Ik heb de ZOOM 450 zelf net, en geloof eerlijk gezegd niet dat het chassis
zomaar kan breken. Ik heb zelfs van verschillende mensen gehoord dat ze met zo'n 60KM per uur de grond in zijn gevlogen en het chassis nog prima was. Ik denk eerder dat sommigen na een paar stootjes met de heli gewoon verder zijn gaan vliegen (ongeduldig en hopend dat alles nog ok is), en dat bijvoorbeeld een lichte kromming in de hoofdas bij hoge toeren voor zeer sterke vibraties is gaan zorgen met het breken van het chassis als gevolg. Wel ben ik van mening dat het chassis onnodig zwak is op sommige plekken. Protech biedt op eigen site reinforcement plates van CF aan voor bij de motor. Ik had echter nog een mooi plaatje aluminium liggen en heb zelf 2 plaatjes voor gemaakt om het wat te verstevigen, just in case. Zie hier een plaatje:
Het lijkt mij overigens niet onzettend veel uit te maken, want volgens mij zou het frame juist ACHTER de motor breken (tussen de motor gear en de main gear in). Toch vond ik dat die gleuven in het chassis voor de motorblok wel erg hoog zaten, waardoor het boven de schroeven wellicht zou kunnen breken. Vandaar ik de plaatjes boven ook wat dikker heb gemaakt, in de hoop het frame wat te verstevigen. Ik heb er verder niet echt over nagedacht, doe ik denk ik pas als mijn frame echt een keer zomaar uit elkaar zou spatten ofzo.

(keihard afkloppen)
Ik zou je aanraden om je er niet te druk over te maken, want ik heb eerlijk gezegd maar van 1 persoon gelezen/gehoord dat iets dergelijks is gebeurd, en er zijn er echt wel meer dan 10 van verkocht he? Zorg er gewoon voor dat je na een (lichte) crash, of nadat je bijvoorbeeld je bladen iets hebt getikt, je er van uit gaat dat op z'n minst 1 iets niet meer 100% is, ook al ziet het er netjes uit. Kijk alles geduldig na voordat je weer op volle toeren probeert te vliegen. Een kleine verbuiging in een as, of een verschil in blad gewicht kan al genoeg zijn om enorme vibraties te veroorzaken in je heli met alle gevolgen van dien. Sommige mensen vliegen heli's alsof het bartsmit RC autootjes zijn, dan krijg je uiteraard problemen. Persoonlijk zou ik ECHT niet zoveel extra geld besteden aan een sterker frame. Ik leg het liever opzij voor een nieuwe. Mijn heli gaat toch wel een keer echt stuk, zeer waarschijnlijk door MIJN schuld... Aan de hand van mijn ervaringen is de enige manier om heli's nooit te slopen NOOIT of zeer zelden ermee te vliegen, of belachelijk veel geluk te hebben :lol: