Deel Deze Pagina