Misschien ter verduidelijking hetgeen hierboven is geschreven. We onderscheiden verschillende soorten UPS systemen. Dynamische, ondersteuning door een vliegwiel of stationair met ondersteuning door een batterij.
Een solarinverter zet de door de zonnecellen opgewekte DC spanning, om in een wisselspanning. Het is daarbij verplicht dat het voorliggende net aanwezig is. Mocht om wat voor reden de Eneco's, NUON's of welke energiemaatschappij een storing hebben, dan stopt de solarinverter er ook mee. Dat is ingevoerd om te voorkomen dat indien er aan de kabels moet worden gewerkt, een monteur dan gaat werken aan kabels die onder spanning staan. Stukje veiligheid.
UPS'en die werken met batterijen, hebben indien ze laag worden belast, een zeer slecht rendement. Onder de 25% belasting is die vaak niet eens opgegeven. Tussen de 50 - 85% belasting zal het rendement richting de 85% gaan. Boven de 90% heb je een rendement van tussen de 90 - 95%. Alle getallen ongeveer en ik spreek over "online" ups systemen. Hou dus rekening met alle verliezen die een UPS met zich mee brengt. Ik heb vroeger ooit eens zelf gecalculeerd om alleen een UPS voor de CV te zetten. Dan zit je er in ieder geval warmpjes bij. Destijds koste dat alleen aan verliezen op jaarbasis rond de € 55,-. Ja ik weet, lage belasting, slecht rendement.
Daarnaast, het dagelijks op- en ontladen hakt erin op de levensduur. Cycli van 2000 is normaal dus hou ook rekening met de vervanging van de batterij set.
gr. Peter
USP bestaat overigens wel degelijk. = Unique Selling Point, hetgeen een product nu eenmaal uniek maakt.