Zomaar kapotte Robbe Futaba ontvanger

Vorige week heb ik mijn X-tra naar de knoppen gevlogen door een defecte ontvanger (Robbe/Futaba FP-R118F 8kanaals). (zie ook http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=585&start=120)

Na de crash hebben we direct allerlei controles uitgevoerd: Kristallen wisselen, accu's testen servo verbindingen e.d.

De ontvanger zat geheel ingepakt in minstens 2 cm schuim rondom. na de crash was deze nog steeds goed ingepakt. Ook kan de crash NIET de oorzaak zijn van het uitvallen aangezien ik ongeveer 10 minuten heb gevlogen met het geheel, waarna alle ontvangst abrupt stopte, en ik 5 grote rondjes de hoop heb gehad dat de Xtra vlak in de mais zo terecht komen. (wat niet het geval was! :cry: )

Thuis heb ik weer kristallen gewisseld, andere accu's andere servo's, dubbel testen door uit te wisselen met werkende ontvangers. Hieruit bleek dat alles het deed, uitgezonderd de genoemde ontvanger. Met een "maisveld"pieper heb ik geconstateerd dat er geen signaal meer doorkomt.

Deze ontvanger, waar ik er nog een van heb, die al 6 jaar uitmuntend dienst doet, heb ik gekocht in een winkel die ging sluiten met forse korting. Ik heb bonnetjes ed nog, maar nu wil ik de ontvanger opsturen naar een dealer ofzo, want ik wil een nieuwe en verhaal halen natuurlijk.

wat is de beste manier om dit aan te pakken? gewoon naar bv Quartel gaan en dat zij hem opsturen of rechtstreeks naar een officiele dealer van Robbe/Futaba??

graag reacties want ik baal enorm :evil: :evil: :evil: denk je nieuw spul aan te schaffen, gaat het spul nog kapot.

Allereerst: na een crash is het altijd raadzaam om de apparatuur te laten controleren door de servicedienst. Dit klinkt wel als preken voor eigen parochie, maar de praktijk leert, dat dit een verstandig advies is. De conclusie, dat de crash niet de oorzaak van het weigeren kan zijn, is dan ook voorbarig en mogelijk zelfs onjuist. Uiteraard is het te hopen van niet, want anders kun je natuurlijk helemaal chagrijnig worden...

Uiteraard kun je de ontvanger inleveren bij een andere winkelier. Deze hoeft 'm niet in ontvangst te nemen, maar in de praktijk blijkt, dat daarover zelden moeilijk wordt gedaan. Als ik goed gok, wordt dat dus in Zwolle en dat zal ongetwijfeld lukken. Daarnaast kun je 'm natuurlijk ook zelf opsturen. Het adres kun je via een pb'tje van me krijgen.

even voor de duidelijkheid, bij mij was het crashen niet de oorzaak van het weigeren. het weigeren was de oorzaak van de crash. Aangezien alles verder nog normaal functioneerd en het vliegtuig alle ontvangst in de lucht weigerde (na 10 min gewoon normaal rondvliegen) moet het in de ontvanger gezeten hebben die in de lucht het leven liet. Hierbij bleven de servo's in de stand staan zoals ze het moment voor het weigeren stonden.

Tja, als de crash van 6 weken eerder met een andere ontvanger is gebeurd, wordt het wat griezeliger.

Overigens, met een ontvanger die niets meer doet, is er uiteraard een eenduidig mankement. Dit zal weinig moeite kosten om op te sporen.

Meestal is het met een ppm-ontvanger echter zo, dat bij een spontane uitval - zonder dat er eerst storingen waren - mankementen aan het voedingscircuit de oorzaak zijn. Als dus na de crash alles ogenschijnlijk weer goed werkt, zal men hier zijn aandacht op moeten richten.

maar mijn ontvanger is nog steeds defect!! voedingscircuit in de ontvanger lijkt met nog oke, omdat bij insteken van de accu de servo's even verspringen en dan niks meer doen. Ook wijst de pieper erop dat er geen signaal is. als de voeding niet oke zou zijn dan deed zo'n pieper het ook niet. Toch?? Ik weet het ook niet meer... Ik heb gewoon mijn kist naar de poeier gevlogen en een ontvanger kapot! Ik probeer gewoon mijn garantie te krijgen op die ontvanger en de rest van het geld zal ik zelf wel moeten lappen. :cry:

