zonnepanelen op dak ; ja of nee

Heu... een installatie KAN niet 4.2 kWh zijn...

Wel 4.2 kW....

je kunt theoretisch (boven de poolcirkel) al 12 kWh opwekken in een dag, met een setje van 0.5 kW...

Dus ter desillusie: als je uit 4.2 kW nominaal, vandaag 12 kWh gepeuterd hebt heb je een gemiddeld vermogen gedraaid van ruwweg 1.2 kW, da's maar iets meer dan 25% van nominaal... ;)

Groet, Bert

Helemaal gelijk, installatie is inderdaad 4.2 kW ( piek).
Maar effe de gegevens van nu:
Current Power
2.26 kW

Energy today
7.78 kWh
Zo van het solar edge monitor portal geplukt.
En dan is de dag nog niet voorbij, he he.

Dat zijn toch leuke opbrengsten...

Één ding vraag ik mij af: je kunt ondanks meer opbrengst dan verbruik, eigenlijk niet afkoppelen van het net, i.v.m. dat je ook vermogen wilt kunnen gebruiken op momenten dat je panelen niet leveren.

Je houd dus nog steeds je kosten van de aansluiting (service kosten) en volgens mij drukt dat aardig op de terugverdien tijd?

Groet, Bert

Dat zijn toch leuke opbrengsten...

Één ding vraag ik mij af: je kunt ondanks meer opbrengst dan verbruik, eigenlijk niet afkoppelen van het net, i.v.m. dat je ook vermogen wilt kunnen gebruiken op momenten dat je panelen niet leveren.

Je houd dus nog steeds je kosten van de aansluiting (service kosten) en volgens mij drukt dat aardig op de terugverdien tijd?

Groet, Bert

Ja. Bert daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.
Over het algemeen kan je zeggen dat je moet zorgen dat je panelen niet meer leveren per jaar dan dat je zelf gebruikt, de rest wat je terug levert krijg je veel minder voor.
Ik schat dat met " gewone" panelen de terug verdien tijd ongeveer een jaar of 6 tot 8.
Zonnepanelen gaan wel een 25 jaar mee, een normale omvormer een jaar of 10.
Bij mij heeft de doorslag gegeven, dat de rente op mijn spaarrekening weer verlaagd is. Ik schat in dat het rendement na 10 jaar op zonnepanelen hoger is dan dat ik rente krijg over dat bedrag.
Daar komt dan nog bij dat een aantal collega' s ook al een paar jaar een aantal van die dingen op het dak hebben liggen, en de opbrengst is bij hun hoger dan de verwachtingen.

Ja. Bert daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.
Over het algemeen kan je zeggen dat je moet zorgen dat je panelen niet meer leveren per jaar dan dat je zelf gebruikt, de rest wat je terug levert krijg je veel minder voor.

Nou ja, dat is dus een beetje mijn vraag:

Stel, je wekt exact op wat je verbruikt. Dan is het nog zo dat je overdag overproductie hebt, en na zonsondergang weer stroom uit het net trekt...

Wordt dat dan berekend als overdag terugleveren (voor een minimaal bedrag) en 's nachts betrekken tegen het volle tarief?
Of loopt als het ware je meter overdag achteruit om 's nachts weer vooruit te lopen?
M.a.w. vind die verrekening per teruggeleverde kW en van het net betrokken kW afzonderlijk, of kijkt men puur naar de eindstanden?

Want als je (cijfervoorbeeld) overdag 3 kWh produceert, en er overdag twee verbruikt en 's nachts 1, ben je energie neutraal, maar het maakt nogal verschil of je overdag 5 cent voor die kWh krijgt en 's nachts 20 cent moet betalen voor een kWh, of dat men rekent dat aan het eind van de dag de meter weer op nul staat....

Ik schat dat met " gewone" panelen de terug verdien tijd ongeveer een jaar of 6 tot 8.
Zonnepanelen gaan wel een 25 jaar mee, een normale omvormer een jaar of 10.
Bij mij heeft de doorslag gegeven, dat de rente op mijn spaarrekening weer verlaagd is. Ik schat in dat het rendement na 10 jaar op zonnepanelen hoger is dan dat ik rente krijg over dat bedrag.
Daar komt dan nog bij dat een aantal collega' s ook al een paar jaar een aantal van die dingen op het dak hebben liggen, en de opbrengst is bij hun hoger dan de verwachtingen.

