Zonnepaneel bruikbaar of niet? SPOED

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door indigo, 27 apr 2011.

  1. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
  2. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    [mod]Dubbel plaatsen van vragen is niet toegestaan. Overige heb ik verwijderd.[/mod]
     
  3. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
    nou bedankt... Op 1 van de andere had ik een goede reactie, die is nu niet meer terug te lezen.... Heb ik eindelijk hulp gevonden :mad:
     
  4. jmellipse

    jmellipse

    Lid geworden:
    14 jan 2008
    Berichten:
    264
    Reken eens uit wat je maximale stroom is in het geval van 5W, 12V.

    Zoals je weet P=UxI. En dat in combinatie met een ontvanger, regelaar, stuurservo en brushless motor.
     
  5. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Een servo en ontvanger kunnen hier wel op werken, maar dat is ook alles...
     
  6. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
    5:12 = 416 mAh , vrij weinig niet..? shitt, welke heeft wel genoeg ampéres?
    Welke zonnepaneel gaat wel werken?



    Het liefst alles onder de 50 euro.
     
  7. jmellipse

    jmellipse

    Lid geworden:
    14 jan 2008
    Berichten:
    264
    Vraag aan het bedrijf Solland een demo kitje met 6 of 8 panelen.
    Maak een frame waar ze oppassen.
    Bouw een servo om zodat deze continue kan ronddraaien en gebruik deze als aandrijving.
     
  8. Aaalie

    Aaalie Guest

    Ik ben bang dat je het onmogelijk vraagt. Je hebt nogal wat oppervlakte nodig om voldoende vermogen te krijgen. En de betaalbare zonnecellen zijn niet degene met het allerhoogste rendement. Ook al heb je de toppers onder de zonnecellen, zelfs dan is een Rustler niet een optie, maar moet je denken aan superlichte superstroomlijn ongelooflijk lage rolweerstand wagentje met een ongekend hoog rendement aandrijving (en overbrenging).
    Er zijn wel enkele kleine bouwpakketjes van kleine wagentjes te koop, deze rijden (niet RC) maar daar is het ook mee gezegd.


    Misschien een leuke optie is om te kijken naar een brandstofcel variant. Ook dan red je het niet met je budget, maar heb je wel wat meer vermogen om te kunnen rijden. Ook dit is (een soort van) groene energie.


    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  9. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
    Hmm, dan maar zo'n bouwpakket, de deadline is vrijdag maar dat is hopelijk nog een week uit te stellen. Waar kun je zo'n bouwpakket kopen?
     
  10. jmellipse

    jmellipse

    Lid geworden:
    14 jan 2008
    Berichten:
    264
    Is dit niet een pws opdracht die je een paar maanden van te voren opkrijgt !? :confused:
     
  11. Aaalie

    Aaalie Guest

  12. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
    Ja, ja dat klopt, maar dat doet er even niet toe :rolleyes:

    eigen domme fout
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Face it, het gaat nooit zo lukken, een geschikte paneel voor minimaal 10A minimaal 1 vierkante meter groot zijn dus zal je de Rustler moeten voorzien van een simpel motortje als die daar nog mee vooruit komt.....
     
  14. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
    moet het perse 10A zijn dan?
    En waar kun je zo'n bouwpakket vinden van een simpele kleine auto met een zonnepaneel?
     
  15. Aaalie

    Aaalie Guest

  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Rustler.... met een brushed of brushless motor? In beide gevallen praat men over een 35A regelaar geloof ik. Hoewel het om piekstromen gaat zullen de nominale stromen toch zeker minimaal 10A zijn. Maar ja, duidelijk wil je iets en heb je totaal geen verstand van of interesse in de materie wat deels getuigt in het moment waarop je begint en in een korte tijd nog iets werkends wilt hebben.
     
  17. ajh

    ajh

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Assen
    Nee hoor, nooit geweest :banana:

    Maar is dit niet wat al te simpel? Een kant en klaar wagentje scoren op ebay? Wat leren ze er dan van? Ik begrijp het probleem, maar of dit een acceptabele oplossing is vraag ik me af. Zou het op z'n minst toch even het voorstel afstemmen met de leraar.
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Het is toch niet nodig dat de auto direct op zonne-energie rijdt? Je kan ook kiezen voor buffering van energie. Laadt een accu op met behulp van zonne-energie, dat kan uren duren, en laat de auto op die accu rijden...
     
  19. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
    Brushless, verstand het ik wel van RC, maar in het hele zonne-energie gebeuren niet en het is veel ingewikkelder dan ik dacht... Heel het werkstuk hebben we al af, nu de auto nog in de praktijk. Dat ik het zo laat vraag is omdat we het al rond hebben gevraagd in winkels, heel veel winkels maar nog niet op het forum. Dat wil dus niet zeggen dat ik er geen interesse in heb want het leek me beter om het in elektra winkels te vragen, maar hier in Breda is er geen een die zulk soort zonnecellen verkoopt.
    Het is inderdaad te simpel, maar wel de laatste optie. En ik ga het morgen bespreken met mijn docent.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat voor een opleiding doe je dan? Gezien dit project lijkt mij iets technisch, misschien in de richting van electrotechniek/electronica ?
    Basis begrippen van het rekenen met spanning, stroom, weerstand, vermogen en energie lijkt mij dat je dat gehad moet hebben (basis natuurkunde en/of electro techniek)
    Het lijkt mij dat je zelf wel had kunnen inzien dat een 5 watt zonnepaneel niet die stromen kan leveren wat je auto standaard vraagt.

    Ook als je enigzins het internet had afgestruind had je genoeg projecten kunnen vinden.
    1 simpele google opdracht:
    Natuurwetenschappen.nl Science Centrum - Zonnepaneel probleem met opladen van accu en ontwerp van de RC wagen

    Building a Solar Powered R/C car

    XGxWPMMELCc[/media] - How To Build A Solar RC Car

    Building new Solar R/C Car!!! : Anything Else Solar (goh hey, een heel solar forum)

    Yahoo! Groups

    View topic - Powering an RC car with Solar Panel • adafruit industries • Customer Support Forums, DIY Electronics, Open Source Hardware, Arduino

    solar power - R/C Tech Forums

    Goh hey, met 5 minuten werk toch heel wat info zo bij elkaar vergaard, en er is nog veeeeeeeeel meer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina