Zoom 400 aansluiten?

• Topicstarter Topicstarter Gizmo
  • Startdatum Startdatum
G

Gizmo

Guest
Hallo allemaal

Ik heb vandaag de Zoom 400 binnen gekregen en nu ben ik al even aan de slag geweest. Maar omdat die mijn eerste echt heli snap ik even niets van hoe je alles aan moet sluiten.

Wie wil zo vriendelijk zijn en mij even helpen. Heb betreft dus een Zoom 400 en ik heb een orgineel electro pakketje die bij de Zoom hoort.
Het gaat mij erom hoe de stekkertje aan elkaar worden gesloten.

Want de batterij gaat op de snelheidregelaar en de regelaar op de motor en ontvanger? of Giro? Hiermee begint het al.

Hoop dat ik gauw antwoordt krijg op die vraag zodat ik morgen verder kan gaan.

Groetjes Sabientje

Gizmo,

Ik ken de zoom en z'n eletro pakket zelf niet maar wat je vraagt is redelijk algemeen. Onderstaand is slechts een heel beknopt antwoord maar ik hoop dat het je door het weekend heen helpt wanneer er geen andere reacties meer komen.

Allereerst: de meeste regelaars kennen 3 'aansluitpunten' voor de ontvanger, de accu en de motor. Aan de stekker zou je moeten kunnen afleiden welke aansluiting bij welk 'product' hoort. Normaal gesproken gaat de aansluiting naar je ontvanger in poortje 3 (throttle).

De servo's (alle behalve de 'staartservo') en de gyro gaan op de overige poorten op je ontvanger. Vanuit de gyro gaan er 2 aansluitingen: 1 daarvan gaat in de ontvanger (veelal al poortje 4), op de andere wordt de 'staartservo' aangesloten.

Veel info kun je ook vinden op www.runryder.com Er is een aparte protech zoom afdeling met al meer dan 1500 postings. Ik heb even gekeken maar zag zo snel geen foto's van de aansluitingen......

Als laatste: zoek hulp. Ik weet dit klinkt zo knullig maar laat je helpen door mensen in je omgeving. Kijk of er een club is.... Laat je heli controleren waar je 'm hebt aangeschaft; het zou onderdeel van de service moeten zijn.

Veel plezier !!!!

Groet, winkje

Heee leuk dat je hem binnen hebt.

Ik neem aan dat je de handleiding ook hebt.
Op bladzijde 4 staan wat foto's.
Fig.3 onderste servo (roll) aansluiten op de ontvanger - kanaal 1 / bovenste (nick) op kanaal 2.
De controller komt op kanaal 3.
Fig.4 (de pitch) servo komt op kanaal 6.
Fig.5 (de rudder/staart) servo gaat naar de gyro.
De Gyro gaat naar kanaal 4.

Kanaal 5 blijft ongebruikt, tenzij je een andere (HH)gyro wilt inbouwen.

Let wel:
Fig.7 hier staat de gyro gemonteerd.
De plaatst is goed, maar je moet de gyro 180 graden draaien.
(De aansluitdraden van de gyro wijzen dan naar de staart ipv naar de neus.)

En uiteraard ook van hier; veel plezier.

Groetjes, Erwin

@ winkje

Je hebt me nu een stuk verder geholpen alleen nu zit ik nog met de motor. Die wil niet draaien. Terwijl de andere servo op de juiste plaats liggen. Misschien ligt het aan mijn zender dat ik daar iets aan moet veranderen.

Ik heb een multiplex mm-copit zender.
Misschien kan iemand daar ok reageren wat ik moet doen want van de beschrijving wordt ik ook niet veel wijzer van.

Normaal activeer je de controller door eerst eens volgas te geven en dan het gas weer dicht. Als je daarna gas geeft hoort de motor te gaan draaien.

Trottle-hold geactiveerd?

Prik de controller anders eens in een ander kanaal (1 of 2).
Pas wel op met de rotorbladen.
Je kunt ze er beter even afhalen tot alles normaal reageerd.