En hoe ligt de prijs van zo'n omvormer t.o.v. de prijs van de panelen?
En de prijs van een eventuele opslagcapaciteit er bij?

Groet, Bert

Oef, jij stelt wel lastige vragen.
Ik moet het ook nog allemaal zien.
Kijk het elektriciteitsnet net werkt eigenlijk als je buffer, ' S nachts is er natuurlijk geen zonnepaneel welke stroom op wekt.
Prijs van een omvormer, ja , is natuurlijk net hoe zwaar ( vermogen) zo'n omvormer is en van welk merk.
Die hier boven op zolder hangt heeft een garantie van 12 jaar en je kan garantie bij kopen tot 20 jaar. Nu is ie dan wel weer wat duurder dan een standaard omvormer. Ik heb een solaredge omvormer, kan je googelen.

Ja, maar wel terechte vragen: de reden dat je voor een teruggeleverde kWh minder krijgt dan je er voor een gevraagde kWh betaalt, is omdat de netbeheerder geen controle heeft over dat vermogen en de eventuele hoger harmonischen die dat op het net kan opleveren.

Tenminste, dat was vroeger zo met windmolens (wij hadden op de zeevaartschool een heel groot groene energie project lopen waar ook wel eens in de les over gediscussieerd werd).

Dus ik kan mij voorstellen dat de netbeheerder of wie dan ook, domweg dit wil verrekenen, en dat zou betekenen dat als je evenveel verbruikt als produceert, toch moet betalen vanwege het prijsverschil tussen de heen en teruglevering.

Zou ook reëel zijn, want als gewoon de meter weer op nul zou staan en je geen cent betaalt, heeft die centrale wel stroom voor jou geleverd, maar er geen cent voor gevangen....

Dat zou dus inhouden dat je voor een nul-rekening meer moet produceren dan je verbruikt, vanwege dat prijsverschil, OF je moet een eigen buffer hebben zodat je helemaal niks van het net verbruikt.

Maar dat laatste lijkt me de installatiekosten nogal te verhogen en ook de terugkomende vervangingskosten voor de accu's zullen denk ik wel redelijk aanzienlijk zijn.

Geen idee hoeveel buffercapaciteit je daadwerkelijk nodig hebt overigens?

Groet, Bert

Tot op heden is het verrekenen tot nul. Salderen.
Nu heb ik zelf geen dag nacht tarief omdat dit in mijn geval duurder zou zijn. Dus weet niet of er per dag en nacht gesaldeerd wordt.
In 2017 willen ze dit er af halen dan gaat salderen tot het verleden behoren. ( naar wat ik begrepen heb)
Omvormers zijn er in vele smaken van niet zo duur tot heel duur. Hangt ook van de functies af, wil je bluetooth of heb je meerdere stringen ivm andere hoek bij bijvoorbeeld een Oost West opstelling. Of moet de omvormer met schaduw overweg kunnen.
Dan heb je nog de trafoloze omvormer deze zijn stiller ( mijn sma is geluidloos)
Allemaal keuzes waarom je voor de een of de ander kiest.

De energie maatschappijen gebruiken de opgeleverde energie en de certificaten om aan hun milieu norm te voldoen. Daarom kan een nul rekening wel.

En hoe ligt de prijs van zo'n omvormer t.o.v. de prijs van de panelen? En de prijs van een eventuele opslagcapaciteit er bij?

De omvormer was bij mij circa 20% vd waarde van de totale aanschafsom. (ca. €750,- respectievelijk €3600,- voor 3600Wp, hier ging nog subsidie van af) Montage heb ik zelf gedaan.

