zoom 400 rotor/tail rotor toerental motor tand wiel

• Topicstarter Topicstarter J.v.d.Wetering
  • Startdatum Startdatum
J

J.v.d.Wetering

Guest
is er iemand die mij kan zeggen hoe hoog hettoerental van de hoofd rotor
is met de standaart motor?
direct na aanschaf van de Zoom 400 heb ik een brushless motor gebruikt
daar het toerental van de motor 3000 Toeren per volt was
heb ik een 12 tands pinoin gemonteerd nu blijkt de tail rotor te weinig toeren te maken zodat de staart bijna niet meer te stabiseren is
hij blijft nog wel net staan maar er tegen in is niet meer mogenlijk
foutje bedankt
en hoe staat het met twee verschilende tand wielen op de motor as??

2 tendwielen stapelen is een beetje een crime om perfect uitgelijnd te krijgen, maar werkt perfect.

ok gerard
het uit lijnen van de tand probleem kan ik begrijpen
maar wanneer en waarvoor twee tandwielen??
groetjes jan

ik had op mijn eerste setup de himax 4200 kv motor in de zoom, als de headspeed goed was vond ik de staart wat flauw sturen, ik had toen een 8 tands gemonteerd voor het hoofdtandwiel, en een 10 tands die de staart aandreef, dat had een enorme positieve snelheidsverbeterering in de staart tot gevolg

ok gerard
ik heb al reeds een himax 2025/4200 besteld met een 8T pinion moet volgende week binnen zijn
dus zover zogoed
moet zien of de staart nu wel te stabiliseren en besturen is

die combi werkt prima as is, met de himax stuurt de staart voldoende, en als je dan naar bliksemsnelle staartreactie wilt, monteer je dat 2e tandwiel (10 tands) voor de staart

Kijk misschien eens eerst na of de tailrotorhub op zijn plek zit. (dus dat je uitslag van je staartrotor in beide richtingen voldoende is)

hey dennis.
De tailrotorhub zit normaal gesproken op zijn plaats
ook al verstel ik nu de hub naar de goede kant
dan kan ik nog nauwelijks de staart stabiliseren
dus de staart blade leveren te wijnig lift CQ trekkracht uit op de staart.
de trosie kracht van de hooftrotor is groter dan de kracht die de tailrotor opbrengt.
groetjes jan

De rotatiesnelheid van de hoofdrotor en de staartrotor staan in een vast verband dus een andere motor monteren doet daar niets aan. Controleer je uitslagen van de staartrotor eens in beide richtingen (zijn je connecties met de armpjes van de servo 90 graden enz)
De Zoom staartrotor heeft uiteraard zijn beperkingen, als je knife edge piros wil doen, zal je langere staartrotorbladjes nodig hebben. :wink:

ok dennis
maar wat ik niet direct doorhad
als je het tandwiel op de motor verandert
verander je de overbreng verhouding tussen motoras en hoofdas en ook de verhouding tussen motoras en tail as
en aangezien deze verhoudingen niet het zelfde zijn verschid het toerental van de tailrotor tov de hoofdrotor
cq bij een 12 tand draait de tail rotor slecht 2,5 maalrond bij een volledige omwenteling van de hoofrotor en bij een 9 tand wiel op de motor draai de tailrotor 4 maal rond bij een volledige omwenteling van de hoofrotor maw.
bij een groter tand wiel op de motor draait de tail rotor minder toeren bij een gelijk blijvende snelheid van de hooft rotor met alle gevolgen van dien of maak ik een denkfout???
groetjes jan

gerand.
nog een vraag
Als de tail aandrijf as vervangen wordt door de as 3Ddus met tand wielen onder 45 grade
lost dit tevens niet mijn probleem op immers er vervalt een vertraging dus zal de tail rotor meer toeren maken????
groetjes jan

bij een groter tand wiel op de motor draait de tail rotor minder toeren bij een gelijk blijvende snelheid van de hooft rotor

je maakt hier een denkfout, de relatie tussen hoofdrotor en staartrotorsnelheid blijft altijd gelijk als je een ander motortandwiel steekt. reken maar eens uit.

jan dat weet ik niet, ik heb de konische tandwieltjes nog nooit in levende lijve gezien, maar ik neem aan dat de verhouding gelijk blijft, en dat er dus achter een ander tandwieletje zal zitten.

dennis en gerard
jullie hebben gelijk!!! foutje
de overbrenging blijft gelijk misschien dat de
motor met een 12 Tpinion meer torc te weeg brengt anders kan ik het niet verklaren!!
maar de himax2025/4200 met een 8T pinion is binnen dus misschien zijn alle problemen binnenkort wel opgelost

hij moet goed vliegen met die combi jan, er vliegen er al zovelen mee.

mocht je staart dan nog niet naar behoren werken, dan moet je checken wat dennis al aangeeft.
hij moet linksom en rechtsom zowat even hard sturen.
wil je meer toeten op je staart, dan kan je nog de split gear combi proberen.

keep us posted :)

beste gerard.
Ik heb de aandrijving van de hooftrotor en de tailrotor nog eens ge controlleerd : met de 8 T pinion heb ik nu
Als de hooftrotor nu een maal rond is geweest dat de tailrotor 3,75 maal
rond is dus er zit wel degelijk een klein verschil in tailrotor toerental bij verscilende tand wielen op de motoras
2.5 maal bij 12T en 3.75 maal bij 8T ?????
verder nog een vraag gebruik jij de governor mode van de CC25 voor aandrijving
evt high rpm range of low rpm range
Ik lees er verschilende meningen over??
De regeling zou niet snel genoeg zijn??

Bij de himax 4200 moet je de high range govenor gebruiken. Anders gaat hij enorm hunten naar het toerenental.

Back