Groetjes, Erwin

Trottle-hold geactiveerd?

Waar kan ik dat controleren dan want dat zal het probleem wel zijn. Ik zal iest samen moeten activeren want anders doet hij het niet.
Want ik neem aan de de pitch servo en het gas op twee verschillende kanaaltje samen werken tot 1 functie. Want dat kan ik bij het vleigtuig ook de ailaron functie moet ik die soms ook toe passen bij de heli?

Ik heb zojuist de handleiding van je zender ge"download", die moet ik dus even lezen.

Heb je geprobeerd de motor te activeren op een ander kanaal?
(haal de moter het best even uit de heli)

Welke heli-instellingen heb je ingegeven in je zender?

Groetjes, Erwin

Gizmo,

Erwin in een eerder bericht over je rotorbladen: 'je kunt ze er beter afhalen....' Meer dan mee eens, ik ben zelf stelliger: je rotorbladen komen er pas op als je het gevoel hebt dat je de motor afstelling voor elkaar hebt............

Ten aanzien van het lopen van je motor... zoals erwin al aangeeft: controleer even of je op de juiste poort van je ontvanger zit (moet 3 zijn) en of de andere servo's wel werken. Als die 't ook niet doen ligt de oplossing wat meer voor de hand (accu, schakelaar etc etc). Als ze wel werken dan gaan we een stapje verder...... de meeste regelaars moeten eerst geconfigureerd worden. Dit proces verschilt per regelaar en het enige wat ik je hierover kan adviseren is om de waarschijnlijk meegeleverde handleiding te bekijken of het web af te struinen naar de info. ........

Ikzelf test / configureer mijn motor altijd buiten de heli. Dus alleen de accu, regelaar, ontvanger en motor op tafel. Zender altijd als eerste aan, pas daarna de accu aan op de ontvanger. Indien je een computerzender hebt probeer dan zo snel mogelijk de TCUT (throttle cut of throttle hold) te activeren: hierdoor kun je met een schakelaar de motor volledig afsluiten: als de schakelaar uit staat kun je 'gas geven' wat je wilt, er gebeurt niets. Dit is overigens waar Erwin ook al aan refereerde als mogelijke oorzaak voor het niet funtioneren van je motor. Ik denk zelf niet dat dit het kan zijn daar ik de indruk heb dat je alles dus ook je zender nieuw hebt. Standaard wordt de TCUT niet ingeschakeld op een zender, dat zul je echt zelf moeten doen dus het lijkt me dan niet reeel dat deze al ingeprogrammeerd is........

Over een paar uur verdwijn ik voor 2 weken naar Italie..... ik kan dan ook niet meer reageren op dit topic. Ik hoop dat je het allemaal aan het lopen krijgt. Wederom, succes en veel plezier.

@erwin. Ben je mogelijk in de gelegenheid een digitaal fotootje te maken van de aansluitingen op je eigen zoom..... kan deze nieuwe heli-piloot goed van pas komen...........

Groet, winkje

@ winkje

Veel plezier en we spreken elkaar nog wel.

@ Erwin

Ik heb de motor ook nog gewoon op tafel liggen. Dus er kan niet zo veel gebeuren. Ik heb niet veel dingen veranderd in de zender en ik heb de heli op mode 2 staan.
Ik hoop dat jij er wel uit kan komen uit de omschrijving van de zender.
Ik zal nu nog even proberen om de motor op een ander kanaal te zetten. Morgen hoor je wel of dat nu gelukt is ja of nee.

Groetjes

@Winkje Foto-tje zal het niet veel duidelijker maken, hooguit over de gyro.
Wel vast een goed verlof toe gewenst he.
Geniet, wees voorzichtig & tot over twee weken. :bye:

@Gizmo. OK (edit: zender dus wel in heli-mode) ik kom er morgen nog wel op terug. Eerst FF :sleepy: hihi.

Groetjes, Erwin

@ Erwin

Natuurlijk heb ik de zender in model heli staan. Dat stukje heb ik wel begrepen uit de beschrijving. Nou ik ga ook maar op 1 oor liggen en we spreken elkaar morgen wel weer.

