Zoom XL

• Topicstarter Topicstarter DennisTheMenace
  • Startdatum Startdatum
D

DennisTheMenace

Guest
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/album_page.php?pic_id=723

Dit is een nieuwe prototype elektro heli. Grootte is 30 size (500-550 blades)
Specs:
-full alu-carbon
-full ball bearing
-driven tail
-ccpm
-cnc delrin gear
-ruim batterycompartiment
-alles push-pull

Ik ben begonnen aan deze heli omdat ik vond dat er momenteel geen echte gunstige heli op de markt is van deze grootte. Persoonlijk was ik heel tevreden van de eco 8 maar die is een beetje outdated, de logo 10 werkte reuze maar was dan weer heel duur voor wat je kreeg. Verder vond ik de helis van Plöchinger altijd briliant maar net iets te exotisch voor de gemidelde piloot.
Het uitgangspunt van de Zoom XL was een duurzame heli te maken die alle specs heeft voor een prijs die in het bereik ligt van de gemiddelde piloot. De Zoom XL is bijna full option en zal begin volgend jaar op de markt komen.

Bedankt voor de sneak! :D

Wat voor motor vlieg je hem mee? (ik zie een Hacker, welk type?)
Hoeveel cellen?
En wat is het gewicht met deze setup?
Wat is er allemaal alu (de hele kop??)?
Krijgt deze net zo'n poepig canopytje als de Zoom?
Wat zijn de geschatte kosten van deze dan?

Er komen steeds meer electro's :D Concurentie is altijd goed. (voor ons ;) )

Heb het antwoord op Runryder al gevonden:

Yes, Dennis is flying at my field.
Did Dennis already tell you about the new electric ZOOM XL 550 he designed and is testing at the moment. This is a awesome electric heli in the class of Logo 14 and more. Dennis told me that he wanted to design the best electric 3D heli at this moment. From what I saw, he did it. He told me the heli will be available in March 2005.
He flies this heli with 5 lipo cells and a C50 hacker motor. This heli performs as a .50 class and the weight is only 2200 gram including battery. The heli is completely made out of carbon fiber and alu cnc parts. Also the head is in alu. He told me the price will be very very acceptable compared to others.

Het is meer een Logo14 concurent dus. Dus hij zal wel eens stuk duurder worden als een Logo10.

Het spreekt mij wel aan, ik was eigenlijk van plan een Logo 10 te kopen.
Ik wacht dit even af.
Ik ben een gemiddelde piloot dus géén 3D piloot, met al die high-tech specs betwijfel ik of de prijs de gemiddelde vlieger nog wel aanspreekt.

Rhelie zei:
Het spreekt mij wel aan, ik was eigenlijk van plan een Logo 10 te kopen.
Ik wacht dit even af.
Ik ben een gemiddelde piloot dus géén 3D piloot, met al die high-tech specs betwijfel ik of de prijs de gemiddelde vlieger nog wel aanspreekt.
Ik denk ook dat de prijs zwaar boven de prijs van een Logo 10 gaat liggen. Ik zou ook de prijs niet afwachten, maar ook de ervaringen van andere. Na de "inpuls aankoop" van de gewone Zoom ben ik toch wat sceptisch geworden. En die problemen zijn nog steeds niet door Protech opgelost. Zelfs de Zoom "pro" heeft weer zo'n slechte staart-tandwiel constructie. Eerst maar even al de kinderziektes afwachten.

Satoer zei:
Ik denk ook dat de prijs zwaar boven de prijs van een Logo 10 gaat liggen.

Hoe kan je dat nu zo zeggen joh als je het onderstaande leest. Ik haal daar uit dat de prijs onder de logo 10 komt te liggen. Maar we zullen het vanzelf wel zien.

DennisTheMenace zei:
de logo 10 werkte reuze maar was dan weer heel duur voor wat je kreeg.

Een logo 10 kost 350€. Zeker weten dat deze heli zwaar boven dat bedrag komt. Ik gok tegen de 600€ (prijs van een Logo 14)

Als je zijn verhaal goed leest kun je er alle kanten mee op en is het gehuld in vaagheid. Een nieuwe Opel Astra is ook betaalbaar voor de gemiddelde heli-piloot.

Zijn doelgroep zal niet de gemiddelde helivlieger zijn denk ik.

Hi,

Ik liep al een maandje of twee met soortgelijke gedachte....... laten we de koppen (en kunden) bij elkaar steken om zo een gruwelijke goede, maar ook betaalbare electro heli te bouwen........... Kan een ieder die d'r aan meewerkt ook nog het een en ander leren......... lijkt / leek me een leuk project.

Lees ik dit net: Dennis komt d'r waarschijnlijk al mee in het voorjaar. Gaaf! Ben erg benieuwd!

Neemt niet weg dat ik eerdaags een ander topic open om het alsnog aan te zwengelen..... (geinteresseerden kunnen me al via PB bereiken).

