ZoomZoom 4d met axi 2208/26 ???

Hoi,

Heb een vraag voor de kenner....

Heb een ZoomZoom 4d gekocht met een axi 2208/26 motor en een castle 25 regelaar.
Wil deze gaan vliegen met 3S kokam 1250.
Kan deze combi of heb ik een andere motor nodig.
welke prop kan ik het beste gebruiken.

Ziet erg te twijfelen aan de motor of deze het aankan....

Alvast hertelijk bedankt.

Nickos

Nickos,

Ik denk dat je twijfel terecht is.
De Zoom Zoom 4d is niet het lichtste vliegtuig (bij normale bouw vliegklaar gewicht c.a. 400 gram) en bedoeld voor allerlei 3D figuren, kortom een goede vertical performance is zeer wenselijk. Dit betekent vaak dat een prop met grote diameter (kleine spoed) een pré is. De 2208/26 op een 3S pakket maakt veel toeren en heeft echter een prop met kleine diameter nodig.

Leverancier info:
Propeller range 2xLi-Poly prop 8"x4,5"
3xLi-Poly prop 7"x4"
8 cells prop 8,5"x5

Kortom, naar mijn idee is de motor die jij aangeeft niet de meest geschikte motor, het vliegtuig zal wel vliegen, maar haalt niet de mogelijkheden die het vliegtuig te bieden heeft.

Mijn ervaring:
Na wat experimenteren met motoren, propellers ben ik tot de volgende configuratie gekomen:

Een goede combinatie voor zowel level als vertical flight met een max opgenomen vermogen van c.a. 110 Watt is:
AXI 2212/34 met 3S Lipo (polyquest 1500) met een GWS Hyper Drive prop 11x7.

Bij een kleinere spoed (bijv: 3.8 ) neemt de vertical performace toe alleen komt het vliegtuig in level flight bijna niet meer vooruit, bij een beetje wind is dit zeer vervelend vliegen.
Bij de Propellors van APC merk ik een stroomtoename van c.a. 30 % maar nauwelijks verbetering in de vertical performance.

Ik hoop dat je met deze info wat kan doen, de Zoom Zoom 4D is een leuk vliegtuig dat met wind nog steeds goed te vliegen is. Vliegtijden van > 15 min. zijn geen uitzondering.

Mvgr, Fred

Fred bedankt,

Heb hier ook een bouwdoosje van een ZoomZoom liggen met een Axi2212/34.

Op rcgroups zie je dat de 2212/26 veelvuldig gebruikt wordt. Type van Mickos ook wel maar geven ze meestal aan dat dat marginaal is.

Nu begon ik dus te twijfelen aan m'n motorkeus, maar zo te horen overproppen die amerikanen de 2212/26 behoorlijk.

Kun je misschien ook aangeven hoeveel stroom jij max. trekt, ik zit te twijfelen aan een CC10 aangezien de CC25 te zwaar is, zowel in gewicht als ampere's.

Vlieg jij de ZZ met dubbele servo's op de rolroeren of maar eentje.

bij voorbaat dank,

Rick

Fred,

Bedankt voor je uitleg, heel duidelijk!!!
Ben net terug geweest bij de zaak waar ik die axi gekocht heb en heb de motor omgeruild voor een 2212/34
Op het Engelse forum zag ik het eigenlijk ook wel staan maar wilde alle twijfel wegnemen die ik had voor wat betreft deze motor keuze.

Dan is het nu tijd om de ZoomZoom in elkaar te knutselen.

Mischien nog handige tips?

Anyway,

Thanks a lot.

Nickos

Rick, Nickos,

In de configuratie zoals ik hem omschreven heb is de stroom c.a. 10 Amp.. Let op: met een APC 11x7 ipv een GWS Hyper Drive prop gaat de stroom over de 13 Amp !. De motor wordt ook fors warmer en wordt (bij volgas) buiten zijn specs. gebruikt.

Als je de regelaar zoals in de bouwkit omschreven wordt in het EPP verwerkt, koelt deze nauwelijks meer. Bij gebruik van een tien Amp. regelaar zit je tegen de limiet van zijn kunnen aan en kan het gebrek aan koeling zijn “dood” betekenen.

