ZP CHANDON van KOTUG

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door sleepboot1939, 18 mrt 2011.

  1. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Beste mensen,

    Het volgende bouwproject begint nu definitieve vorm te krijgen, in m'n hoofd nu nog maken met de handen.

    Het wordt de ZP CHANDON van Kotug. Met deze boten brak in de jaren 80 Kotug de monopoliepositie van Smit door in de Rotterdamse haven.

    [​IMG]

    Ik ben geen verschrikkelijk snelle bouwer dus wordt niet elke dag een update. De tekeningen moeten nu nog in de goede schaal worden gecopieerd en dan kan ik voorzichtig een beginnetje gaan maken.

    Ik zal het model gaan bouwen schaal 1:25.

    Groeten Vincent
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Hoi Vincent,

    Leuk om te zien dat er nog een Kotug boot gebouwd gaat worden. Ik ga het zeker volgen. Ben zelf bezig met de SD Stingray....

    Groeten, Ron
     
  3. Jeroen Borst

    Jeroen Borst

    Lid geworden:
    28 dec 2010
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Vincent,

    Bijgaand een plaatje uit m'n eigen verzameling;

    [​IMG]
    De Chandon in het Beerkanaal op 18 juni 2007

    Gr Jeroen
     
  4. Jeromeke

    Jeromeke

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Wouw
    vincent ik weet niet in hoevere de montelena op de chandon lijkt maar de montelena ligt vaak vlakbij het kantoor van mammoet dus misschien zou je kunnen proberen om via kotug zelf of zelf bij die mannen langs kijken of je detail foto's kan maken mocht je die nog niet hebben. en ik ga je bouw zeker volgen.

    succes.


    Grt Jeroen
     
  5. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    De Montelena is alleen een "wide body". Dat houdt in dat ze een meter breder is als alle andere vijf ZP boten. Dus niet helemaal hetzelfde.
     
  6. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dank alle voor het meedenken. Ik heb heel wat foto's van deze boten heb vroeger als klein ventje er aardig op rondgelopen, maarja nooit detailfoto's gemaakt van bv een sleepwinch...:( dus wordt inderdaad kijken of we gewapend met het fototoestel wat plaatjes kunnen schieten.

    Zoals Dordsebank al zei is de Montelena een wide-body boot en deze is bijna een meter breder, deze is ook uitgevoerd met een sleepwinch met 2 trommels ( haven-, zeetrommel ). De Chandon heeft dit niet die is met een enkele trommel uitgevoerd. ( vroeger was de chandon de 2e zeeboot en als deze naar zee moest werd eerst bij wilton feyenoord de havendraad afgespoeld, en de zeedraad weer opgespoeld )

    De volgorde van bouwen heb ik nu als volgt in mijn hoofd: eerst het maken van de schottels, daarna het bouwen van de romp.

    De tekeningen worden volgende week vergroot naar schaal 1:25.
     
  7. Daan Bart

    Daan Bart

    Lid geworden:
    4 apr 2007
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hallo Vincent,

    Leuk dat er iemand één van de ZP boten gaat bouwen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je aan tekeningen bent gekomen. Want die waren er niet toen Kotug de boten in de US kocht.

    Misschien al wat leuks om uit te zoeken is de besturing, want de Chandon en haar zusterschepen worden niet bestuurd zoals je zou denken. Wat bijvoorbeeld de RT boten hebben is voor elke thruster een apart "stuurwiel", maar de ZP boten hebben één joystick om beide thrusters te richten. Dus om maar een voorbeeld te noemen: wanneer de joystick helemaal naar links-voor wordt geduwd zullen beide thrusters naar links trekken waardoor de de neus van de boot naar links getrokken wordt.

    Het lijkt mij erg leuk als je zo'n besturing weet te realiseren voor het model. Ik loop zelf al een aantal jaar met het idee om een model te bouwen van de ZP Caymus. En dan ook met deze besturing.

    Ik ben erg benieuwd en ga het zeker volgen.

    Gr, Daan
     
  8. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Omdat je vader er op heeft gevaren zeker?
     
  9. Daan Bart

    Daan Bart

    Lid geworden:
    4 apr 2007
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ja, klopt :D
    Hoe weet u dat? Of was het een gokje?
     
  10. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ik ken hem.
    Heb nog eens een reisje gemaakt met hem op de Montelena.
    Ik heb ook bij Kotug gevaren.
    Doe hem maar de groeten van Ferry (als tie het nog weet)
    Ik zat toen de tijd op de Eduard/ Marius.
     
  11. Daan Bart

    Daan Bart

    Lid geworden:
    4 apr 2007
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Zal ik doen, maar nu weer on-topic.
     
  12. Jan Huijser

    Jan Huijser

    Lid geworden:
    7 jan 2009
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Rotterdam
    Goedenavond,

    Een Kotug sleper is weer eens wat anders dan alle Smit schepen, leuk!
    De Chandon is het zelfde type als de Caymus/Montali.
    En dan waren de Condon en Chalone weer net wat anders, de opbouw achter de schoorstenen was korter dan bij de andere.
    En als ik het goed heb was de trekkracht van deze laatste 2 iets minder.
    Net wat iemand al zei de Montelena is een meter breder.
    Heb er zelf ook nog wel eens als machinist op gevaren.

    Succes met de bouw en ik ga het zeker volgen.



    Groeten Jan
     
  13. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Leuk dat er toch zo veel mensen enthousiast worden van deze boten, heb er zelf ook meer gevoel bij dan de nieuwbouw.

    @ daan, ben inderdaad bekend met de besturing van de zp's echter ben ik bang dat dit op modelbesturing erg moeilijk gaat worden, maar was wel een geweldig systeem om mee te varen. Ik ken jouw vader ook de Caymus was zijn vaste boot. mijn pa heeft ook bij kooren gevaren.
     
  14. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Vincent,

    leuk en ambitieus project, het is alleen jammer dat je in spijk niet zo lekker kan varen met grotere schepen. Mooi vaarwater genoeg alleen kom je er niet makkelijk bij vanaf de kant met grotere schepen en deze wordt toch ook al iets van 1,3 mtr bij 0,47 mtr zeker ? en een vaarklaar gewicht van ?

    Maar des al niet te min blijf het volgen ;)

    Gr Martin :D
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  16. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    @ Martin

    Ja wordt inderdaad een aardige boot lengte wordt 112,7 cm en de breedte 41,5 cm. Over het gewicht wil ik nu nog even niet nadenken.;) Ik ben in het verleden wel is op het grote wiel wezen varen dat ging perfect, een mooi steigertje waar je je boot tewater kan laten.

    Vandaag in de oudewetse autocat ( potlood, passer, en geodriehoek ) tekeningen van de schottel gemaakt. Wiggie is zo vriendelijk geweest om mij zijn schotteltekeningen te laten gebruiken als voorbeeld en heb ze in de goede maten en model getekend vandaag, hopelijk krijg ik snel de tijd om een beginnetje te gaan maken aan de eerste schottel.
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2011
  17. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Harm,

    ja prachtg vaarwater bij Hoogvliet, maar dan ben je weer afhankelijk van een vereniging en dat is iets wat ik niet wil. Ik heb hier bijna voor de deur een enorme plas fantastisch vaarwater alleen de kant is veel te steil. Mischien de gemeente eens aanschrijven om ook eens te denken aan modelbouw minnend Spijkcity en een fatsoenlijk stijger plaatsen. Inplaats van miljoenen pompen in allelei nieuwbouw projecten die niet afgemaakt kunnen worden omdat het geld op is :D

    Maar goed ik dwaal af

    Vincent ik ken het grote wiel ik weet dat er ook een stijger is maar kun je daar ook in de buurt komen met een auto ? en dan praat ik over enkele meters en niet tientalle ;)

    Gr Martin :D
     
  18. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    @ martin
    oe ja auto parkeren kan wel bij m-point maar is dan wel even een klein stukje lopen door het park is in ieder geval meer dan een meter of 10 ;).

    Dat is iets waar ik nog even niet aan toe ben met de chandon, die bestaat alleen nog op tekening :D.
     
  19. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Vincent,

    hahaha ja ik loop graag voor de fanfare uit he ;) nee maar zonder gekheid ik ben nog steeds opzoek binnen deze fantastisch gemeente naar een toegankelijk stukje vaarwater. Waar als het even kan de auto vlak bij kan staan en je makkelijk toegang hebt tot het water en de steiger niet hoger is dan een cm of 30 tot aan het water vooral makkelijk voor het wat zwaardere geschut.

    Maar ik dwaal af. weer on topic maar lijkte me een leuk project en is weer eens iets anders op het water

    Gr Martin :D
     
  20. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    is inderdaad in deze geweldige gemeente een moeilijk verhaal haha.

    maar on topic zit nu te verzinnen wat het beste materiaal is om de schottels te maken brons, messing etc. iemanand suggesties ervaringen? heb begrepen dat sommige rvs ( assen ) niet goed reageren met messing.
     

Deel Deze Pagina