Zou het zonder de steun kunnen?

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door bronsmotor, 11 aug 2017.

  1. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Heeft iemand misschien ideeen om als het ware tijdelijk onderdelen te hechten vooral dek tegen de abs romp.
    Zat te denken aan een hete lijmpistool dat kun je wel weer losstrekken volgens mij.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Schilderstape lijkt me wel handig. Niet dagen laten zitten natuurlijk. Gr. Klaas.
     
  3. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Dat laat zeker weten niks achter dat is een betere klaas
    Dankjewel
     
  4. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Hete lijm (of hotglue) kan je zo weer losweken met een wattenstaafje gedrenkt in spiritus. Werkt super.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    En Bert, hoe vordert Felix? Krijg je het passend? Gr. Klaas.
     
  6. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Ben er even mee gestopt klaas
    Ik werd een beetje te ongeduldig dus heb ik eve een tussenstop gehouden.
    Maar ga eerst droog bouwen dat ik weet dat het passend is
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rustig even laten bezinken Bert. Probeer aan de hand van beide beschrijvingen de onderdelen te herkennen en geef ze in gedachten een plekje. Daarna met wat klemmen of knijpers de boel opbouwen en als het past, dan pas lijmen. Gebruik witte houtlijm. Daarmee kun je altijd nog wat schuiven. Restanten wegvegen met een houten spaantje en een vochtige doek. Succes verder. Gr. Klaas.
     
  8. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Vandaag weer een beetje bezig geweest met de felix.
    Nu heb ik de engelse handleiding buiten de deur gehouden en vooral de cijfers van de onderdelen in de handleiding bezig geweest.
    Het lage dek zit nog gehecht met een beetje uhu lijm.
    De spantjes onder de bankjes vast en het spant achter de bankjes waar het dek op komt te rusten.
    Dek nog niet gelijmd.
    Ik ga proberen morgen het dek goed passend te krijgen.
    Het lijkt nu alsof het dek te lang is voor de romp.

    Maar nu ga ik rustiger ermee bezig.
    Scheelt een hoop haha
     
  9. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Nou heb ik gisteravond in bed nog liggen denken.
    Ik heb de romp nog niet getrimt tot de 5 mm die bedoeld is in de hand leiding.
    Maar als ik dat nu wel doe dan kan ik met schulderstape het dek als het warer een beetje in model brengen toch?
    Wat vinden jullie?
    Ik heb het eerst gelaten zoals het was met het idee dat ik dan niet te veel kan weghalen.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Is het niet zo dat het dek een beetje zeeg heeft en recht dus langer is dan de romp. Heb je al eens voorzichtig geprobeerd het dek er zonder lijm in te drukken? Dan zie je denk ik wel waar het klem loopt en iets materiaal weg moet nemen. Wel heel voorzichtig doen, opdat je geen kieren krijgt. En plaats eens een foto, waarop het probleem zichtbaar is. Gr. Klaas.
     
  11. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Ik zal zo even proberen een foto te uploaden
    In de lengte zit ie strak maar in de breedte zit er een beetje ruimte in zou het kunnen dat het dek de romp in model druk?
     
  12. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
  13. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Even tussendoor gemaakt.
    Het wordt vandaag jammer genoeg niet meer bouwen ik had gedacht meer tijd te hebben vandaag.
     
  14. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    Ga dit verslag ook nauwgezet volgen, heb zelf ook een Felix aangeschaft, om in Spanje te bouwen en ook te varen, dit omdat het geen al te groot model is en ik het op zich zelf wel een mooi schip vind, de andere op stapel staande projecten zijn in afmetingen iets te groot om aldaar te bouwen. Heb al wel een Schroefas van Raboesh aangeschaft omdat de bij geleverde volgens mijn bescheiden opinie kan gekwoteerd worden bij diegene, die bij in het verleden ter ziele gegane bedrijven werden bijgeleverd. Als je zowel de Engelse als de Duitstalige bouwhandleiding bij de hand hebt wijst alles zich nog al vanzelf uit, doch beter 3 dan 2 keer opnieuw lezen
     
  15. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Oh jee ik voel de druk om er wat moois van te maken haha
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maak je geen zorgen Bert, want dat moet lukken. Het is net zoals je schreef; Het dek bepaalt het model van de romp op dekhoogte. Als je de kieren dicht drukt zal je zien dat de romp een fractie langer wordt.
    Dus dek er droog in en dan ter hoogte van de kieren schilderstape dwars over de romp plakken. En waarschijnlijk past alles dan precies. En dan even in de manual kijken hoe je het dek in de romp vastplakt. Meende me te herinneren dat daarvoor CA lijm werd genoemd. Als alles pas is zou ik het dek eerst lakken en dan in de romp plakken. Vergeet de onderkant van het dek niet en smeer dat ook lekker in de lak. Als je dan later eens een ongelukje hebt neemt de onderkant van het dek geen vocht op. Succes verder en maak er een kek bootje van. En ik merk al aan je reactie dat commentaar een positieve invloed heeft op je manier van bouwen. Even off topic; Loopt de Brons nog goed? Gr. Klaas.
     
  17. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Jazeker die oude vertrouwde brons die tuft lekker door haha
    Alleen de dingen eromheen gaan weleens kapot haha
    Tijdje geleden lekke brandstofleiding gehad.
    De olie spoot tot aan dek toe.
    Toen hebben we even liggen drijven op amsterdamrijnkanaal.
    Heeft mn pa gauw een reserve leiding eropgezet en toen gingen we weer verder.
    Toen deed ik wel eerst even rustig een sigaretje haha

    En wat betreft de lijm heb ik van het forum begrepen dat het met epoxy of een andere 2 comp moest
    Maar in de handleiding zie ik voor het dek secondelijm staan.
    Ik heb wel ook en 2 comp pasta achtig spul liggen.
    Maar wat zou jij doen klaas?
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2018
  18. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    En nog iets verder gedaan aan de Felix? mijn bouwpakket is aangekomen in Benidorm, maar vermits ik nu voor een 3 tal maanden even terugkeer naar Belgiƫ, zal er pas vanaf september aan begonnen worden, als de stukken voor de Aziz en de Our LassII hier klaar zijn zodat deze ten gepaste tijde naar Belgiƫ kunnen getransporteerd worden
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ben ook wel benieuwd naar de vorderingen aan de Felix. Uit ervaring weet ik dat je op de Binnenvaart lange dagen maakt en er niet altijd zin en gelegenheid is om verder te bouwen. Of ligt het bij jullie anders Bert? Gr. Klaas.
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Bronsmotor, houdt er rekening mee datsecondenlijm op den duur opgelost wordt door water. Om zaken voor even vast te zetten is het prima spul, maar de echte verlijming laat ik liever over aan een goeie tweecomponentenlijm. En voor tips over de Felix kun je wellicht terecht bij Lex Verkuijl, ook lid van het forum. Hij heeft er ook engebouwd.
     

Deel Deze Pagina