Die tip heb ik vaker gehoord en ik vind hem eigenlijk een beetje vreemd; als je blijft denken in links en rechts, ga je uit van jezelf op de grond i.p.v. je te verplaatsen in de "piloot" in het toestel. Misschien helpt het beter om de zender ongeveer in dezelfde oriëntatie als het vliegtuig vast te houden, of zeg ik nou iets heel raars? Ik ken het probleem persoonlijk niet.
Of het heeeeel raar is weet ik niet. Maar wel tamelijk raar..... naar mijn bescheiden mening.
Wanneer je je zender continue in de orientatie houdt van je vliegtuig, dan beweeg je de zender dus met het vliegtuig mee. Wanneer jou vliegtuig van je af vliegt, of wanneer het van links naar rechts vliegt, is dit nog te doen. Maar wanneer je het toestel naar je toe laat vliegen sta je dus op een gegeven moment met je rug naar het toestel. Je kijkt dan over je schouder naar je toestel dat jou van achter nadert, terwijl je je zender voor je buik in de richting van het toestel houdt.....
Of begrijp ik je verkeerd?
Je moet, als je buiten het toestel staat, juist helemaal los komen van rechts en links. Dat is alleen relevant als je in het toestel zit.
Als je buiten het toestel op de grond staat en het toestel vliegt van je af dan gaat sturen automatisch. Wanneer een vleugeltip naar links weg valt dan hoef je niet na te denken waar je de stick heen moet duwen om het toestel weer recht te leggen.
Maar wanneer het toestel naar je toe beweegt onstaan er problemen. Je moet vlot kunnen corrigeren en niet hoeven na te denken. Want wanneer een vliegtuig dat een vleugeltip laat vallen ook nog eens extra in die richting wordt gestuurd gaat geheid over in een spiraal en duikvlucht.
Je moet dus een automatisme ontwikkelen voor het corrigeren - en dat is de regel “stick naar de vleugeltip die zakt”
Overigens leren kinderen dit razendsnel, met een rc autotje of een uurtje op de simulator is het gepiept. Volwassenen leren veel langzamer. Juist voor hen is deze tip het meest behulpzaam.