Groet, winkje

Uiteraard is de prijs een gevaarlijk onderwerp maar toen ik zei dat de Logo 10 duur was voor wat je kreeg was dat voornamelijk bedoeld op de inhoud van de kit: alles plastic, weinig lagers, plastic bussen ipv lagers!
De Zoom XL moet meer waar voor zijn geld gaan bieden, hij zal dus wel iets duurder zijn dan een Logo maar je krijgt er ook wat voor. De prijs zal rond de prijs van een Logo 14 kit liggen, hopelijk komen we er uit om hem onder de 600 euro te krijgen(carbon blades included).
De setup op de fotos is enkel om te testen en is eigenlijk wat te zwaar: ik vlieg daar met een C50 XL met 4-6 lipos. De bladhouders, swash en headblock zijn alu; washout en mixers plastic. De canopy zijn we nog aan het frezen en zal binnenkort klaar zijn, ze lijkt echter niet op die van de Zoom.Gewicht hangt sterk af van de uitrusting maar ligt tussen de 2200-3000 gram auw. Ik kan hem eens wegen maar hoe? zonder motor/blades/battery? Zeg het maar (Prototype is wel zwaarder want hierin zit oa nog een vol! alu tandriemschijf in)

Hoi dennis,

Ik vind dat je hier wel erg kort door de bocht ben van de logo 10:
DennisTheMenace zei:
Uiteraard is de prijs een gevaarlijk onderwerp maar toen ik zei dat de Logo 10 duur was voor wat je kreeg was dat voornamelijk bedoeld op de inhoud van de kit: alles plastic, weinig lagers, plastic bussen ipv lagers!
De logo zit namelijk vol met lagers. ik kreeg net een pm met de vraag:
Effe serieus, in de posting over de zoom XL las ik dat de logo 10 niet gekogellagerd is (ik ging er vanuit van wel).
Ervaar jij dit als een nadeel, of merk je daar niks van? (mometeel zeker niet ;) )
In totaal zit er in de standaard Logo10, 20 kogel-lagers. En zover ik heb kunnen ondekken 4 glijlagers, waar ik tot nu toe nog steeds geen speling tussen heb.
Verder hoeft plastic niet zwak of slecht te zijn. Mijn plastic frame heeft ondertussen al 2 flinke crashes overleeft. Het enige wat gebroken was is de nokjes waar de skids aan vast zitten.
Het enige zwakke plastic zijn de vins. Die breken als ze een tik krijgen.

DennisTheMenace zei:
De Zoom XL moet meer waar voor zijn geld gaan bieden, hij zal dus wel iets duurder zijn dan een Logo maar je krijgt er ook wat voor. De prijs zal rond de prijs van een Logo 14 kit liggen, hopelijk komen we er uit om hem onder de 600 euro te krijgen(carbon blades included).
Een Logo10 kost in Nederland 350€ Ik weet niet wat jij onder "iets duurder" verstaat. Maar die Zoom XL gaat dus bijna het dubbele kosten, dat is in mijn ogen niet "iets duurder" hoor. ;)

Ik denk dat de Zoom XL in een totaal andere klasse zit dan de Logo10. En je de Zoom XL daar ook niet mee moet gaan vergelijken. Eerder met een Logo14.

Inderdaad zit de Zoom in een andere klasse, ik zat denk ik ook met de Logo 14 in mijn hoofd toen ik dat schreef denk ik.
Wat de kogellagers betreft: in mijn Logo 10 kit zaten er bitter weinig. Van de swash omhoog zitten er slechts 4 kogellagers in de rotorkop, de flybar carrier scharniert op plastic rondjes, dit vindt ik maar pover. Alle omlenkhebeltjes waren bij mij trouwens op busjes wat op zich niet slecht is maar op termijn moet je die wel sneller vervangen. Er zitten ook veel moeren in zonder nylon ring (nylstop) wat op een heli toch wel vervelend is. Er zitten idd 20 lagers in, (in een raptor 30 zitten er zon 50-tal) dit vind ik voor een heli relatief weinig.
Maar hey, ik heb ook gezegd dat ik vind dat de Logo momenteel een van de beter ehelis op de markt is.

Hoi Dennis,

Ik wil er geen Logo10 discussie van maken. Zonde van je draadje, het is en blijft een waanzinnig project waar je mee bezig bent.
Maar wil toch even iets recht zetten:
DennisTheMenace zei:
Wat de kogellagers betreft: in mijn Logo 10 kit zaten er bitter weinig. Van de swash omhoog zitten er slechts 4 kogellagers in de rotorkop, de flybar carrier scharniert op plastic rondjes, dit vindt ik maar pover.
Zie exploided view laatste blz handleiding: http://www.mikado-heli.de/files/englisch/manuals/manual_logo10_6mb.pdf
Ik heb snel even gekeken hoeveel lagers er in de kop van de Logo zitten.
2 in elke bladhouder (dus 4)
1 Druk lager is elke bladhouder (dus 2)
2 in de flybarstang-houder
2 in de flybar bridge-wip
Wat een totaal maakt van 10 lagers in de kop.
Alleen de washout heeft geen lagers en de mixing arms scharniert op metalen bussen ipv lagers.

Ok om af te sluiten dan: in MIJN Logo 10 kit zaten 4 lagers in de kop. Op de tekeningen staan weliswaar kogellagers, maar bij mij waren het plastic rondjes :idea:

Back