zonnepanelen op dak ; ja of nee

Heren, ik stel het op prijs als we verder gaan over zonnepanelen en die belabberde Nederlandse maatschappij met zijn Haagse graaiers/landverraders in de kroeg gaan bespreken.

Doktersrecept: wat meer positiefjes eten bij het ontbijt.

Je lijkt Rutte wel: die zei midden in de crisis ook "Jullie moeten niet zeuren, jullie moeten auto's en huizen kopen...." :murder:

@ Harm, je hebt gelijk, sorry....

Groet, Bert

Ik hoonde de eerste berichten over zonnepanelen 10 jaar geleden ook weg.. levert niks op. Iemand anders dacht daar anders over en kocht een setje panelen. (toen nog met een hele leuke subsidie) Ondertussen zijn de panelen compleet terugverdiend, en leveren ze nog steeds stroom op. Wie was er nou gek? Elke KW die ze nu leveren is compleet gratis.

Aan de andere kant bekeken, ik heb wel eens gelezen dat mensen 1x per 7 jaar verhuizen. Dat is dan weer niet handig met een complete installatie op het dak. De nieuwe bewoner moet er maar net wat voor willen gegeven, want meenemen gaat vaak niet omdat de nieuwe woning weer een andere indeling vraagt.

Al met al blijft het een gok. Als je het geld er voor kunt missen is het denk ik niet zo'n hele grote gok. De investering krijg je er wel uit, de enige vraag die overblijft is hoe lang je daar over doet.

Wij hebben een redelijke installatie die ongeveer de helft van ons verbruik op kan wekken. Hij ligt alleen niet ideaal. De ideale plaats (op het dak van het huis, aan de zuidkant) reserveer ik in gedachte nog steeds voor betere panelen, die er ook nog eens fatsoenlijk uit zien, want ik vind het nog steeds lelijke platen die half op het dak hangen.

Bij de meesten hier wel bekend, maar misschien is punt 2 toch aardig om te weten:

Salderennm9i4.jpg

Uit Eigen Huis Magazine, november 2014

Groet,

Ad

Draaiuren airco in 2013: 63 uur
in 2014 slechts 13 uur.

Dat zegt niks over zon uren, wel over de temperatuur.

Ik ben elke dag buiten aan het werk en ben niet vaak nat geregend dit jaar terwijl men ook aangeeft dat het meer geregend heeft. Dit is dus allemaal gevallen tijdens de nachten of in de weekenden....... en overdag lekker veel zon.......

Dat zegt niks over zon uren, wel over de temperatuur.

Zie het maar zoals je wilt. :rolleyes:

Schaduw en buiten 30° maakt het binnen nog geen "sauna",
zonder zon dus geen airco uren.

Ad, dat is goed nieuws.
(maar je weet het toch nooit zeker met die graaiers in den haag)

Ik moet nog 7 kw/h dan heb ik net zo veel als in heel 2013.
Nog zo'n 5 weken opbrengst bonus.:thumbup:

Al leveren de laatste weken van het jaar niet zo veel op.:thumbdown:

verstuurd met mijn smartphone

Op dit moment net zoveel opgewekt als heel 2013.
2873 kWh.
De 3000 zal ik wel niet halen maar het is toch al veel meer als we gebruiken.

Zijn er mensen nog overgestapt op een andere energieleverancier? Ik denk er over om over te stappen naar Greenchoice, maar lees daar goede en slechte berichten over.

Ja, hier overgestapt naar energiedirect. Drama om alles goed te krijgen. huisnummer 30a was overgestapt.. alleen jammer dat wij nummer 30 hebben... Daarna nog 2 maanden bezig geweest, en daarna zijn ze nog aan het klooien met leveren en terugleveren.. Uiteindelijk kwam het goed, maar een succes was het niet te noemen.

Ik blijf lekker bij eneco.
Anders werkt mijn toon thermostaat niet goed meer.
Daarnaast trekt eneco ook eerst de dagstroom met het salderen af dan pas nachtstroom.

Nu werkt dat in mijn geval niet omdat ik over heb.
Maar voor een paar tientjes per jaar zou ik nooit overstappen.

Na bijna 40 jaar bij Eneco ben ik ruim 2 jaar geleden overgestapt naar Greenchoice vanwege het aantrekkelijke tarief voor het eerste jaar (scheelde 600 € per jaar, maar dat zat voornamelijk in het gas). Na dat jaar weer overgestapt naar Nederlandse Energie Maatschappij omdat die ook weer voor het eerste jaar een aantrekkelijk bod had en het verlengingsbod van Greenchoice niet aantrekkelijk was.

Nu is die gekte een beetje voorbij en doet Nuon wat ze eigenlijk allemaal zouden moeten doen: meer korting naarmate je langer klant bent.

Toen ik bij Eneco wegging kwamen ze pas met aanbiedingen voor een aantrekkelijker tarief, maar toen waren ze te laat en waren ze een trouwe klant kwijt.

Het overstappen ging bij mij geheel probleemloos. Alles werd vanzelf geregeld.

Zo 600 euro verschil waar verstook je dat aan op?
Bij mij is het nooit kouder als 19.5 graden en s avonds 20.5 graden. (hoekhuis)
En ik betaal slechts 42 euro in de maand.

Zonne-energie in procenten van wat er volgens het langjarig gemiddelde op mijn locatie valt "te winnen".

2012=101.12%
2013=100.93%
2014=101.08%

Lijkt me dan nog niet schokkend anders.
(maart was extreem licht, december weer erg donker)

nov, dec, jan en feb heb ik wel wat schaduw

Back