Zoontje wil vliegen.

Discussie in 'Beginners' gestart door ThalesMaximus, 3 aug 2018.

  1. ThalesMaximus

    ThalesMaximus

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Genk
    Leuke en goede tips, en die met de kleuren inderdaad ook.
    Ikzelf heb ook leren vliegen met mijn vader, dus het kan wel :)
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb in Duitsland regelmatig vliegshows gezien met papa en zoon met 2 dezelfde modellen,
    Zoonlief vloog beter, heeft geen besef dat er 4000 euro in de lucht hangt en dat vliegt een stuk relaxter.
    Maar dat was ook met karten zo.... papa hij is stuk..
    Papa kon de rekening a een paar honderd euro betalen.

    GJ
     
  3. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Misschien nog een tip waar je wat aan hebt:

    Een van de moeilijkste dingen om te leren is dat links en rechts verwisselen wanneer je vliegtuig naar je toe vliegt. Wanneer je het even niet weet stuur je zomaar de verkeerde kant op.

    Wat dan enorm helpt is te vertellen dat wanneer je toestel zijn eigen weg kiest en de verkeerde kant op gaat, je de stuurknuppel in de richting moet bewegen van de vleugeltip die naar beneden gaat.

    Dat heeft mij toendertijd enorm geholpen. Niet nadenken over rechts of links en hoe je moet corrigeren: gewoon je knuppel bewegen naar de tip die wegvalt.

    Een simulator en een goedkoop op afstands bestuurd autootje laten rijden helpt ook om te leren hoe rechts en links veranderen bij, van je af, en, naar je toe vliegen.
     
  4. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Die tip heb ik vaker gehoord en ik vind hem eigenlijk een beetje vreemd; als je blijft denken in links en rechts, ga je uit van jezelf op de grond i.p.v. je te verplaatsen in de "piloot" in het toestel. Misschien helpt het beter om de zender ongeveer in dezelfde oriëntatie als het vliegtuig vast te houden, of zeg ik nou iets heel raars? Ik ken het probleem persoonlijk niet.
     
  5. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Of het heeeeel raar is weet ik niet. Maar wel tamelijk raar..... naar mijn bescheiden mening.

    Wanneer je je zender continue in de orientatie houdt van je vliegtuig, dan beweeg je de zender dus met het vliegtuig mee. Wanneer jou vliegtuig van je af vliegt, of wanneer het van links naar rechts vliegt, is dit nog te doen. Maar wanneer je het toestel naar je toe laat vliegen sta je dus op een gegeven moment met je rug naar het toestel. Je kijkt dan over je schouder naar je toestel dat jou van achter nadert, terwijl je je zender voor je buik in de richting van het toestel houdt.....

    Of begrijp ik je verkeerd?

    Je moet, als je buiten het toestel staat, juist helemaal los komen van rechts en links. Dat is alleen relevant als je in het toestel zit.

    Als je buiten het toestel op de grond staat en het toestel vliegt van je af dan gaat sturen automatisch. Wanneer een vleugeltip naar links weg valt dan hoef je niet na te denken waar je de stick heen moet duwen om het toestel weer recht te leggen.

    Maar wanneer het toestel naar je toe beweegt onstaan er problemen. Je moet vlot kunnen corrigeren en niet hoeven na te denken. Want wanneer een vliegtuig dat een vleugeltip laat vallen ook nog eens extra in die richting wordt gestuurd gaat geheid over in een spiraal en duikvlucht.

    Je moet dus een automatisme ontwikkelen voor het corrigeren - en dat is de regel “stick naar de vleugeltip die zakt”

    Overigens leren kinderen dit razendsnel, met een rc autotje of een uurtje op de simulator is het gepiept. Volwassenen leren veel langzamer. Juist voor hen is deze tip het meest behulpzaam.
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Als het toestel naar je toe vliegt, stuur dan een klein beetje een kant uit. Je ziet dan waar hij heen vliegt.
    Nu weet ik dat ik "de andere kant" op moet sturen.
     
  7. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Mijn idee is alleen dat je je verplaatst in het toestel, dan hoef je geen enkele truc te leren en bestaat er niet eens zoiets als naar jezelf toe vliegen.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je nog geen routine hebt is naar de laagste vleugel toesturen een mogelijkheid.
    Alleen moet je dan gaan nadenken dan neemt dat weer extra tijd in beslag.
    Het beste is om zo veel mogelijk te vliegen, elk vrij uurtje proberen te vliegen dan krijg je routine.
    Wat je absoluut niet moet doen is de zender zo draaien dat je de richting van het vliegtuig houdt.
    Je leert het dan verkeerd aan en wat je aanleert leer je veel moeilijker af.

    GJ
     
  9. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Mijn zoon Lucas heeft al vanaf dat hij 9 jaar is een Hobbyking Bixler. Inmiddels is hij 12 en vliegt er nog steeds met veel plezier mee.
    2x aan de kabel geweest en daarna zelfstandig.

    Mvg,

    Bart
     

Deel Deze Pagina