@Bertus:
Let op dat de particulieren dan de "sjaak" zijn.... Of het levert dan weer heel weinig op, dat investering niet meer de moeite is...
Zie de zuinige co2 wagens, en nu het lease traject. Eerst lekker maken, en dan afschaffen. Dikke graajers zijn het

.
Zelfde geld voor de naheffing... apart he ? Eerst brussel naheffing en dan de belasting betaler ook "opeens" 6 miljoen x "gemiddeld"150=bedrag naheffing brussel
annyway,
Ik wil ook graag de panelen, maar zoals ik er nu tegen aan kijk los ik de hypotheek wel af met 5 mile.. Dat scheelt me 38,00 in de maand voor de komende 20 JAAR! Die 5000 levert me na 20 jaar dan 9670 op. Iets wat ik met de panelen waarschijnlijk, door verandering van salderen, in 2017 niet meer ga redden.
Tevens komen er nu ook de combipanelen. Voor warm water, en zon. Tegen die tijd dat die betrouwbaar zijn, weten we ook wat 2017 gaat doen, en kijk ik dan wel verder of het haalbaar is.
Feit is wel, en dat zie je met alles, eerst stimuleren, en als het geld kost voor de staat, dan terug draaien. Iedereen moet co2 zuinige auto's.. We belonen de burger door vrijstelling wegenbelasting. Er worden veel auto's verkocht. Dat is goed voor de staat! Maar dan stagneert de boel, en zijn de kosten hoger dan de baten. DUS schaffen we het weer af, en stellen we enkel de elektrische auto's nog vrij..Enz. Enz.
Zie het zelfde met de oldtimer regeling, en vroeger met de grijskenteken auto's...
Oh ja weer ontopic:

Compleet loskoppeling van het net, is nog wel interessant, maar door de investering van je buffer accu's ook weer marginaal. Denk dat we daar nog even op moeten wachten.
Wat betreft de doelstelling van de regering. Let op, die kopen straks zelf panelen, en die mag JIJ op je dak zetten tegen een korting op je stroomkosten.. Genoeg mensen die JA zeggen.. Immers die kunnen zelf geen panelen betalen, maar krijgen wel "gratis" een stukje korting.
Dat zie je nu al gebeuren bij veel woon coöperaties. Dus meestal de huurwoningen in een lage segment. Kleine overstap van ze dat om te switchen. en omdat het huurwoningen zijn kunnen ze dat door een klein regeltje in het huurcontract, ook gewoon doen.
Wat ben je weer pessimistisch Emil... NEE! ik ben een rasechte OPTIMIST,echter een met ervaring.