Ale Emil kan preken, kan ik het ook!
Een kritische houding richting de regering kan ik waarderen. En de typisch Nederlandse regeltjescultuur is soms om gillend gek van te worden. En het gedraaikont van de politiek is soms te gek voor woorden en alleen maar contraproductief. En er zijn inderdaad dikbetaalde ambtenaren en nog dikker betaalde adviseurs die er met hun totale onvermogen er een grote bende van maken.
Maar dat is overal zo, en het is van alle tijden. Geklaag helpt niet en een slachtofferrol aannemen vind ik zielig. We hebben het volgens mij best goed hier in Nederland, in vergelijking tot de rest van de wereld. Noorwegen lijkt me ook wel een mooi land. En Zwitserland. Toch blijf ik lekker hier. Voel me hier gelukkig.
Er gaat ook een hoop goed. Vergelijk de snelwegen van nu met die van 10 jaar terug. Er is HEEL veel veranderd. Die 130km/u is er op veel plaatsen gewoon gekomen. En nog steeds worden de ergste knooppunten onder handen genomen. Ik kan doen en laten wat ik wil. Ik kan zeggen wat ik wil. Ik kan stemmen wat ik wil, al maakt het geloof ik in de praktijk weinig uit. De kinderen krijgen goed onderwijs, en zelfs in een klein dorp hebben we de keus uit twee creche's en drie basisscholen. Er is zat werk. Zoveel zelfs, dat ik kan fietsen naar mijn werk, het is maar een paar kilometer. Elk weekend doen we iets leuks. Er is veel keus. Natuur, een pretpark, een speeltuin, dierentuinen, een zwembad, noem het maar op en het is er. Boodschappen haal ik om de hoek. De keuze is krankzinnig. 15 verschillende soorten afbakbroodjes. Voor €0,60 per pak van 4 stuks. Mijn buurt is veilig. Er gebeurt nooit wat. We zitten binnen 5 minuten op de drukste snelweg van Nederland. en ik heb er geen geluidsoverlast van. Als je goedkoop wilt reizen, zit Zestienhoven op 10 minuten rijden. De vliegtuigen vliegen wel direct over ons huis, maar zitten nog op 3000ft. De overlast is beperkt, en om 22:30 landen altijd de laatste twee Transavia toestellen.
Wat zou ik klagen?