Ik hoonde de eerste berichten over zonnepanelen 10 jaar geleden ook weg.. levert niks op. Iemand anders dacht daar anders over en kocht een setje panelen. (toen nog met een hele leuke subsidie) Ondertussen zijn de panelen compleet terugverdiend, en leveren ze nog steeds stroom op. Wie was er nou gek? Elke KW die ze nu leveren is compleet gratis.
Aan de andere kant bekeken, ik heb wel eens gelezen dat mensen 1x per 7 jaar verhuizen. Dat is dan weer niet handig met een complete installatie op het dak. De nieuwe bewoner moet er maar net wat voor willen gegeven, want meenemen gaat vaak niet omdat de nieuwe woning weer een andere indeling vraagt.
Al met al blijft het een gok. Als je het geld er voor kunt missen is het denk ik niet zo'n hele grote gok. De investering krijg je er wel uit, de enige vraag die overblijft is hoe lang je daar over doet.
Wij hebben een redelijke installatie die ongeveer de helft van ons verbruik op kan wekken. Hij ligt alleen niet ideaal. De ideale plaats (op het dak van het huis, aan de zuidkant) reserveer ik in gedachte nog steeds voor betere panelen, die er ook nog eens fatsoenlijk uit zien, want ik vind het nog steeds lelijke platen die half op het dak hangen.