ZOOM 450: BLADHOUDER CHEAPO TUNING

Na zo'n 15 vluchten met mijn nieuwe ZOOM 450 begon het "bolletje" van de main rotor grip al te slijten, waardoor speling ontstond. Ik moest de bladen opnieuw tracken, maar merkte tot mijn ongenoegen dat de bladen weer bij een negatieve pitch niet goed uitgelijnd waren...

Ik besloot er iets aan te doen, maar 45 euro voor alu grips werd mij te veel. :(

Zo ziet mijn creatie eruit (let op het metalen balletje aan de bladhouder):

zoom450_cheapo_tuning.jpg

Ik heb een paar brass balls gekocht voor de ZOOM 450 incl. schroefjes en de ball link set zodat het niet daaraan zou gaan liggen. Ik heb vervolgens de bolletjes van de kunstof blade grips afgezaagd en de boel wat bijgevijld. Vervolgens met een heet klein spijkertje het middelpunt voorzichtig ingesmolten, om vervolgens de gaatjes in te boren. Probeer er niet helemaal doorheen te gaan, en probeer zo recht mogelijk te boren zodat de brassballs recht komen te zitten.

Ik heb ook wat epoxi lijm op de schroefjes gesmeerd zodat het goed vast zou blijven zitten. Wat meurt dat spul overigens! Voorzichtig (niet te hard) dichtschroeven, en snel de brassballs met een doekje met wat WD40 olie oid schoonmaken zodat e brassballs mooi glad blijven.

Je kunt dit alles het beste proberen op versleten blade grips waar al teveel speling in zit. Dat was bij mij het geval. Zo sloop je niet onnodig onderdelen. Koop een extra setje blade grips voordat je gaat zagen, en zaag niet direct beide bladhouders door. Zo kun je eerst even kijken of je uberhaupt een tweede wilt slopen.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Ik ben zelf tot nu toe best tevreden met het resultaat en verwacht dat er daar de komende tijd geen weinig of heel speling zal ontstaan. M.i. het proberen waard, zeker als je nog oude versleten houdertjes hebt liggen. Nog een kleine (en misschien overbodige) tip: gooi beschadigde onderdelen nooit zomaar weg. Er is vaak nog veel bruikbaars uit te halen, zoals schroefjes e.d. Ik bewaar bijna alles in een bakje zodat ik altijd knutsel materiaal heb liggen. Ik heb zelfs een keer zo'n afgezaagd plastic balletje goed kunnen gebruiken!

Uiteraard alles op eigen risico! :!:

Ha Pixelfixer,

Dat ziet er professioneel uit :!: .

Echter ik verbaas mij enigzins over de speling die je noemt. Als dat ontstaat dan valllen je "links" toch bijna vanzelf van de "ball" :?: . Ik ben zelf nog niet zo nauwkeurig :oops: maar zit wel op het puntje van mijn stoel om hier wat meer over te begrijpen. De speling op de ball-links heb ik nog niet goed begrepen. De een zegt dat deze net vast moet zitten, de ander zegt dat deze door de zwaartekracht al moet kunnen bewegen.

Enig commentaar?

Groeten,
Jan.

Hey Duckhead, bedankt voor je bericht. Dat je links er dan bijna zelf vanaf vallen is wel extreem! Ze zijn veel eerder aan vervanging toe. Vergeet niet dat een heli aardig kan trillen en dat de rotorkop bij en hoge toerental te losse links los zou kunnen maken met alle gevolgen van dien. Ze mogen ook niet strak vast zitten, want ook dat kan verschillende negatieve gevolgen hebben.

Je links moeten soepel kunnen bewegen maar de link hoor je niet op en neer te kunnen bewegen (tov het balletje) of er vanaf of dieper erin. Hier een plaatje ter illustratie. De groene pijlen geven aan hoe de link NIET hoort te kunnen bewegen als je het balletje uiteraard vasthoudt:
speling.jpg

Hier is een link naar een videootje (wel in het Engels) waarin ball links goed worden uitgelegd:
Ball Links - Bob White

Het is heel goed dat je meer wilt begrijpen van de heli, want pas dan kom je er echt ergens mee. Hie rheb je nog een lijst aan interessante video's:
Video lijst

Succes ermee!

Ha Pixelfixer,

Dank voor je antwoord ... nu kan ik weer wat koude donkere avonden doorkomen :wink: .
Ik zal tevens mij links eens controleren. Ik heb het idee dat ze eerder te strak dan te los zijn.

Of ik dit ook in het vliegen merk is nog maar de vraag, ik ben blij dat ik een beetje door de tuin kan fladderen.
Elke ongewenst beweging van de heli reken ik toe aan mijn onbekwaamheid in het sturen :oops: .

Groeten,
Jan.

Back