Zuiderzee Botter 1912

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 23 okt 2019.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Sjors Blomberg, bedankt voor het compliment Sjors, hier komen inderdaad onverwachte kwaliteiten te voorschijn. ( gewoon proberen en je ziet wel wat het wordt ) :cool::cool:

    De rakbanden zijn vandaag geplaatst, eerst een stuk touw aan elk bovenste oog van de rakband vastgezet met een bindseltje, daarna de kralen erop, en nog een klein bindseltje onder de kralen.
    Hierna de gaffel met het zeil aan de mast gehangen, en de onderkant van de rakbanden met een klein knoopje aan de onderste lus gezet, hier blijft een stukje touw aanzitten, want het zeil moet natuurlijk wel afgenomen kunnen worden.
    Nu moeten er een aantal haken gemaakt worden, een aan de boven- en onderkant van het achterlijk, en aan de onderkant van het voorlijk moet nog een haak komen te zitten.
    Die kon ik niet eerder maken, omdat ik de maten van de haken niet kon meten zonder het zeil afgehangen te hebben.

    DSCN3705.JPG

    Aan de onderkant van het achterlijk heb ik tijdelijk even een stukje touw geknoopt, om het zeil onder spanning te zetten, en de smeerreep komt hier natuurlijk ook nog te zitten.
    Deze loopt vanaf een van de ogen aan het achterlijk via het loopwiel naast de giek, naar een talie onder de giek
     
    Herby63, ThVo, Marc w en 12 anderen vinden dit leuk.
  2. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Ziet daar prachtig uit, Peter. :thumbsup: Jou bouw van die Botter het my ook aan iets ekstra laat begin!:oops:
     
  3. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Netjes gedaan. Alleen dat wit van de bevestiging (steunen?) van de takels van de gaffel? Het zal wit moeten zijn maar het steekt zo af vindt ik.
     
    Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.574
    Locatie:
    noord-holland
    Zeer mooi geworden peter
     
  5. Marcus Botanicus

    Marcus Botanicus

    Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Crown Point, IN, USA
    Netjes Peter. Dat donker bruine kleur van het zeil vindt ik altijd mooi, zowel op jou botter en in het echt.
    Marcus
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Heinrich, bedankt voor deze woorden Heinrich, ik ben blij dat je geïnspireerd wordt door de botter.
    Je extra sloepje is al mooi gelukt, dus het begin is uitstekend:):)

    @Hoosterw, ja die steunen ( Galgen ) die steken goed af, ik heb wat foto's bekeken, en voor zover ik kan zien lijkt het wel de goede kleur te zijn.
    de masttop zwart, en de banden erom heen wit. Alleen de band waar de stag aanzit is bij mij zwart, en die had ook wit moeten zijn.

    @TIMBERWOLF, bedankt voor het compliment Timber

    @Marcus Botanicus, bedankt voor het compliment Marcus, en het is inderdaad een mooie kleur die dat zeiltje heeft. Vind ik zelf ook heel geslaagd.

    En verder iedereen bedankt voor de vind ik leukjes.:yes:

    De volgende keer weer verder.
     
    Herby63 en Marcus Botanicus vinden dit leuk.
  7. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Prachtig geworden. :thumbsup:
     
  8. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Je ziet hem al bijna op het Belterwijde varen :)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Eduard Bedankt voor het compliment Eduard, ben ik blij mee.:)

    @Sjors Blomberg, ik ben bang dat ze dan uit elkaar valt Sjors, daar is ze eigenlijk niet op gebouwd:oops::oops:

    Maar het grootzeil is intussen afgehangen, alleen ik ben er nog niet heel tevreden over, de foto's spreken straks voor zich.
    Als eerste heb ik een paar haken gemaakt om het zeil vast te houden. Aan het achterlijk zit bovenin een oog, en daar is een haak ( h ) aan gezet die naar het oog aan de gaffel loopt.
    Deze haak is bedoelt om de bevestiging van het zeil aan de gaffel te ontlasten.

    DSCN3714.JPG

    Aan datzelfde achterlijk zit nog een haak, maar dan aan de onderkant, en die haak (j ) loopt naar het middelste oogboutje achterop de giek.
    En daar is ook het oog te zien ( i ) waar de smeerreep door loopt.

    DSCN3716.JPG

    Dan is er de smeerreep, die begint aan het oog aan de zijkant van de giek, loopt door het oog (e ) (van deze kant niet zichtbaar), van het zeil, gaat door het draaiwiel ( f ) aan de giek, en loopt dan naar de talie ( g ), waar hij aan het achterste blok vast zit. Het voorste blok van de talie is ingehaakt aan het oog onder de giek, het halende part zit op de klamp vlak daarvoor.

