zonnepanelen op dak ; ja of nee

Zo is het beter. :D wel de juiste benamingen gebruiken. ;)

Met al dat volgen van de meterstanden zie je pas hoe vuil en of bewolkt het op een zonnige dag toch nog kan zijn.(lagere piek) Anders denk je alleen "lekker zonnig".
Ik heb met de toen nog 2940WP op het dak de omvormer ook wel eens 3050W zien verwerken, maar meestal zijn de dagen niet zo helder.

Wat voor panelen zijn dat en wat is de oriëntatie, want over de 100% :rolleyes:

Normaal is maar iets van 82%
Heb je meedraaiende panelen soms?

Helemaal gelijk,

De bedoeling was goed, maar je kan mijn gedachten natuurlijk niet lezen ;)

Ik heb Ecsolar mono-crystalijne panelen, met een JSI omvormer.
De panelen staan in twee rijen achter elkaar op het platte dak, op het zuiden gericht, en in zeeland, dat scheelt.

Waarschijnlijk goede panelen/combinatie, veel zon dit jaar, en toch nog niet helemaal optimaal, aan het eind van de dag valt er een stukje schaduw op van het schuine dakje aan de voorkant.

Zon114_zps173d8cdb.jpg

Bij mij gaan ze dit jaar ook geplaatst worden. Komen dan van metdezon. Nog tips die me later ellende kan besparen? Het worden tussen de 15 en 20 panelen. Mijn verbruik ligt op ongeveer 4800 KWh per jaar.

Ik heb 3000 wp maar kom ook wel eens aan de 3200 w
Afgelopen jaar 88 kWh meer opgewekt als 2012.
December was erg slecht.

Neem inderdaad een trafoloze omvormer.

verstuurd met mijn smartphone

Burp,

Laat je geen te grote omvormer aansmeren, die is duurder, en de rendementen zitten vrij ver bovenin.
Als je een overpowered inverter hebt, dan zit je lager in je rendement bij gewone dagen.
Een kleinere kan evt een kopje afvlakken, maar die maken je opbrengst niet.
Ik heb het afgelopen jaar denk ik 1 keer een piek over de 2600 gehad, maar meestel zit je een stuk lager, in de specs van de inverters zie je precies waar het hoogste rendement zit.

En laat hem op een koele plaats zetten.

Overigens levert zelf monteren natuurlijk het snelste rendement.

Arie

2961 kWh
Volgens plugwise, eerlijkheid gebied te zeggen dat ik dat ding niet 100 % vertrouw.
Omdat de omvormer op zolder in een kast hangt kijk ik daar bijna nooit op.
Alleen op 1 oktober dan neem ik alle standen op voor de rekening.
Ik wek toch meer op dan ik gebruik.
Of ik nu per maand 40 of 45 euro moet betalen vind ik niet zo spannend.

Mijn omvormer hangt trouwens in een kast waar ook mijn centrale afzuiger hangt.
Het hok is bijna lucht dicht.
In het voorjaar kan ik een rooster open zetten.
En ik heb in de afzuiging een extra kanaal wat van boven de omvormer komt gemaakt.
Dat kanaal kan ik open en dicht zetten.
Zo ventileert het lekker als het moet.

verstuurd met mijn smartphone

Leuk nu Eneco de prijzen voor electra en gas verlaagt, duurt het nog langer voor de investering eruit is :wink:

Heb al een joker aan de deur gehad de me vertelde dat die de 'oude' Ferrantie meter kwam vervangen voor zo'n digitaal gedrocht, ik heb hem verteld dat hij helemaal niets ging vervangen en dat tie hoogstwaarschijnlijk pas ergens in 2017 aan de buurt is áls het tegen die tijd waarschijnlijk wettelijk is, en uiteraard een fijne dag verder :mrgreen:
Afgelopen jaar 64 kW hoog tarief en 860 kW laag tarief gekocht, en 3367 kW zelf opgewekt.

Ik heb nu al 1800 kW over terwijl de afrekening pas in mei komt. Toch maar eens over inductiekoken na gaan denken. (vorig jaar in totaal 635 kW gesaldeerd- met drie weken omvormerstoring in mei)

Over drie weken worden bij mij 14 of 16 panelen geïnstalleerd. Afhankelijk of ze die twee extra ook goed kwijt kunnen. Ik ga zelf nog even op zoek naar de loze leidingen zodat het allemaal netjes weg gewerkt kan worden.

Back