Zoom400.....als een baksteen..??

  • Topicstarter Topicstarter Butzi901
  • Startdatum Startdatum
B

Butzi901

Guest
Geachte (electro) heli collega's,

ik vlieg al een tijdje met de zoom400 van protech, met de orginele ontvanger uit de besturings-set, maar met een sterkere regelaar dan
orgineel (die bleek vooral te licht voor de bec).
De zoom vliegt uitstekend, maar ik heb wel een enkele keer lichte stoor-
impulsen waargenomen die een kleine schok in het vliegbeeld veroorzaakten, niets ernstigs, hij bleef tenminste gewoon vliegen.
Ondanks vele pogingen het complete systeem te ontstoren en de antenne
positie te verbeteren is het nu plotseling twee keer voorgekomen dat de motor er volledig mee stopt en de zoom als een baksteen stuurloos ter aarde stort. (voor autorotatie is echt geen tijd)
Als door een wonder bleef de schade tot nu toe beperkt tot een licht verbogen hoofdas en afgebroken onderstel(letje), maar nu is mijn vraag
(als electro-leek) wat veroorzaakt nu dat de motor volledig uitvalt, de regelaar, of de ontvanger.
Als ik bij het slachtoffer aankom blijken de servo's te werken en de motor
reageert weer als ik het "gas" een keer terug neem.... :?:
Het orginele motortje wordt flink heet (na enkele minuten) maar volgens
kenners is dat normaal, en de regelaar is zwaar zat voor een speed 400.

Wat kan ik doen om te controleren waar het probleem vandaan komt,
alvast bedankt.
 
Klinkt toch als overbelasting van de motor regelaar (koeling voldoende?). Daalt de accuspanning niet toevallig onder het cut-off niveau?

Als je regelaar in de beveiliging schiet zal hoogst waarschijnlijk ook je bec direct zonder spanning komen te zitten....
 
Als mijn phoenix10 (borsteloze controller) in mijn hummingbird een ontvangers storinkje krijgt nokt m'n motor er ook mee voor een halve sec. (dat is een kwart sec teveel om nog te recoveren :( ) Dus het zou wel degelijk een ontvangers probleem kunnen zijn.
 
Dit heeft er alle schijn van dat, heel even (?), de spanning weg valt.
Het lijkt op een RESET van de BEC/ontvanger
Ik zou eerst de verbinding tussen accu & ontvanger vervangen.

Ik vlieg de Zoom nog geheel orgineel.
Als bij mij het rode ledje gaat branden, is er nog niets aan de hand.
Volledige controlle. Wel minder vermogen.

Groetjes, Erwin
 
storing blijkt....accu.??

Deel 2 van de Zoom 400 met baksteensyndroom,

waarschijnlijk heb ik de storing gevonden, toch de (1500 kokam) accu.
Deze week heb ik eerst nog het orginele onvangertje vervangen door
een kleine 6 kanaals Futaba.
Helaas bleek dat bij een reikwijdtetest weinig tot geen resultaat op te
leveren, eerder had ik al wat geexpirimenteerd met div. kristallen,
en antenne ligging, wederom geen merkbaar verschil.

Vanochtend eerst de orginele (1400 lipo) leeggevlogen zonder enig
spoor van storing, 5 min. daarna de 1500 en jawel, na 2 a 3 min. viel
de zoom op hooguit 15 meter afstand van 2 meter hoog in de spruiten.
Gelukkig staan de spruiten er al florisant bij zodat de val uitstekend ge-
broken werd en alleen het bladhouderasje iets verbogen was.

Voorlopig vlieg ik uitsluitend met de 1400 lipo, en zal ik de 1500 kokam
aan de nodige tests onderwerpen, graag hoor ik van anderen of zij wel
eens hebben meegemaakt of gehoort dat die kokam's plotseling geen
stroom meer afgeven, maar direct daarna weer wel.. 8O
Ik vind het (als elektro-leek) maar een raar verhaal, maar ik kan er niks
anders van maken.

Tot zover dit verslag, misschien dat iemand hier iets aan heeft, en mocht het toch iets anders blijken te zijn dan laat ik dat uiteraard weten.

Happy (controled) landings

Marco
 
Is het niet zo dat door de trillingen in je heli (die zijn er tenslotte altijd wel een beetje) een eventueel slecht kontakt in de accu heel even open komt te staan waardoor de regelaar reset?

Met andere woorden controleer eens of alle soldeer verbindingen in het accu pakketje nog wel helemaal goed zijn.

Mark
 
Zitten er dunnere draadjes aan de kokam? Misschien wil de regelaar meer stroom trekken dan hij kan.
 
reaktie op satoer&markw

@ satoer en markw,

er zitten behoorlijk dunnere draadjes op de 1400, standaard gesoldeerd
en ge-sealed. (klein blokvormig pakket, geheel gesloten)
Op de orginele regelaar bij het pakket zaten ook van die (in mijn ogen)
fragiele dunne draadjes, toch worden die draden en de verbindingen
totaal niet warm, dit in tegenstelling tot beide accu's en de motor.

Wat mij direkt brengt bij markw,
ook ik heb gedacht aan de soldeerverbindingen, de combinatie van trilling
en warmte/hitte is "gevaarlijk" maar ik kan de verbindingen uitstekend
controleren aangezien ze vooraan en open op het printje liggen.

Bedankt voor jullie reaktie's, ik hou jullie op de hoogte!

Marco

P.S. vliegen jullie de zoom ook, en zo ja met hoeveel graden pitch +&-
ik heb het op de voorgeschreven 7graden (iets meer misschien)
rollen gaat prima met de standaard motor, maar een loop/flip
achterover wordt meestal een "drol", voorover ben ik nog niet
aan begonnen, of gaat dat juist makkelijker??
 
Back
Top