    DSCN3720.JPG

    Dan komen we bij de hals takel, en de hals talie.
    Ik kom er nu achter dat ik niet een fotootje van de hals takel gemaakt heb, dus die hebben jullie nog te goed, want deze takel haal ik er nog van af voor een kleine wijziging.
    De blokken van de hals talie zijn wat te groot voor de beschikbare ruimte, dus die zit niet mooi in elkaar.
    Ik heb wel een foto van het samengestelde setje, dus die komt zo, dan zie je wat ik bedoel.
    De hals takel ( d ) zit met een haak aan een oog (b ) in het voorlijk van het zeil, en de hals talie ( c ) zit vastgemaakt aan de laatste schakel van het stukje ketting, ik heb daar maar twee schakels gemaakt, ook weer in verband met de beschikbare ruimte, en deze talie is ingehaakt aan het oog wat tussen de beide klampen zit
    Het ijzerwerk moet nog wat bijgetipt worden met zwarte verf, want soldeertin wil natuurlijk niet zwarten.

    DSCN3717.JPG

    Zoals je hier ziet ligt deze talie echt niet mooi, er zijn hier twee mogelijkheden om dit nog wat op te kalefateren, en die zijn:
    Kleinere blokken gebruiken om de talie te maken, of het riftouw door de gaten steken, en het zeil een stukje reven,( hoewel dat niet correct zou zijn als je alle zeilen erop zet)
    Ik neig ernaar om dat laatste te gaan doen, en het onderblok van de talie een halve slag te draaien om het touwwerk van de talie weer correct te laten lopen.

    Dit was het voor deze ronde. Veel plezier de komende week met jullie bouwsels.
     
    Herby63, ThVo, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.765
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik hou wel van de correctheid van het geheel. Mooie uitleg en natuurlijk mooi friemelwerk wederom.
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi hoor Peter, zo te zien zit je lijn gewoon verkeerd in de blokken, opnieuw inscheren dan hoef je niets te draaien. Het part wat belegd word komt rechts uit de schijf en dat zou links moeten zijn... Of ik zie ik het niet goed...??
     
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ook dit is weer een mooie ronde hoor Peter wat je weer laat zien zo.:wave
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor de complimenten en de vind ik leukjes mannen,

    @pietsan, dat was inderdaad een foutje wat ik over het hoofd gezien heb, ik denk dat het doosje geduld even zoek was, jouw oplossing was inderdaad het grootste deel van de wijziging, maar ik heb ook nog het lusje van het onderste blok iets kleiner gemaakt, zodat de talie iets minder ruimte in beslag neemt.

    De takel zoals hij gister op de botter zat, had er zo uit moeten zien,

    Halstakel.jpg ( De foto komt van de website van Orm van der Laan )

    Maar hij ziet er bij mij zo uit, in verband met ruimte gebrek heb ik 2 schakels onder de haak zitten.

    DSCN3721.JPG

    Het lusje bij het pijltje ( b) heb ik een slagje kleiner gemaakt, ( dan moet je denken aan ongeveer 1,5 millimeter ), maar het geeft net iets meer ruimte.
    En dan hangt de talie er nu zo bij

    DSCN3722.JPG

    Dit is toch een beter gezicht, en zo laat ik het.
    Nu is de beurt aan de fok, dus het duurt nu wel even weer voordat er iets tevoorschijn gaat komen.
     
    Herby63, ThVo, pietsan en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Marcus Botanicus

    Marcus Botanicus

    Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Crown Point, IN, USA
    Heel mooi en jou metaal werk ziet er heel goed uit. That is something I need to get better in. So when I see detailed metal work I drool over the pictures.

    Marcus
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor het compliment Marcus, en dat ijzerwerk?? Een paar tangetjes en een soldeerbout, en gewoon proberen. Weggooien kan altijd, bij mij zijn ook diverse probeersels in de kliko verdwenen. :oops::oops:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. Eduard

    Eduard

    Lid geworden:
    26 mei 2020
    Berichten:
    323
    Locatie:
    de Meern
    Prachtige details. Netjes afgewerkt. :thumbsup:Ik heb nog even te gaan voor ik zover ben dat ik een beetje in de buurt kom van jouw resultaten.
     
  17. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Baie netjies. Peter sal moet kom kuier in China!
     
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Eduard, volgens mij moet jij je Groene Draeck eens goed bekijken Eduard, die wordt ook heel erg mooi hoor, dus jij kunt dit ook donders goed.:rofl::rofl::rofl:

    @Heinrich , de corona houd ons even tegen om een tripje naar China te plannen.:kwijl::kwijl::oops:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  19. Peter, je moet een workshop gaan geven. Fantastisch werk wat je daar levert :wave
     
    Marcus Botanicus, Pingu57 en Sjors Blomberg vinden dit leuk.
  20. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Ik ben het met Henk eens......
    Workshop.
    Alhoewel......Leeuwarden is net niet in de buurt.
    Maar mijn dochter woont in Leeuwarden....misschien iets voor haar :)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina