Zou het zonder de steun kunnen?

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door bronsmotor, 11 aug 2017.

  1. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Gisteren weer de boot onder het stof weggehaald en het dek er in gehecht met een beetje secondelijm en een beetje ca lijm.
    Volgens mij zit het dek er redelijk goed in.
    Nu nog kijken voor een lijm om alles permanent vast te zetten.
    Ik heb alleen die ca lijm secondelijm en contactlijm van bison liggen.

    Ik probeerde fotos bij te voegen maar ik krijg een melding dat ik een geldig forum id moet hebben?
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ben je wel ingelogd Bert? Leuk te vernemen dat Felix weer is opgepakt. Onder, bij het schrijven van deze tekst, zie ik een blokje -upload bestand-. Na het aanklikken kun je een bestand (foto) selecteren dat je wilt plaatsen. Heb de foto twee keer aangeklikt en dan zie je onder je bericht het plaatje met de keuze miniatuur of volledige afbeelding. Klik dan volledige afbeelding aan. 1963 Bolnes 250 PK.jpg

    Zorg, voordat je dat doet, dat de cursor op de gewenste plaats staat. Zo niet dan zie je dat, net als hierboven, het plaatje tussen de tekst komt. Hoef je niet te vertellen wat je hier ziet.
    Succes verder met de Felix en het schrijven van je verslag. Gr. Klaas.
     
    norwin vindt dit leuk.
  3. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Had nog over het lijmen van het dek heen gekeken. Nou ja, wel gezien, maar vergeten te antwoorden. Als je zeker weet dat het dek goed zit dan kun je de naad dicht smeren met 2 componenten lijm. Het is belangrijk dat die rand goed waterdicht wordt. Anders kruipt er al varend water tussen en zwelt het triplex van het dek op. Heb ik gehad met mijn Bugsier 3. Uiteindelijk net zo lang lak of verf op de naad aangebracht dat het hout verzadigd was. Maar dat achteraf werk moet je niet hebben. Duurt lang eer al het vocht is verdampt en je met verf aan de gang kunt. Later bij mijn Smit Finland heb ik eer het dek erin ging dat een paar keer behandeld met vernis. Dus adviseer ik je om hout dat nat kan worden, na het pas maken, te behandelen met (blanke) lak. Moet je wel weer de te lijmen randen wat opruwen. Maar het is wel het behoud van je model. Succes verder met de bouw en laat af en toe je vorderingen maar weer zien. Nog steeds aan de vaart met de Brons? Gr. Klaas.
     
  5. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    We tuffen zeker door met de trouwe brons.
    Ik ben ongeduldig nu omdat ik weer begonnen ben met bouwen haha.
    Ik vraag me af of de pattex stabilit express dan geschikt is dan moet ik wel het dek echt verven maar daar kan ik nog wel mee leven haha.
    Opbouw ga ik lakken denk ik.

    Sent from my SM-G930F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  6. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Deze lijm
    Is wel een bruinig goedje 20190714_220952.jpeg 1563138624520.jpeg

    Sent from my SM-G930F using Modelbouwforum.nl mobile app

    Ps de tip om de romp een beetje in vorm te brengen met tape heeft me heeeel erg geholpen van voor naar achteren getapet en gehecht met seconde lijm.
    Leverde een mooie dunne kier op.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Met Stabilit gaat het ook wel. Wel wat netter werken als bij het voorbeeld. Plak de randen van het dek en romp af om de lijm alleen in de naad te smeren. Bij mijn Bugsier houdt de Stabilit na 43 jaar nog steeds. Kun je dus oud mee worden. Gr. Klaas.
     
  8. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Dat wordt morgenavond met lijm spelen haha.
    Dan met schilderstape de randen afplakken en dan kijken of die pasta er tussen wil.
    Maar ik heb ook een beetje ca lijm overal tussen gedruppeld dus ik denk dat het dek nu wel moet blijven zitten.
    Hopelijk morgen weer een update
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Stabilit Express is eigenlijk de lijm om kunststof als ABS aan hout of metaal te lijmen. Ik heb een bootje dat minstens een jaar of 30 oud is en dat destijds met deze lijm in elkaar is gezet. Tot de dag van vandaag zit de schroefaskoker nog steeds muurvast en ook het dek is nog niet losgekomen.
    Je moet wel vrij snel werken want het wordt vrij snel hard en als het in het zicht zit zal het verkleuren. Het is bruin/geel maar het wordt op de lange duur behoorlijk donkerder. Ook wordt het kogel hard en kan met een flinke tik barsten maar dat valt in de praktijk erg mee. Ooit heb ik bij een andere boot de schroefaskoker een keer willen vervangen maar hij was heel lastig los te krijgen. Met een tik met de hamer kreeg ik hem echt niet los. Door er hete lucht door te blazen kreeg ik hem er uiteindelijk uit maar man wat een werk was het om de lijmresten er uit te krijgen voor de nieuwe schroefaskoker er in kon.
     