Pieteralje,

Mijn medeleven met de crash want zoiets is niet alleen de teloorgang van een vliegtuig en al het andere dat stuk is, maar ook van al het werk wat je eraan gedaan hebt en het plezier dat je verwachtte te hebben....
Toch wil ik Jan/Corrien bijvallen. Het feit dat je radio plots niets meer doet en je geen enkel contact meer hebt tussen zender en ontvanger is bijna altijd terug te voeren op een falen van de voedingsspaaning aan boord van je vliegtuig. De ontvanger gaat, zeker als die altijd met zorg is behandeld (en dat ziet er sterk naar uit zoals je de verpakking in je vliegtuig beschrijft), uiterst zelden spontaan stuk. Dit soort ontvangers is opgebouwd met SMD onderdelen en die trillen niet stuk. Spoelen en filters kunnen wel stukgaan maar de praktijk bewijst dat dat maar zelden gebeurt. De schakelaar en de stekkertjes van de accu naar de schakelaar en van de schakelaar naar de ontvanger zijn de eerste verdachten....waarbij simpel lostrillen ook kan optreden.
Als je een aankoopbon hebt maakt het niet uit waar je de ontvanger kocht, Robbe/Futaba staat achter zijn twee jaar garantie! (kan ik uit recente eigen ervaring zeggen!)

Hans Delemarre

Nog even een kleine toevoeging: een ontvanger, die tijdens het vliegen volledig stopt en ook daarna niets meer doet is echt heel erg uitzonderlijk (vooropgesteld, dat er al een ander kristal is geprobeerd). Ik ben dan ook uiterst benieuwd wat er hier aan de hand is.

ik kan je precies vertellen wat er met jouw ontvanger aan de hand is vanuitgaande dat ik het juiste type voor ogen heb van futaba >>

op de print zit een connector die deze verbind met een bovenliggende print .
dit is het zwakste punt in futaba ontvangers .
gebruik een loupe en controlleer met zeer hoge preciesie alle soldeerverbindingen. 10 tegen 1 dat die connector losgetrild is .
je moet echt heel goed kijken met arendsogen anders zie je de fout bijna niet .

moraal van het verhaal >> controleer de ontvangers van futaba met regelmaat aan de binnenkant en soldeer deze waar nodig opnieuw .
( met een goede soldeerbout bv een weller soldeerstation )
maak daarna de print goed schoon met een goede flux remover of gebruik no clean soldeertin .

groeten

Rob
( electronica monteur van beroep )

ik wens je trouwens veel succes met aantonen dat de ontvanger al voor de crash geweigerd is, die zullen altijd zeggen dat de schade is voortgevloeid uit de klap.
je kosten van je toestel op zon manier terugkrijgen geef ik weinig kans van slagen.

gecondoleerd met je verlies, snel een nieuwe maken en vliegen, het is een fantastisch toestel.

Zo werkt het niet helemaal, Gerard.
Als een ontvanger mechanische schade heeft, zoals een rammelend (en dus defekt) kristal of filter, versplinterde onderdelen of een gekraakte behuizing wordt er uiteraard geconcludeerd, dat dit het gevolg is van een crash.

Als er echter andere mankementen worden aangetroffen, wordt er gewoon onder de waarborgregeling (Gewährleistung) gerepareerd of vervangen. Robbe legt hierin haar servicediensten uiterst soepele regels op, waarbij enige twijfel altijd als 'voordeel-schutter' moet worden uitgelegd.