Groetjes

Hallo,
Ik heb nu ook een zoom, en ik heb em al inelkaar, alleen ik w8 op een nieuwe tailboom omdat iets erin is geknapt, verspaget stuurt me nu een nieuwe, goede service! :lol:
Ok om terug te komen op jou probleem:
Als je alles goed hebt ingeplugd, leg alles op een tafel,1. doe de zender aan,
2. Sluit de accu aan, 3. Doe de snelheidsregelaar aan, 4. w8 een paar seconden, geef vol gas daarna geen gas, nu moet alles op scherp staan,
doe de throttle stick een beetje omhoog, de motor moet het nu doen, zo niet kan het idd throttle old zijn, maar geeft een zender dat niet aan? mijn eclipse 7 geeft wel throttle hold aan met zo'n leuk piepje dat doorgaat todat je throttle hold eraf haalt,
heb je al een throttle curve en pitch curve in geprogrammeerd?
Als je alles geprobeerd heb snap ik er ook niks meer van......

Theo

Het zal idd wel zo zijn dat de regelaar niet "op scherp" wordt gezet.

Probeer even bij het volgas nog wat extra "gas" bij te trimmen en daarna bij gasdicht nog wat extra dicht te trimmen.
Als het nu wel lukt in je zender de uitslagen (end-points?) bijstellen.

Groetjes, Erwin

Welke Kanalen van de ontvanger heb jij de pitch en de gas(throttle). Die werken samen toch?
Ik hoor het wel. Ik heb op 1: Roll 2: Nick 3: Staart gelust in de giro. 4: Pitch 5: gas(motor). Alles staat in mode 2.

Hallo Gizmo,
Zender moet in swashplate nor staan, en dan moet je dit hebben:

1- roll
2- nick
3- snelheidsregelaar (gas)
4- gyro
5- niks
6- Pitch

dat heb ik op mijn mode 2 eclipse,
Pitch en gas worden gemixt maar daarom moet je het nog wel apart in een kanaal hebben, :hammer: heb je het zoals bovenstaande dan word het correct gemixt,
controleer wel even dat je pitch servo en tail servo goed draaien, zo niet even reversen, en dat je main gear het frame niet raakt, anders laat je hem gewoon even draaien komt er vanzelf wel een gat :lol: en anders even een stukje schuurpapier pakken,

Hoop dat dit helpt,

Theo

@ Theo

Ik moet eerst de accu nog even goed opladen. Want ik denk dat het daardoor ook komt dat de motor het niet deed. De servo's hebben ook maar weinig stroom nodig. Hoelang duurt het bij jou voordat de accu vol is. Daarmee bedoel ik de eerst paar keren.

Als het rode ledje op de regelaar knippert of brand zal de motor het (snel) niet meer doen.

Accu het best opladen met maximaal 1,5A (1500mA).

Groetjes, Erwin

@ Gizmo

Ik heb de accu nog nooit geladen, er zat al wat stroom in,
Ik w8 eerst op mijn voeding voor de lader en op een nieuwe tailboom,

Theo

Hoi,

Ik heb mijn aansluitingen het zelfde als Theo, maar in jouw handleiding staan de aansluitingen zoals jij ze hebt aan gesloten.

Probeer eerst eens met 1 servo alle kanalen langs te gaan terwijl je alle functies een keer bedient.
Dan weet je zeker wie wat doet.
De regelaar (omdat die ook de stroom verzorgt) zul je dan een keer moeten verzetten.

Er moeten dus twee kanalen zijn waarop de servo reageert als je de gashandel bedient.

Sterkte :wink:, Erwin

Ik snap er geen biet van. De servo's werken prima.
Kanaal 4 en 5 werken samen heb ik getest met het wsselen van de servo maar de motor doet het nog steeds niet. De accu is helemaal vol. Zender ook vol. Ik snap er niets van.

@ erwin
Ben je al wat wijzer geworden van de beschrijving van mijn cocpit zender.

Back