  10. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Of is dit een betere oplossing volgens mij is dit een soort epoxy gietspul.
    Wordt verkocht als spul om sieraden in een vormpje te gieten.
    Is best mooi om esc's waterproof te maken 1563139856165.jpeg
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Volgens mij moet dat ook wel werken Bert. Zorg wel voor bescherming van de huid d.m.v. plastic handschoenen. Lees de veiligheidsvoorschriften. Epoxy stinkt niet zoals polyester, maar je kunt er een vervelende allergie bij oplopen. Werk in een goed geventileerde ruimte. Zorg dat je voor het aanmaken van de epoxy romp en dek hebt geprepareerd en je gereedschap klaar ligt. En plak alles goed af. Dan heb je geen last van een gemorste druppel epoxy. Maak niet te veel aan. Beter in 2x dan een hoop afval. Niet in hetzelfde potje aanmaken. Anders hardt het veel te snel uit. Succes! Gr. Klaas.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu... UHU Plus is een vrij reukloze, maar de meeste Epoxies hebben een heel naar scherp luchtje, en dat luchtje is verdomd slecht voor je.
    Als je een Epoxy allergie ontwikkeld hebt, kun je niet eens in dezelfde ruimte zijn als uitreagerende Epoxy.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Misschien dat er epoxysoorten zijn met verschillende geuren. Die ik heb gebruikt stonk niet en rook in ieder geval heel anders dan polyester. Wat ik probeerde aan te geven is dat je er zo zorgvuldig mogelijk mee om moet gaan. Gr. Klaas.
     
  14. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Dan vermoed ik dat die doorzichtige flesjes iets anders zijn want daar rook ik weinig van toen ik het gebruikte.
    Maar ik heb gisteravond een proefstukje gedaan en het hecht wel goed het stukje hout is kapot gegaan in plaats van loskomen.
    Zal ik maar met het heldere spul bezig dat loopt mischien nog een beetje er tussen dat lijkt mij sterker.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2019
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Die heldere flesjes zijn epoxyhars en verharder. Prima spul om mee te werken en het blijft na het uitharden helder. Wel je voorzorgsmaatregelen nemen. Een epoxy-allergie raak je namelijk nooit meer kwijt. Je neemt 2 delen resin en 1 deel verharder en dan moet het goed gaan. Gr. Klaas.
     
  16. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Ooh dan ga ik binnenkort weer kijken bij de xenos nooit gedacht dat ik daar wat nuttigs kon halen haha
    Wederom bedankt voor de hulp en ik zal de handschoentjes erbij pakken
     
  17. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Vanavond een dik half uur tot drie kwartier met een speldje allemaal druppeltjes epoxyhars op de naad gedruppeld.
    Morgen kijken om de kliedertjes ietsje te schuren denk ik en dan verder bouwen.
     
  18. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Spantwerk van de opbouw zit inelkaar.
    1e spantje van voor zit ietsjes speling in maar ik krijg het echt niet beter op zn plek.

    Morgen kijken om de zijkanten em dak erop te krijgen heb al gezien dat ik tussen de zijkant em het dek een kiertje hou.
    Morgen flink wat friemelwerk denk ik. 1563396774945.jpeg
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Geen idee of je al aan de opbouw bent begonnen. Probeer in ieder geval het dek iets op te trekken aan de spanten van de bovenbouw. Dan wordt de kier al kleiner. Later afsmeren met een beetje Stabilit. Als dek en opbouw blank moeten blijven dan naast de naad afplakken. Wordt best wel wat zouden ze in Groningen zeggen. En past vast gaan lijmen als je zeker bent dat het zo goed zit. Gr. Klaas.
     
  20. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Ik ga zo beginnen heb gister na postem nog wat gerommeld met tie raps en wasknijpers en wat gefriemel kreeg ik de kier zo klein als een mm daar kunnen we wel mee leven dacht ik zo.

    Eventueel kijk ik om er een klein latje tegen aan te plakken om de kier helemaal weg te werken.

    Ik moet inderdaad zeggen dat het me nog best meevalt.
     

Deel Deze Pagina