Zon, wind, thermiek, ballast en.......

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Berrie, 24 apr 2010.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    een ooievaar!!

    Vandaag was weer zo'n dag dat je een vlucht hebt die je nog lang zal heugen.

    Het is schitterend weer. Sluierbewolking, lekker temperatuurtje, en een zuidoostenwind. Prima omstandigheden om lekker te gaan gooien en vliegen.

    Het wat varieerende windje schat ik op 2-4m/s. Een randgevalltje wat ballast aangaat. (ik ben lui, heb 1 bonk ballast gemaakt. Het is dus leeg vliegen of met 70 gram extra)

    Alex adviseerde me al vaker, via PB, of op RCgroups, of op de heide bij Garderen, te vliegen met ballast als de wind aanwakkerd. "Ballast is your friend" Goed, hij kan het weten, ik neem het advies aan, dus vlieg ik steeds vaker met ballast.

    Vandaag eerst zonder ballast. Je moet natuurlijk het verschil tussen vliegen met en zonder ervaren. Het vliegen ging, maar echt lift pakken zat er (nog) niet in. Dan maar eens met ballast. Werphoogten leken nu met ballast eigenlijk weinig hoger, maar om de een of andere reden werden de vluchten langer. Het was makkelijker om lift uit te cirkelen. Ook durfde ik wat verder met de wind mee. Wij hebben heel erg veel water in de omgeving, ik had dus al diverse plekken uitgekozen waar ik eventueel kon landen. Ook paste ik de terugvliegroutes aan. Terug vliegen doe ik dan in de lengte van het veld, dan hoef ik geen slootje te springen of een takke-eind om te lopen. Niet de kortste weg door de lucht terug dus.

    En zo vloog ik een uurtje. Vluchtjes van 30 seconden tot 2 1/2 minuut, steeds zover met de wind mee als ik durfde. En toen gebeurde het.

    Ik maakte me klaar om te werpen, zie ik uit de zuidwesthoek een ooievaar aan komen, op zo'n 30mtr hoogte. Ik werp, het beest schrikt niet, maar begint verder weg oostelijk van mij te draaien. Ik merk ook dat er 'wat' lift zit. Vanwege de wind (basisregel: cirkel met de wind mee) durf ik niet vooruit te steken, maar gebruik de lift die er is. De Supergee klimt nauwelijks. De ooievaar zit inmiddels twee keer zo hoog als ik. Tsja, waarom zal dat vandaag anders zijn dan normaal? Dit rommelt zo'n twee minuten door, totdat......... BAM!! Dan lijkt de wereld in een hogere versnelling te komen. De Supergee is opeens bijna niet te besturen!! Tweekommavier is toch storingsvrij schiet er door mij heen. Een flits later, Supergee weer onder controle, stijgt het als een raket!!! Binnen een halve minuut zit de Supergee op gelijke hoogte met de ooievaar. Waanzinnig, uit de hand gegooid, op gevoel (en een portie geluk) vleugel aan vleugel met een ooievaar. Hoewel er bij ons veel ooievaars zijn, en ik nu een jaar of 13 vlieg, is dit nog nooit voorgekomen. Je begrijpt de euforie. Het stijgen duurt zo'n 90 seconden. Dan zit de Supergee ver weg, en hoog. Soms verdwijnt hij uit het zicht, en ik vindt het welletjes. Tegen de wind in vlieg ik terug, en land in de hand.

    Dit is zo'n vlucht waarin alles samen komt op het juiste moment.

    LANG LEVE BALLAST!! (en Alex bedankt voor het herhaalde advies)

    [​IMG]

    Check de logfile. Vanaf 30meter hoogte met 2 meter per seconde omhoog! En dat boven grasland. Die twee meter per seconde is niet zo spectaculair, maar meestal heb ik dat pas vanaf een meter of 100 hoogte.
     
  2. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi verhaal!
     
  3. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Mooi mooi mooi. Zulke dagen blijf je je lang herinneren.
     
  4. Buizerd

    Buizerd

    Lid geworden:
    1 jul 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt voor dit mooie en leerzame verslag !

    Een keer heb ik bij Vught een ooievaar gezien die op 2x lantaarnpaalhoogte omhoog begon te cirkelen. Out of Sight !
    Dat heb ik andere vogels nog nooit zien doen.
    Zijn er meer vliegers die zo iets hebben meegemaakt ?

    Buizerd
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2010
  5. Meylink

    Meylink

    Lid geworden:
    15 sep 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    schoonhoven
    Jammer dat ik er niet bij kon zijn...
     
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dat waren dan even spannende secondes? ;) Maar wel gaaf zo vlak boven de grond en dan zo omhoog schieten!
    en dan weer in de parkeer stand aan komen vliegen en hopla zo uit de lucht pakken

    Groet,

    Lyckele
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hey Berrie ik woon ook aan jou kant van de lek nu hoor ;)
    Geweldig zo'n vluchtje.
    Ik heb vorige jaar ook een keer met een dlg mogen vliegen en ook gelijk zo'n vluchtje.
    Heerlijk is dat, je ben gelijk verziekt, het werkt verslavend.
     
  8. firefox309

    firefox309 Guest

    laatst nog eens met mijn cumulus xxl gevlogen, en ik had er genoeg van toen ik 2u gevlogen had (2 starts gemaakt aan de elastiek tot 60-70m )
    ik schoot de 2de keer los mijn toestel in een bel en heb me dus 1u20min bezig gehouden.

    maar bon, het gaat over het laatste vluchtje...
    ik had mijn vlucht gedaan.
    en was net vertrokken naar de wagen.
    maar op 1 of andere manier begon mijn thermieksensor in mijn kop op hol te slaan.
    wind viel weg...warmte beklemde me...
    ik smeet mijn cumulus van uit de hand tot een kleine 5m hoogte...
    en hup, ik kwam in stijglucht, en begon te draaien, knal boven mijn hoofd..
    ik dreef mee, en bij ons aan een zijde van het plein ligt een heuvel van 15m hoog en 50m lang, en terwijl ik er naar toe ging zag ik dat ik er juist over zou gaan met de bel mee...
    en ja hoor, nog geen dikke meter over het randje, en ik klom verder in de bel tot 100m.

    toen had ik echt genoeg, want anders was ik weer een uur weg.

    het leuke van het zweven blijft toch "dat ene unieke momentje"
     
  9. firefox309

    firefox309 Guest

    vandaag mijn turbo voor de 1ste maal eens belast. 60gr erop geplakt.
    ik was begonnen met 30 gram, maar dit was nog onvoldoende... dus naar 60gr.
    eigenlijk was ook dit te weinig, want ik zat nog maar op 330gram vlieggewicht dan.

    hij werd veel stabieler, ook in het draaien.
    het was wel nodig want er zat 4-5bft te waaien.

    PS, @peter.c...
    uw blaster 1 die rudi gekocht heeft is een mooi toestel.
    heb hem net mooi op het punt gesteld.
     
  10. sandrover

    sandrover

    Lid geworden:
    24 mei 2006
    Berichten:
    67
    Dag Didier,
    bedankt voor je initiatieles in het DLG-en, het bijschaven van mijn werptechniek en de fijnafstelling van mijn vliegmachine en zender. Een leerrijke dag geweest voor mij. Zo krijg je misschien een concurrent erbij...
     
  11. firefox309

    firefox309 Guest

    hehe... laten we hopen...
    er komen nog veel leuke dagen waarop we same zulle staan smijten op het veld bij u in de buurt.
     

Deel Deze Pagina