zonnepanelen op dak ; ja of nee

Of ze als je uit een accu 220 met sinus maakt ze wel leveren of dat ze dan uitvallen op overspanning (doordat ze de aangeboden energie niet kwijt kunnen in jouw ene spaarlamp en koelkast die op dat moment de enige afnemers zijn) wilde ik maar niet proberen.

Wou je gaan zeggen, dat een zonnepaneel zijn opgewekte vermogen kwijt MOET????

Volgens mij is dat niet zo, anders zouden er veel te veel stand-alone panelen kapot gaan...

Ik denk dat als je panelen 3 kW ontvangen aan licht, en je neemt er 2 kW van af, dat je panelen dan mogelijk wat opwarmen, maar volgens mij loopt de spanning niet ongelimiteerd en tot barstens toe op hoor....
Dan zou ieder paneel wat zonder aangesloten te zijn per ongeluk in de zon ligt, beginnen te vonken???

@ Emil:

Dat is nu precies de reden dat ik ook zeg, alles of niets... Want het kan niet normaal in deze samenleving, van ieder tientje wat ik verdien, komt rechtsstreeks of via een omweg 80% bij de belastingdienst terecht, en daar ben ik spuug en spuugzat van.
Niks mis met belasting betalen, maar ze moeten wel een keer weten wanneer ze ophouden...

En ze moeten vooral ophouden met letterlijk ALLES wat er aan maatregelen genomen word, zodanig te draaien en konkelen, dat het toch vooral belastinggeld oplevert, wat ze dan weer lekker kunnen verkwisten aan mislukte ICT projecten, en buitenlandse militaire missies die ons geen zak opleveren.

Groet, Bert
 
@Prop-er...
Thnx...
Artikel even gelezen....

En de vraag is nu zeker onder welke groep ik val ;) ;) hahaha

@Brutus:
Ik zie ook wat ervaring ;)
 
Wou je gaan zeggen, dat een zonnepaneel zijn opgewekte vermogen kwijt MOET????

Nee, maar als het goed is is wel de regelaar zo ingesteld.
Er is een firma die vraagt €4500 om (als je tenminste een hoofdschakelaar hebt die je geheel van het net afhaalt) je installatie zo kan maken dat je gewoon met je zonnepanelen kan blijven opwekken voor intern gebruik, als de rest van de straat in het donker zit.
Lijkt me stug dat dit enkel een inverter, acculader en wat accu's zijn.
Je zal de regelaar wel zo moeten herprogrammeren dat die werken moet ook zonder net.
 
Volgens mij kan de SMA omvormer ook zo ingesteld worden dat hij altijd werkt, dus ook zonder netspanning. Dit moet dan wel via SMA zelf zo ingesteld worden.
 
Dat vinden de mannen die in de grond moeten spitten bij eventuele reparatie aan de kabels niet zo leuk.
Er blijft dat spanning op de kabels staan.

Ik heb hier trouwens wel eens een vraag in de groep gegooid om een aggregaat op mijn net aan te sluiten tijdens stroom uitval.
Maar dat schijnt niet te kunnen omdat als de panelen meer opwekken dan ik gebruik het fout gaat.
 
Dit moet dan wel via SMA zelf zo ingesteld worden.
Dan zullen die vast niet gaan zeggen hoe dat moet.

Maar betekent dat, als ik op de uitgaande kant van de regelaar 230V 50 Hz zet, alles gewoon werkt?
Zal toch niet zo eenvoudig zijn?

Ik meen gelezen te hebben dat je een voltage test moet doen.
Die is er voor om te kijken of de spanning bij een heel erg zonnige dag niet te hoog wordt.
Dan moet de regelaar afschakelen.
Lijkt me dat de regelaar moet worden verteld dat hij een vaste uitgangsspanning moet gaan leveren en niet moet kijken of hij al het vermogen van de panelen moet proberen kwijt te raken.
 
Je hebt omvormers die in eiland mode kunnen werken. Zonder net.
De omvormer moet zn stroom kwijt. Zal nog even zoeken er is een link naar een artikel geweest waarom.

En wat betreft de co2 zuinige auto, dat is en bullshit verhaal want die bestaat niet. Althans alleen in de test tunnel. Terecht dat de Prius rijder nu wegenbelasting mag betalen.
Ik snap niet dat ze de leaserijders niet afrekenen op hun gebruik. Rijdt je tussen de 1 op 10 en 1 op 15 dan 30% bijtelling tussen de 1 op 15 en 1 op 20 25% en zuiniger dan 1 op 20 dan 14%
Dan gaat de lease rijder ook zuinig rijden.

