zonnepanelen op dak ; ja of nee

Hier zit ik nog steeds in twijfel.. stukje aflossing op hypotheek, wat ons 38,00 per maand scheelt gedurende de komende 20 jaar... of toch de zonnepanelen....

Ik zit met 2017in me maag,en de komst van dual panelen voor zon en water. Maar het meest met 2017. Wat doet de regering ? Dit kost ze geld, dus er gaat wat veranderen.Met een terug verdien tijd van 8 tot 10 jaar, lopen de risico's behoorlijk op...

Iig ligt er hier nu wel een nieuwe cv ketel in met een nieuwe mechanische ventilatie systeem, energie zuinig. Dus de eerste stappen op besparing zijn gezet. De ouden waren van 2001, dus dat was wel toe aan vervanging. Ons huis is van 2001 en is optimaal geïsoleerd en gebouwd onder ciw garantie. Maar als we nog verder kunnen besparen, gaan we dat zeker doen.

Zo hebben we ook nieuwe klokradio wekkers, en die hebben zich al terug verdiend na 10 jaar!
hahahahahahahahah ;)

Ben ik blij dat in 2017 mijn panelen al grotendeels zijn terug verdiend.

T blijft gokken. Hypotheek aflossen is risico "vrij" .

Afwegen wat het meeste "terug" betaald en dan de risico's bepalen. Meer risico is meer terug. (Of niet)

Zoals ik het begrijp, is het risico vooral van toepassing op de stroom die je zelf opwekt, maar niet zelf gebruikt. Dan lijkt het me veilig genoeg om een installatie neer te zetten die je halve jaarverbruik levert. Deze kun je op een later moment altijd nog verder uitbreiden.

Door alles in 2012 zelf te doen staat ons hele dak vol voor het luttele bedrag van 3200,-. Ik zou het zo weer doen, ongeacht de wispelturigheid van den Haag....

2016 spelen wij break-even.

Van den Haag wordt je niet wijzer.
Zelf heb ik er voor gekozen om eerst de hypotheek af te lossen.
Voor de weinige rente die je voor je spaarcentjes krijg wilde ik het risico wel lopen.
Tevens geeft het me een goed gevoel dat ik iets goed voor het milieu doe of dat terecht is weet ik niet laat me aub in die waan haha.

verstuurd met mijn smartphone

Dat is grappig.
Jij heb dit jaar in juni minder opbrengst ten opzichte van 2013 (12 kw)

Ik juist 33 kw meer ten opzichte van 2013

mistig

Mistige constatering! Harm heeft waarschijnlijk te veel proef gedraaid in de achtertuin, wordt vanzelf minder zonnig dan ;).....

Dat is grappig.
Jij heb dit jaar in juni minder opbrengst ten opzichte van 2013 (12 kw)

Ik juist 33 kw meer ten opzichte van 2013

Net de order de deur uit gedaan voor 14 panelen ( Lg 300Wp) en een Solaredge omvormer inclusief 14 optimezers.
Hypotheek is al flink afgelost, dat is het slimste om met je geld te doen.
En rente op je geld geeft een bank bijna niet meer, beleggen dan?
Lijkt mij zonnepanelen een beter idee.

Ben ook flink aan het kijken. Welke omvormer moet je niet nemen? Is de Omnik een beetje een goede? Ik moet gaan voor 4500 ongeveer om eigen gebruik af te dekken.

Welke omvormer, welke panelen?
Heel moeilijk, zijn een wereld aan aanbieders en fabrikanten.
Meeste omvormers gaan een jaar of 12 mee, de zonnepanelen ( mits van redelijke kwaliteit) wel een jaar of 25. Nu verliezen ze in die tijd wel een 0,5 %in opbrengst.
Waar let je op: laagste prijs?
Opbrengst?
Kwaliteit?

Ik ben voor de heel goede kwaliteit en hoge opbrengst per paneel gegaan. En ja daar hangt een hogere prijs aan. O ja en ook dat je met dit systeem de opbrengst per paneel kunt monitoren, lijkt mij heel handig dat je weet dat 1paneel minder presteert.

Ik wil zeker ook voor beste kwaliteit en hoogste opbrengst gaan. Blijft een vreselijke uitzoekklus waarvan je nooit weet of je echt goede hebt.