Zoals ik hem nu vlieg is het “unlimited vertical” met een stroom van c.a. 10 amp. Tijdens het hooveren is de stroom c.a. 5 – 6 amp.

Als servo gebruik ik een enkele Waypoint 084 met verlengde servo-hevel (noodzakelijk voor grote ailleron uitslag). Echter ik zou nu kiezen voor een dubbele uitvoering (twee lichtere servo’s) zodat ik mijn aillerons met elevator kan mixen. Waarschijnlijk ga ik dit veranderen, de c.a. 5-10 gram gewichtstoename is volgens mij geen probleem.

Mvgr, Fred

Fred,

GWS hyperdrive ? Geen normale GWS 1047 prop? Deze schijnt heel goed te presteren!? Let me know ! wat is het voordeel van de Hyperdrive?
Heb zelf de castle 25 regelaar, zal de ampere goed aankunnen dacht ik.
Zal deze wel in het EPP verwerkt kunnn worden?

Hoe heb je de aileron hevel gemaakt?
Zoals beschreven op het amerikaanse forum?
2 hevels op elkaar schroeven en verlijmen?
Hoever staan de verste "gaatjes" uit elkaar?

Grtz
Nickos

Nickos,

De standaard GWS 10x4.7 werkt goed bij windstil weer, en heeft erg veel trekkracht. Echter ik vlieg meet de ZZ ook met meer wind, de kleine spoed heeft als gevolg dat zijn voorwaartse snelheid erg laag ligt. Ik vond het hinderlijk om met bijna “volgas”tegen de wind in te moeten cruisen. Een grotere spoed zou de oplossing zijn, echter ik wilde voor de vertical performce niet teveel inleveren.

Wat experimenteren leerde mij dat de standaard GWS’s met grotere spoed en de APC’s niet goed presteerden bij vertical manouvres. Als meetwaarde heb ik de opgenomen stroom bij het hooveren gebruikt, en de maximum opgenomen stroom. Als resultaat vond ik de Hyperdrive 11x7 van GWS het best presteren. Max opgenomen vermogen c.a. 110 Watt (c.a. 10 amp), en het gebruik bij het hooveren c.a. 5-6 amp.

In het “veld” vind ik de 11x7 hyper drive lekkerder vliegen dan de 10x4.7 standaard prop, maar dit kan een kwestie van smaak zijn. Je zou ze allebei kunnen proberen.

Ik heb zelf ook de 25 Amp regelaar met maximum Advance timing in het EPP verwerkt, ik heb nog geen thermische problemen geconstateerd. Of dit in de zomer ook nog goed werkt moet ik nog uitproberen.

De servohevel heb ik als volgt gemaakt:
· De basis is een “volwassen”servohevel met een afstand van c.a. 4 cm tussen te uiterste gaten.
· Van de standaard waypoint servohevel heb ik alle hevels verwijder en het resterende middenstuk op maat gemaakt zodat dit in het middelste gat van de grote hevel past.
· Goed verlijmen, eventueel de hoogte van het middenstuk aanpassen, en het juiste schroefje zoeken om de servohevel te bevestigen.

Mvgr, Fred

Sluit mij geheel aan bij de vorige spreker...
Hier ook een 2212/34 met de 11x7 HD prop en een CC 25 regelaar in het EPP, een CC10 OP het EPP zou ook moeten werken
Lekker gemoedelijk 3D kistje voor erbij, ik vlieg met Waypoint 064 servo's op elke aileron een en PolyQuest 880 3spakket (10,5 amp continu)

Peter

Fred,

Wederom bedankt voor je uitleg ! :lol:

Ik heb zo'n GWS 1047 hier liggen maar uitgaande van jouw verhaal over de Hyper drive 11x7 geeft mij toch wat meer vertrouwen in het vliegen in de buitenlucht.
Hier aan de kust (Heemskerk) waait het namelijk "altijd" wel.
Wil in iedergeval niet in power inleveren, lijkt me juist het leuke van dit kissie om lekker te kunnen "uitleven".....
Ik heb de CC 25 nog niet echt bekeken, zit nog netjes in het zakje...
Leek me de juiste regelaar voor de job.
Zie dat Peter ook dezelfde coniguratie gebruikt.
Weet nog niet of ik hem in het EPP ga verwerken hoewel het natuurlijk wel veel mooier staat.