In 2017 zijn mijn panelen ook voor het grootste gedeelte terug verdient een het rendement zit ver boven de kosten van mn hypotheek.

Voor opslag is er een bedrijf bezig met een supercondensator Veel goedkoper dan een accu.
 
Is afhankelijk van je omvormer denk ik. Ik heb er wel eens naar zitten kijken, omdat bij ons de omvormer op een zonnige dag elke keer in storing schoot.

Uiteindelijk bleek de koperleiding (2,5mm2) niet dik genoeg voor de lengte kabel (30 meter) maar ik kreeg de indruk dat in speciale situaties, waarbij de gehele installatie lost stond van het normale net, de omvormer zo ingesteld kon worden dat hij de ingangsspanning controle niet meer deed.
 
Opslag zal voorlopig lastig blijven accu's zullen in 6 maanden veel van de opgeslagen energie verliezen denk ik. (in de zomer opslaan en in de winter gebruiken)
Daarnaast heb je een flinke schuur nodig en haal je de panelen er helemaal niet meer uit.

Ik heb me wel eens laten vertellen dat ze in Zwitserland de stroom die over in gebruiken om water van onder in een stuwmeer te pompen wat als het nodig is weer de turbines aan kan drijven.
Of het waar is en hoeveel verlies dat heeft weet ik niet.
Maar het lijkt mij wel beter om in het groot te bufferen dan privé.
 
Ik denk dat het interessanter wordt om dingen te combineren. Bijvoorbeeld de stroom die je overhebt gebruiken om een ondergronds reservoir te verwarmen, dat je dan weer in de winter gebruikt om het huis te verwarmen enz enz. stroom hoeft natuurlijk niet per se stroom te blijven om energie op te leveren.. En als we zo door gaan en iedereen elektrisch gaat autorijden en zijn huis verwarmen (of afkoelen), denk ik dat er nog maar weinig mensen zijn met genoeg dakoppervlak om in zijn eigen energiebehoefte te voorzien
 
In 2017 zijn mijn panelen ook voor het grootste gedeelte terug verdient een het rendement zit ver boven de kosten van mn hypotheek.
Yep dan heb je iig een stukje zekerheid, maar in mijn geval, en vele anderen, die moeten er nog aan BEGINNEN! Dan word het iets anders van...

Dan is het een stukje gokken....En daar houd ik niet van... Zeker niet,gezien het grillige gedrag van de overheid met een paar voorbeelden die ik al in mijn vorige post noemde... ;)

Hier hebben we ook een co2 zuinig wagentje, een dikke Chevy Spark op gas. ;) Daarvoor al een dikke Suzuki alto uit 2009, ja we zijn milieu bewust bezig ;)
 
Ik denk dat het interessanter wordt om dingen te combineren. Bijvoorbeeld de stroom die je overhebt gebruiken om een ondergronds reservoir te verwarmen, dat je dan weer in de winter gebruikt om het huis te verwarmen enz enz. stroom hoeft natuurlijk niet per se stroom te blijven om energie op te leveren.. En als we zo door gaan en iedereen elektrisch gaat autorijden en zijn huis verwarmen (of afkoelen), denk ik dat er nog maar weinig mensen zijn met genoeg dakoppervlak om in zijn eigen energiebehoefte te voorzien

Daar zie ik ook meer in.

Het is alleen zo lastig uitvoerbaar, maar stel dat je een volledig electrische auto via zonnepanelen zou kunnen opladen. Bijvoorbeeld twee boordaccu's die je thuis kunt wisselen: de ene laad op, de ander gebruik je die dag.

Maar let op: gegarandeerd dat je dan bepaalde belastingvoordelen verliest, of op andere manier alsnog extra belasting moet betalen, omdat de regering dan geen centjes ontvangt over de kWh's die je in je auto stopt....

@ Emil: inderdaad, ik heb ervaring, en helaas weinig goede...

Groet, Bert
 

Als ik dat zo lees, dan zijn die omvormers geen spanningsregelaars.
De energie van de panelen wordt 1:1 toegevoerd naar de omvormer, en die duwt het het net in.

het net fungeert dan als spanningsregelaar door bij te leveren wat nodig is in geval van lage productie, en bij hoge productie het surplus te absorberen, en de omvormer gaat gewoon net voldoende boven het net zitten om zijn eigen aanbod af te leveren. Of het daarna riichting jouw huis, of richting het net zelf gaat, is voor die omvormer verder niet van belang.