Ik ben voor de heel goede kwaliteit en hoge opbrengst per paneel gegaan. En ja daar hangt een hogere prijs aan. O ja en ook dat je met dit systeem de opbrengst per paneel kunt monitoren, lijkt mij heel handig dat je weet dat 1paneel minder presteert.

Gek hè, dat zou mij nou helemaal niet interesseren. Zolang de panelen samen gewoon hun werk doen, is het goed. Monitoren deed ik het eerste half jaar, en nu geloof ik het wel. Ik heb 2 strengen van 8 panelen, en voltage en opbrengst van beide strengen zijn identiek.

Die optimizers komen volgens mij pas tot hun recht als je last hebt van schaduw.

Verder kun je de kwaliteit van de panelen niet vooraf beoordelen. Je kunt hoogstens de folder/verkoper geloven. Ben wel benieuwd hoe lang mijn Chineesjes het gaan volhouden. Voorlopig draait het zaakje twee jaar lang probleemloos.

Gaan voor maximale opbrengst is alleen handig als je dak niet groot genoeg is om je jaarverbuik op te wekken. Alles wat je meer opwekt, gaat je in de toekomst geld kosten.

Panelen verliezen wel meer dan 0.5% in 25 jaar

Als je goede panelen hebt zijn ze gegarandeerd 85% na 20 jaar dat is 15% minder in 20 jaar dus 0.5 Tot 0.75 % per jaar terugloop.

Wat mij is opgevallen dat sinds ik de panelen heb ik ook veel minder stroom ben gaan gebruiken.
Je wordt je toch meer bewust van wat al je apparatuur gebruikt.
Ik ben van de 2500 kWh naar de 2100 kWh gezakt.

Ik heb een trafoloze mastervolt omvormer.
Omvormers met een trafo maken een erg hinderlijke herrie.

Dit jaar had ik bijna 900 kWh over.

Panelen verliezen wel meer dan 0.5% in 25 jaar
[\QUOTE]
Als je goede panelen hebt zijn ze gegarandeerd 85% na 20 jaar dat is 15% minder in 20 jaar dus 0.5 Tot 0.75 % per jaar terugloop.
Nefit panelen hebben dan weer een langere garantie.
Een Solaredge omvormer heeft ook eenlangere garantie waardoor in een duur van 30jaar je zeer waarschijnlijk de omvormer in plaats van 3 keer maar 1 keer hoeft te vervangen.
Maar er

Het is in de zomer ook een stuk minder warm bij mij op zolder (op het dak boven de zolder liggen de panelen)
Dat is ook mooi meegenomen.

Ik heb een sma trafoloze omvormer. Bevalt prima is geluidloos en wat er na tig jaar kapot kan is goedkoop en goed te vervangen.
Dus zou 30 jaar mee moeten kunnen met een 2e set relais

even terug komen op het verval van de panelen:
gedurende de eerste vijf jaar minimaal 95%, twaalf jaar minimaal 90%, achttien jaar minimaal 85% en vijfentwintig jaar minimaal 80%, van het gespecificeerde vermogen (in Wp) zoals opgenomen in de specificaties leveren.

Afhankelijk van de panelen veranderen de getallen.

Een Solaredge omvormer heeft ook eenlangere garantie waardoor in een duur van 30jaar je zeer waarschijnlijk de omvormer in plaats van 3 keer maar 1 keer hoeft te vervangen.
Maar er

Staar je niet blind op en laat je vooral door die "papieren garantie" niet overhalen voor DAT merk te gaan.

Waar klop je aan als die zaak na 10 jaar al niet meer bestaat en je onderdeel stuk is? :)

Voorlopig is het booming business al die schone energie en iedereen wil daarop mee liften.

Verkopers zijn en blijven verkopers en hebben allemaal een erg korte termijn gedachtegang en die is nooit in het belang van de kopende partij.

Zojuist met de digitale post gekregen van mijn energiebedrijf:

Inzicht in uw energieverbruik

Vanaf volgend jaar starten de netbeheerders met het vervangen van oude analoge meters door slimme (digitale) meters. Slimme meters zijn dé manier om meer inzicht te krijgen in uw energieverbruik. In combinatie met uw online dossier krijgt u steeds meer informatie, zodat energie besparen nog makkelijker wordt.

Ik kan alvast zeggen dat er niemand bij mij toegang krijgt om in de meterkast te rommelen!

Back