Zomerproject aangedreven surfboard

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Disturbia, 30 jul 2015.

  1. Disturbia

    Disturbia

    Lid geworden:
    30 jul 2015
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Amsterdam
    Beste leden,

    Mijn naam is Marc, 25 jaar en nieuw in de modelbouw wereld maar al enige tijd bekend met jullie website!
    Samen met mijn grootvader heb ik in het verleden een modelboot (almost ready to run) gebouwd en hier veel plezier aan gehad. Sindsdien wilde ik altijd al een nog grotere boot/surfplank bouwen waar ik zelf ook op kon varen..

    Nu de zomervakantie aanbreekt, ik geen vakantie op de planning heb staan, zou ik graag willen beginnen met mijn aangedreven surfboard project. Dit zou ik niet kunnen zonder jullie hulp.. dus hopelijk zouden jullie mij kunnen bijstaan in dit project.

    Aangedreven surfboarden zijn momenteel al te koop, alleen tegen een belachelijke prijs (min. enkele duizenden euro's). Daarom zou ik er graag zelf één willen bouwen wat ook nog leuker is!

    De uitdaging zit hem voornamelijk in om voldoende thrust te creëren om (85kg op het water + licht gewicht surfplank + onderdelen + waterwrijving) vooruit te krijgen. Daarnaast zijn de onderdelen volgens de plaatselijke modelbouw winkel schaars.

    Ik zou graag een jet aandrijving willen plaatsen in een dikke verstevigde surfplank met een goede bodem. De binnenkant van de surfplank wordt dus deels uitgehold en later zo veel mogelijk weer aangevuld. Hierin moet ook de motor komen. De aansturing van de motor en de batterijen zou ik graag bovenop de surfplank willen hebben om niet teveel materiaal uit de surfplank te hoeven verwijderen. Deze onderdelen zullen dus in een waterdichte doos bovenop de surfplank geplaatst worden. Besturing mag ontbreken aangezien ik hiervoor mijn gewicht zal gebruiken en het geheel niet al te snel mag zijn.

    De grootste jet aandrijving die ik kon vinden in de modelbouw zijn die van Graupner (48mm) en MHZ (53mm).
    Graupner:
    https://www.conrad.nl/nl/graupner-jet-aandrijving-5-2347-264753.html?sc.queryFromSuggest=true

    MHZ:
    http://www.mhz-powerboats.com/category-11/category-22/Jet-Power-924.html

    Ik ben een beginneling in de wereld van elektronica. Mijn vraag aan jullie is dan ook hoeveel jet aandrijvingen heb ik nodig en met welke type motor moet ik dit dan doen? Ik neem aan dat ik net als in mijn andere modelboot een ESC en andere componenten nodig heb. Zijn hier standaard pakketten voor de verkrijgen?

    Groetjes,

    Marc
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Marc,

    Hoe hard wil je kunnen varen?

    Als je de commercieel verkrijgbare aangedreven boards als voorbeeld neemt, dan heb je een idee van hoe de aandrijving er uit moet zien, de brandstof versies kun je omrekenen naar benodigde KW.

    Goedkoop zal het in ieder geval niet worden want één zo'n jet van MHZ heeft toch zoiets als motor nodig: http://www.mhz-powerboats.com/E---Motoren/Scorpion-Motoren/MHZ---Scorpion-Motor-HK-5035-760.html
    op 6S zit je dan rond het maximale toerental van de jet.
    Om een beetje vaartijd te hebben zit je aan een forse capaciteit vast, vaak packs parallel geschakeld.
    Een stuk of wat van deze per motor:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...pacity_6S_10000mAh_Multi_Rotor_Lipo_Pack.html
    Regelaars voor zulke motoren heb ik me nooit in verdiept, maar die zijn prijzig.

    Groeten, Jan.
     
  3. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Zover ik weet zijn alle commerciële modellen, zowel met verbrandingsmotor als met electro aandrijving uitgerust met een eigenbouw/eigen ontwikkeling Jet aandrijving.

    Zowel de MHZ als de Graupner versie geven volgens mij de maximale trust op. Een goede indicatie van wat mogelijk is aan maximaal model gewicht.

    Heel simpel gesteld kun je het gewicht + maximale snelheid van een MHZ model met de jet aandrijving nemen als indicatie.

    Bijvoorbeeld als een model van 20kg 50km/u kan halen, dan zul je minstens 5x deze jet moeten toepassen om jou gewicht + het gewicht van het board aan te kunnen...

    Hoe groter de diameter van de jet, des de efficiënter is de aandrijving. Ik zou dus niet naar modelbouw versies kijken, maar naar het aandrijvingen uit kleine lichte (en dus vaak oude hopelijk betaalbare) PWC's.
     

Deel Deze Pagina