Het maken van je servohevel heb je listig bedacht, heb je hier een plaatje/fotootje van??
Vlieg jij zelf met die polyquest 3S cellen?
Waar ligt jouw zwaarte punt gemeten vanaf de voorlijst?

ZZ zit bijna geheel in elkaar.... super leuk kissie !!!

Grtz
Nickos

Olaf,

Bedankt voor de link...

Ik denk dat ik ook heel tevreden ga zijn over deze motor.
Er zijn al veel goede berichten in het Amerikaanse forum over dit motortje!
Ook die ZZ4D >> denk dat het een onwijs leuk hover kissie wordt !

Grtz
Nickos
:lol:

Wij vliegen op de club met zo'n 6 man ook een zoom 4d. Wij gebruiken een AXI 2212/26 met 10x4,7 prop, Hacker MASTER 18-B FLIGHT en 3s Lipo 880.

Wij gebruiken deze setup al zo'n 6 maanden naar alle tevredenheid. Het enige nadeel van de ZZ is dat als het gas er af gaat dan wil de ZZ direct naar benenden vallen.
Verder een prima 3d toestel.

Succes,

Walter

Tja, het is geen zwever, maar met een beetje up kan ik toch echt wel wat cirkeltjes draaien met motor uit voordat ie beneden is.....

Peter

Eindelijk eens tijd gevonden/gemaakt om m'n ZoomZoom in elkaar te prutsen. Zondag was het enigzins redelijk weer om het ding te testen, was het niet dat bij de motortest, de complete motor uit de kist werdt gerukt.
Vanavond wat aan het testen geweest en ben tot de conclusie gekomen dat de propsaver van ACW niet geschikt is voor deze setup. Zelfs met een GWS 10x4.7 en een enkele O-ring klapt de prop er nog af. Dubbele O-Ring gaat iets langer goed.
Welke montage methode gebruiken jullie ??
Op RC Groups was een voorkeur voor de Radial Mount Set, ziet er 'zwaar' uit en opboren van props lijkt dan ook nodig.
Iemand ook nog settings voor de CC25 en een 2212/34 op 3 Lipo, zoals Timing en evt. favorieten Software Versie.

m.vr.gr.

Rick

Hoi,

Op het internet zie ik veel mensen met een zoom zoom 4D met een axi motor.
Maar ik zag op www.lipoly.com dat een typhoon micro 15 voor buiten wordt geadviseerd.
Hier bedoelen ze neem ik aan de typhoon 15/10?
Hoe zou dat vliegen?
Waar kun je deze kist in Nederland kopen?

Marten

Hallo Marten,

Op de site staan ook de spec's van de Micro 15, 1500 K/V en 72 gr. Ik zelf gebruik een AXI 2212/34 met 3S Lipo ETEC 1250, dat is een 740 K/V en 57 gr.
Je ziet zelf het verschil in spec's, en ook ik kan beamen dat deze setup met een GWS 11x7 HD zich ook nog met wat wind buiten goed laat vliegen.
Let wel op een 'Radial Mount' om de motor achterste voren te monteren is zeer gewenst. Gaat dit wel bij de Typhoon's ??
Was laatst bij Verspaget in Eindhoven en die hadt een aantal dozen van de ZoomZoom 4D in het schap staan.
Wacht niet te lang, een aantal clubleden uit Son waren behoorlijk onder de indruk van het vliegbeeld.

Rick

Hoi,

Dus de typhoon 15 heeft een veel hoger k/v, heeft ook meer trekkracht.
Maar is ook weer zwaarder.
Verder een voordeel van de typhoon is dat ik deze motor ook goed kan gebruiken in veel andere toestellen.
Maar het moet dus wel kunnen.
Ik ga morgen eens verspaget eens bellen voor wat info, prijs e.d.
Waarom zou je de motor moeten omdraaien? Volgens mij kon je wel een reverse shaft kopen voor de typhoon maar dat weet ik even niet.

Marten

Je kan de as demonteren en omdraaien zodat de as uitsteekt aan de rotor kant.
De achterkant is vlak, dus die kan je direct op een plaatje schroeven.

Dit kan met alle axi's. Ook de grotere.

Back