@Stephan Kertész, ja, dat klopt. daar kan ik wel aardig mee weg komen

@Hans Groenenberg Dit is inderdaad wel leuk frutselen Hans, maar het wordt nog kleiner.
@Jaques Ik ben blij dat we in elk geval geen boze gezichten hebben Koos
@TIMBERWOLF , Ja, dat vond ik eigenlijk ook al van mijzelf Tim.
Iedereen bedankt voor de complimenten, vandaag ben ik ook nog even bezig geweest, met de giek deze keer.
Omdat ik met drie verschillende beschrijvingen en twee verschillende tekeningen bezig ben, en de hele zooi door elkaar heen hussel moet ik nu een beetje improviseren.
De botter is van Artesania, ik heb een boek van een meneer Beylen, en ik volg voor het grootste deel de website van Orm van der Laan.
Nu heb ik de mast gemaakt naar de maten van Artesania, omdat ik de geleverde zeilen wil gaan gebruiken, maar de hulpstukken op het rondhout maak ik weer naar de website van van der Laan.
Om nu te bepalen hoe ik de top van de mast ga maken, wil ik eerst de gaffel en de giek maken, om het grootzeil even provisorisch te hijsen, zodat ik weet of mijn verhoudingen goed zijn, en hoe ik de top af ga werken.
Dus nu was de giek aan de beurt, eerst heb ik 4 ringen gemaakt die om de giek heen komen,
En zoals jullie zien, is het allemaal nog kleiner dan klein.
Ik moet met dit spul de loep gebruiken om het overtollige tin weg te poetsen.
En om het nog leuker te maken moest er op de breedste ring nog een beugel gemaakt worden.
Die vier ringen worden nu om de giek geschoven, ( die is ongeveer 4 millimeter dik ), twee aan de voorkant, twee aan de achter kant, hierna moeten er nog een paar blokken hout op geplakt worden, een slijtplak, en een stuk hout waar dan nog een wieltje in geplaatst gaat worden. Of dit allemaal gaat lukken, dat gaan we morgen uitproberen. Hier ligt de giek zoals hij nu is.
Veel plezier vanavond