Zo'n regelaar gaat inderdaad in de mist als het aanbod groter is dan de afname, en de enige oplossing daarvoor is OF een buffer-accu, OF een vermogensvernietiger (weerstand o.i.d.) die je eventueel zou kunnen gebruiken om warmte te produceren, mocht je daar wat mee kunnen.

Maar de omvormers die je achter bijvoorbeeld portable generators hebt zitten, die houden hun uitgangsspanning constant en absorberen van de bron uitsluitend dat wat de belasting vraagt.
Helaas is het een of/of situatie, want die laatsten kunnen weer niet of slechts met veel extra regelarij parallel draaien met een bestaand net.

Ik ben niet bekend met de electronische details, maar wel met de grove lijnen van vermogensopwekking en verdeling... :D Helaas heb ik maar weinig ervaring met electronische omvormers, die komen nu eenmaal niet zo heel veel voor aan boord.

Groet, Bert
 
maar stel dat je een volledig electrische auto via zonnepanelen zou kunnen opladen. Bijvoorbeeld twee boordaccu's die je thuis kunt wisselen: de ene laad op, de ander gebruik je die dag.

Bert,

En dat deed me weer denken aan deze link:
?LEAF to Home? Electricity Supply System | NISSAN | TECHNOLOGICAL DEVELOPMENT ACTIVITIES

De accu van een elektrische auto fungeert als backup voor de elektriciteitsvoorziening van het huis. Een volle accu kan een huis twee dagen van stroom voorzien, maar kan ook het netwerk ontlasten bij tijdelijke pieken/dalen. Een geweldige (en eigenlijk vrij logische) vondst, die we in de nabije toekomst vast en zeker toegepast zullen zien.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bert,

En dat deed me weer denken aan deze link:
?LEAF to Home? Electricity Supply System | NISSAN | TECHNOLOGICAL DEVELOPMENT ACTIVITIES

De accu van een elektrische auto fungeert als backup voor de elektriciteitsvoorziening van het huis. Een volle accu kan een huis twee dagen van stroom voorzien, maar kan ook het netwerk ontlasten bij tijdelijke pieken/dalen. Een geweldige (en eigenlijk vrij logische) vondst, die we in de nabije toekomst vast en zeker toegepast zullen zien.


Wegens slakketrage internet kan ik het filmpje nu niet zien, maar er is ook al iemand geweest die het idee geopperd heeft om dit grootschalig aan te pakken: een soort "sociaal systeem" waarbij iedereen binnen het project(wat dan liefst de volledige samenleving zou moeten beslaan) zonnecellen op het dak heeft, waar mogelijk windmolens geplaatst worden, en iedereen zijn auto, zolang die niet gebruikt wordt, ten allen tijde ingeplugd laat, waardoor je een heel groot buffernet hebt.

Met de wet van de grote getallen zou dan je auto 's ochtend nog nagenoeg vol moeten zijn, altijd gratis geladen worden, en met zijn allen zou je dan voldoende buffer moeten hebben voor de nachten en de windstiltes.

Volgens mij kan het theoretisch werken, maar zoals alle mooie socialistische plannetjes, is hoogstwaarschijnlijk de neiging van de mens om zichzelf (nagenoeg altijd op een of andere directe of indirecte wijze ten koste van de gemeenschap) te bevoordelen de grote spelbreker...

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik dat zo lees, ben ik blijkbaar ondanks een absoluut acceptabele IQ test EN een HBO opleiding, toch blijkbaar een lid van "de laaggeschoolden"

Ik hoor tot de 70% die "het uitschot" van de maatschappij zijn, blijkbaar....:rolleyes:

Groet, Bert

Ale Emil kan preken, kan ik het ook! ;)

Een kritische houding richting de regering kan ik waarderen. En de typisch Nederlandse regeltjescultuur is soms om gillend gek van te worden. En het gedraaikont van de politiek is soms te gek voor woorden en alleen maar contraproductief. En er zijn inderdaad dikbetaalde ambtenaren en nog dikker betaalde adviseurs die er met hun totale onvermogen er een grote bende van maken.

Maar dat is overal zo, en het is van alle tijden. Geklaag helpt niet en een slachtofferrol aannemen vind ik zielig. We hebben het volgens mij best goed hier in Nederland, in vergelijking tot de rest van de wereld. Noorwegen lijkt me ook wel een mooi land. En Zwitserland. Toch blijf ik lekker hier. Voel me hier gelukkig.

