Hey, Vandaag schoot me dankzij het mooie weer plots een vraag te binnen . Zou het mogelijk zijn om een DJI Phantom tijdens de vlucht op te laden met een zonnepaneeltje? De Lipo hoeft niet helemaal opgeladen te raken, maar misschien zou dit de vluchttijd wel kunnen verlengen? Naar mijn weten bestaan er wel zonnepaneeltjes die 12V leveren en de Lipo's waar ik op vlieg leveren 11.1V. Zou het zonnepaneel dan in serie moeten staan met de batterij? Heeft iemand hier ervaring mee? Of is mijn idee onmogelijk?
Ervaring is er genoeg met dat soort projecten... Uitkomst is in 99% van de gevallen dat het idee op wordt gegeven De enkele geslaagde projecten betreffen zweefvliegtuigen , waarbij het stroomverbruik sowieso al stukkkeeennn lager ligt dan bij een quad..
zo goed als onmogelijk, zonnepanelen van het formaat phantom leveren veel te weinig stroom voor zo'n phantom
Waarschijnlijk is het meerverbruik van de quad door het extra gewicht hoger dan de stroom die een zonnepaneeltje kan leveren. Je vliegtijd zou wel eens omlaag kunnen gaan.
en.... het zonnepaneel zou natuurlijk in parallel moeten staan met de batterij. 'zou' want zoals reeds aangegeven het gaat niet werken.
Beter idee zou zijn om stroom uit de draaiende motor te halen en weer over te brengen naar de lipo. Net hoe een dynamo eigenlijk werkt
Dat is nog een slechter idee, omdat dat de motor zwaarder doet lopen waardoor je alleen maar meer warmte gaat produceren dan het aan stroom oplevert.
Leuk. Dat is zoals douchen met steeds dezelfde liter water. Tof idee, daar niet van. Maar ofwel steek je in een elektromotor energie (elektrische stroom ) om iets aan te drijven. Of je drijft een elektromotor aan (windmolen, dynamo,...) om er elektrische stroom uit te halen. Verschil met douchen met steeds dezelfde liter water is dan nog dat er in beide gevallen (stroom insteken of uithalen ) heel wat verliezen zijn. (Bv. te merken aan de ontwikkeling van warmte ).
De perpetum mobile is nog niet uitgevonden en zal ook nooit worden uitgevonden. Energie ontstaat nooit uit niets en omzetting van de ene naar de andere soort levert altijd verlies op.
Een multicopter die viegt op de energie van zonnenpanelen is al eens gedaan: My Research - ECILOP Solar Het is alleen geen Phantom
En er moeten mensen met spiegels naast gaan staan om genoeg zonlicht op je quad te krijgen en als het een beetje waait valt ie uit de lucht. 'For 3 m/sec wind and an area of 1 square meter, the approximate air power is 16 W, and 1058 W for 12 m/sec wind. Therefore, the projected desirable solar power is several times lower than the regular and undesirable wind power. This means that practical application of solar-powered multi-copters is impossible.'
Ja die spiegels zijn nodig omdat de zonne-intensiteit in Europa iets lager is dan rond de evenaar. Maar de vraag was of het kan? Ja dus! Kun je er iets praktisch mee doen, nog niet. Misschien in de toekomst met betere panelen. Tot die tijd is dit inderdaad het max. haalbare.
This means that practical application of solar-powered multi-copters is impossible.' Die laatste zin zegt volgens mij alles..... De conclusie is gewoon dat het niet kan , niet zonder allerlei soorten kunstgrepen toe te passen die praktisch gebruik onmogelijk maken in ieder geval.
Bijlichten met spiegels, enkel kunnen "vliegen" in de zone waar het grondeffect mee invloed heeft,... Conclusie: momenteel kan het niet om een echte quadcopter te maken die op zonne-energie vliegt. Wel leuk experiment!