Opslagcapaciteit is slecht verkrijgbaar, onbetaalbaar, heeft hoge onderhoudskosten, en is verder niet interessant.

afkoppelen van het net

Regelaars van zonnepanelen hebben een net nodig om te synchroniseren, is dat er niet leveren je panelen niets.
Of je moet een ander systeem plaatsen en voor €160000 aan accu's aanschaffen (in Nederland) met een gewicht van 24 ton.
Dan kan je zonder net en kom je ook de lange tijd door dat je meer afneemt dan de panelen kunnen leveren en je dus inteert op de accu's,

de rest wat je terug levert krijg je veel minder voor.
Greenchoice gaf als enige 21 cent (is netto prijs inclusief alle belastingen) terug voor het teveel geleverde.

of kijkt men puur naar de eindstanden?
Nog wel.
1 maal per jaar.

de reden dat je voor een teruggeleverde kWh minder krijgt dan je er voor een gevraagde kWh betaalt, is omdat de netbeheerder geen controle heeft over dat vermogen en de eventuele hoger harmonischen die dat op het net kan opleveren.
Niet waar!
Je koopt 1 kWh voor iets van 7 cent.
Je ontvangt voor 1 kWh aan het net geleverde energie 7 cent.
Alleen als je koopt betaal je ook nog 14 cent belasting.

Opslagcapaciteit is slecht verkrijgbaar, onbetaalbaar, heeft hoge onderhoudskosten, en is verder niet interessant.
Klopt.
Zie mijn eerdere regel over accu's.

Regelaars van zonnepanelen hebben een net nodig om te synchroniseren, is dat er niet leveren je panelen niets.

Da's raar.... Ik snap dat je moet synchroniseren, maar ik snap niet, dat een omvormer niet zelfstandig 50 Hz kan maken als er geen net aanwezig is....
Iedere omvormer in iedere portable generator van 300 euro kan dat namelijk wel....
Het betekent namelijk wel, dat als jij overdag 2 kW verbruikt en 3 kW op kan wekken, je bij een stroomuitval nog steeds in het donker zit.
En die onafhankelijkheid, dat zou voor mij de grootste reden zijn voor panelen. Niet de kostenbesparing, want die is marginaal t.o.v. de investering, zeker in combinatie met buffer accu's als ik het zo begrijp.

Niet waar!
Je koopt 1 kWh voor iets van 7 cent.
Je ontvangt voor 1 kWh aan het net geleverde energie 7 cent.
Alleen als je koopt betaal je ook nog 14 cent belasting.

Ondanks dat het ongetwijfeld 100% waar is, is het natuurlijk wel volkomen niet ter zake doend: Als ik een liter benzine koop, koop ik die voor €1,70, niet voor 60 cent + belasting.
En als ik die liter benzine doorverkoop of terug geef, wil ik er ook die €1,70 voor weer hebben.

Vandaar, dat ALS die saldering ophoud, ik het totaal oninteressant ga vinden om panelen te plaatsen, tenzij er een heel grote buffer aan hangt en ik los kan koppelen van het net.

Ik ben nu eenmaal een beetje een "alles of niets" persoon in dit soort zaken....

Groet, Bert

Het is ook en vorm van beveiliging.. Stel de stroom valt uit, maar jouw installatie levert nog gewoon 220.. Waar moet dat ophouden?
Je aansluiting is geen eenrichtingsverkeer dus de monteur buiten die de storing op wil komen lossen staat onverwachts toch ineens onder spanning.

Ik verwacht niet dat het salderen helemaal op zou houden.
En wel om twee redenen.

1. Ze draaien een hele bedrijfstak de nek om.
Want niemand wil dan immers meer panelen op zijn dak.

2. We kunnen dan nooit meer voldoen aan de eis van een x aantal procent groene stroom opwekken.

Als je er echt bang voor ben kan je ook 1 paneel nemen.
Die heb je met ingebouwde omvormer.
Dan wek je alleen je sluipverbruik op en lever je niets terug.
Doe je toch nog iets voor het milieu.
verstuurd met mijn smartphone