Er gaat ook een hoop goed. Vergelijk de snelwegen van nu met die van 10 jaar terug. Er is HEEL veel veranderd. Die 130km/u is er op veel plaatsen gewoon gekomen. En nog steeds worden de ergste knooppunten onder handen genomen. Ik kan doen en laten wat ik wil. Ik kan zeggen wat ik wil. Ik kan stemmen wat ik wil, al maakt het geloof ik in de praktijk weinig uit. De kinderen krijgen goed onderwijs, en zelfs in een klein dorp hebben we de keus uit twee creche's en drie basisscholen. Er is zat werk. Zoveel zelfs, dat ik kan fietsen naar mijn werk, het is maar een paar kilometer. Elk weekend doen we iets leuks. Er is veel keus. Natuur, een pretpark, een speeltuin, dierentuinen, een zwembad, noem het maar op en het is er. Boodschappen haal ik om de hoek. De keuze is krankzinnig. 15 verschillende soorten afbakbroodjes. Voor €0,60 per pak van 4 stuks. Mijn buurt is veilig. Er gebeurt nooit wat. We zitten binnen 5 minuten op de drukste snelweg van Nederland. en ik heb er geen geluidsoverlast van. Als je goedkoop wilt reizen, zit Zestienhoven op 10 minuten rijden. De vliegtuigen vliegen wel direct over ons huis, maar zitten nog op 3000ft. De overlast is beperkt, en om 22:30 landen altijd de laatste twee Transavia toestellen.

Wat zou ik klagen?
 
Ale Emil kan preken, kan ik het ook! ;)

Een kritische houding richting de regering kan ik waarderen. En de typisch Nederlandse regeltjescultuur is soms om gillend gek van te worden. En het gedraaikont van de politiek is soms te gek voor woorden en alleen maar contraproductief. En er zijn inderdaad dikbetaalde ambtenaren en nog dikker betaalde adviseurs die er met hun totale onvermogen er een grote bende van maken.

Maar dat is overal zo, en het is van alle tijden. Geklaag helpt niet en een slachtofferrol aannemen vind ik zielig. We hebben het volgens mij best goed hier in Nederland, in vergelijking tot de rest van de wereld. Noorwegen lijkt me ook wel een mooi land. En Zwitserland. Toch blijf ik lekker hier. Voel me hier gelukkig.

Er gaat ook een hoop goed. Vergelijk de snelwegen van nu met die van 10 jaar terug. Er is HEEL veel veranderd. Die 130km/u is er op veel plaatsen gewoon gekomen. En nog steeds worden de ergste knooppunten onder handen genomen. Ik kan doen en laten wat ik wil. Ik kan zeggen wat ik wil. Ik kan stemmen wat ik wil, al maakt het geloof ik in de praktijk weinig uit. De kinderen krijgen goed onderwijs, en zelfs in een klein dorp hebben we de keus uit twee creche's en drie basisscholen. Er is zat werk. Zoveel zelfs, dat ik kan fietsen naar mijn werk, het is maar een paar kilometer. Elk weekend doen we iets leuks. Er is veel keus. Natuur, een pretpark, een speeltuin, dierentuinen, een zwembad, noem het maar op en het is er. Boodschappen haal ik om de hoek. De keuze is krankzinnig. 15 verschillende soorten afbakbroodjes. Voor €0,60 per pak van 4 stuks. Mijn buurt is veilig. Er gebeurt nooit wat. We zitten binnen 5 minuten op de drukste snelweg van Nederland. en ik heb er geen geluidsoverlast van. Als je goedkoop wilt reizen, zit Zestienhoven op 10 minuten rijden. De vliegtuigen vliegen wel direct over ons huis, maar zitten nog op 3000ft. De overlast is beperkt, en om 22:30 landen altijd de laatste twee Transavia toestellen.

Wat zou ik klagen?

Meen je dat nou, joh?

is dat we 130 mogen rijden een teken dat het goed gaat?

Als ik op de snelweg rij, rij ik 110, omdat de benzine me te duur is, en zo om me heen kijkend, geldt dat voor 80% van de automobilisten....

Zo goed noem ik dat niet.

En dat er voldoende werk is????

8% van de Nederlanders is dat alvast NIET met je eens.
En als ik om me heen kijk, is het schrikbarend hoeveel mensen in mijn directe omgeving van het ene op het andere moment tot die 8% zijn gaan behoren.

Preken is leuk, maar je preekt wel voor eigen parochie...

Groet, Bert
 
Back
Top