Let wel, er wordt hierbij niet gesproken van "Garantie", maar van "Gewährleistung". Formeel kan men hiermee geen gevolgschade claimen. Er is echter ook nog zoiets als 'in redelijkheid bespreken', waarbij de fabrikant nooit een bedrag zal uitkeren, maar soms wel bereid is om kostenloos wat materiaal ter beschikking te stellen. Dit laatste zal je niet erg makkelijk lukken en je moet in ieder geval je winkelier mee hebben, maar het komt zeker wel een paar keer per jaar voor.

pieteralje >> maak je ontvanger eens open en maak eens een zeer hoge resolutie digitale opname van de printen van die ontvanger.
graag meerdere foto's

Pieteralje,

Ik heb nog NOOIT een dergelijk contact in een Futaba ontvanger los zien laten....en acht het ook onwaarschijnlijk gezien je beschrijving van de manier waarop je de ontvanger had ingepakt in schuim om mechanische schade te voorkomen.
Ik ben ook zeeeeeer benieuwd wat er uiteidelijk uit de bus komt als mogelijke oorzaak. Houd ons op de hoogte.

Hans Delemarre

Hans, er werd een ander type ontvanger bedoeld, de R115F of R116F. Hierbij zijn de twee printen d.m.v. een driepolig stekkertje verbonden. Dit is geen erg robuuste constructie, maar dat deze stuk zou kunnen gaan door trillingen is ook weer wat ver gezocht. Wel door crashes, uitwendige druk op de behuizing of door onoordeelkundige plaatsing in de behuizing (het wordt vaak niet opgemerkt, dat de bovenste print onder een nokje geschoven moet worden en dan staat er druk op de solderingen).

De R118F ontvanger bestaat uit één print, dus hier heb je deze stekkerproblemen niet. Naar ik heb begrepen is de ontvanger al via een winkelier onderweg naar de servicedienst, dus deze week zal er hopelijk uitgezocht worden, wat er aan de hand is.

@Jan,
Ik heb ook een R116F en heb dit probleem al wel gehad. De ontvanger was nieuw uit de winkel zo m'n heli ingegaan. Nooit gecrashed of andere narigheid meegemaakt. Op het veld tijdens de test van alle functies deed de ontvanger in eens niets meer net toen ik gas wilde geven. De motor draaide iets boven stationair en de koppeling greep net, de rotor draaide dus al.
Met een lange stok liggend op m'n buik heb ik het brandstofslangetje van de carburateur weten te wurmen en de motor stopte. Het was snel duidelijk dat de ontvanger de oorzaak van de problemen was en dan is de vraag wat te doen? Het was aan het begin van de middag dus heb ik de ontvanger open gemaakt om te kijken wat er aan de hand was. Na enige tijd ontdekte ik de connector tussen de twee printen en aan één kant was die niet best gesoldeerd. Met een Portasol gassoldeerbout heb ik op het veld de connector doorgesoldeerd. Een kwartier laten kon ik weer vliegen, nadien heb ik geen problemen meer met deze ontvanger gehad.

de foto's kan ik niet sturen aangezien de ontvanger al onderweg is naar de reperatie afdeling. Het opschroeven van een dergelijk apparaat waarvan de garantie is verlopen vind ik niet zo'n probleem, maar een ontvanger van net 6 weken jong vind ik toch trickie. Heb ik hem open gehad en ik kan het niet repareren dan heb ik waarschijnlijk een probleem. (geen garantie meer). in andere gevallen schroef ik alles open wat los en vast zit :wink:

wat betreft de gevolgschade claimen: ik weet het niet. aan de ene kant was ik erg boos en wilde een dikke brief naar de fabrikant sturen. Nu weet ik niet of dat zin heeft (zie stukje Corrien) maar waarschijnlijk zal het geheel ook in het Duits moeten geschreven zijn. Lezen wil prima, maar de grammatica regels :oops: om te schrijven, ben ik erg slecht in. (nederlands vergis ik me ook nog wel eens :wink: )

Hoe dan nu verder? ik wacht de ontvanger gewoon af. Waarschijnlijk komt die weer heel terug (verwacht ik, heb zeer veel vertrouwen in deskundigheid van reperatie afdeling) . Waarschijnlijk repareer ik de Xtra weer zodra mijn 3m zwever in de lucht is. Maar ik heb de lol wel van de kist een beetje af. Het is een heerlijke kist om mee te vliegen, maar op deze manier (2 crashes door rare fratsen van ontvangers) wordt ik wel zat van. Het is natuurlijk niet fatsoenlijk om de schuld op de ontvaners en de kist te schuiven, maar het idee er achter he?! We zullen het zien allemaal en bedankt voor reacties.

Back