1.dat een omvormer niet zelfstandig 50 Hz kan maken als er geen net aanwezig is....
2.wil ik er ook die €1,70 voor weer hebben.
3. Ik ben nu eenmaal een beetje een "alles of niets" persoon in dit soort zaken....
1. Ik weet niet hoe de regelaars precies mogen werken, maar als er geen net is leveren ze uit veiligheid niet.
Of ze als je uit een accu 220 met sinus maakt ze wel leveren of dat ze dan uitvallen op overspanning (doordat ze de aangeboden energie niet kwijt kunnen in jouw ene spaarlamp en koelkast die op dat moment de enige afnemers zijn) wilde ik maar niet proberen.
2. Ik denk dat je je dan als BTW plichtig bedrijf moet aanmelden /inschrijven als energiebedrijf.
Je moet dan wel die btw weer afdragen, dus schiet je er niets mee op.
Dat je van greenchoice wel incl btw krijgt voor het teveel teruggeleverde komt door hun beleid.
Stel je levert het ene jaar meer dan je verbruikt en krijgt dan per kWh 7 cent.
Je verbruikt het andere jaar meer dan je opwekt en zou dan 1 kWh voor 22 cent moeten inkopen (terwijl je het jaar ervoor dezelfde kWh voor 7 cent verkocht hebt.
Dat vinden ze daar (als enige energiebedrijf in NL) niet netjes.
3. daar is niks mis mee.

@Bertus:

Let op dat de particulieren dan de "sjaak" zijn.... Of het levert dan weer heel weinig op, dat investering niet meer de moeite is...

Zie de zuinige co2 wagens, en nu het lease traject. Eerst lekker maken, en dan afschaffen. Dikke graajers zijn het ;).

Zelfde geld voor de naheffing... apart he ? Eerst brussel naheffing en dan de belasting betaler ook "opeens" 6 miljoen x "gemiddeld"150=bedrag naheffing brussel ;)

annyway,
Ik wil ook graag de panelen, maar zoals ik er nu tegen aan kijk los ik de hypotheek wel af met 5 mile.. Dat scheelt me 38,00 in de maand voor de komende 20 JAAR! Die 5000 levert me na 20 jaar dan 9670 op. Iets wat ik met de panelen waarschijnlijk, door verandering van salderen, in 2017 niet meer ga redden.

Tevens komen er nu ook de combipanelen. Voor warm water, en zon. Tegen die tijd dat die betrouwbaar zijn, weten we ook wat 2017 gaat doen, en kijk ik dan wel verder of het haalbaar is.

Feit is wel, en dat zie je met alles, eerst stimuleren, en als het geld kost voor de staat, dan terug draaien. Iedereen moet co2 zuinige auto's.. We belonen de burger door vrijstelling wegenbelasting. Er worden veel auto's verkocht. Dat is goed voor de staat! Maar dan stagneert de boel, en zijn de kosten hoger dan de baten. DUS schaffen we het weer af, en stellen we enkel de elektrische auto's nog vrij..Enz. Enz.

Zie het zelfde met de oldtimer regeling, en vroeger met de grijskenteken auto's...

Oh ja weer ontopic: ;)
Compleet loskoppeling van het net, is nog wel interessant, maar door de investering van je buffer accu's ook weer marginaal. Denk dat we daar nog even op moeten wachten.

Wat betreft de doelstelling van de regering. Let op, die kopen straks zelf panelen, en die mag JIJ op je dak zetten tegen een korting op je stroomkosten.. Genoeg mensen die JA zeggen.. Immers die kunnen zelf geen panelen betalen, maar krijgen wel "gratis" een stukje korting.

Dat zie je nu al gebeuren bij veel woon coöperaties. Dus meestal de huurwoningen in een lage segment. Kleine overstap van ze dat om te switchen. en omdat het huurwoningen zijn kunnen ze dat door een klein regeltje in het huurcontract, ook gewoon doen.

Wat ben je weer pessimistisch Emil... NEE! ik ben een rasechte OPTIMIST,echter een met ervaring. ;)

Haha ik ben het met je eens.
Ik heb mijn panelen nu al twee jaar.
2017 is nog twee tot drie jaar verder.
Dan heb ik mijn panelen er al een heel eind uit hoop ik.
Als je geen hypotheek heb kan je die ook niet aflossen. ;)
Voorlopig heb ik nu stroom en gas voor 42 euro in de maand.

verstuurd met mijn smartphone

Back